Aşırı sıcaklarda sürüş

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Bölüm:1

    Vücut otomatik termostat gibidir. Asıl amaç iç organları sıcaktan korumaktır. Terleme, damarların genişlemesi, kalp hızının artması ve tansiyonun düşmesi koruyucu mekanizmalardır. Eğer bu mekanizmalar işe yaramazsa, yani iç organ ısıları belirli seviyede tutulamazsa sıcak krampları gibi alarm bulguları ortaya çıkar. Ve sürücü bu uyaranları dikkate almayacak olursa durum daha da ciddileşebilir sıcak çarpması ve sıcak bitkinliği meydana gelebilir.

    TERLEME:
    Ter bezleri deriyi nemli tutar, buharlaşan ter deriden sıcaklığı emer ve onu havaya gönderir. Ter genellikle sudan oluşur, yani kaybedilen kadar yerine koymak gereklidir. Ancak yüksek hızlarda ter bezleri buharlaşma da yetersiz kalabilir. Böylece ter nedeniyle fazla sıvı kaybedilirken, vücutta soğumamış olabilir.

    DAMARLARDA GENİŞLEME:
    İç organların ısısının azaltılması amacıyla kan damarları genişleyerek kanı deriye doğru iletirler. Dış ortam ısısı eğer vücuttan daha az ise vücut ısı kaybeder ama eğer dış ortam ısısı vücuttan daha fazla ise bu mekanizma ile vücut ısı kaybetmediği gibi tam tersi daha da fazla ısınır.

    KALP HIZI VE KAN BASINCI:
    Kalp sıcaklık artışına hızını artırarak cevap verir, böylece ısınmış kan daha fazla genişlemiş damarlar vasıtasıyla deriye gönderilir. Hava sıcaklığı artarsa kalp hızı normalin %50-%70 i kadar daha fazla artabilir.Artmış kan akım hızı tansiyonun düşmesine, kanın kaslar ve beyinden deriye doğru kısa yoldan transferine yol açar. Kan basıncı düşmesi kas kontrolunu ve beyin aktivitelerini azaltır, sonuçta kaza olasılığı gittikçe artar.

    SONUÇLAR:
    Aşırı ısınmanın bulguları kas yorgunluğu, kas krampları, baş ağrısı,baş dönmesi ve baygınlıktır. Aşırı sıcaklık nedeniyle oluşan kas krampları önce bacakları ve karnın alt kısımlarını sonra da kollarlı etkiler. Sıcaklık kramplarının anlamı vücudun fazla miktarda elektrolit kaybettiğidir. Kramplar bu nedenle ihmale hiç gelmez ve genellikle sıcak çarpmasının ilk bulgusu olabilir.

    *David L. Hough dan derlenmiştir. Gazeteci ve motosiklet sürücüsü
     
  2. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Bölüm:2
    Eğer vücut soğumazsa ve aşırı sıvı kaybedersek neler olabilir?
    Yorgunluk, başağrısı, başdönmesi, kas krampları, muhakeme güçlüğü ve karar vermede azalma. Bütün bu bulguların yavaş yavaş geliştiğini ve sürücünün bu konuda hazırlıklı olmadığı durumlarda nelere yol açabileceğini düşünmek bile istemeyiz.
    Çözüm:

    Giyim-kuşam:
    Çevre ısısı vücut ısısından daha az olduğu durumlarda buharlaşmayı ve ısı transferini hızlandırmak amacıyla havalanmaya izin verecek şekilde giyinmekte fayda var. Ama eğer hava sıcaklığı 35C ve daha üzeriyse o zaman yapılacak olanlar biraz daha farklı. Şöyleki hem buharlaşma ile aşırı sıvı kaybını engellemek, hem vücut etrafında microclimate ( deri ile hava arasında bir bariyer ) oluşturmak, hem ciddi güneş yanıklarını engellemek ve hem de vücut ısısının daha fazla artmasını önlemek amacıyla kapalı bir giyim tarzı seçmeliyiz.
    * Kask: Açık renkli full-face
    * Güneş gözlüğü, açık renk, hafif, pamuklu balaklava
    * Koruyucu ceketin altına giyilecek pamuklu, uzun kollu, hafif fanila
    * Açık renkli fermuarsız, diz ve incik korumalı pantolon
    * Dağ bisikleti eldiven ve yüksek çizme
    Eğer bu gürüntüden fazla hoşlanmıyorsanız vücut zırhı olarak kullanılan koruyucu mekanızma üzerine blue jean kumaşı veya ağır pamuktan yapılan uzun kollu t-shirt giyebilirsiniz.

    Vücut Soğutma:
    Vücut soğutma buzdolabı esasına dayanır. Yani hızla buharlaşan yüzeyler ısı kaybederek soğurlar. Vücudun soğuması için özellikle büyük damarların geçtiği boyun bölgesi çok önemli hale gelmektedir. Balaklava, bandana ve saçların ıslatılması size inanılmaz bir rahatlık verecektir. Bunun haricinde bütün vücudun da ıslatılmasının size extra katkısı olacaktır.
    Diğer önlemler:
    * Yolculuğunuzu sabah çok erkenden veya gece yapmaya çalışın
    * Gidilecek yolu eğer mümkünse sahilden değil yüksek yerlerden seçin
    * Sık sık durun, konsantrasyonunuzu kontrol edin, dinlenin, eğer yolculuk çok şart değilse gündüz uyuyun
    * Muhakkak çok su için. Bu konudaki en iyi seçim dengeli elektrolit solusyonları ve maden suyudur. Mideniz her zaman su ile dolu olsun.
    * Kahve ve alkol almayın

    Hepinize sağlıklı sürüşler