Gazın önemi

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Gazın önemi

    Arkadaşlar bu yazıyı mutlaka okuyun ve uygulayın.....

    Merhabalar,

    Hani şu gaz kolu var ya;

    O kolu ne kadar çevirir, gazı ne kadar açarsanız o kadar hızlanırsınız. Aslında ne kadar basit bir tasarımdır...Gazı aç..Yürürsün..Daha çok aç..Daha fazla hızlanarak yürürsün.. Hele ki dümdüz, geniş, nefis bir asfalt üzerinde iseniz..İycene yapıştırır ve hızlanırsınız!! Gaz kolu işte düşündürecek ne varki?? Mi ACABA SADECE??

    Eğer gaz kolu ve kullanımı ile ilgili bütün anladığınız sadece bu ise, motosiklet sürüşü ile ilgili ciddi anlamda çok şeyler kaçırıyorsunuz ve de farkında değilsiniz demektir. Mutlaka dolu dolu geçen bir motosiklet hayatınız vardır..Mutlaka artık usta olduğunuzu, her şeye hakim olduğunuzu düşünüyorsunuzdur..Ama şundan da eminim ki; Eğer gaz kolunun görevini sadece ilk paragrafta anlattığım şekilde düşünüyorsanız, kesinlikle virajları düşündüğünüzden daha iyi alabileceğiniz halde, alamıyor..her zaman ‘’Yusuf’’ arkadaşınızı da arkanıza alıp viraj yapıyorsunuzdur).. Yani; ‘’Aslında çok daha iyi ve güvenli bir şekilde virajlara girip çıkabilirsiniz ama farkında değilsiniz’’.

    Gaz kontrolünün (gazı açıp-kapatmanın) bir virajda, motorun viraja girip çıkmasındaki her şeyiyle ilgili (geometrisi, tutuşu, viraj içindeki yol tutuşu vs..) çok büyük etkisi vardır. Aslında Viraj yaparken, motorunuzdan en iyi ve güvenli verimi alabilmenin tekniği son derece basitdir: buda her virajda mutlaka ‘’Yumuşakca Gaz Açmak ’’ tır.

    Gaz kolu kullanımının, motorun hızını değiştirmek (çoğu kişinin anladığı; sadece süratlendirmek..) dışındaki, özellikle virajlardaki doğru kullanımı ile ilgili bilgilendirmek ve tekrar hatırlatma yapmak istedim...

    Ama öncesinde lastiklere bir bakalım;

    LASTİKLER:

    Öncelikle bildiğiniz gibi bütün motorlarda arka lastik ön lastik den geniştir.. Ama siz eğer bunu sadece ‘’Görselliye’’ bağlıyorsanız önemli bir detayı kaçırıyorsunuz demektir..

    Birçok motosiklet, düz durduklarında, lastikleri arasında %50 %50 doğal ağırlık dağılımına sahiptir.. Ama seyire başladığınızda (yani gaza dokunup yürümeye geçtiğinizde) ağırlığın bir kısmı arkaya gider..(ki olması gereken de budur..Bu sayede arka lastikde tutuş gerçekleşir ve motor patinaj atmadan yürür..). Seyir halindeyken optimum dengeli ağırlık dağılımını ve lastiklerdeki maksimum tutuşu yakalamak adına, seyire başlamak için gaz vererek ağırlığın bir kısmını arkaya transfer ederiz.. Böylece daha geniş olan arka lastiğinizdeki tutuşu da maksimum seviyeye getirmiş olursunuz..

    Bu kısaca şu demek; Motosiklet ile ilerlerken, en güvenli ve yere sağlam basan gidiş, en ideal ve güvenli ağırlık dağılımını (geniş olan arka lastikde %60, ön lastikde %40) yakalamaktan geçer..Ve bizler bunu gazı açarak sağlıyoruz..

    Tekrarlıyalım; İlerlerken en güvenli ve yere sağlam basan gidiş %60 arka-%40 ön ağırlık dağılımını yakalamak dedik....İ L E R L E R K E N….Peki virajdayken ne yapıyoruz?? Öncelikle İLERLİYORUZ, doğrumu?? Evet.

    Viraja geldiğinizde sabit bir gazla girerseniz (yani hiç gaz açmadan), viraj içinde viraj kuvvetleri, yer çekimi, motorun lastiklerde yanağa düşmesi vs..sebepleri yüzünden motor kendiliğinden yavaşlamaya başlar.. ve ağırlık, bu yavaşlamanın etkisiyle (fren yapmaya başladığınızdaki etki ile aynı olarak), kendiliğinden ön lastiğinize gitmeye başlar (bu sürücüde; ‘’arka kayacak, bırakacak’’ hissi yaratır). Ağırlığı tekrar o geniş arka lastiğinize geri verebilmek ve tutuşunuzu sağlamlaştırmak için (%60-%40), mutlaka gazı açmanız gerekmektedir. İşte o son derece güvenli olan ‘’Yavaş gir-Hızlı Çık’’ prensibinin sebebi de budur..Her zaman viraj içinde gaz açmanızı sağlayacak hızlarda viraja girmeniz gerekmektedir..Gazı açmanız lazımdır ki, ilerlerken optimum ağırlık dağılımı olan %60 arka-%40 ön ‘ü sabitliyebilesiniz..

    Şimdi bu noktada birde ‘’SÜSPANSİYON'larımıza’’ bakalım;

    Motosikletlerin amortisörleri en iyi, aşağıya ve yukarıya var olan maksimum inme ve çıkma hareketini yapabildiği ‘’orta’’ noktada durursa çalışır ve görevini yapar..

    İşte gaz kolu bu noktada, bir bakıma süspansiyonunuzun en iyi konumda yapılanması için yardımcı olabilecek bir ‘’ayar’’ aletidir..

    Bir viraja girmiş ve dönüş halinde olan, tipik bir 200kg’lık motosiklet ve üzerindeki 80kg’lık sürücüsünün yapacağı minik bir gaz açma veya kapama hareketi, yaklaşık 100kg’lık bir ağırlığın ön lastiğe veya arka lastiğe transferini mümkün kılar..Ki bu ağırlığın hareketi aynı zamanda süspansiyonları da etkiler..Yani ağırlık, transfer olduğu taraftaki amortisörü de aynı zamanda kapatır (bu kapatma sonuna kadar bile olabilir..). ki bunu hiç istemeyiz..

    Bir virajın içindeyken gazı kapatmanız ağırlığı ön lastiğe transfer eder, ki bu aynı zamanda ön amortisörü kapatır ve arka amortisörü kaldırır..Ki gene bu da motorun yönlenme (dönme) geometrisini değiştirir; rake açısı azalır, stabilitesi bozulur; Motoru daha geniş bir açıda dönmeye yönlendirir ve yerdeki tutuş iycene azalır..(Eyvah düşüyorum!!Ne oluyor!!)

    Gazı açtığınızda ise, motorun arkası ve daha geniş olan arka lastikteki tutuş devreye girer..Kendini gösterir..Motor yeri daha iyi tutar..

    Bir virajda ağırlığın arkaya gitmesini, süspansiyonunuzu dengelemeyi ve yol tutuşunu arttırarak güvenli bir şekilde çıkmayı sadece gaz açarak yapabilirsiniz..

    Pekiii..Gaz..gaz.. diyoruz…Tamam da ne kadar, ne miktar gaz??

    Gaz Miktarı;

    Bu kısım çok önemli..Virajda doğru şekilde gaz açmayı öğrenmeye çalışılırken yapılan genel hata, gazın olması gerekenden çok fazla açılmasıdır..Bu, ağırlığın gereğinden fazlasının arkaya gitmesine neden olur…Ağırlığın aşırı arkaya gitmesi hem ön lastik deki tutuşu azaltır, hem de motorun viraj içindeki dönüş açısını genişletir (kendi şeridinizin dışına atar)..En ideal gaz açma miktarı; virajın ortasında iken (Apex), o hep ideal olan %60 Arka- %40 Ön ağırlık dağılımını sağlayacak olan miktardır.. Bunu; ‘’yumuşakça’’ gazı açarak..Devamında çıkışa doğru daha da arttırarak yapmanız gerkmektedir...

    Virajın apeksinde gazı açmış olmanız lazımdır..O yüzden viraj giriş süratlerinizi öyle ayarlamanız lazımdır ki, içindeyken gazı açmanıza izin versin..Tekrar belirtelim; ‘’Yavaş gir, Hızlı çık’’..Gir, dönüşe başla, gazı yumuşak bir şekilde açmaya başla, çıkışa doğru daha da arttır..

    Bu yazıdan çıkarılıcak genel ders şudur; Güvenli bir şekilde virajı alabilmek için; Viraja girmeden evvel hızınızı öyle bir ayarlayın ki, viraj içinde her zaman gaz açmanıza olanak versin..Yavaş girin -Hızlı çıkın..

    Herkese güvenli sürüşler dilerim..
    Saygılarımla.
    _________________
    Uğur ERTEKİN den alıntıdır
    İleri ve Güvenli Sürüş Eğitmeni
    IAM Member
    ARA-Gold Member


    Muhteşem yazılar... ellerinize sağlık...

    bir iki küçük şey eklemek istiyorum.

    gazın yumuşak kullanımı teknik olarak bileğinizin yumuşak kullanımı ile alakalı olmakla beraber, düşünsel bazda beyninizin negatif ve pozitif ivmelenmeyi nasıl algıladığı ile alakalıdır. İvmelenme duygusunu ne kadar iyi algılarsanız, gazınızı ne kadar yumuşak kullanabileceğinizin de başlama noktasına rahatlıkla gelmiş olursunuz.

    İvmelenmeyi algılama duygusunun ise ilk kilit noktalarından biri ise bakıştır.

    BU topikte arada bir arkadaş ( özür dilerim adını unuttum ) viraj girişlerini hala kestiremediğini, gaz kestiğini hatta vites düşürdüğünü yazmış. Bu tamamen bakışla alakalı bir durum.

    Bilgiyi kullanırken temel 3 kullanım sırasıdan geçirmek bize bunları yapmakta fayda sağlıyor.

    Al, Ver, Kullan

    Örnek;

    virajı gördük; --AL-- etrafa bak, yol yüzeyi, yolun coğrafik yapısı ( yükseliyor, alçalıyor, kayboluyor vb. ) etraftaki yardımcı elemanların okunması ( direkler, ağaçlar, tabelalar, tepeler, kayalar vb ) önde araça varsa ne kadar sürede kaybolduğu viraj içinde veya tam tersi gelen araç varsa ne kadar sürede ortaya çıktığı, pozisyonumuz, hız ve vitesin okunması

    viraja yaklaşıyoruz; --VER-- yolun gidişatında çizgimiz üzerinde çatlak var ve yol sola doğru birden kayboluyor ancak tepenin arkasından açılarak devam ettiği belli oluyor, ağaçların yüksekliği aynı devam ediyor ve tepenin arkasında birden kaybolmuyorlar, önümde giden araba hala benim görüş açımın içinde, orta şerit çizgisi birden dönüş göstermiyor, açısı hala aynı, pozisyonum doğru ancak çatlağı atlamamam lazım, hızım stabil, gazım ve devrim kapattığımda kompresyona, açtığımda pozitif ivlenmeyi verecek aralıkta

    viraja giriyoruz; --KULLAN-- evet yol okuduğum şekilde aynı açıda dönüyor, yatışaçım doğru, itiş gücü ve yol tutunmasında bir problem yok, çatlağı küçük bir kontra yaparak geçtim aynı çizgime geri döndüm, önümdeki araçla uzaklığım aynı ve koruyorum, hafif gaz açmaya başladım, virajın çıkışı göründü motorum birazdan düzelecek gazı dahada açmalıyım %10 ivmelenme kazanmak için, devrim yükseliyor vites değiştirmem lazım...

    umarım anlatabilmişimdir...
    __________________
    M. Gökhan DEMİR den alıntıdır.
     
  2. berkan okan

    berkan okan Aktif Üye

    Kayıt:
    5 Nisan 2009
    Mesajlar:
    213
    Beğeniler:
    28
    Şehir:
    Gölbaşı, Ankara
    Motosiklet:
    Mondial
    teşşekkürler çok güzel bi paylaşım, motorun bilimsel şekilde kullanılması çok dha verimlidir tabi
     
  3. Cengizhan Kara

    Cengizhan Kara Aktif Üye

    Kayıt:
    24 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    188
    Beğeniler:
    86
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Şenol hocam paylaşım için teşekürler
     
  4. Omer

    Omer Site Müdavimi

    Kayıt:
    7 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    1.595
    Beğeniler:
    692
    Şehir:
    SAKARYA
    Motosiklet:
    Yamaha


    Abi yazı süper ve faydalı.Ama özellikle bu kısımı okuyan,hayatında motosiklet kullanmamış kişiler bu işden vazgeçebilir... :)
    Sanki motosiklet değilde jumbo jet kullanılıyormuş gibi anlatılmış... :)
     
  5. Murat ORAK

    Murat ORAK Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Mart 2008
    Mesajlar:
    348
    Beğeniler:
    104
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Yamaha
    Hocam teşekkürler...
     
  6. Nezih Akçan

    Nezih Akçan Üye

    Kayıt:
    21 Mart 2009
    Mesajlar:
    40
    Beğeniler:
    20
    Şehir:
    izmir
    Motosiklet:
    Kymco
    M.Gökhan Demir arkadaşımız allahtan komple yolculuğu almamış kaleme,tek virajla ''yırttık'' :) Şaka bir yana,roman tadındaki bu anlatımı her ne kadar doğru olsada detayda bu kadarda kaybolmamak gerek..Motor tepesinde tabiki bütün antenlerimiz açık olacak,tabiki radar gibi olacağız ancak; virajda ''ağaçların tepe yüksekliğine'' bakarken ,kenarda lastiği patlamış kamyonu geç görmek gibi bir komplikasyonla karşılaşmakta var...vs.vs.Yukarıdaki yazının bir yerinde ''yusuf '' diye bir arkadaşın adı geçmiş :) ( çok güldüm) ama bence her motorcunun bir ''yusuf'' arkadaşı olmalıdır ve ona göre davranmalıdır....Kimileri kabullenmesede her motorcunun içinde asi bir çocuk vardır ve bu çocuk genelde gözü karadır( üst seviye eğitimliside dahil) o asi çocuğu anca o ''yusuf'' arkadaşı biraz frenler ve ''iki kere'' düşündürür,sağ bileğin gaz çekme hazzı hepimizce malum.....Şenol bey paylaşımlarınız harika tşk ler...
     
  7. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha

    Kırımızı ile işretli yeri bir daha düşünün.Geriden geliyorsunuz ve anılan ağaçların tepesine bakarken deyimi ile zaten ileri değil çok ileri bakışı çene ile yi kastettiğini anlayabilirsiniz.Ve çok ileri bakış zaten sizin deyiminizle "kenarda lastiği patlamış kamyonu geç görmek gibi" olayı daha önceden görmenize çok ciddi zaman kazandıracaktır..Burda söylenenler sürüş eğitimi almışlar içindir.Alaylı tabir edilen kör topal amca dayı oğlu arkadaş çevresinin gazı ile motosiklet kullananlar için değil bu sistemler.O gibi arkadaşlara bunlar 10 numara büyük gelir.:)
     
  8. Nezih Akçan

    Nezih Akçan Üye

    Kayıt:
    21 Mart 2009
    Mesajlar:
    40
    Beğeniler:
    20
    Şehir:
    izmir
    Motosiklet:
    Kymco
    Şenol bey , kimisi virajı böyle döner kimisi öyle...Kimiside ''ileri sürüş teknikleri'' diye kağıt üzerine bir takım tecrübeler , veriler yazar...Bunların hepsini anladım,fakat anlamadığım sizin takındığınız küçümseyici tavır, ''kör topal amca dayı oğlu gazıyla motor kullananlar'' falan diye tabirleriniz var...Onlara 10 numara büyük gelirmiş bu konular...Bence kimseleri küçümsememek lazım,burada dostlukların pekişmesi ve karşılıklı bilgi alışverişi için bulunuyoruz,hiçkimsenin buraya aşşağılanmak için geldiğini sanmıyorum,bilhassa siz sitede ''organizatör'' diye paye almış biri olarak buna dahada fazla dikkat etmeniz gerekir..
     
  9. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    eğitim konusunu göz ardı edenler için yazdım bunları.

    Motosiklet kullanamak basit bir işlem değildir.Akıl sağlığı yerinde olmalı kişinin.Bunu her yerde yazıyorum soyluyorum.Kimseyi özellikle sizin mesajından alıntı yaptığım için sizi de aşağılamış değilim.
    Sanırım yanlış anladınız.
    Ben burda tecrubelerimi paylaşıyorum.benim çektiğim acıları paylaşıyorum.Başkalarında bu acıları yaşamasın diye yazıyorum.

    KASK takmayan kişi kendine saygısı yoktur.kendisine saygısı olmayana bende saygı göstermem.
    kendine değer vermeyene bende değer vermem

    Eğitimler için kimse yazıları verileri kagıda dokmuş değil.Bunlar uzun araştırmalar sonucu ortaya çıkmış ve inkar edilmez gerçeklerdir.

    ben organizator olmadan da aynı yazıları yazıyordum.