Başlangıç motosikleti alacaklara bilgilendirmeler

Konu, 'Ne Almalıyım Nereden Almalıyım' kısmında Emre Çağlar tarafından paylaşıldı.

  1. Emre Çağlar

    Emre Çağlar Aktif Üye

    Kayıt:
    17 Mayıs 2013
    Mesajlar:
    149
    Beğeniler:
    35
    Şehir:
    İzmir
    Motosiklet:
    Suzuki
    Selamlar,

    Muhtemelen bu forumda bu başlığı açabilecek son insan benimdir tecrübemden dolayı (0 km):) ama bakıyorum hala apaçi arkadaşlar kendilerine güçlü motosikletler alabilmek için fellik fellik yandaş arıyorlar açtıkları başlıklarda.Bununla ilgili daha tecrüberli arkadaşlardan da katkı + düzeltme bekliyorum (yazacaklarımdan yanlış olan şeyler varsa lütfen gerekçesiyle düzeltin)

    1-Şimdi herkesin düşün cc ile başla demesinin nedenini ayrıntılandırmak lazım bence.Olayı güç,kontrol ve hız diyip kestirip atmadan nedenlerini anlatmak lazım.Yoksa adam diyorki e tamam hızlı gitmem o zaman olur biter.ama olay o değil.Bana göre düşük cc ile başlamanın en önemli nedeni o sınıftaki motorların "hata toleransıdır" yani sizin (ve benim) yapacağımız hataları ne kadar tolare edebileceğidir.şimdi 125 ve hadi 250cc lerde yapacağımız hataları (küçük hatalardan bahsediyorum) motosiklet daha kolay tolare edebilir ve ciddi kazalara karışma ihtimalimizi azaltır.Motosiklet kendini daha kolay toplayabilir.Şimdi başlangıçta daha çok hata yapacağımızı düşünürsek bu hataları tolare edip bu dünyadan göçmemizi engelleyecek bir motosiklet daha mantıklı bir tercih olacaktır.600 ya da 100cc lik bi aletle frenlemeyi ya da gaz açmayı birazcık sınırları dışında yaptığınızda,özellikle virajlarda,cok ciddi sonucları olacaktır ama 125cc lik bir motor bu kadar aşırı ve agresif tepkiler vermez.

    2-Diğer hayati mesele de elimizin gaz hakimiyeti yani hassaslığıdır.Şimdi ne olacak diyebilirsiniz ama 1000cc lik bir motorda elinizin gaza hafifce dokunması bile motosikleti altınızdan fırlatabilir.Bir de çok az gaz açsaniz bile şu zincirleme etkiler olabilir.İvmelenmeden dolayı siz arkaya doğru yığılırsınız o anda eliniz hala elcik üzerinde olduğundan eliniz geriye doğru çekileceğinden gazı daha çok açarsınız.daha cok actıkca siz daha cok geri gidip biraz daha fazla acarsınız.böylece zincirleme gider olay.(sonra da videolarda motoru kaldırırken gittikçe hızlanıp biyerlere çarpan adamları görüp bu salak niye fren yapmıyor ya da hızlanıyor dersiniz:))sonunu siz düşünün.ama altınızda düşük cc bir makine oldugunda gaz tepkileri bu kadar ciddi torklar yaratmayacaktır.Gaz hassasiyeti özellikle virajlarda da risk taşır.Virajlarda gazı sabit tutmanız (ya da hızı sabitleyecek kadar cok cok az acmanız) gerekir. Yoksa virajda kayarsınız.Güçlü bir makinada zaten milimetrik olan gaz kolunda daha milimetrik bir gaz ayarı yapmak ilk başlarda virajlarda çok zordur.çok kolay bir şekilde bilinçsizce hafif de olsa gaz açılabilir motorumuz virajı alırken yattığından dolayı ve düşebiliriz.

    3-Bir diğer etken de hız etkisidir.Burda asıl mesele hızlanmak değil durabilmektir.Günlük hayatım yüksek hızlarda geçmediği için beynimiz daha yavaş hızlara uyum sağlamıştır.O yuzden özellikle çok yüksek hızlarda algılama ve idrak hızımız düşebilir bu da tepki vermekte sıkıntı yaratır.Motorun 2 sn içinde nerede olabileceğini yada şimdi frenlemeye başlarsak nerede durabileceğini kestirmemiz özellikle acemiysek çok zorlaşır.Bir hayabusanin 0-100 km si 3 saniyedir.yani saniyeler içinde o size çoooook uzak gelen noktada olabilirsiniz ve o nokta da frenlemeye başlamak için çok geç olabilir.Genel olarak hız zaten gereksiz birşey önemli olan gideceğimiz yere en kısa sürede gitmek değil,o an zaten giderken o yolun keyfini çıkarmak.O yuzden özellikle hız ve racing meraklıları bu noktayı atlamasınlar.

    4-Motosiklete başlamak için skutır (nasıl yazılıyorsa artık:D) bana çok mantıklı gelmiyor.Çünkü dinamikleri vitesli motorlardan oldukça farklı.Bir defa lastikler küçük.Bu da muhteşem,çukursuz tümseksiz yollarımızda biraz sıkıntı yaratabilir.Kuvvetleri daha az absorve eder ve dengesi daha çok bozulabilir.Onun dışında motoru bacaklarımızla kavramadığımız için kontrolu daha zordur.Ağırlık merkezi de (yanılmıyorsam daha arkada kaldığı) için,vitesli motorların (chooper dışında ) aksine, arka fren daha etkili kullanım gerektirir.Ama viteslilerde ön fren asıl durdurucu etkiye sahiptir.O yuzden doğrudan düşük cc bir motosikletle başlama daha mantıklı geliyor bana

    5-Ve son olarak EĞİTİM. Biliyorum herkes eğitim diyince bir öffler pöffler. Motosiklet bana göre bir yetenek değil teknik işidir.Motosikletin dinamiklerini bilmek bunları uygun kullanabilmek öyle çok da kolay değildir.Virajlara girmenin, frenlemenin, hızlanmanın vs hepsinin tekniği vardır ve bunlar emin olun sizin içinizden gelen ya da içgüdüsel yaptığınız şeylerden tamamen FARKLIDIR:D
    Ben herşeyi biliyorum ne gerek var diyenlere California Bike School eğitimlerinden birkaç maddeyi yazayım.

    1. Viraj çizginizi süspansiyon ayarlarınız ile oynamadan nasıl değiştirirsiniz.
    2. Motorunuzun en dengesiz olduğu an nedir, iyi kontrol için sürücü/motor ikilisinin hangi unsuru çok önemlidir?
    3. Şikan, serpantin ve göbeklerde dengeyi nasıl korursunuz?
    4. Motorun bir yanından diğerine dengeyi bozmadan ve süratle nasıl geçersiniz?
    5. Birbirini takip eden virajlarda, en az güç harcayarak en iyi sonucu almak için nasıl bir planlama yapmalısınız?

    Bunların cevaplarını kendi kendinize vermeye çalışabilirsiniz öncelikle:D Motosiklet sürmek onu düz bir yolda bir yerden bir yere gotürmek değildir.;) Eğitim veren birçok kişi ve kuruluş var (Honda,OMM,Rahmi Barutçu,Art motoakademi vs) bu işin tekniğini cidden doğru düzgün öğreten yerler.
    Bir seferlik kurs gibi düşünmeyin motosiklet sürdüğünüz sürece bu eğitimlere dahil olun.

    Yani düşük cc makinelerin gaz tepkileri daha hafif,hata toleransları daha fazla,ağırlıkları ve hızları daha düşük,tepkileri daha kestirilebilirdir.O yüzdendir ki düşük cc bir makine ile başlamalıyız.

    Aslında daha birçok madde sıralanabilir.ama çok da uzatmak istemiyorum.daha deneyimli forumdaki arkadaşlar bizim gibi deneyimsiz ve işin başındakileri daha çok aydınlatabilir diye düşünüyorum.Bu arada 0km motosiklet tecribesi olan biri olarak yazıyorum bunları ve deneyimli arkadaşların yorumlarından birşeyler kaparım ümidiyle yazıyorum.lütfen bildiklerinizi esirgemeyin.

    En en son olarak başlangıç motosikler modelleri üstüne konusmadan önce ,kafada başlangıç! olayını oturtmak daha doğru geliyor bana.

    Uzun oldu farkındayım kusura bakmayın buraya kadar sıkılmadan okuyabilenlere de teşekkür ederim.
     
    İsmail bunu beğendi.
  2. Orçun Hafızoğlu

    Orçun Hafızoğlu Yeni Üye

    Kayıt:
    19 Temmuz 2013
    Mesajlar:
    22
    Beğeniler:
    0
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    Ellerine sağlık Emre abi sıkılmadan okudum. Benimde motorla tecrübem hiç yok senin yapmakta olduğun gibi oradan buradan bilgiler toplamaya çalışıyorum. Türkiye'de bu umursamazlık yüzünden zaten motorun adı kirlenmiş durumda adamlar sadece ses çıkartsın millet bana baksın havalı olayım istiyor. Tabi herkes onları ister ama adamların önceliği o olduğu için gidip 1000cc bir motor alıyorlar bu motorla senin yukarıda yazdığın sebeplerden herhangi birisi yüzünden kaza yapıyor ve kazaya sebep oluyor. Sonrada herkesin kafasına motor tehlikeli diye yerleşiyor. TAbiki tehlikesi var herşeyin bir tehlikesi vardır ama o makinelerle yaptıkları kazaların sonuçları kötü olduğu için motorun resmen adını kirletiyorlar. Önceliği ulaşım olarak belirlemek gerektiğini anlamıyor kimse.

    Bende ehliyetimi 2014 Mayıs da alacağım o zamana kadar en sağlıklı kararı vermeye çalışacağım dediğin gibi düşük cc li motorlardan başlanması taraftarıyım.

    Tekrar ellerine sağlık. :)
     
  3. İsmail

    İsmail Site Müdavimi

    Kayıt:
    13 Nisan 2013
    Mesajlar:
    1.352
    Beğeniler:
    732
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    BMW
    Eline sağlık Emre.

    Ben açıkçası eğitimden bahsetmeyen kimseye cevap vermeme kararı aldım.

    Birde bir ricam olacak. Ya önce eski forumları bir inceleyin okuyun arkadaşlar.

    İnanın o kadar çok yararlı bilgi ve deneyimler var ki!...