En Çok Karşılaşılan 5 Kaza Tipi

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Sürüş Güvenliği Motosikletlerin En Çok Karıştığı 5 Tip Kaza'dan Nasıl Korunuruz?

    Bir motosikleti güvenle kullanmak hem yetenek hem de muhakeme gücü gerektirir. Bir çoğumuzun motosiklet sürmesinin temelinde de bu iki ana kavram vardır. Bu kavramların başarıyla kullanımı, hem kendimizi iyi hissetmemize hem de en iyilerden birisi olma yolunda ilerlememize yardım eder.

    Bu makale motosikletlerin en çok karıştığı 5 kaza tipi ve bunlardan korunmak adına neler yapılabileceği hakkında bilgi vermek amacıyla yazılmıştır.

    Motosiklet kazaları hakkında yapılan geniş araştırmalar sonucunda en çok rastlanan 5 kaza tipi,
    * Özellikle kırsal kesim yollarında sola virajlarla başedememek
    * Özellikle kırsal kesim yollarında sağa virajlarla başedememek
    * Kavşaklardaki çarpışmalar
    * Sollamalardaki çarpışmalar
    * Kontrolü yitirmek

    Kırsal Kesim Yollarındaki Virajlar
    Kırsal kesim yolları şehir yollarından farklı karakterler sergilerler. Bu nedenle tecrübelerimizi, yeteneklerimizi ve bildiklerimizi biraz daha farklı yöntemlerle uygulamalıyız. Kırsal kesim yollarında bazı virajlar olabildiğince smooth ve viraj içindeyken açılan cinsten olmalarına rağmen bazı virajlar da dramatik bir biçimde kapanan cinsten karakterler sergilerler. Eğer bir viraja çok hızlı girdiyseniz kendinizi majör bir problemin tam ortasında bulabilirsiniz. Eğer yol, kullanıcılara çeşitli ipuçları vermekteyse bunlar kullanılmalıdır;
    - Ağaçların manzara açısı
    - Telefon, elektrik direklerinin kıvrım açıları
    - Yol kenarındaki bariyerlerin, çalıların veya çitlerin yolu takip ediş biçimleri

    İşler yolunda gitmezse harcayabilmek üzere bir miktar rezervi her zaman cebinizde bulundurun ve dikkatli olun. En ufak bir endişe halinde bile virajdan önce daha fazla hız düşürünki manevra yapabilmek için zamanınız ve yeriniz olsun.

    [​IMG]
    virajlar


    Kavşaklardaki Çarpışmalar
    Bu tür çarpışmalar motosikletlinin yol vermesi gerektiği durumlarda yol vermemesinden tutunda yol vermek için durduğunuzda arkanızdan gelenin size çarpması ve afedersin arkadaşım seni görmedim kategorisindeki olaylara kadar uzanan bir skalada gerçekleşir. Bu tür kazaların çoğu T kavşaklarda gerçekleşir ama her tür kavşak yüksek çarpışma riski taşır.

    Bazı yol kullanıcılarının kavşaklarda akan trafiğe katılmak konusunda ciddi sıkıntıları vardır. Siz çok kolay görülebileceğinizi düşünüyor olmanıza rağmen sizi farketmeme ihtimalleri çok yüksektir. Diğer yol kullanıcılarının motosikletlerin geliş hızlarını ve kendilerine yetişme zamanlarını hesaplayamadıkları sonucuna varan bir çok ciddi araştırma vardır.

    HER ZAMAN HATIRLANMASI GEREKEN ŞEY BİR OTOMOBİLLE MOTOSİKLETİN ÇARPIŞMASI DURUMUNDA HATA KİMDE OLURSA OLSUN EN KÖTÜ ZARARI GÖRECEK OLAN MOTOSİKLET ve MOTOSİKLET KULLANICISIDIR.

    Otomobilin beklenmedik bir şekilde önünüze çıkması durumundqa durumla nasıl başa çıkabileceğinizi (yada başa çıkamayacağınızı) gözünüzün önüne getirin!

    [​IMG]
    afedersin arkadaşım seni görmedim

    Sollamalardaki Çarpışmalar
    Sollamalar salt hız ve mesafe algılama yeteneği ile gerçekleştirilemez. Aynı zamanda motosikletinizin akselerasyon yeteneklerini de bilmeniz gerekir. Kullanmaya alışık olmadığınız bir motosiklette değişik viteslerde hızlanma ve frenaj yetenekleri konusunda mutlaka antreman yapın.
    * Virajlara yaklaşırken
    * Kavşaklara yaklaşırken
    * Yol kenarı dinlenme vb. ceplere yaklaşırken
    * Yaya geçitlerine yaklaşırken
    * Tepe üstlerine yada tam tersi yol durumuna (çukur önü) yaklaşırken
    * Yolda çift çizgi yada sollama yasaklayıcı tabelalar gördüğünüzde

    SOLLAMA YAPMAYIN!

    [​IMG]
    sollamalar esnasındaki çarpışmalar

    Yol koşulları nedeniyle göremediğimiz süratli bir araç karşıdan geliyor olabilir. Hiç birimizin X-Işınlı gözleri olmadığı için sollamalar ancak ve ancak çevremizde olan biten herşeyi görebildiğimiz anlarda yapılmalıdır.

    Ayrıca bir motosiklet yada otomobil sürücüsünü sollarken onların nasıl tepkiler verebileceğini hiçbir zaman bilemeyiz. Yavaşlayacaklarını ve geçmeniz için size fırsat vereceklerini bekleyemeyiz, umamayız. Tam tersini de yapabilirler.

    Eğer ağır giden bir trafikte ilerliyorsanız yada filtreleme yapıyorsanız, bunu çok dikkatli yapınız. Birbirine çok yakın olan araçlar görüş kalitenizi düşüreceklerdir. Manevra ve reaksiyon zamanınız ve yeriniz minimumda olacaktır. Bir çok sürücü orada olduğunuzu bilmeyecek, görmeyecek ve aniden dönüş yapmaya, şerit değiştirmeye yada kapısını açmaya kalkışabilecektir.

    Grup sürüşü yapıyorsanız her ne yapıyorsanız yapın kendiniz için yapın. Her ne planlıyorsanız planlayın kendiniz için planlayın. Acele yapılan geçiş kararları her zaman yüksek tehlike barındırır.

    Kontrolü Yitirmek Kontrolü yitirmek suretiyle gerçekleşen çarpışmaların iki temel nedeni vardır; şerit değiştirme -takip mesafesi ve yol koşulları.
    Şerit Değiştirme esnasında çarpışmalar genelde olması gerekenden daha yakın takip sonucunda gerçekleşir. Kendinizi korumak için;
    * önünüzdeki araçla ciddi bir mesafe bırakın
    * temiz bir şekilde durabilecek uyanıklıkta ilerleyin
    * eğer arkanızdaki araç size çok yakın ilerlemekte ısrarcıysa önünüzdeki araçla mesafenizi daha da arttırın.

    [​IMG]

    Yol koşulları; Motosiklet kullanımının en önemli öğelerinden birisi farklı yol koşullarına adapte olup bu yol koşullarıyla baş edebilecek şekilde kendimizi ayarlamaktır. Her türlü yol koşuluyla başedebilmemiz gerekmekle birlikte özellikle Kontrol Kaybına yol açan başlıklar;
    * kötü hava koşulları
    * akaryakıt serpintileri, döküntüleri
    * çamur
    * rögar kapakları
    * yol üzerindeki işaret ve çizgi boyaları

    Bu uyaranlara karşı her zaman dikkatli olun ve yol üzerindeki tehlikelere karşı uyarıcı tabelaları mutlaka dikkate alın. Yepyeni yollar bile çeşitli şartlar altında kaygan olabilirler. Tehlikeler konusunda önceden uyaran bazı başka ipuçları da vardır. Mesela neredeki çok kamyon ve tır var, orada akaryakıt döküntüsü bekleyin. Mesela neredeki inşaat, bir çiftlik yada tarla girişi-çıkışı var orada yol üzerinde kamyonlardan yada traktörlerden kaynaklı çamur bekleyin. Kendinize her zaman önünüzdeki tehlikelerden kaçabilecek/reaksiyon verebilecek boşluğu(mesafeyi) ve zamanı verin. En güvenli reaksiyon bile tehlikelerin tipine göre (yol koşullarına, hava koşulları, motosikletinizin ve sizin limitleriniz ve yetnekleriniz vb.) değişir, unutmayın.

    Sonuç
    Motosiklet sürmek hayati bir meseledir. Hayati yetenekler gerektirir ve bu yetenekler sürekli surette pratik edilmeli, kullanılmalı ve geliştirilmelidir. Eğer motosiklet kullanmaya belirli bir aralık verdiyseniz tekrar alışana kadar daha da yumuşak sürmeyi ve hatta hatırlatıcı bir eğitim alma fikrini mutlaka düşünmelisiniz. Güvenli ve keyifli bir sürüşün ardından, iyi yaptığınız şeyleri düşünüp değerlendirin. Keyifsiz yada hatalı yada kötü bir sürüş yaptığınızda da düşünün. Ne oldu? grup baskısı mı? pratik eksikliği mi? yorgunluk mu? dikkat dağınıklığı mı? sinir, stres mi? vb. Tecrübelerinizden dersler çıkararak yeteneklerinizi ve motosiklettten aldığınız keyfi arttırın. Herşeyden iyisi de yeteneklerinizden ve her türlü yol koşulunda motosikletinizle başedebileceğinizden emin olmanızı sağlayacak AKREDİTE bir EĞİTİM KURUMUNDAN ders alın.

    İşe Yarar Başvuru Noktaları
    www.bikesafe.co.uk
    www.dsa.gov.uk
    www.iam.org.uk
    www.rospa.com
    www.roadar.org

    Çeviri ve Adaptasyon: Emre Gönen
    Kaynak: www.roadar.org

    RoSPA ve RoADAR nedir?
    Kraliyet Kazalardan Korunma Topluluğu geçmişi 90 yılı aşkın bir zamana dayanan gönüllü bir bilinçlendirme, eğitim, bilgilendirme ve akreditasyon kurumudur. Direk olarak İngiliz Kraliyetine bağlıdır ve Kraliçe sponsorluğunda herkesin iyiliği için çalışır. RoSPA hemen hemen hayatın her alanında -iş yerlerinde, evlerde, yollarda, okullarda vb- güvenlik ve kazalardan korunmayla ilgili bilgi, tavsiye, kaynak ve eğitim sunumlarıyla aktif biçimde çalışmaktadır. RoADAR ise RoSPA'nın “tüm motosiklet, scooter, otomobil vb taşıt sürücülerinin” kazalardan korunması ve güvenli ve ileri sürüş teknikleri kazanması için çalışan yan kuruluşudur.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. Omer

    Omer Site Müdavimi

    Kayıt:
    7 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    1.595
    Beğeniler:
    692
    Şehir:
    SAKARYA
    Motosiklet:
    Yamaha
    Gerçekden faydalı bilgiler teşekkürler abi.

    Özellikle tamamen yabancı olduğumuz kırsal yollar çok büyük tuzaklarla dolu.Özellikle makalede geçen sağa-sola virajlara kesinlikle katılıyorum.Bir anda kendimizi sol şeritde bulabiliriz.Aman dikkat arkadaşlar. Gerçekden hatırlatıcı ve faydalı bilgiler...
     
  3. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Hepimiz motosiklet dostuyuz. Ucundan kıyısından motosiklete bulaşmış insanlarız. Birçoğumuz için motosiklet bir ulaşım aracı değil, kendimizi ifade etme biçimi, yaşam tarzı... Bizi sevenler var, sevdamızı bildikleri için destek olanlar azınlıkta, sevdamızı bildikleri için ses çıkarmayıp bu tehlikeli hobimize katlananlar ve her fırsatta bizi uyaranlar çoğunlukta ve sevdamızı bildikleri halde bize şiddetle muhalefet edenler çevremizde.

    Soru 1: Günlük yaşamımızda pek azımız motosiklet harici araç kullanmamakta. Hepimiz aynı zamanda birer otomobil kullanıcısıyız yada kamyonet, vb. Motosikletleri farkediyor ve onlara İYİ davranıyor muyuz? Cevapları çok net duyuyorum EVET! Çünkü biz motosiklet sevdalıları motosikletlere karşı algıda seçiciyiz. Onların farkındayız ve motosiklet kullanırken ne tip sıkıntılar yaşandığının farkındayız.

    Soru 2: Az önce kulaklarını çınlattığımız sevdiklerimiz? Çok tehlikeli hobimize katlananlar, sevdamızı bildikleri halde sırf tehlikesinden dolayı bize şiddetle muhalefet edenler? Eşlerimiz, çocuklarımız, annemiz, babamız, arkadaşlarımız? Çevremizde olup da motosiklet hakkında fikir sahibi olmayanlar? Onlar trafikte motosikletlere bilinçli bir biçimde dikkat ediyor mu?

    Aşağıdaki makaleyi bu dostlarımıza okutmanız, yaymanız, üyesi olduğunuz haber gruplarına ulaştırmanız, trafik birimlerine vermeniz, ne bileyim klubünüz adına bastıracağınız broşürlerde kullanmanız amacıyla çeviriyorum. Makale MSF tarafından hazırlanmış olup (copyright free')dir. İstediğiniz mecrada paylaşabilirsiniz. Hatta, lütfen paylaşınız :)


    Tüm Otomobil vb. Araç Kullanıcılarının Motosikletler Hakkında Bilmesi Gerekenler


    1. Yollarda motosikletlerden daha çok sayıda otomobil vb. araç bulunmaktadır ve bazıları motosikletleri (görmezler); genelde bilinçsiz bir biçimde görmezden gelirler. Motosikletleri arayın. Özellikle de kavşak trafiklerini gözlerken.

    2. Küçük boyutlarından dolayı motosikletleri size olduğundan daha uzakta zannedebilirsiniz. Ayrıca motosikletlerin hızlarını kestirmek de güç olabilir. Kavşaklara döneceğiniz zaman, yola katılacağınız ya da yoldan ayrılacağınız zaman, şerit değiştireceğiniz zaman gördüğünüz motosikletin zannettiğinizden daha yakın olduğunu farzederek hareket edin.

    3. Küçük boyutlarından dolayı motosikletler otomobillerin kör noktalarına kolayca saklanırlar. Yada çalılar, çitler, bariyerler, köprüler vb. motosikletleri kolayca perdeleyebilirler. Lütfen şerit değiştireceğiniz yada kavşağa gireceğiniz anlarda trafiği kontrol ederken ekstra bir an da motosikletlerin kontrolüne ayırın.

    4.Küçük boyutlarından dolayı motosikletler gittiklerinden daha hızlı görünebilirler. Tüm motosikletleri hız canavarları olarak sınıflandırmayın.

    5. Motosikletler genelde fren lambaları yanmayacak biçimde vites küçülterek yada gaz keserek yavaşlarlar. Daha fazla takip mesafesi bırakın. Kavşaklarda ve dönüşlerde motosikletler görüntülü uyarı vermeksizin yavaşlayabilir, dikkatli olun.

    6. Motosikletlerin sinyal lambaları genelde kendi kendine sönen cinsten değildir. Bu nedenle bazı motosiklet sürücüleri (özellikle yeni başlayanlar) herhangi bir şerit değiştirmeden yada dönüşten sonra sinyal lambalarını kapatmayı unutabilirler. Motosikletlinin sinyalinin bilinçli olarak yandığından emin olun.

    7. Motosikletliler pozisyonlarını genelde en iyi şekilde görülebilmek (farkedilmek), yol arızalarından minimum derecede etkilenmek, karşıdan gelen araçlardan en az şekilde etkilenmek vb. nedenlerle sık sık ayarlamak zorunda kalırlar. Lütfen motosikletlinin pozisyonunu bir nedene bağlı olarak değiştirdiğini, unursamaz olmadığını, gösteri yapmak amaçlı olmadıklarını yada şeridi sizinle paylaşmak amaçlı olmadıklarını bilin.

    8. Özellikle düşük süratlerde ve iyi yol koşullarında manevra kabiliyeti motosikletlerin en ayırtedici karekteristik özelliklerinden birisidir. Ama bir motosikletten yol üstünde manevra sihirbazı olmasını beklemeyin.

    9. Motosikletlerin duruş mesafesi hemen hemen otomobillerle aynıdır. Fakat kaygan yüzeyler motosikletin duruşunu kolayca zorlaştırır. Önünüzdeki motosikletlere daha fazla takip mesafesi ayırın çünkü her zaman bir hat üzerinde ve dengede duramayabilirler.

    10. Hareket halindeki bir motosikleti motosiklet olarak değil bir insan olarak düşünün.

    kaynak: www.msf-usa.org 4/05
    giriş yazısı ve çeviri: Emre Gönen


    İşe Yarar Başvuru Noktaları
    www.bikesafe.co.uk
    www.dsa.gov.uk
    www.iam.org.uk
    www.rospa.com
    www.roadar.org
    www.msf-usa.org

    RoSPA ve RoADAR nedir?
    Kraliyet Kazalardan Korunma Topluluğu geçmişi 90 yılı aşkın bir zamana dayanan gönüllü bir bilinçlendirme, eğitim, bilgilendirme ve akreditasyon kurumudur. Direk olarak İngiliz Kraliyetine bağlıdır ve Kraliçe sponsorluğunda herkesin iyiliği için çalışır. RoSPA hemen hemen hayatın her alanında -iş yerlerinde, evlerde, yollarda, okullarda vb- güvenlik ve kazalardan korunmayla ilgili bilgi, tavsiye, kaynak ve eğitim sunumlarıyla aktif biçimde çalışmaktadır. RoADAR ise RoSPA'nın (tüm motosiklet, scooter, otomobil vb taşıt sürüclerinin) kazalardan korunması ve güvenli ve ileri sürüş teknikleri kazanması için çalışan yan kuruluşudur.

    [​IMG]

    MSF nedir?
    The Motorcycle Safety Foundation® (Motosiklet Güvenlik Vakfı) ömür boyu öğrenim esasına dayalı, kendi eğitim ve pratik sistemini geliştirmiş olan (MSF RETS)uluslararası akredite ve tanınır, eğiticiler yetiştiren kar amacı gütmeyen bir kuruluştur. MSF ayrıca hükümetle motosikletliler arasındaki ilişkilerin düzenlenmesi, güvenlik araştırmaları, halk uyarı kampanyaları, düzenleyen aktif bir kuruluştur. BMW, BRP, Ducati, Harley Davidson, Honda, Kawasaki, KTM, Piaggio, Suzuki, Triumph, Victory ve Yamaha tarafından finanse edilen kar amacı gütmeyen bir kuruluştur.

    [​IMG]


    B.E. Emre GÖNEN'den alıntıdır.
     
    İlhan.Aydınlıoğlu ve o.somuncu bunu beğendi.