Aküden elektrik çıkışı alınması

Konu, 'Servis ve Teknik Destek Genel Konular' kısmında Özgür tarafından paylaşıldı.

  1. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    Konunu amacı sahibi olduğum FZ6 Fazer motosikletimin aküsünden çıkış alarak, aşağıdaki resimde görünen yöneticimiz Mesut Korkmaz tarafından hazırlanan Led farın ve yine aşağıdaki resimde görünen navigasyon cihazının beslemesinin yapılması için yapılan hazırlıklar ve çalışmalar. Tabiki bu konuların acemisi olduğum için Mesut hocamızın yardımlarıyla gerçekleşecektir. Takip edin :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
  3. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    Birşeyler bulmaya başladım. Mesut hocam aşağıdaki çizim gibi bir bağlantı düşünüyorum.

    Akü bağlantısı için 15A sigorta düşündüm.

    1-
    Bağlantı şeması,

    [​IMG]

    Kullanılacak röle,

    [​IMG]


    2-
    Bağlantı şeması,

    [​IMG]

    Kullanılacak röle,

    [​IMG]


    Sigorta olarak cam sigorta veya bıçak sigorta farkeder mi bilmiyorum?

    [​IMG]
     
  4. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    Burada boş uç olarak bırakacağım ve bir gün akünün bitmesi durumunda depoyu sökmeden aküyü şarj edebileceğim kabloların kesiti çok önemli. Ben 6mm kesitte bakır demetli kablo diye düşündüm.

    Ayrıca akü ile işim çok fazla olmayacak yeterli kesitte kablolar ile çıkış alıp bu iki kabloyu sele altına getirerek tüm bağlantıları sele altında bitireceğim.

    Ancak kafama takılan bir kaç soru var. Led farların elektronik kontrol ünitesi ile butonu nereye koyacağım onu bilmiyorum?
    Erol abi sen Mesut hocamın led farlardan takmıştın. Fotoğraf paylaşırsan sevinirim. Kontrol ünitesini ve butonu nereye montaj yaptırdın fikir almak istiyorum.
     
  5. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    Ben, kontrol ünitesini ve akım sınırlayıcıyı selenin yanında bulunan grenajın altına gizledim, daha önce sele altındaki bagaj kısmına koymuştum ancak, benim motorda akım sınırlayıcı fazla ısındı, yangın korkusundan dolayı akım sınırlayıcı ve kontrol ünitesinin yan kapağın altına aldım.. Bunu yapmamdaki amaç selenin yanında bulunan bu granajın keranlarının açık olması ve bu sayede sürüş esnasında sürekli oradan rüzgarın geçmesi.. yani akım sınırlayıcıyı sürekli soğutuyorum.

    Butona gelince, butonu mecburen on konsol yada gidona koymak zorundasın. Ben söyle yaptım irlandadan satın aldığım bazı parçalar vardı transalp parçaları bunlardan bir taneside start-stop mekanizması.. bildiğin gibi o mekanizmada bir stop bir de marş butonu var. Onun içinin düzenini değiştirdik ve marş butonunu kontrol butonu yaptık diğer stop butonunu ise sisteme elektriği vermesini ve kesmesini sağladık, orjinal ve güzel oldu. Biz elektriğide direk aküden aldık..
     
  6. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    O detaylarla ilgili zamanın olursa bir iki fotoğraf gönderirsen iyi olur Umut hocam.
     
  7. Gökhan Yasdal

    Gökhan Yasdal Site Bağımlısı

    Kayıt:
    25 Şubat 2010
    Mesajlar:
    870
    Beğeniler:
    485
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Suzuki
    O vakit sen hiç röle kullanmadın değil mi? Bir buton elektiriği veriyor bir buton start stop yapıyor.Bence Röle daha iyi bir sistem. Parklar ile birlikte açılıyor cihazlara gelen elektirik Her bindiğinde iki düğme aktif etmek zorunda kalmazsın böylece.
     
  8. Mesut Korkmaz

    Mesut Korkmaz Site Müdavimi

    Kayıt:
    28 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.724
    Beğeniler:
    970
    Şehir:
    Çayyolu, Ankara
    Motosiklet:
    BMW
    Özgür bağlantı şeman doğru.
    Sigortayı da 10A yerine 5A de takabilirsin. Led farların 1,5A, navigazyonun da 1A civarında akım çekecek. Yani aslında toplamda 2,5A akım çekeceksin. Ben çakmaklığı da düşünerek 10A yazmıştım sanıyorum. Ayrıca burada kullanacağın kabloların en az 1,5mm kare kesitinde olmasına dikkat et.

    Akü şarjı için kullanacağın hat üzerindeki sigortayı 15A olarak seçmişsin. Aslında akü 1A-2A akım çeker şarj sırasında yani ideali budur. Bu da demektir ki sana 5A bir sigorta yeterli olur. Ancak akünün tamamen boş olduğunu ve şarj sırasında ilk anda çok fazla akım çekeceğini düşünürsek 15A uygun olur.

    Fotoğrafta gösterdiğin rölenin bobin akımını bence bir ölç. Bazı röle bobinleri (kalitesine göre) 0,2A çekerken bazıları 1,5A çekebiliyor. Tecrübe ile sabit. Röle bobininin çok akım çekmesi gereksiz yere ısı güç harcaması ve muhtemelen ortaya ısı çıkması demektir. Röle bobin akımını ölç dedim ama ölçü aletin var mı bilmiyorum. 5-10TL ye satılan küçük ölçü aletlerinden (AVO metre, multimetre diye sorabilirsin) alabilirsin. En olmadık zamanda işine yarayacaktır ;) Oralarda bulamadığın malzemeleri bana bildirirsen ben temin eder kargo ile sana gönderirim.

    Röle (+) ucuna enerjiyi stop lambasından da alsan, kontağa giden kablodan da alsan her koşulda o kabloyu soymak ve sonrasında bant ile izole etmek zorundasın. Şunun için söylüyorum. İlla stop lambasından alacağım diye işi zora sokmana gerek yok.

    Led farların bağlantısı ve yerleri konusunda Umut yeterli açıklamayı yapmış zaten. Grenajın içine ya da selenin altına bir yere koyabilirsin. Umut'un akım sınırlama ünitesinin çok ısınmasının nedeni konjektör (alternatör) çıkış geriliminin yüksek olması (arıza!) olabilir. Bunu Umut'la daha önce de konuşmuştuk zaten.
     
  9. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    Mesut hocam AVO metre şu sanırım ;

    [​IMG]

    Ancak röle akımını bununla nasıl ölçeceğimi malesef bilmiyorum :(
     
  10. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    Bu arada kullanacağım kablolar 2mm2 sadece aküden çıkıp ileride şarj için bırakacağım kabloları 5-6 mm2 düşünüyorum. Uygun mudur?
     
  11. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    Röle bu sistemde ne işe yarar bilmiyorum, motorun üzerinde mevcut bir röle vardı aküyü bitirdiği için ben onu söktüm attım ve rölesiz çakmak soketide bağladım motora, şuan için hiç bir sıkıntı yok.

    Ben özellikle kontak haricinde elektrik olsun istedim çünkü motoru bir yol kenarına 1-2 dakikalağına park ettiğimde led farların 4 lü gibi olan özelliğini açıp gidip geliyorum böylelikle motorun farkedilmesini sağlıyorum.

    Örneğin dün akşam arabalar gibi yol kenarına bıraktım motoru 5 dakikalığına, hava yağışlıydı insanlar görmeyebilirler diye led farları 4 lü gibi ayarlayıp gittim.

    Röle ne işe yarar gerçekten bilmiyorum, yukarıda dediğim gibi motorun üzerinde bir tane vardı ve onun yüzünden aküyü değiştirmek zorunda kalmıştım bende söktüm attım o röleyi :)
     
  12. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    Benim kullandığım röle anladığım kadarı ile sadece tetikleyici. Yani kontak açıldığında ledlerin ve gps in aküden elektrik almasını sağlayacak.
     
  13. Mesut Korkmaz

    Mesut Korkmaz Site Müdavimi

    Kayıt:
    28 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.724
    Beğeniler:
    970
    Şehir:
    Çayyolu, Ankara
    Motosiklet:
    BMW
    Kablo kesitlerin uygun Özgürcüm.

    Röle bobin akımını da aşağıdaki şekilde ölçebilirsin. AVO metrenin komitatörünü (düğmesini, çevirgecini, dümenini artık nasıl anlıyorsan :D ) 10Amper konumuna almayı unutma :)

    [​IMG]


    Bir forumda konu gereği yazdığım röle nedir açıklamasını aynen ekliyorum.

    Röle nedir?

    Röle, bir anahtarlama elemanıdır. Kesinlikle bir gerilimi (veya akımı) yükseltmeye ya da düşürmeye yaramaz. Evimizde lambaları açıp kapatmak için kullandığımız anahtarın manyetik yolla çalışan bir çeşididir. Röle bobinine gerilim uyguladığınızda, bobin nüvesi elektromıknatıs haline gelir ve hareketli kontağı çeker. Hareketli kontak, sabit kontak ile temas ederek akım geçişine izin verir. Motosikletlerimizdeki röleler de aynıdır. Marş rölesinin diğer rölelerden farkı kontak yapısının yüksek akımlara dayanıklı olmasıdır.Kontak akım değeri büyüdükçe rölenin fiziksel ölçüleri de büyür. Rölenin elektrik şebekelerinde kullanılan büyüğüne kontaktör denir.

    Çeşitli röle fotoğrafları ve rölenin iç yapısını aşağıda görebilirsiniz.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Aşağıdaki şemada anlatmaya çalışayım. 220 Volt altında 20 Amper çeken bir yükü sadece 12 Volt ve 0,05 Amper ile röle kullanarak kontrol edebiliriz.

    [​IMG]
     
    Özgür bunu beğendi.
  14. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    Sağol Mesut hocam. Bağlantıları tamamladım sayılır. Son halini vermeden önce senin dediğin gibi röle akımını ölçeceğim ve bağlantıya son halini vereceğim. Burada sizinle de paylaşacağım.

    Daha sonra asıl işe sıra geliyor. Deponun sökülmesi ve akünün ortaya çıkması :D Depoyu sökmüşken aslında hava filtresini de K&N marka filtre ile değiştirmek istiyorum.

    Herşeyi tamamlayıp da GPS'i uygun bir şekilde çalıştırabilirsem sıra Mesut hocamdan Led farları almaya gelecek :)

    Sonra da montaj...
     
  15. Mesut Korkmaz

    Mesut Korkmaz Site Müdavimi

    Kayıt:
    28 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.724
    Beğeniler:
    970
    Şehir:
    Çayyolu, Ankara
    Motosiklet:
    BMW
    Özgür bağlantıları derken hangi bağlantıları tamamladın ki? Dışarıda bağlayıp öyle yerine mi oturtacaksın. Yanlış mı anladım?
     
  16. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    Hocam telde konuştuğumuz gibi kabloları biraz uzun tuttum, yerine monte ederken istediğim gibi keseceğim. Aslında yaptığım bağlantı da birşey değil aslında. Birazdan fotoları yüklüyorum.
     
  17. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    İlk olarak röle ve röle soketi.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    5 Amper sigorta için hazırladığım soket.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    İzole bant ilerde baya lazım olacak sanırım.

    [​IMG]
     
  20. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    Bunlar aküye bağlayacağım kablolar. 5 mm2 kesit alanlı ve çok telli bakır.
    Bu kablolar ile akü gücünü sele altına taşıyacağım ve akü ile işim bitecek :)

    Kırmızı (-) kutup
    Mavi (+) kutup (siyah bulamadım) :)

    [​IMG]

    Bu kabloların ikiye ayıracağım ve birer uc sele altında ucu kapalı duracak. (İleride herhangi bir akü takviyesi gerektiğinde) (Fazer aküsüne ulaşmak için depo sökülmesi gerekiyor)

    Diğer uçlar ise led far ve gps beslemesinde kullanacağım.