çikle ve rolanti ayarıyla hız sabitleme ?

Konu, 'Servis ve Teknik Destek Genel Konular' kısmında Umut Karkın tarafından paylaşıldı.

  1. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    arkadaşlar merhaba,

    hafta sonu ankaradan karamana giderken çok yorulduğum zamanlarda cikleye 2. kademeye getirip gaz koluna hiç dokunmadan 75-85 km arası bir hızda yol aldım, çok rahat oluyor ancak hızım yeterli değildi. Konya yolu gibi bir yolda gaz pedalına hiç dokunmadan ve herhangi bir aparat kullanmadan gazi sabitlemek mümkün ancak aşağıdaki sorular kafama takılıyor.

    şimdi sorularım şunlar

    1- cikleyi 2. kademeye getirmek aslında motoru 4000 devire kadar gaz vermek anlamına gelirmi?
    2- ciklesi çekili motorla uzun yol gitmek yakıt sarfiyatını artırırmı? Yani cikleyi çekince motorun karbiratörü, gaz kolunu çevirmekle aynı işimi yapıyor?
    3- uzun ve düz bir yol giderken cikle 2. kademeye getirilse, motorun rolantiside 2000 devire ayarlansa (benim motor için) 5500-6000 devir elde ediliyor buda düz yolda 100-120 km arası bir hıza ulaştırırır beni, acaba bu yöntem teknik olarak motora ve yakıt sarfiyatını etkilermi?
     
  2. Recep Varlı

    Recep Varlı Site Müdavimi

    Kayıt:
    8 Eylül 2008
    Mesajlar:
    2.779
    Beğeniler:
    1.457
    Şehir:
    İstanbul-Bayrampaşa
    Motosiklet:
    Salcano
    jikle telinin ömrünü kısaltabileceği bigi eski motorlarda teli koparabilrde ben tavsiye etmem deneme derim o bir overdrive değildir :)
     
    Umut Karkın bunu beğendi.
  3. Erol

    Erol Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Ekim 2007
    Mesajlar:
    5.997
    Beğeniler:
    3.113
    Şehir:
    İstanbul-Çamlıca
    Motosiklet:
    BMW
    Umut kardeşim jiklenin görevi motor soğukken motora az hava fazla benzin vermesi yani zengin bir karışım elde etmesidir.

    Eğer jikle çekik gidersen motor zengin karışımla çalışır. Bu hem fazla benzin yakmana hemde motoru boğmana neden olur ve eksozdan siyah duman atmaya başlarsın :)
     
  4. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    erol hocam bazı arabalardaki karbiratör sistemlerinde jikleyi çektiğinde sadece gaz kelebeği hareket ediyor, yani zengin karışımla çalışmıyor motor sadece daha fazla gaz verilmiş oluyor.. motosikletlerin mandığı nedir bilmiyorum açıp inceleme fırsatım olmadı, ama eğer dediğim gibi bir mantıkla çalışıyorsa uzun ve düz yollarda çok işe yarar diye düşünüyorum..
     
  5. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Umut bey ilk olarak jikle olayından başlamak istiyorum. asıl ismi jikledir. Ve bu devrenin görevi erol beyinde dediği gibi motora az hava çok benzin yollarak zengin karışım elde ederek soğuk havalarda motorun rahat çalışmasını ve ısınmasını sağlamasıdır. Bu sebeple sizin yaptığınız olay tamamiyle yanlıştır. Genelde jikle çekili konumdayken yol giderseniz çalışma ısısına gelen motorda boğulma diye tabir edilen sorun yaşanır. eğer siz çok uzun km ler gittim diyorsanız bununda iki açıklalaması vardır. birincisi ya karbüratör ayarlarınız sorunlu yada varsa karbüratör ısıtıcı devre arızalı ikincisi ise hava çok soğuktur motor normal çalışma ısısını yakalayamamıştır. Diğer sorularınıza geçersek;

    1- Jikle hiç bir zaman motora fazla gaz verme anlamına gelmez. eğer jikle sistemi fazla gaz verse idi motorlarımız soğuk havada gazı vererekte çalışırdı ve bu devre koyulmazdı.

    2-Yakıt sarfiyatınız baya bir miktar artar.Jikle devresi karbüratörde değişik şekillerde çalışabilir ancak genelde hava girişini kısarak yada fazladan yakıt yollayarak çalışır. Kısacası gaz kolu ile aynı işlemi göremez.

    3-İlk olarak rölanti ayarı kesinlikle jikle çekikken yapılmaz. Rölantı ayarının en doğrusu motor normal çalışma ısısına ulaştığında yapılır. karbüratörlü araçlarda motor soğukken veya fazla sıcakken devir farklılıkları olabilir ancak ayar motorun tam çalışma ısısına geldiğinde yapılmalıdır. bu sebeple söylediğiniz işlem yapılamaz. Ayrıca rölanti devri artırılılabilir. ancak bir karbüratörde bir çok devre vardır. bunlardan ikisini sıralarsak 1. kapış devresidir bu devrenin görevi siz gaz kolunu çevirdiğinizde motorun yüke rahat karşılık verebilmesi için fazladan kısa bir süre yakıt gönderir ikincisi ise yüksek hız devresidir gaz kelebeği belli bir konumdan sonra karışım oranını yeniden düzenler. Bu sebeple siz rölanti ayarı veya jikleden tempomat görevi beklemeyin. ancak amacınız gaz kolunu sabitlemekse gaz koluna yaptıracağınız bir sabitleme aparatı ile sorunu mekanik olarak çözebilirsiniz ancak trafik güvenliği için kesinlikle tavsiye etmem.

    Sizin çektiğiniz sıkıntıyı yakından biliyorum çünkü yıllardır bende çekiyorum ancak en ideali orjinal sistemi kullanmaktır.
     
  6. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    bu geniş açıklamalar için teşekkür ederim, cikle nin aslında jikle olduğunu biliyorum ama yazarken pek dikkat etmiyorum bu uyarınızdan dolayıda teşekkür ederim. ben jikleyi çekerek uzun süre yol gitmedim sadece kolumu bir iki dakika rahatlattım o kadar zaten hızım da yeterli değildi. bu konuda derin bir bilgiye sahipsiniz anladığım kadarıyla, bu konuyu açarken lada samaraların jikle sisteminden yola çıktım, çünkü lada samarada jikleyi çektiğinizde gaz kelebeği gaza basıyormuş gibi hareket ediyor, ayrıca fiat tempralarda da jikleyi çektiğinizde gaz pedalı aşağı doğru iniyor.

    internet üzerinde bahsettiğiniz aparatlardan var ancak bende onların güvenlik açısından çok uygun olduğunu düşünmüyorum sizin gibi, allah korusun ani bir durumda sıkıntı yaratabilir.

    açıklamalar için çok teşekkürler.
     
  7. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Rica ederim. Asıl branşım otomobil modifikasyonudur. Motosiklet bilgim otomobil bilgim kadar yoktur diyebilirim. Özellikle tofaş-fiat grubu üzerine çalışıyorum ve lada motorunun tamiri ilede uğraştım. Söylediğiniz iki araçtada jikle devresi gaz pedalını bir miktar açar doğrudur ancak karbüratörün üstünde yada altında bulunan bir diğer kelebekte hava gişrişini kısıtlar bu sebeple gaz pedalının hareketine aldanmayın.
     
  8. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    teşekkürler bunu bilmiyordum. alakası yok ama başka bir soru sormak istiyorum, chiptuning bildiğim kadarıyla araç beyni üzerindeki bilgilerin silinip yeniden program yüklenmesi veya program yükleme anlamına geliyor, ancak bunun için istenen paralar çok yüksek memlalar, belki bildiğim çok yanlıştır ama sonuçta aracın beyninin formatlanarak yeni bir program yükleme maliyeti nasıl 600-700 ytl olabilir?
     
  9. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Şimdi chip tuning dediğimiz sistemin çok farklı uygulanma şekilleri vardır sizin söylediğiniz programlanabilir ecu ya sahip araçlar içindir. örneğin söylediğinişz sistemi ford un zetec motorlarında kullanamazsınız bunlar içinde ara beyinler mevcut. sizin söylediğiniz seri programlama işlemini anlatırsam.İlk olarak gerekli bağlantılar arıza tespit soketinden veya direk ecu girişinden yapılır. Aracın orjinalinde bulunan yazılım ileride kullanıabilmek için sabit bir diske kopyalanır. yeni veriler yüklenir. Şimdi haklı olarak diyorsunuzki neden bu kadar pahalı? Bilgisayardan örnek verirsek örneğin bir office programının korsan yazılımını 2-3 ytl ye alabiliyorsunuz ancak orjinali neden 100 ytl üzerinde? çünkü orjinali microsoft un geliştirdiği ve lisans hakkı olan bir program. bu sebeple çok pahalı. chip tuningde ne yazıkki böyle ve korsan yazılım şansınız çok az. yani yüklediğiniz her programın ücretinin bir kısmı o programı üreten firmaya gitmekte. Ancak kırşehirde çalıştığım dönemlerde internette satılan 300 ytl lik bir programlama cihazı aldım ve bana gereken bir çok işlemi (hava yakıt oranı, avans ayarı vs gibi) rahatlıkla ücret vermeden yapıtordum. ancak çok profesyonel modifikasyonlarda ne yazıkki firmalara lisans ücreti ödemeye mahkumsunuz.
     
    Carsambali bunu beğendi.
  10. Erol

    Erol Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Ekim 2007
    Mesajlar:
    5.997
    Beğeniler:
    3.113
    Şehir:
    İstanbul-Çamlıca
    Motosiklet:
    BMW
    Emrah kardeşim verdiğin aydınlatıcı bilgiler için teşekürler.
     
  11. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    teşekkürler emrah saka,
    z-tech motara sahip escort vardı onda hiç araştırmadım ama sıkıntılı olduğunu biliyordum, şimdi 1994 model 5.20 bmw var onun için sordum acayip paralar istediler çok şaşırmıştım. neyse zaten araç lpg li ve lpg li araçta çok bir fayda sağlamayacağı söylenmişti..

    tekrar açıklamalar için teşekkürler
     
  12. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Hocam asıl ben teşekkür ederim. Çok doğru ve güzel bir dille anlatmışsınız.

    Umut bey. Aslında chip tuningde araç markalarına göre çok fazla fiyat farkı olmuyor. Ancak özellikle BMW mercedes gibi otomobillere gerçek değerinden fazla fiyat isteniyor. Bir örnek verirsem arkaşımda 89 e 30 kasa bir bmw var ve arka cam açma kolları kırıktı yan sanayisinin sıfırına 20 ytl dediler. bende sinirlendim hurdacılara gittim yok. uydurmasyon bir sistem yapıyım dedim. iki hafta önce eski 26 m forda hurdacılardan tanesini 2 ytl ye aldığım kapı koluna sırf bmw ile gittik diye 10 ytl istediler üstelik çıkma... geçen gün böyle aldığımı şimdi neden öyle olduğunu soruncada bu araba bmw demezmi birde pişkin pişkin.. o zaman dedim sen 26 m ford cam açma kolu ver dedim aynı parçayı 2 ytl den aldım. Kısacası sanayide tofaş ile gezen birisine değişik bir işçilik parça fiyatı verilirken mercedes bmw ile gezene bunda para varki bu arabaya biniyor istediğimiz parayı verir mantığı var. bununda büyük etkisi var.
     
  13. Carsambali

    Carsambali Aktif Üye

    Kayıt:
    21 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    116
    Beğeniler:
    79
    Şehir:
    Samsun
    Motosiklet:
    Kawasaki
    Çok aydınlatıcı bilgiler teşekkürler Emrah.
     
  14. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    ahhh ahh emrah hocam...

    bu arabayı iki yıl önce aldım yıkattırmaya götürdüm, iki arabayız yıkamacıda biri yeni kasa dizel megan biride benim araba inan benden daha fazla para aldılar.. :)

    sanayide çok sık karşılaşıyorum ben bu durumlarla, ama işi çözdüm artık ne kadar eder hangi işçilik ne kadar eder az çok biliyorum ve tek bir yere gidiyorum onada ne verirsem kabu ediyor.

    ama sanayide bir gerçek var usta parmakla sayılacak kadar az onlarıda bulmak mesele, nerden tanışcaksında bulacaksın, şans artık..

    sizin dükkanmı var bir yerde çalışıyormusunuz? ankaradasınız başım sıkıştığında sizinle irtiata geçmek isterim araba konusunda...
     
  15. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    küçük bir hikaye daha..

    aynam kırıktı gittim sordum yenisini (italyan yan sanayi) 110 lira dediler çıkmasına hurcadılar 150 lira dedi, yavv yenisi 110 lira dediğimde abi bu orjinal diyorlar, malesef arabanın adı var halbuki ben bunu 10 000 liraya almıştım. zengin bir adamda değilim..

    eğitim şart..
     
  16. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Şimdi şöyle söyleyim. ben sanayide yetişme birisiyim ve kırşehirde küçük bir atölyem vardı üniversitedeyken. Genelde ufak tefek arızalar, bakım vs ilgilenmiyordum. onunla yine çıraklıktan gelme bir arkadaşım ilgileniyordu. neyse bir şahin geldi. fren balatası değişti işçilik 5 ytl aldı. iki üç saat sonra e 46 kasa bir bmw geldi ondan 50 ytl aldı. müşteri gidince sordum tabi sinirle ondan niye öyle aldında bu adamdan fazla aldın? savunması çok ilginçti. Tofaşın fren balatası kaç para 10 ytl şimdi ben bu adamdan 20 ytl işçilik alsam adam parça kaç parada işçilik bu diyecek ama bmw nin balatası 80 ytl işçilik 50 ytl ona dokunmaz. Aradaki işçilik farkıda ne biliyormusunuz? sadece 2 adet fazladan sökülen bijon. Tabi karşı çıktım tüm araçlara standart ücretler aldık ancak ne yazıkki çoğu meslektaşım halen bu görüşte sizinde başınıza geldiği gibi... ne diyim allah sabır versin avrupa araç kullanan arkadaşlara...
     
  17. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    şimdi ne iş yapıyorsunuz? üniversitede bölüm neydi?
     
  18. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Hocam ben otomotiv mezunuyum. otomotivle ilgili kaporta boya ve döşeme hariç hemen hemen tüm branşlarda çalıştım. şu an kriz nedeniyle bi arkadaşımın yanında çalışıyorum oto ses sistemleri üzerine
     
  19. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    2 yıllıkmı teknik eğitimmi? tüvtürke başvurdunuzmu? hocam yanlış anlama belkide başvurmuşsundur bilemiyorum ama baya personel aldılar daha da alacaklar bildiğim kadarıyla...
     
  20. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Başvuru yapmadım açıkçası düşünmüyorumda.Çünkü Türkiyede onun acısını ilk çekenlerden birisiyim. 1000 ytl lik reno 12 ye 4000 ytl masraf çıkardıklarınıda gördüm 2005 model opel in muayeneden geçmediğinide gördüm. Tamam trafik güvenliği için çok doğru bir hamle ancak ülkemiz insanının alım gücüde malum. zaten parası olan birisi tutupta 80 model bir araca binmez. yada zaten evine zar zor ekmek götüren bir kamyoncuya ben tutupta şurayı yaptır burayı yaptır gel diyemem biraz vicdan meselesi ancak diğer taraftada trafik güveliği var. ülkemiz her konuda avrupalı olmaya çalışıyor ancak bunuda her işimiz gibi yarım yamalak yapıyoruz ne yazıkki..sistemlerimiz avrupa sistemine geliyor ancak alım gücü dar gelirli vatandaşlarımız için hindistan standardında..

    kısacası ben tüm olaylara tarafsız ve her açıdab baktığımdan yapamayacağım bir iş...