Ani Duruşlarda Debriyaj Kullanımı

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    "Panik frende debriyaj kullanılır mı, kullanılmaz mı?" şeklinde bir soru ve devamında farklı farklı cevaplar.
    Ani duruşlardaki debriyaj kullanımıyla ilgili, bir konuyu daha (bence en önemli sebeptir) önemle vurgulamak istiyorum..
    Öncelikle bilgilerimizi tazelemek adına çok basit bir bilgi; Motorun yol üzerindeki ileri hareketi (gidişi), duruşu (frenleme) ve dönüşü (viraj alması), yani her şey yol tutuşuyla ilgilidir. Yol tutuşundaki her şey, sadece ve sadece motorun üzerindeki 2 adet kauçuk lastik vasıtasıyla yapılır.
    Yol tutuşu, ağırlık (ağırlık dağılımı) demektir. Örneğin içi 50 kg. ağırlıkla dolu olan bir koliyi mi itmek kolaydır, yoksa içi boş olan bir koliyi mi? Elbette içi boş olanı. Bu da, üzerinde ağırlık olan nesnede tutuş vardır demektir.
    Motora bindik ve 1. vitese takıp gaz verdik. Ağırlık nereye gider? Elbette arkaya. Bu sebeple arka lastiğimiz içi dolu koli haline gelip, patinajda kalmaz ve yola tutuşu gerçekleştirir. Bu sayede de motor ileriye doğru yürür.
    Frenlemede ne oluyor? Ağırlık öne doğru gidiyor. Yani ön lastiğimiz içi dolu koli haline geliyor ve tutuş önde oluşuyor. Bu sebeple de motoru Ön Fren durdurur diyoruz. Çünkü artık arka lastiğimiz (ağırlık öne gittiği için) içi boş bir koli durumundadır. Yeterli tutuşa sahip değildir, bu yüzden de gerçek beklenen durdurma görevini hiç bir zaman tam olarak yerine getiremez. İyi bir sürücü bu prensibi çok iyi bilir ve ağırlık transferlerini her zaman, şartların tam olarak oluşması için (transferin tamamlanması) yeterli zamanı vererek gerçekleştirir (progresif ön fren kullanımı).
    Şimdi gelelim asıl konumuza;
    Debriyajın görevi nedir? Ya da daha da öncesinde, motorlu araçlardaki motorun görevi nedir, ne için kullanılır? Basitçe; motor çalışarak bir güç üretir, bu güç, aktarma organları vasıtasıyla, kinetik enerji olarak lastiklere iletilir ve aracın hareketi gerçekleşir. Debriyaj, bu gücün kinetik enerji olarak kullanımında, basitçe bir nevi ara nokta (iletilsin veya iletilmesin) görevi yapar.
    Yukarıda dedik ki; motor üzerindeyken yolda gidiş, duruş, viraj alma, hep tutuş vasıtasıyla gerçekleşir. Normal kullanımda bu var olan yol tutuşu, lastiklerimizde, devamlı bir paylaşım halindedir. İyi bir sürücü bu paylaşımı hep dengede tutmayı bilir. Zaten kullanım esnasında, var olan tutuştan fazlasını zorlarsanız kendinizi bir anda yerde bulursunuz.
    Şimdi (burası çok önemli dikkatlice okuyun lütfen); motosiklet üzerindeyken, gerekli anlarda, lastiklerdeki var olan tüm tutuşu, o yaptığımız işe verirsek, o işin en mükemmelini yaparız. Yani, tek bir iş, tek bir tutuş görevi.
    Örneklemek gerekirse; gaz verip ileriye doğru giderken aynı anda frene asılmazsınız. Viraja girdiğinizde lastiğin yan yüzeylerindeki tutuş gribini kullanırken sadece viraj yaparsınız. Frene dokunmazsınız ya da gazı aşırı açmazsınız. Zaten yaparsanız tehlike yaşama olasılığınız yüksektir, çünkü başka tutuş griplerini de işin içine sokmuş olursunuz.
    Şimdi buraya kadar özetlediklerimize göre ani frenleme anını düşünün. En çok ihtiyacımız olan şey ön lastikteki (ağırlık öne gitti/tutuş önde) maksimum tutuştur. Tekrar hatırlayalım!!; tek iş, artı var olan tüm tutuşun kullanımı; eşittir mükemmelliyet.
    Eğer, debriyajı çekmezseniz, arka lastikte var olan motor itme (engine pull) kuvvetini hala kullanıyor olursunuz. Motor kompresörü vasıtasıyla daha da çabuk yavaşlayacaksınız gibi gelse de, var olan fiziksel bir itiş kuvveti her zaman arka lastiğinizde mevcut kalacaktır. Bu aynı zamanda, özellikle acil frenleme için, ihtiyacınız olan maksimum ön lastik tutuşunuzun bir kısmını, ileri gitmeye yönelik olarak da çalacaktır (aynı zamanda, arka lastikteki, kompresör nedeniyle oluşan kasma, ağırlığın tam olarak ön lastiğe transferini geciktirir. Ağırlık, önde tam değilse, tam tutuş da yoktur). Yani, Ön lastikteki tutuş, hiç bir zaman tam tutuş performansında olamaz.
    Unutmayalım; TUTUŞ her şeydir. Onu kullanırken akıllı ve bilinçli olmamız lazım ki sorun yaşamayalım. Acil duruş gerektiren pozisyonlarda, debriyajı çekip çekmeme konusunda karar gene de sizin. Ben, var olan tutuşun tamamını (frenleme anında öne giden ağırlığın tamamını) önde görmek istediğim için, debriyajı çekerim.
    Hepimiz motor KULLANIYORUZ. Ama SÜRMEYE başlamanın ana kuralı onu her şart ve koşulda, zamanında ve doğru şekilde, DURDURABİLMEYİ bilmek, becerebilmektir.
    Bu arada eğer TATKU‘yu doğru şekilde uygularsanız, pozisyonunuz, bakışınız yol üzerinde doğruysa, öngörünüz yerindeyse; ACİL FREN kullanma durumunuz hiç olmayacaktır.
    Dünyada motosiklet kazalarının en düşük olduğu ülkelerin başında İngiltere ve Almanya gelmektedir. İleri ve Güvenli sürüş konusunda, nerdeyse dünyanın en iyi motor kullanıcıları, İngiliz ve Alman motosikletli polisleridir. ART-ARA; teori, pist ve yol kurslarında; İngiliz RoadCraft (Motosiklet Yol Sanatı) ve Alman ADAC sistemlerini kullanmakta ve uygulamaktadır. RoadCraft Sistemi, İngiliz Motosikletli Polislerinin eğitiminde kullanılan sistemin, yol sürücülerine uyarlanmış halidir.
    Güvenli sürüşler dilerim


    Uğur ERTEKİN'den alıntıdır.
     
  2. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    güncelleme
     
    Onur Filiz ve Erdal Özgüner bunu beğendi.
  3. Tolga Can

    Tolga Can Üye

    Kayıt:
    30 Temmuz 2010
    Mesajlar:
    98
    Beğeniler:
    32
    Şehir:
    Sakarya/Adabazar
    Motosiklet:
    Kanuni
    Almanyanın yollarında yama gören oldu mu ?
    Benim arkadaş hiç görmemiş, İleri Sürüş Tekniği bilmesemde, Cambaz Sürüş Tekniğim var :)
    Yararlı bir yazı, Uğur ERTEKİN'in ellerine sağlık. Paylaşım için teşekkürler.
     
  4. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Almanaya yı boş ver sen nasılsa gitmicen oraya.Biz buraya bakalım
    Her zaman dediğim kelimeler.
    Şartlar bize uymuyorsa Bizlerşartlara uymak MECBURİYETİNDEYİZ.
    Bu yüzden bizim şartlara göre hazı tutun kendinizi.
    Bilinciniz açık olsun herdaim.Ve beyniniz 5 saniye ileri olmadığında Motosiklete binmeyin.
     
  5. Sercin Cabas

    Sercin Cabas Yeni Üye

    Kayıt:
    30 Kasım 2010
    Mesajlar:
    13
    Beğeniler:
    5
    Şehir:
    Kuala Lumpur
    Motosiklet:
    Yamaha
    yok oyle bi mecburiyet, sartlar bana uymuyorsa sartlarin bana uydugu yerde yasarim hocam.
     
  6. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    Kısmetse yolculuk ne zaman??
     
  7. Sercin Cabas

    Sercin Cabas Yeni Üye

    Kayıt:
    30 Kasım 2010
    Mesajlar:
    13
    Beğeniler:
    5
    Şehir:
    Kuala Lumpur
    Motosiklet:
    Yamaha
    ahireti kastetmiyorsun umarim :)

    sistemi belirleyen toplum , sartlari ve senecekleri belirleyen kisinin kendisi degil mi , ben toplumun meydana getirdigi sistemin bir parcasi olamiyorsam yahut ayak uyduramiyorsam buna mecburi hormet gosterip bir parcasi olmak zorunda da degilim, tabiki kendi sartlarima uyan sekilde yasamaya devam edecem yahut sistemin bana uydugu yerde hayatimi devam ettirecem. bu ister trafik ister medeniyet bazinda olsun.

    1- bir baskasinin hakkina , malina , canina tehdit olusturmadigin ve tecavuz etmedigin surece kendi kurallarinla yasa

    2- mevcut sistem (kazalarin , canavarlarin dunya ortalamasi uzerinde oldugu , olmayan yollari, varise de standartlarinin ikinci dunya ulkesi kivaminda oldugu, en ilkel , bilinsiz ve kolay sekilde sahip olunan t.c ehliyetini en yuksek vergiler ile vatandasina sunan) sana bu erdemi gosteremiyorsa , sistemin sana uydugu yerde yasama hakkina sahipsin

    sistem; ben senin sen benim can , mal guvenligimi , refahimi degil toplum olarak biz oldugumuz yerde.. olmayan seyin nesine mecbur olacaksin.

    bu nedenledir ki, biz kadar mecbur , sen ben kadar da ozguruz . ister ileri surus teknigi , kural , kitap , ister canbaz , hokkabaz. kendi hayatina mukayet ol , baskalarinin hayatlarina mukayet ol.. gerisi turkiyede tras.
     
  8. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    yok ahirete degil de turkiye yi terkedecen ya onun icin dedim yolculuk ne zaman diye? Burda aradıgın o şartların hiçbirini bulamayacaksın da o yuzden.
     
  9. o.somuncu

    o.somuncu Organizatör

    Kayıt:
    6 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    1.258
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    Dikili - İZMİR
    Motosiklet:
    Yamaha
    ''bu nedenledir ki, biz kadar mecbur , sen ben kadar da ozguruz . ister ileri surus teknigi , kural , kitap , ister canbaz , hokkabaz. kendi hayatina mukayet ol , baskalarinin hayatlarina mukayet ol.. gerisi turkiyede tras.''

    İleri veya güvenli sürüş tekniği olmadan (yani cambaz-hokkabaz tekniği demişsiniz) kendi hayatına ve başkalarının hayatına nasıl mukayyet olacak sürücü?..

    Türkiye'de kendi şartlarının uyacağı ülkeyi seçebilecek,orada yaşamayı seçebilecek kaç tane vatandaş çıkar acaba...Siz kendinizi uzak doğuya attınız diye 75 milyonun % de kaçı bunu yapar?..
    Bana göre kişisel farklılıklarla genelleme yapmak yanlış..İyi insan olmak için toplumcu düşünmek gerekir. Buna göre de kendimizden önce ülkemiz şartlarını değiştirmeye,geliştirmeye çalışmalıyız..

    Şenol'un kastettiği sadece yol şartlarıydı,o yollar düzelinceye kadar biz onlara uymak mecburiyetindeyiz..Çünkü ülkemizi seviyoruz!..
     
    Sercin Cabas bunu beğendi.
  10. ulas

    ulas Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Eylül 2007
    Mesajlar:
    3.159
    Beğeniler:
    4.285
    Şehir:
    Kadıköy/İstanbul
    Motosiklet:
    Yamaha
    Şenol Hocam güzel ve bir daha üzerinde düşünülmesi gereken yazı. Yorumları okuduktan sonra bir şeyler yazmak istiyorum.

    Türkiye dünyanın en rahat bir o kadar da dünyanın en zor yeri.

    Konu değişecek ama içimde kalmasın yazayım

    Çok rahat bir ülkede yaşıyoruz hatta o kadar rahat ki üçkağat yap insanları dolandır, kaza yap insanları öldür, gasp yap, yap da yap yap da yap , elini kolunu sallayarak gez. Ani bir duruş yapamazsın bu durumda. Frenleme falan da hikaye. Hatta durmak yerine bas gaza ez geç... parayı ver düdüğü çal. Bundan kolay bir ülke olamaz. Yapmayın arkadaşlar Memleketimiz çooook rahat.

    Bir o kadar zor bir ülkede yaşıyoruz 587,85 TL ile 3 çocukla yaşa, 4 saat durakta bekle, Hastanelerde öl, vergilerde boğul, kredilerde boğul ama ölme, adressiz bir cinayete kurban git, kaçırıl, koyun sürüsü gibi arkadan git. Frenleme yapsan ne olur yapmasan ne olur. Ani duruşa da gerek yok. Bas gaza git.
     
    Sercin Cabas bunu beğendi.
  11. Sercin Cabas

    Sercin Cabas Yeni Üye

    Kayıt:
    30 Kasım 2010
    Mesajlar:
    13
    Beğeniler:
    5
    Şehir:
    Kuala Lumpur
    Motosiklet:
    Yamaha
    suruculuk meslegi degil ise; yol bozuk diye , daha genis , gelismis ortamlar ve kosullarda motorlu arac surmek , trafikte huzur ve rahatlik icin elbet kimse memleket degistirmez,

    benim aradigim sartlara gelince rahat ol sen, at gozlugunu cikar oyle bak, turkiye standartlarin cok asagisinda.

    hocam diyorki; ''Şartlar bize uymuyorsa Bizler şartlara uymak MECBURİYETİNDEYİZ.''

    ben dedimki; mecburiyet hasil olunca yasamak alerji yapiyor, hiç kimse, hicbir seye mecbur edilmez.

    genel olarak cumlenin anlamini irdelemistin ben ,
    sen degerli hocam yol diyorsan, yol ise yolundan baslamak uzere sistem degisecek, mecburiyet budur. kisiler degismez , mecburide gitmez.
     
  12. Ethem Doğru

    Ethem Doğru Site Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Eylül 2010
    Mesajlar:
    1.112
    Beğeniler:
    399
    Şehir:
    Kartal İstanbul
    Motosiklet:
    BMW
    paylaşımınız çok faydalı oldu. teşekkürler.
     
  13. Gökhan Yasdal

    Gökhan Yasdal Site Bağımlısı

    Kayıt:
    25 Şubat 2010
    Mesajlar:
    870
    Beğeniler:
    485
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Suzuki
    Eğitim başlıklarında konuyu ilgisiz mesajlar ile meşgul etmezsek, bilgi almak için kurcalayan arkadaşlar daha kolay bilgiye ulaşabilirler. Hassasiyetiniz için şimdiden teşekkürler.
     
    Onur Filiz ve Goktug Uguz bunu beğendi.