+40 yaş grubu sürücülerin dikkatine

Konu, 'Motosiklet ve Trafik' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Superevariders arkadaşımız Halim Bey güzel bir konuya değinerek bizleri bilgilendirmek için bir yazı yazmış.Bizim yaş grubu( 40+) için ve ilerisi için o yaş grubuna girecek arkadaşlarımız için faydalı olacağına inandığımdan buraya copy yaptım.


    Kısa bir süre önce bir akşam sürüşünde karşımdaki objeleri seçmemde zorluk hissedince kendimi tekrar bir kontrol etme ihtiyacı hissettim. Yaş tabi ki kemale erdi ama hayatta bazı değişikliklere gitmek için biraz erken değimliydi? Biraz daha direnmeye karar verdim ama zamanla görmede azalma daha da arttığı gibi yaşın ilerlediğini gösteren kondisyon düşüklüğü, dikkatte azalma gibi diğer bulgularında aslında var olduğunu fark edince direncim kırıldı ve öncelikle bir göz doktoru arkadaşımıza görünmeye karar verdim. Sonuçta şu burnun ucuna takılan ve beni illet eden gözlükler varya işte onlardan kullanmam gerektiğini anladım. Durum böyle olunca bir araştırma yapma şart oldu tabiki ve ilginç sonuçlarla karşılaştım. Bunları sizinle paylaşmak isterim.

    Görüldüğü gibi 1990-2003 yılları arasında motosiklet sahipleri gittikçe yaşlanmış, 1990 da sadece %10 kadarı 50 yaş üzeri iken 2003 yılında bu oran %25.1 e çıkmış. Yine aynı tabloda 40-49 yaş aralığının oranı 1990 da %16.3 iken 2003 yılında %27.9 oran yükselmiş. Diğer bir değişle 40 yaş üstünün oranı 1990 da %26 iken 2003 yılında bu oran %53 e çıkmış.

    Sizi daha fazla rakamlara boğmak istemiyorum ama bu konuda son bir şey daha söyleyeceğim. 1995-2004 yılları arasında kayıtlı 100.000 motosiklet başına kaza oranı 57.14 den 69.33 e yükselmiş. Yani sürücülerin yaşı artıkça kaza oranları da artmış görünüyor. Bu konuyu başka bir topiğe bırakıp asıl konumuza geri dönelim.

    Yaşın sürücüye ne şekilde etkileri oluyor acaba? Öncelikle belirtmekte fayda var ki hayatın ileri safhalarında görmeye aşina olduğumuz fiziksel değişiklikler ve sağlık problemleri yaşlanmanın en açık belirtileridir. Birçoğumuz sürüş kapasitemizde fazla bir değişiklik olmadığınız savunsak da, yıllar içerisinde motosikletlerde ki konforun yükselmesiyle bu değişikliği fark etmemiş olabiliriz. Yeni giysiler ve kasklar motorcuyu soğuk, yağmur, rüzgar ve gürültüden daha iyi korumaktalar. Buna paralel olarak muhteşem suspansiyonlar, ısıtıcılı elcikler, rahat oturaklar ve ayarlanabilir ön rüzgar camları sürüş kapasitesinin azaldığını gizleyebilmektedirler.

    Yaşla birlikte görülen en fazla değişiklikler kuvvet, dayanıklılık, görüş, ortopedik problemler ve reaksiyon zamanında tespit edilir.

    Kuvvette azalma genellikle motorun kaldırılması sırasında ve duruş esnasında denge kaybında motoru tutmaya çalışırken hissedilir. Genellikle kondisyon düşüklüğüne ve yorgunluğa verilir.

    Dayanıklılık; ilk günde yapılan uzun mesafeli sürüşten sonraki gün aynı isteğin ve gücün hissedilmesidir. Dayanıklılıkta ki azalma kendisini uzun yol yapma kapasitesinin azalması ile ve yolculuk esnasında sık mola verme ile gösterir.

    Görme de azalma özellikle gece görmesinde azalma ile kendini belli eder. Taktir edersiniz ki gece görüşü motosiklette arabadan çok daha önemlidir. Görmedeki azalma motosiklete eklenen güçlü yardımcı aydınlatmalarla ve gece yolculuklarının azaltılmasıyla kompanse edilmeye çalışılır.

    Dizler, kalçalar ve bel problemleri sırayla en sık rastlanan ortopedik hasarlardır. Motosiklet kullanımı sırasında pozisyon olarak araba kullanımından daha fazla dizler ve kalçaların bükülmesi gerekeceğinden ortopedik problemler motosiklet sürüşünü arabadan daha fazla zahmetli kılacaktır. Bunu engellemenin en iyi yolu ise farkında olmadan yaptığımız motosikletin spor tiplerinden daha konforlu olanlara değiştirilmesidir.

    Bazı motorcular yaşla reflekslerin ve reaksiyon zamanının eskisinden daha farklı olduğunun farkına varabilirler, sürüşlerini daha dikkatli, daha yavaş, daha iyi koruyucu malzeme kullanarak ve daha iyi eğitim alarak yaparlar. Bu arada mevcut durumu daha iyi kamufle etmek için genelde benim de yaptığım gibi ? Abi artık eskisi gibi serseri değilim. Motorcu dediğin börtü, böcekten, dereden, çaydan, yemeden, içmeden anlayacak? mazeretini sık sık söyleyip çaktırmadan her 50-60 km de ara vererek çayını içecek, fotoğraf çekecek ama daha az yorulacak ve daha fazla mola verecektir.

    Kullanılan ilaçların etkileri ve işitme kayıplarını da başka bir topiğe bırakarak, yapılması gerekenleri tekrar özetleyelim.

    -Öncelikle 40 yaş ve üzerindeysek yaşlanmaya başladığımızı kabul etmeye çalışalım.
    -Mecbur kalmadıkça gece yolculuklarından ve dikkat-efor gerektiren yağmurlu, çamurlu sürüşlerden uzak kalmaya çalışalım.
    -Kalabalık trafikten sakınalım
    -Dikkatimizi ve reflekslerimizi daha da azaltacak uykusuz, yorgun, sabah çok erken veya akşam saatlerinde ki sürüşlerden, psikolojik gerginliklerdeki gezilerden, aç karınla veya aşırı tok karınla yapılacak sürüşlerden, aşırı soğuktan ve sıcaktan uzak duralım.
    -Kullnadığımız ilaçları ve yan etkilerini iyi bilelim.
    -Aklımıza takılan sağlık problemleri için doktor motorcuları tanımaya gayret edelim.

    Herkese kazasız, belasız, sağlıklı ve başkalarına örnek olacak sürüşler dilerim.


    Halim YILMAZ'dan alınıtdır
     
  2. Erol

    Erol Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Ekim 2007
    Mesajlar:
    5.997
    Beğeniler:
    3.113
    Şehir:
    İstanbul-Çamlıca
    Motosiklet:
    BMW
    Biri benden mi bahsetmiş :)
     
  3. savas cpt

    savas cpt Yeni Üye

    Kayıt:
    16 Eylül 2007
    Mesajlar:
    14
    Beğeniler:
    13
    Şehir:
    ist
    Motosiklet:
    BMW
    bende katılıyorum konu cok önemli ve dikkat etmek gerekiyor bununla birlikde mukunse her yıl uygun bir sağlık kurulsunda check-up yaptırmak gerek özellikle kalb sağlığı icin
     
  4. Recep Varlı

    Recep Varlı Site Müdavimi

    Kayıt:
    8 Eylül 2008
    Mesajlar:
    2.779
    Beğeniler:
    1.457
    Şehir:
    İstanbul-Bayrampaşa
    Motosiklet:
    Salcano
    yaşlanmak kaçınılmaz bunu bana bişey olmaz mantığıyla değil şenol abimin dediği gibi tedbir alarak aşabiliriz ama bu felsefeye ters bir durum var.. erol abimden daha büyük olan servet abi buluşmaya motosikletiyle aslanlar gibi gelebilirken daha genç olan erol abi neden arabasından inmiyor (ulaş içinde geçerlidir) yoksa erol abimiz tatlısucumu?? ;):)
     
    Erol bunu beğendi.
  5. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Hayır benden :D

    Göz konusunda bir de astiğmat etkeni var Bende göz bozukluğu 0.5, o yüzden aşırı ilgisayar başında çalışmadıkça sorun olmuyor ama astiğmat araba kullanırken de uzaktaki nesnelerin bulnmasına neden oluyordu. Gözlük var ama kullanmıyorum. İlerlerse lens ile çözmeye çalışacağım (astiğmat için lens var mı?)...
     
  6. Erol

    Erol Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Ekim 2007
    Mesajlar:
    5.997
    Beğeniler:
    3.113
    Şehir:
    İstanbul-Çamlıca
    Motosiklet:
    BMW
    Bülent bende de hem astigmat hemde uzak görme sorunu vardı. İki sene önce doktor mutlaka gözlükleri takman gerek demişti. Aldım gözlükleri bir iki saat takabildim attım çekmeceye. Sürekli bilgisayarda çalıştığım için yazılar kırılmaya ve okuyamamaya başladım. Tekrar muayne oludum numaralarımın büyüdüğü ortaya çıktı. Şimdi tıpış tıpış takıyorum. Bence ihmal etme. Sonra daha büyük sıkıntılar yaşabilirsin.
     
    Bülent.Ö bunu beğendi.
  7. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Hep ne diyoruz.
    Riskleri minimize etmek.
    Gözlük takmayaıp riskleri yükseltiiyorsunuz.Uzun vadede onarılmaz hasarlara neden olabilir bu davranışınız.Bence hemen şimdi gözlükleri kullanmaya başlayın.Yada acilen lens uygulamasına geçin.
    42 yıllık gözlük kullanıcısı bir gencin tavsiyesine kulak tıkamayın :D
     
    Bülent.Ö bunu beğendi.
  8. Erol

    Erol Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Ekim 2007
    Mesajlar:
    5.997
    Beğeniler:
    3.113
    Şehir:
    İstanbul-Çamlıca
    Motosiklet:
    BMW
    42 yıllık bir genç derken hocam :):)
     
  9. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Geçen mart 27 sinde 47 ye bastım.Sence de genç değil miyim yoksa :p:p
    42 yıldır gözlük kullanıyorum
     
  10. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Bende 0.5 olduğu için takmana gerek yok, göz yorulunca takarsın demişti. Bugüne kadar görüşümde hiç bir şey de değişmedi. 0.5'likleri takınca çok az daha iyi görüyorum, sanki değişmemiş gibi geliyor.

    Ama haklısın, iki seneden fazla geçti, bir kere daha görünmek gerek, belki numaralar oynamıştır.
     
  11. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Katılıyorum... Zaten geçen ay aldığım ehliyete gözlük+lens yazdırttım. Bu aralar gidip doğru numara ne ise onu bulup kullanacağım.

    Kaskın vizörü de az da olsa görüşü bozuyor. En azından görüşteki sorunun katlanarak artmasını engellemek gerek...
     
  12. o.somuncu

    o.somuncu Organizatör

    Kayıt:
    6 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    1.258
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    Dikili - İZMİR
    Motosiklet:
    Yamaha
    Bülent Bey astigmat etkeni ben de de var..Derecem -0,25 ama 80-90 derece astigmat..Televizyondaki yazıları okumak için bir de araç kullanırken takıyorum ..Yakın mesafede normal faaliyetlerde ihtiyaç olmuyor ama araç kullanırken kendimi daha emniyette hissediyorum..Konu bizim için güncel ve önemli!..
     
    Bülent.Ö bunu beğendi.
  13. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Tamam, anlaştık :) Haklısınız... Takalım bakalım şu mereti. 90 derece astiğmat ne kadar düzelir...
     
  14. Vahap

    Vahap Üye

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    91
    Beğeniler:
    53
    Şehir:
    İstanbul / Avcılar
    Motosiklet:
    Kawasaki, Asya
    Bu faydalı paylaşımınız için içten teşekkürlerimi sunuyorum. Harfiye büyük bir dikkatle okudum. Çok güzel bir konuya değinmişsiniz.

    Ben 38 yaşındayım ve her motorsiklet sezonuna başlamadan önce mutlaka gerekli kontrollerimi yaptırıyorum. Görme bozukluğu, dikkat eksikliği, göğüs kaslarında oluşabilecek gerilmeler, beyin tomografisi, eklem yerleri derken tamamen kontrolden geçmiş oluyorum.
    Özellikle bir konuya değinmek istiyorum. Yaklaşık 20 yıldır gözlük kullanıyordum. 2 yıl önce lense karar verdiğimde bir kaç göz doktoru ile görüştüm ve motorsiklet kullanma esnasında lens kullanmama sıcak bakmamışlardı. Ancak biraz önce ifade ettiğim gibi, bu sezonki genel kontrollerimde göz muayenemi yapan doktor özellikle motorsiklet kullananlar açısından lensin daha kullanışlı olacağını vurgulaması üzerine ben de lens kullanmaya karar verdim. Yaklaşık 3 hafta oldu ve inanın ki çok rahatmış. Hatta kaskın içinde burnunuzun üzerinden gözlük kaydığı zamanki zorlukları gözlük kullananlar bilir. Dahası kaskı takarken gözlüğü çıkartmak kendimle dahi inatlaşmama neden olabiliyordu.

    Mutlaka ama mutlaka genel bir kontrolden geçmeden motorsiklet sezonuna başlamamanızı öneriyorum.

    Sağlıcakla ve sevgiyle kalınız.
     
  15. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Ben genel check-up'ı iki hafta önce yaptırdım. Ama motora yeni başlayan biri olarak gözlüğün kaymasından korktuğum için takmayı düşünmemiştim. Lens işine bir bakalım o zaman...