düşük devir motordan, yüksek devir benzinden yer

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Barış tarafından paylaşıldı.

  1. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    başlıktan da anlaşılacağı gibi "düşük devir motordan, yüksek devir benzinden yer"
    siz siz olun motorunuz az yaksın diye bunu yapmayın!! bırakın 3 kuruş fazla yaksın. düşük devirler de motorun başına gelebilecek arızalar sonradan
    benzin masrafınızı 5-10-100'e katlayabilir!!;)
     
    ANIL, Metin, Turgay ve 2 kişi daha bunu beğendi.
  2. polat

    polat Üyeliği İptal Edildi

    Kayıt:
    25 Haziran 2008
    Mesajlar:
    367
    Beğeniler:
    469
    Şehir:
    Yalova
    Motosiklet:
    Honda
    Doğru söze ne hacet Barış çok doğru söyledin Yada plavdan dönenin kaşığı kırılsın yaksın ne yapalım yakmazsa zaten gitmez:)
     
  3. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    dimi. hatta bir ata sözüyle onaylayalım; "aç ayı oynamazmış";)

     
  4. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    nasihatin goz onunde bulnacak :)
     
  5. serkan thundercat

    serkan thundercat Site Bağımlısı

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    610
    Beğeniler:
    257
    Motosiklet:
    Yamaha
    dostum düşük devirle kasıt nedir?? 11.000 devir olan 125 lik için nedir? 15.000 olan 600 lük için nedir? 13.000 olan 1000 lik için nedir? konuyu açarsak doğruya daha sağlam gideriz sanırım.
     
  6. polat

    polat Üyeliği İptal Edildi

    Kayıt:
    25 Haziran 2008
    Mesajlar:
    367
    Beğeniler:
    469
    Şehir:
    Yalova
    Motosiklet:
    Honda
    Nasihatten çok maddi destek fakat taksitli :D
     
  7. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    daha motorum yok benzini napam :):):) ama dizel alırsan arabaya koyarım :p
     
  8. Nezih Akçan

    Nezih Akçan Üye

    Kayıt:
    21 Mart 2009
    Mesajlar:
    40
    Beğeniler:
    20
    Şehir:
    izmir
    Motosiklet:
    Kymco
    yaw eskiden devir saatimi vardı :) motorcu adam devir saatine bakarak hareket ederse yolda işi iş valla,makinasını tanıyıp onun o güzel sesiyle karar vermeli bence insan vitesin değişme vaktine...devir saati göstergesi iyi bi şey belki ama ben şahsen pek bakmam...sevgilerimle
     
    Barış bunu beğendi.
  9. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    bunda anlaşılmıyacak ne varki, adı üstünde düşük devir işte:)
    motorun üzerindesin, yolda gidiyorsun ve seninde bildiğin
    gibi motor sesinden vites istediğini anlarsın, ne yaparız?? veririz dimi,
    yani örnek olarak 3'ten 4'e atarız ama bunu 3'ten direk arka, arkaya
    5'e atarsan ne olur motor yığılır ve devirsiz gitmeye devam eder.
    işte buna devirsiz kullanmak diyoruz, bunu kafanda daha fazla
    örneklendirebilirsin;)
    hatta bir tane daha, dik bir yokuşu yüksek vitesle çıkmakta
    düşük devire girer......................................................................


     
  10. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    +1.
    ben motorun üzerinde vites göstergesi olanlarıda anlamıyorum??!!
    bakıyorlarmı acaba onada?? bide debriyajı, vitesi.... gösteren oklarda koysunlar bari:)



     
    Turgay bunu beğendi.
  11. Nezih Akçan

    Nezih Akçan Üye

    Kayıt:
    21 Mart 2009
    Mesajlar:
    40
    Beğeniler:
    20
    Şehir:
    izmir
    Motosiklet:
    Kymco
    hehehe gece gece güldürdün beni bariş arkadaşım:) allahta seni güldürsün :)
     
  12. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    doğru değilmi ama? motorun üzerinde devri hissedemiyosan, yemeğin
    tuzlumu, tuzsuzmu olduğunuda anlayamıyorsundur benim gözüm de;)
    vites olayına hiç girmiyim:)

     
    Turgay bunu beğendi.
  13. Nezih Akçan

    Nezih Akçan Üye

    Kayıt:
    21 Mart 2009
    Mesajlar:
    40
    Beğeniler:
    20
    Şehir:
    izmir
    Motosiklet:
    Kymco
    Barış arkadaşım inanki ben sürat göstergesine bile ''radardan'' korkupta bakan biriyim,yeni nesil motorlarda 40 türlü şey eklemişler, bence bunların hepsi ''hap yap, para kap'' olayı..Belki bana dinazor diyceksiniz ama bence ABS bile lüzümsuz bir motora,airbag koyan var:) halbuki başka şeylere kafayı yorsalar,mesela aküsü bitmiş otomatik vitesli bir motoru çalıştırmak gibi (ara kablosuz yani):)
     
    Turgay bunu beğendi.
  14. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    dediklerinin hepsine katılıyorum, biri hariç. eskiden suzuki dr 650 vardı bende
    onda tabiki abs yoktu, zaten olmasıda mantıksız, şimdiki motorum da
    abs var ve gerçekten fren mesafeniz çok kısalıyor, bazen dalgın
    olabilirsin yada önündeki pirimat gereksiz ani fren yaparsa abs devredeyken
    çok işe yarıyor;)

     
    Turgay bunu beğendi.
  15. Nezih Akçan

    Nezih Akçan Üye

    Kayıt:
    21 Mart 2009
    Mesajlar:
    40
    Beğeniler:
    20
    Şehir:
    izmir
    Motosiklet:
    Kymco
    arkadaşımın ABS li bir makinası vardı ve ben onu denemek için sert frenlemelere geçtim,yani denedim pek bir fark göremedim,ama dediğin şekilde ani bir kaza yapma yada çarpma tehlikesi durmunu yaşamadım açıkcası...tabi tecrübene inanıyorum,doğrudur..son motorum 98 model bir R1 di 98 senesinde aldım ve 2001 e kadar benleydi o makinada yoktu mesela ABS ve inan hiç eksikliğini hissetmedim:) şimdi Xciting500 var,ondada ABS yok,doğrudur , ABS iyidir ama bence iyi bir ön lastik dahada iyidir :) sevgilerimle ...( bu arada yatağa ters ters bakmaya başladım :) ) iyi geceler rüzgar aşıkları...
     
    Turgay bunu beğendi.
  16. oguzhan

    oguzhan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Eylül 2008
    Mesajlar:
    269
    Beğeniler:
    101
    Şehir:
    istanbul-tuzla
    ben daima arabamıda motosikletimide kullanırken motorun sesini dinlerim geçen burda bi abi kulak tıkacını söylüyordu ben de bunu anlatmaya çalıştım o sesi duymadan motosiklet kullanmamın bi anlamı yok ki...
    üç kuruş fazla yakacak diye motor indirmenin alemi yok bence ;) bi kaç arkadaş yüksek devir ne düşük devir ne diye sormuş sesini dinleyin motorun o size hepsini tek tek söylecek :)
     
  17. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Arkadaşlar olayı başından itibaren ele alalım isterseniz..

    İlk olarak motor devri nedir? Motor devri motorlu kara vasıtalarında krank milinin yaptığı dönüş hareketinin sayısıdır. Genelde devir/dakika cinsinden ölçülür. Devir saatindeki 1-2-3 yada 10-20-30 gibi rakamlar gösterge üzerinde yazan çarpanla çarpılır. yani devir saatinde 1-2-3 gibi gidiyorsa bunun çarpanı X1000 ise göstergede o anda görülen 2 sayısı motorun bir dakikada 2000 devir yaptığını gösterir..

    Bunuda hatırlattıktan sonra devir sayısının önemine gelelim. Arkadaşlar motor devri motor ömrü ile barış beyinde dediği gibi alakalıdır. Örneğin otobüs kamyon gibi ağır vasıtalar motor rektefesine (malzeme değişikliği sürücü ve bakım faktörünü katmadan söylüyorum) 1.000.000 km yi rahatlıkla geçerek girerler. Ve bu makinalardaki maksimum motor devri genelde 3.000 devirdir ve çalışma hayatları boyunca 1000- ila 2000 devir arasında çalışırlar. Bir diğer örnek ise motosikletlerimiz. Motosikletlerin çoğunluğu bildiğiniz üzere yüksek devirli makinalardır. genelde 5-6.000 devirlerde kullanırız ve motor ömürleri ortalama 90-100.000 km arasında olur. Bu iki araç arasında yapısal farklılıklar bakım, kullanıcı vs farklar var ancak motor ömürlerinin kısa olma nedeni burada çıkmaktadır. Motorun her bir devrinde bir piston 2 hareket tamamlar. yani silindir içinde iner ve çıkar. Siz motorunuzu yüksek devirlerde ve düşük viteslerde kullanırsanız Bu inip çıkma sayısı fazlalaşacağından motor ömrü kısalır. Ayrıca yüksek devir düşük viteste daha çok yakıt ile daha az kilometre yapacaksınız. Bu sebeple uygun viteste ve uygun devirde gitmek en idealidir. Bu uygun vites ve devri aşağıda açıklayacağım.

    Şimdi mantık olarak hemen diyebilirsinizki e o zaman ben düşük devirde yüksek viteste gidersem motor ömrüm uzun yakıt tüketimim az olur. Arkadaşlar çok düşük devirlerde motorun fazla yakıt tüketmesine ve ömrünün kısa olmasına neden olur. yakıt tüketme mantığı subap sisteminden kaynaklanır. Her motorun randımanlı çalıştığı belirli devirler vardır ve subapların açılıp kapanma süreleri, karışım alma egsoz atma süreleri en iyi bu devirlerde çalışır. eğer siz olması gerekenden az devir çevirtirseniz bu sefer motor egsozu rahat atamaz yeni karışımı rahat alamaz buda çekiş düşüklüğü doğurur ve motorun gitmesi için gaza daha fazla basarsınız ve motorunuz daha fazla yakar...

    Zararıda şu şekildedir. Mantıken pistonlar silindir içerisinde az yol yapacağından aşıntının az olması gerekir ancak bu seferde motor o ankü yükü o devirle kaldıramayacağından açtığınız gaz sonucu silindirde gereğinden fazla bir güçte patlama olacak ve motor rahat dönemeyecektir bu güç ise bu sefer özellikle silindirlerin dayanma bölgesi dediğimiz kısımlarında zarar neydana getirecektir. Ayrıca motor sarsıntılı çalışacağı için milimetrenin binde 5-15 i arasında çalışan parçalar gibi hassas parçalara zararı olacaktır... Bu sebeple çok düşük devirde iyi değildir...

    Teknoloji bir çok alanda gelişti. Örneğin vtec vvt-i gibi sistemler bu tarz sorunlara çözüm buluyor ancak motosiklette yaygın olarak kullanılmadığı için Bu sistemlere hiç girmiyorum.


    Şimdi gelelim doğru devire. Arkadaşlar doğru devir ve vites seçimi her motorda değişiklik gösterir. max 7.000 devir çeviren bir motorda 2500-3000 uygun bir sabit sürüş devri olabilir ancak 12.000 devir çeviren bir makinada 4.000 devrin altına düştüğünüz anda titreşimleri hissedersiniz ve bu tarz makinalar için 5-6.000 devirleri sürüş için idealdir. Bu sebeple makinanızı tanımanız gerekmektedir. Örneğin ben 10.000 ve üstü devir atan makinalarda düz yolda 4500-5000 devir ile giderim vites değişimi durumunda düz yolda 6000-6500 e çıkarım. ani hız istenen yerlerde, rampalarda veya ağır yük altında iken duruma göre 7000-9000 arasında değişirim. Bu tamamen kullanıcının motorunu hissetmesi ile ilgilidir. şimdi bütün motorlar için uygun devir listesini çıkarmaya kalksak sanırım bir kaç ayımızı alır.


    Motorumuzun az yakıt yakma olayına gelirsek. Motoru söylediğim gibi düşük devirde veya yüksek devirde çalıştırmazsanız motorunuz yarım veya biraz fazla gazla rahat hızlanırsa ve geçtiğiniz viteste istediğiniz devirde normal bir gaz vermede gidiyorsa o motor az yakar...

    Buraya kadar anlaşılmayan bir şey olursa yardımcı olabilirim.


    Birde abs olayına girersek. Ne yazıkki yanlış bilinen bir şey var barış hocam belki kızacak ancak ABS nin frenleme mesafesi ile ilgisi yoktur. ABS nin tek amacı fren anında direksiyon hakimiyetidir. Limit fren denilen tekniği kullanmayı kavrarsanız ABS li bir araçtan daha kısa sürede ABS siz aracı durdurabilirsiniz. Bunuda eklemek istedim...
     
  18. oguzhan

    oguzhan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Eylül 2008
    Mesajlar:
    269
    Beğeniler:
    101
    Şehir:
    istanbul-tuzla
    özellikle abs li araçlar kışın karlı veya buzlu yollarda mesafeyi daha da arttırıyor. bir şey de dikkatimi çekti bu absli araçlar da eğer zemin dümdüz değilse ve frene basınca abs devreye girdiyse mesafe 2 katı uzuyor. motosiklette bilmiyorum ama abs hakkında yanlış bilinen bir çok şey var. abs nin en basit tarifi frene sert bastığımızda lastiklerin kilitlenmesini önleyerek sağa veya sola doğru yani direksiyon hakimiyetimizi koruması... dediğim gibi mesafeyi daha da arttırdığı durumlar oluyor
     
  19. Baris Coskun

    Baris Coskun Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Mart 2009
    Mesajlar:
    284
    Beğeniler:
    133
    Şehir:
    Londra
    Motosiklet:
    Honda
    Bir defasinda yagmurlu havada abs yuzunden durma mesafem uzadi ve kaza yaptim. Solumda kamyon, sagimda sarampol olunca direksiyon hakimiyeti pek bir ise yaramadi. Allahtan bu deneyimi arabayla yasadim. Motorda ayni midir bilmiyorum ama arabada tahminimin 10 metre ilerisinde durmustum.
    Bir gun abs'li motorum olursa yagmurlu havalarda kapatirim, parmaklarima guvenip limit fren yaparim.

    Eski 2 zamanli kullanicilari vites degistirme isine hic alisamiyor. Ne zaman sehir icinde bagirttiran bir motorcu gorurseniz o adam ya gazcidir ya 2 zamanli motorcudur.
    Minibusculerin dedigi gibi. "devirinde kullan"
     
  20. serkan thundercat

    serkan thundercat Site Bağımlısı

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    610
    Beğeniler:
    257
    Motosiklet:
    Yamaha
    ben daha teknik bir cevap gelebilir diye sormuştum, yanlış anlaşılmasın. bahsettiğin yığılmayı kavramyamamış sürücünün bence bir taşıt üzerinde yeri yok. atıyorum 15.000 devir olan bir makinayı 6.000-7.000 aralığında kullanmak düşük devir midir gibi yaklaşmıştım ben konuya. ancak ''devir saati ne işe yarar'' gibi bir yaklaşım da şaşırtmadı değil beni. koskoca mühendisleri yine yanlış çıkarttık. hemen uyaralım. doğruyu bulsunlar..:) :)