Grup Sürüşü ve Dikkat Edilmesi Gerekenler

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Latif Korkmaz tarafından paylaşıldı.

  1. Latif Korkmaz

    Latif Korkmaz Site Bağımlısı

    Kayıt:
    20 Eylül 2007
    Mesajlar:
    319
    Beğeniler:
    310
    Motosiklet:
    Honda
    Stop
    [​IMG]


    sağa dönüş
    [​IMG]


    sola dönüş
    [​IMG]


    yavaşla

    [​IMG]

    Hızlan

    [​IMG]

    Tek Sıra
    [​IMG]


    Fermuar Düzeni
    [​IMG]

    DÜZENİ SIKLAŞTIR
    Eğer Road Captain motorların birbirine daha yakın seyretmeleri gerektiğini düşünüyorsa (ki bu genellikle Tail Gunner tarafından uyarılır), sol kolunu kaldırarak elini sürekli açıp kapar. Tüm sürücüler bunu tekrar ederek motor aralarındaki gereksiz mesafeleri kapatırlar.

    UYARI
    Bu işaret her sürücü tarafından başlatılabilir. Tehlike arzedecek herhangi birşey gören her sürücü eliyle onu işaret eder. Takip eden tüm sürücüler bunu tekrarlayarak tehlikeden kaçınırlar.
    [​IMG]
    Fermuar Düzeni
    Güvenlik nedeniyle eğer aksine bir karar yoksa fermuar düzeni ile seyahat etmek en doğru yöntemdir
    Fermuar düzeninde direk olarak aynı çizgide önünüzde bulunan motorla en az 2 (iki) saniye mesafe bulundurmak gerekir. Otoban süratinde giderken bu 2 saniyenin hayli büyük bir mesafe olduğunu düşünebilirsiniz, ancak herhangi bir problem durumunda olayın farkına varana kadar 2 saniye geçer gider.

    Peki bu 2 saniye nasıl ölçülebilir ?

    Kolay :
    Önünüzde giden motorun yanından geçtiği sabit bir cismin yanından siz de geçene kadar şu cümleyi söyleyin:

    Only a fool breaks the two-second rule.

    Tabii bunun yerine siz türkçe bir muadilini de bulabilirsiniz. ;-)

    Tail Gunner tam şerit ortasından tüm ışıkları yakılı olarak gider. Böylelikle Road Captain onu rahatça görürü ve tanır.


    Basit Şerit Değiştirme

    Bu çoğunlukla kullanılabilecek yöntemdir.

    Tail Gunner şerit değiştirerek geçilecek olan şeriti güven altına aldıktan sonra Road Captain sinyal vererek şerit değiştirme kararını bildirir. Bunu gören tüm sürücüler de sinyal vermeye başlarlar. Daha sonra Road Captain şerit değiştirir. Onu takip eden tüm sürücüler de şerit değiştirir. Burada en önemli nokta hiçbir sürücünün önündeki sürücü şerit değiştirmeden şerit değiştirmeye başlamamasıdır.


    Arka Doldurma


    [​IMG]
    Bu yöntem yeni şeritte gerekli miktarda aralık bırakılamayacak durumlar için uygundur. Mesela sağ şeritten orta şeride geçmeye çalışırken sol şeritten diğer araçların bırakılan boşluğa girmesi durumunda bu yöntem kullanılır.

    Road Captain hangi şeride geçmek istiyorsa o sinyalini verdikten sonra tüm sürücüler sinyallerini yakarak bu bilginin Tail Gunner'a ulaşması sağlanır.
    Tail Gunner şerit uygun olduğu zaman yeni şeride geçerek oradan gelecek trafiği keser.
    Tail Gunner trafği kestikten sonra Road Captain elini omuz hizasından dışarı iterek işaret verir. Tüm sürücüler işareti tekrarlar. Bu bilgi en arkadaki sürücüye ulaşınca en arkadaki sürücüden başlayarak sırayla yeni şeride geçilir. Önemli husus arkanızdaki sürücü şerit değiştirmeden sizin şerit değiştirmemenizdir.


    Trafik Işıkları ve Kavşaklar

    [​IMG]
    Grup olarak seyahat ederken bir trafik ışığında veya kavşakta durmak zorunda kaldığınız zaman fermuar düzeninden ayrılarak diğer sürücünün yanına geliniz ve ikili gruplar halinde durunuz. Bu grubun boyunu yarıya indirir. Kavşaktan çıkana kadar bu düzeninizi muhafaza ediniz. Bu şekilde grubu en kısa zamanda kavşaktan geçirerek grubun bölünme riskini azaltırsınız.

    Eğer siz henüz trafik ışıklarından geçemeden kırmızı yanarsa bir kere korna çalarak durun. Kırmızıda geçmeye çalışarak grubu riske atmayın. Road Captain grubu yavaşlatarak veya uygun bir yerde durdurarak sizi bekleyecektir.


    Grup haline güvenli park

    [​IMG]

    Düzenli bir şekilde park etmek grubun en hızlı ve güvenli şekilde trafikten çıkarak park haline geçilmesini sağlar, ancak daima park etmeyi beklerken trafiğe maruz kalacak sürücüler olabilir.

    Eğer yer müsaitse her sürücü park edeceği yerin önüne gelerek geri geri park yerine girmelidir. Bu hayli hızlı yapılabilir, çünkü hiçbir sürücü bir diğerini beklemek zorunda kalmayabilir.

    Eğer grubun en sonundaysanız ve parketmek için akan trafikte beklemek zorundaysanız bir tur atarak vakit geçirin ve sonra tekrar park yerine geliniz.


    Road Captain ve Tail Gunner
    [​IMG]

    ROAD CAPTAIN

    --Güvenli bir sürüş sağlamak
    --Şartlar ve sürücü yeteneklerine göre güvenli bir sürat belirlemek
    --Şerit değiştirme, durma, yol şartları ve grup formasyonu hakkında sürücüleri el işaretleri ile uyarmak
    --Grubun kontrol ve bütünlüğünü muhafaza etmek
    --Rotayı önceden gitmek
    --Rotanın haritasını çıkartmak
    --Dinlenme noktaları belirlemek
    --150 km'lik aralıklarla benzin molaları ayarlamak
    --Yol çalışmaları ve tehlikeler için önlemler almak
    --Seyahat öncesi sürücüleri bilgilendirmek
    --Seyahat planlarını açıklamak
    --Gidilecek yer
    --Tercih edilecek rota
    --Seyahat mesafasi ve süresi
    --Planlanan molalar
    --Benzin
    --Yiyecek
    --Resimler
    --İhtiyaç molaları
    --Grup sürüşünün nerede başlayıp nerede bittiği
    --Diğer Road Captain'ler kimler
    --Tail Gunner'lar kimler

    Road Captain ve Tail Gunner'ların görev ve sorumlulukları nelerdir.

    -Diğer sürücülerden özel koşullar hakkında bilgi almak
    -Tıbbi ihtiyaçlar
    -Sürat/Viraj
    -Küçük benzin deposu
    -Küçük ç.ş deposu
    -Otoban trafiğine alışkanlık

    TAIL GUNNER

    -Tail Gunner Road Captain'ın gözleri gibidir.
    -Grup Formasyonunu gözler, her türlü potansiyel problemden Raod Captain'ı haberdar eder.
    -Diğer araçları gözler ve grubun arasına girmek isteyen araçlar veya aşırı rüzgar yaratan ağır vasıtalar gibi potansiyel tehlikeleri Road Captain'a bildirir.
    -Yandan karışan yolları/şeritleri gözler. Gerektiğinde bu şeritlere geçerek buradan gelecek trafiğin grubun arasına girişini engeller.
    -Road Captain'ın talimatı doğrultusunda şerit değiştirmelerde ilk olarak şerit değiştirerek o şeridi güvence altına alır.

    www.superevarider.com dan alınmıştır.
     
  2. ulas

    ulas Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Eylül 2007
    Mesajlar:
    3.159
    Beğeniler:
    4.285
    Şehir:
    Kadıköy/İstanbul
    Motosiklet:
    Yamaha
    Bu güzel bilgilerden dolayı teşekkür ederiz
     
  3. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Grup Gezileri

    Grup gezileri motosiklet sporunun vazgeçilmezlerinden biridir. Eşiniz, dostunuz, arkadaşlarınızla beraber geziye çıkmak tek başınıza motor sürmekten daha keyiflidir. Ancak herşeyin keyifli bir tarafı olduğu gibi tehlikeli bir tarafıda vardır. Grup gezileri kurallara uyulmadığı ve motosikletçilerin uyum içinde olmadıkları durumlarda sonu kötü durumlarla karşılaşılabilecek yapıdadırlar. Bu yazımda sizlere kendi deneyimlerimden yola çıkarak grup sürüşü hakkında bilgiler vereceğim.

    Grup gezilerinde öncelikle herşey kurallar ile belirlenir. Birçok yurt içi ve yurt dışı motosiklet kulübü, derneği kendi belirledikleri kurallar ile grup gezilerini gerçekleştirirler. Kurallara uymayanlar uyarılır, tekrar kural ihlalinde bir daha gezilere dahil edilmezler. Grup gezilerinde yolculuğun keyifli gerçekleşmesi herşeyden önce iyi bir planlamaya bağlıdır. Gidilecek yer, güzergah, liderlerin seçimi, yol durumuna göre alınabilecek önlemler gibi sürüşün optimum başarısını etkileyecek her türlü etkenin düşünülüp planlanması gerekmektedir. Buna göre planlamada en önemli aşama lider seçimidir.

    İyi bir grup lideri nasıl olmalı?

    Grup içinde gidilecek güzergahı en iyi bilen, ön sezisi kuvvetli ve yol tecrübesi olan sürücü lider olarak başa geçer. Lider, yol şartları (stabilize, asfalt, kirli asfalt vb.), iklim, motor sayısı ve tipi, kullanıcı tecrübesine göre grup düzenini, hızını ve rotayı ayarlar. Lider yola çıkamadan önce gruba yol durumu, sürüş kuralları ve dikkat edilmesi gereken durumları anlatan kişidir. Ayrıca sürücülerin özel durumlarını dikkate alarak planlamayı yapan kişidir. Lider dışında yolu bilen iki kişi de orta lider ve artçı lider olarak grup içinde yerini alır.

    Orta lider ve Artçı lider ne yapar?

    Orta lider genelde çok bilinmez ve bahsedilmez ancak grubun ikiye bölünmesi (genelde farklı motor tiplerinin olduğu grup gezilerinde ve kalabalık kavşak geçişlerinde gerçekleşir), lider’in herhangi bir sebeple gruptan belli bir süreliğine ayrılması durumunda veya lider’in işaretiyle grubun başına geçecek kişidir. Artçı lider ise grubun arkadaki gözüdür. Grup düzenini kontrol eder. Sollamalarda grup liderinin talimatıyla şeriti kapatır ve diğer motorların sollama güvenliğini sağlar. Grubu sollamaya çalışan araçları, tali yolları gözler. Gerekirse grup liderliğinide alır. Bazı durumlarda acemilerin, hiç grup gezisine katılmamış kişilerin liderliğinide üstlenir. Ayrıca bir motor arkaya düşerse ilk müdahale edip durumu grup liderine bildirecek kişide artçı liderdir.

    İletişim!

    Liderler arasında iletişim çok önemlidir. 3 lider mutlaka birbiriyle yol boyunca iletişim içinde olmalıdır. İletişim en son teknoloji intercom cihazları kullanılarak yapılabileceği gibi, el işaret diliyle de gerçekleştirilebilir.

    Ülkemizde pahalılıkları sebebiyle son nesil intercom cihazları kullanımının yaygın olmadığı ve herkesde bulunmadığı için iletişimi geleneksel işaret diliyle anlatacağım.

    Lider, orta lider ve artçı lider, hatta sürücüler birbirleriyle iletişimlerinde geleneksel motosiklet işaret dili kullanabileceği gibi kendi belirlediği bazı işaretlerle durumu (motor arızası, benzin, mola vb) birbirlerine ve gruba anlatabilirler. Gelelim uluslararası motosiklet işaret diline.

    [​IMG]

    Bu işaret dili ile liderler ve sürücüler en etkin şekilde haberleşirler ve kontrollü bir sürüş yapılmış olur.

    İletişimden sonra sıra geldi grup sürüş yöntemine. Grup lideri yol durumuna, motosiklet sayısına göre sürüş tarzını belirler ve işaretle diğer sürücülere bildirir. Grup sürüş yöntemleri üç gruba ayrılır. Yanyana, sıralı ve zigzag sürüş yöntemi.

    Yanyana Sürüş Yöntemi

    Yanyana yürüş yöntemi daha çok törenlerde (cenaze, kutlama, koruma eskortu vb), hızın yavaş olduğu ve trafiğe kapalı alanlarda yapılır. Sürücüler yanyana sürüş yaparlar. Böyle bir sürüş tarzını yüksek hızlarda yapmak çok tehlikelidir.

    [​IMG]

    Sıra/Tek Hat Sürüş Yöntemi

    Sıra/Tek Hat sürüş yönteminde sürücüler ard arda sıralanırlar. Nispeten dar, virajlı, trafiğin az olduğu yollarda yapılan sürüş tarzıdır. Ayrıca sportif sürüşlere de bu yöntem uygundur. Her motor arasında hıza bağlı olarak en az 5 saniye ve daha fazla olacak şekilde mesafe olmalıdır.

    [​IMG]

    Balık Sırtı/Zigzag Sürüş Yöntemi

    Bu sürüş yönteminde sürücüler zigzag oluşturacak şekilde yol alırlar. Lider sol teker izinde giderken bir sonraki sürücü 1sn’lik mesafede sağ teker izinde yol alır ve buna göre arka grup dizilimi gerçekleşir. Bu sürüş yöntemi normal trafikte uygulanır ve en yaygın kullanılan yöntemdir. Zigzag yöntemi grubun uzunluğuna etki ettiği için trafiğin içinde grubun daha rahat ilerlemesinide sağlar. Her sürücü arasında en az 2sn’lik mesafe olmalıdır.

    [​IMG]

    Gezi öncesinde ve sürüş sırasında dikkat etmemiz gereken konular üzerine eğilmek istiyorum. Bunlar;

    -Geziye mutlaka dolu depo ile katılın. Böylece hem grup sürüşünü aksatmamış hemde zamansız molalara sebebiyet vermeyip kendinizi mahçup etmemiş olursunuz.

    -Yola çıkmadan önce grup liderini çok iyi dinleyin. Grup içi sürüş tarzı konusunda liderin vereceği bilgileri mutlaka uygulayın. Yol durumunu, durulacak yerleri, dikkat edilmesi gereken durumları size anlatacaktır. Dikkatinizden kaçan bir nokta sizi ve grubu tehlikeye sokabilir. Anlamadığınız bir nokta olursa mutlaka sorun. Yolda mutlaka durmanızı gerektiren bir durum olacaksa (ilaç alma, motorun tüketimi sebebiyle benzin ikmali veya herhangi bir neden) mutlaka grup liderine bildirin. Böylece sürüş planı daha düzgün yapılabilir.

    -Motorunuzun sinyal, far ve fren lambası kontrolünü her sürüş öncesi mutlaka yapın.

    -İletişim işaretlerini iyice öğrenin. Çünkü sürüş sırasında güvenliğiniz buna bağlı. Yoldaki bir bozukluk (stabilize, kasis, çukur) veya dikkat edilmesi gereken ne varsa size lider işaret dili ile bildirecektir. Önceden bildiğiniz bir duruma hazırlanmak çok daha kolay olacaktır.

    -Özellikle gruba yeni giren kişiler çok tutuk sürüş tarzı sergilerler. Hız kesme, yol dışına doğru sürme veya tersine ortaya doğru sürme, kişileri sollama, viraj içi hız kesme, şerit değiştirme gibi hareketlerde bulunabilirler. Bu nedenle yeni kişilerin artçı lider gözetiminde arkada yol alarak grubun sürüşüne ayak uydurması ve grup sürüşünü izleyerek alışmaları doğru bir karar olacaktır.

    -Şunu asla unutmayın hem kendinizin hemde motorunuzun limitlerini her zaman kendiniz belirleyin ve ona göre motosikletinizi sürün. “Öndeki hızlı gidiyor bende gideyim” derseniz kaza yapabilirsiniz. Asla ve asla yarış yapmayın. Kendi sürüşünüzü yapın. Grup buna uygun düzeni sağlayacaktır.

    -Grup sürüşü sırasında asla zigzag, değişik hareketler (ön kaldırma, elleri bırakma, ayağa kalkma vb), ani hızlanmalar ve frenler gibi hareketler yapmayın. Böyle bir hareketi arkanızdan gelen kişi yanlış algılayabilir ve herkesi tehlikeye sokabilirsiniz. Yola çıkılan sıra ne ise durduğunuzdaki sırada aynı olmalıdır.

    -Grubun kopmaması diye birşey olamaz. Ne kadar uğraşsanızda çoğunlukla grupta kopmalar yaşanabilir. Ancak bunu kontrol etmek çok kolaydır. Aynadan arkanızdakini kontrol ettiğinizde görebiliyorsanız sorun yok demektir. Yavaşladığını gördüğünüzde veya durduğunu hız keserek sizde yavaşlarsınız ve böylece zincirleme olarak tüm grup yavaşlamış olur.

    -Sürüş sırasında mutlaka farınız açık olsun. Ancak uzun farı gündüz dahi olsa açmamaya özen gösterin. Çünkü çok güzçlü olan uzun farlar gündüz bile dikkat dağıtıcı yansımalara sebebiyet verebilmektedir. Lider’in uzun farı yakması yeterlidir. Diğer sürücüler kısa far ile rahatlıkla görünürlüğünü sağlarlar.

    -Grup sürüşlerinde çok sık rastlanan bir durumda halkın size farklı tepkileridir. Yolda yarışmak isteyenden tutunda laf atan, küfür eden, taş atan veya değişik sesler çıkararak dikkatinizi çekmeye çalışan insanlarla karşılaşabilirsiniz. Bu gibi durumları görmezden gelin. Çünkü dikkatinizi oraya verirseniz yolla ilgilenmezsiniz ve kaza yapabilirsiniz.

    -Gruptan hemen kopup ayrılmayın. Genelde resim çekmek için yapılan bir harekettir. Grup liderine yola çıkmadan önce böyle bir planınız olduğunu bildirin. Sürüş sırasında da artçı lidere ayrıldığınızı belli edin. Aniden durmaya çalışmak yanlış anlaşılmaya sebep verebilir ve grup sürüş keyfini bozabilir.

    -Yakıtınızı en son benzin istasyonunda kontrol etmeniz yararınıza olacaktır. Böylece mola vermeden planlanan dönüş yolunda grubu engellememiş olursunuz.

    En iyi grup gezisi katılan tüm motorcuların sağ sağlim geri döndüğü gezidir. Bu nedenle lütfen kurallara uyalım, uymayanları uyaralım. Motosiklet sporu ancak böyle keyifli olabilir. Farınız ve yolunuz açık olsun. İyi sürüşler!
     
    ahmet atay ve Özgür bunu beğendi.
  4. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
  5. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    Sagol hocam cidden cok guzel bir konu
     
    Şenol SEL bunu beğendi.
  6. Hakan ERSOZ

    Hakan ERSOZ Kıdemli Üye

    Kayıt:
    14 Kasım 2008
    Mesajlar:
    662
    Beğeniler:
    201
    Şehir:
    istanbul bakırköy
    Motosiklet:
    Suzuki
    tek vücud olarak haraket etmeyi ögrenmemiz gerekiyor arkadaşlar

    birde istegim var ne olur kaptan ben olayım:):):):)
     
  7. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    **** Once en onemli kural, grup suruslerinde grup suruculeri birbirini sollamaz, gecmez...ozel durumlar disinda, ki onlardan bahsedecegim.
    Yerinizden memnun degilseniz bir sonraki moladan sonra baska bir yere gececeksiniz.

    Uc tip grup surus yontemi vardir,

    Birincisi, YANYANA pozisyonu dur. Bu durumda suruculer yanyana tek seridi paylasir, ki bu tehlikeli bir yontemdir...Sadece resmi gecitlerde yurume hizina yakin hizlarda, yada yine 35km/h i gecmeyen eskort, resmi gecitlerde VIP ye yol acmak, govde gosterisi icin filan kullanilir. Aslinda dikkat ederseniz burada polis suruculer cogu kez iki seride birden yayilir, ve ondekiler "V" seklinde surup tehlikeyi asgariye indirir.

    YANYANA POZISYONU BASKA HICBIR NEDENLE KULLANILMAZ.

    Ikincisi TEK HAT pozisyonu...suruculer arka arkaya tek hatta siralanir...aralarindaki mesafe 5 saniye yada daha fazladir. Sportif, canli suruslerde; acik, trafigi dusuk ozellikle virajli yollarda, tercih edilir.
    Bu tur bolgeler yerini normal trafige biraktiginda ise

    Ucuncu..ZIKZAK pozisyonu na gecilir. Esas grup surus teknigimiz budur. Bu pozisyonda en ondeki surucu, #1 Lider, sol dis seridi (otomobil lastik izini) onun arkasindaki sag ic seridi (otomobil lastik izini) ucuncu #1 lider ve #2 nin ardinda sol da bir arkadaki sagda vs. surer. Suruculer arasinda en az 2 saniye mesafe olmalidir.
    Bu soyle hesaplanir...diyelim onunuzdeki (yani sag yada sol onunuzdeki) bir agacin golgesinden yada yerdeki bir mazgal kapagindan gecti, icinizden normal bir tempoyla "bir saniye bir, iki saniye iki" deyin. Bu sure icinde o isarete geldiyseniz mesafe tamamdir. Degilse mesafeyi ayarlayin.
    Zikzak pozisyonunda giderken kirmizi isikta duruldugunda da hicbir zaman -tam yanyana- gelmeyin. aranizda en az bir tekerlek (yarim motor boyu) mesafe birakin. (tipik kazalardan biri bu tur suruslerde yanyan sohbet eden suruculerden birinin ayagi kayip yada baska bir nedenle motoru devirip obur surucuyu de devirmesidir)
    Sohbet isini daima molalara birakin...grup suruslerinin en keyifli yani cay kahve yemek ihtiyac guzel manzara vb. vb. yuz cesit bahaneyle durup cene calmak, haftanin stresini unutmak eglenmektir. Birsey soylemek istiyorsaniz, bu muhakkak onemli olmali...onemsiz ivir zivirdan bahseden suruculeri uyarin. Dinlemeyin, "sonra konusuruz" falan deyin.

    En iyi, tecrubeli ve cevreyi, yollari en iyi bilen, GPS i olan, haritasi olan, oryantasyonu kuvvetli olan lider olmalidir...tabii bu ozelliklerin hepsini barindirmasi gerekmez. Ikinci en iyi adam (ozellikle grubun tecrube-hiz-motor cinsi/turu karisiksa, yeniler, yabancilar varsa) en arkada surer. Arkayi toplar, grup bolunmez kaybolmalar, geri donup aramalar olmaksizin surus devam eder. Gerektiginde butun grubu sollayip one arkaya sahip olur. #2 de lider karakterinde biri olmali kavasaklarda bekleyerek grubun kopmadan devamli surusunu saglamalidir.

    Otomobil, kamyon gibi agir agaclari grup halinda sollamanin da kurali var...once #1 lider ( guvenli olarak sollamak mumkunse, degiyorsa sol elini kaldirip isaret verir once, sonra sinyalini yakar, sollayip yine sol onde, arkasinda en az #3 u alacak kadar mesafe acip (solladigi otomobille) sol one yerlesir. Otomobilin arkasinda olan #2 bu arada sol one, #1 in eski yerine yerlesmistir. #1 ona isaret etmeden sollamaz (ozellikle virajli yollarda) ve solladiktan sonra ilerde orijinal yerini alir, #3 yine sola yerlesir sollar vb...devam eder. Kendinizi, sollamayi guvenli gormuyorsaniz sollamazsiniz...ondekiler gitti, grubun gerisi benim yuzumden burada takildi kaldi diye bir dusunce yanlistir. Ne kendinizi nede bu durumda olan onunuzdeki bir arkadasinizi suclamayain, zorlamayin. Onemli olan keyifli ve guvenli bir surusle grubun saglikli bir sekilde planlanan rotayi tamamlamasidir. Bu isi goturu is almis amele zihniyetiyle yapiyorsaniz hic yapmayin daha iyi.

    Grubun kopmamasi ise basit bir yonteme dayanir, tam arkanizdakini aynadan takip edersiniz..goremiyorsaniz yavaslarsiniz. Siz yavaslayinca bu kurala uyan sizin onunuzdeki de yavaslayacaktir...zincirleme devam eder ve grup kopmaz, dagilmaz. Kirmizi isiga yakalanma, trafigin sikismasi, virajli yollarda sollayamamam gibi nedenlerle grup kopacaktir...ondekiler her zaman bunu goze alarak surer, hizi dusurur, bekler ve grubun toplanmasini saglar. Grup surusu grup ruhuyla yapildigi zaman son derece keyiflidir. Bazi suruculer kendi baslarina dunyada suruse cikmaz, grup gezilerinden gezilere motor kullanir.

    Lider, yani #1, #2, #3 nasil calisir, biraz daha detaya gireyim...

    Bir kavsaga/yol ayrimina gelindiginde eger buyuk bir grupla suruluyorsa #1 el isareti ile #2 yi o kavsakta birakir. Taa grubun sonundaki artci o kavsaga gelinceye kadar oradan ayrilmaz, butun gruba yol gosterir.

    Sonra grubun en arkasinda yer alir. Artci ise yavas yavas, sollaya sollaya grubun en onune #2 nin yerine gecer. Kavsakta bekleyen eski #2 yeni artci olmustur. Birden fazla kavsak donulecek ve grubun kopup kaybolma tehlikesi varsa, #3 u ve hatta #4 u de baska baska kavsaklarda biraka biraka ilerler. Boylece butunluk ve emniyet garantilenmis olur, lider her zaman artcinin kim oldugunu bilir. Ayni sistemi grup halinda bisiklet gezilerinde de kullanabilirsiniz.

    Ikinci son derec onemli grup surus kurali ise:

    "Kendi surusunu yap" tir...bu su demek oluyor;

    Gruba ayak uydurmak zorunlulugu diye birsey [​IMG]...evet asagi yukari hepsi ayni yetenek ve motor turune sahip bir grupla gezi yapmak bu iste nirvanaya ulasmak gibidir ama cogunlukla mumkun olmaz, olamaz...

    Kendi yeteneginize (yada ustaliginiza) 10 deyin...8 inin ustundekini kullandiginzi hissediyorsaniz isaret edin arkadaki gecsin, daha geride yer almaya baslayin..taa ki konforlu hissedinceye kadar kendinizi. Hic bir zaman 9/10 ve hatta 10/10 kullanmayin. Kritik bir anda olagan ustu reflex ve tecrube birikimi gerekecektir, bunu kullanacak haliniz kalmaz.

    Ondeki surucu(ler) daha tecrubeli, motorlari-lastikleri daha iyi durumda olabilir...daha antremanli olabilir, motorlari o gunku suruse daha uygun olabilir, kendilerini sizden daha iyi hissediyor olabilirler, daha cok risk alacak kadar aptal yada tecrubeli olabilirler vs...kisaca muhtelif nedenlerle sizden daha hizli, kivrak, becerikli olabilirler...

    SIZ ONLARA UYMAYIN...

    GRUP SURUSU YARIS DEGILDIR...SIDIK YARISI HIC DEGILDIR...

    TRAFIGE ACIK YOLLARDA YARISMAK, DIDISMEK OLUMDUR..sizin yada baskasinin, yakinlarinizin, sevenlerinizin, size emek verenlerin, sizin emek verdiklerinizin...

    Ondekinin tekerleginin denk gelmedigi metal izgara size denk gelir, sizin motor onunkinden mesela 73kg daha agirdir ve onun viraj alma cizgisi ile sizinki tamamen farklidir, vb...onun dusmedigi virajda siz dusersiniz.

    Varilacak yere 1-2 dakika gec varmak, oradaki geyik muhabbetinin basini kacirmaktan baska bir zarar getirmez...oysa dusmek, hele ciddi bir kaza tum grubun butun gununu-haftasini mahfedecegi gibi, sizin icin de moral ve fiziksel olarak degerlendiremeyecegim buyuklukte bir yikima yol acar.

    Grupta duseni kimse sevmez, soyleyeyim. Oysa sanilanin aksine, geride kalan, biraz daha yavas suren, tecrubesizligini bastan ilan eden surucu daima ilgi ve hosgoru toplar.

    ALTIN OGUT
    *****************************
    Unutmayin, motosikletler kendi basina ne kaza yapar, ne yaris kazanir, ne de gule oynaya turing gezileri yapar...kendi baslarina ayakta bile duramazlar...

    Onu kullanan sizsiniz, ne gruptaki bir baska arkadas, ne yolcunuz, ne yuk, ne frenlerin durumu, ne lastiklerin asinmis olmasi, hicbiri...sizsiniz...herseyinden, gazindan, freninden, viraja giris acisindan, hizindan, yatma acisindan, o sirada yagmur yagiyor olmasindan, koca bir su birikintisiyle karsilasmanizdan, virajda yolcunuzun yanlis tarafa yatmasindan her seyden siz sorumlusunuz.
    ******************************
    Grup gezilerinde basit haritalar yapip, mola noktalari, benzinciler vs nerede filan isaretlenip fotokopi ile cogaltilip herkese verilebilirse bu cok faydali olur. Bazilari kenarda bir kizin goz kirpmasi, kuru fasulyeyi fazla kacirmis olmasi filan gibi nedenlerle gruptan "kisa bir sure icin" ayrilmak, bir sonraki molada bulusmak isteyebilir, bu haritalar cok ise yarar...

    Iyi bir grup surus organizasyonu, bir aksam biralar acilip, masaya haritayi yayip soole anliyormusunuz kafa kafaya....hazirligi bile cok keyiflidir...sonra emailler-telefonlarla arkadaslari toplamaca, arizalari vb. gidermece...tadindan yenmez...)

    Kucuk gruplarda da yine yukarda bahsettigim prensipler aynen gecerlidir. Hatta iki kisiyle bile...unutmayin lutfen. Bu tur uc-dort kisiyi gecmeyen gruplarda eger gidilecek yeri herkes biliyorsa, mola yerlerini filan (mesela Istanbuldan Adapazarina TEM den gidiliyor diyelim)lideri onbes yirmi dakikada bir degistirin...ondeki adam arkadakilere gore daha cok dikkat sarfedecegi icin cabuk yorulur..hem ayri bir keyfi de vardir lider olmanin...herkes tadar...keyif artar...) "Group Sex" koydum bu thread in adini ama, grup halinde basarili bir motosiklet gezisi sex ten daha guzeldir..)))


    Sevgili DD'den alıntıdır....
     
  8. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    KONTAĞI ÇEVİRMEDEN ÖNCE ZİHİNSEL HAZIRLIK
    Tüm giysilerinizi, kaskınızı, eldivenlerinizi giyip motorunuza oturun. Anahtarı takıp gözlerinizi kapatın. Sakinleşin, kafanızı boşaltın, kaslarınızı gevşetin. Kendinizi rahatlamış hissedince motorunuzu çalıştırın. Artık inene kadar diğer konuları geride bırakın.

    Yok yukarıda anlatılan yöntem işe yaramıyorsa, rahatlayamıyorsanız şunu deneyin: Yine hazırsınız ve anahtarı taktınız. Şimdi tepeden tırnağa tüm kaslarınızı kasmaya başlayın. Abartmayın yoksa kramp giriyor[​IMG])Biraz öyle kalın ve hepsini birden bırakın.

    Bu da olmadıysa, stresiniz atabileceğinizden fazla ise, ulaşım alternatifiniz mutlaka vardır,onu tercih edin.

    GRUP SÜRÜŞÜ
    Uzun bir tatilde olsun, günü birlik gezide olsun, grup sürüşünden önce mutlaka bir toplantı yapmalıdır. Lider belli olmalı ve herkesce kabul edilmelidir. Rota, durulacak yerler, hız, sürüş formasyonu kararlaştırılmalı, bundan herkes haberdar edilmelidir. Lider tecrübeli, grubun isteklerini, sürüş becerisini anlamış olmalı, diğerleri de onun kararlarına uymalıdır. Çok önemli olmadıkça eleştiriler varış yerine saklanmalıdır.

    Geniş, düz ve trafik olmayan bir yolda en uygun formasyon "fermuar"dır. ÖNEMLİ: Her sürücü diğerinin çapraz arkasında seyrederken önündekinin aynasından göz teması yapabilmelidir. Aradaki mesafe açık tutulmalı (2sn kadar) fermuarın bir sebeple her an "kapanabileceği" unutulmamalıdır.

    Virajlar veya sollamalar başladığında herkes serbest formasyona geçmelidir. Serbestte her sürücü yol pozisyonunu kendi güvenliğine göre ayarlayabilmektedir. Lider, sürüş formasyonunu 1 veya 2 işareti yaparak (1.Serbest veya 2.Fermuar) gruba bildirebilir.

    Kalabalık bir grubun, örneğin benzin istasyonundan çıkarken aynı anda yola çıkması tehlikeli olacağından tek tek çıkılarak ileride bir toplanma yerinde tekrar buluşulması gerekir. Tabii ileride tekrar toplanılacağı grup üyelerince önceden bilinmeli ki çıkmak için acele etmesinler (yol öncesi toplantı konusu).

    Sollama üç şekilde yapılabilir. Kolaydan zora doğru sıralarsak:

    Gidiş-geliş, yoğun trafikli veya virajlı yollarda bu ilk yöntem kullanılmalıdır: Sollanacak araca yaklaşırken lider kendisi için uygun fırsatı bulur ve sollar. ÖNEMLİ: Sollama bitince sollama hızını korur ki son üyeye kadar grup sollama yapıp kendi şeridine geçecek yer bulabilsin.
    Her üye sollamasını sırası gelince yapar, hız, en son üye de sollamayı bitirince ve sollanan araçla arasını açınca normal seyir süratine düşer.
    Otoyol veya açık, geniş yollarda bu iki yöntem kullanılabilir: Lider sollanacak araca yaklaşırken tüm grubun sollama yapabileceği bir fırsatı bulunca sinyal vererek sol şeride geçer. Ondan başlayarak tüm üyeler de sola geçerler. Birlikte sürat arttırılır. Son üye geçinceye kadar sürat ve şerit düşürülmez. Birlikte sağ şeride dönülür.
    Artçı liderin sollanacak araca yaklaştığını görür ve sol şeride geçer. Sırasıya arkadan öne tüm üyeler sola geçerler.
    İkinci ve üçüncü yöntemin kullanıması için tam bir uyum ve anlaşma gerekir. Uygulandığında ise güzel bir görünüm ve otoyolda güvenli bir sürüş sağlar.

    Unutulmaması gereken, geçişi tamamlayan üyenin hızını azaltmayarak arkadan gelene yer açmasıdır.

    YOLDA POZİSYON ALMA
    Düz, açık bir yolda seyrederken yolun sol yarısı ideal pozisyon olarak kabul edilir. Ancak değişen şartlara göre bu pozisyonu değiştirmelisiniz.

    Virajda: Virajın birleşim noktası (yol kenarlarının uzakta birleşiyor gibi gözüktüğü nokta) sizden uzaklaşmaya başlayıncaya kadar virajın dışında kalın. Hem en uzağı görün hem de gelen trafik sizi önce görebilsin.

    Sollama Yaparken: Otobüs gibi büyük bir aracı sollamada aracın dibine girmeyin. Motosiklet çabuk hızlanabilir, beklemeniz gerekecekse bunu önceden görün ve mesafe bırakarak bekleyin. Uzakta kalarak gelen trafiği çok daha kolay görebilirsiniz. İleride yol sağa dönüyorsa, önünüzdeki aracın sağından da bakmalısınız.

    Tepeye Yaklaşırken: Arkasını göremediğiniz bir yolda hızı azaltırken sağa kaymak güvenli olacaktır.

    Ara Sokakta: Park etmiş araçların arasından çıkacak bir yayayı önceden görebilmek için araçlardan uzakta geçmeye çalışın.

    İzlenirken: Birçok otomobil sürücüsü motosikletleri görmez. Sizin otomobillerden daha hızlı gidebilmeniz, o anda sollama yapıyor olmanız hatta yolda bir araç olarak haklarınız bilinmeyen, üzerinde düşünülmemiş konulardır onlar için. Arkadan gelen ve sizin yoldan çekilmenizi ısrarla bekleyen otomobile mümkünse yol verin. Kaçacak yeriniz yoksa yolu ortalayarak ona geçiş aralığı bırakmamak gerekir. Hızınızı düşürmeden şeridinize sahip çıkın. Rüzgarda: Rüzgarlı havada, uzun bir aracı geçerken, bir köprüye yaklaşırken rüzgarın etkisini hesap ederek güvenli bir pozisyon seçin.

    İzlerken: Çoğunlukla üzerinde durulmayan bir konu da izlediğiniz aracın kör noktasında bulunmamaktır. Grup halinde sürerken veya başka bir aracın arkasındayken sürücünün sizi aynasında görebileceği bir pozisyon seçin.
     
  9. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Sağol Şenol hocam. Aklıma takılan ve son piknik gezisinde (Çatalca) başımıza gelen bir olayı danışmak isterim:

    Çatalca'ya giden yolda geliş gidiş iki şerit var ve yol sathı da pek güzel değil (delikler arasında slalom gerekiyor). Akşam dönüşte bir çok araç da bizim gibi piknikten dönüyor, hem de Çatalca istikametine evine gidenler var. Grup olarak gidildiğinde doğal olarak yavaş gidiliyor, araçlar daha hızlı gitmek istiyor. Araçlar bizi geçmeye çalışıyorlar, karşıdan araç gelince de sağa çekilmeleri gerekiyor, bu da motorsikletleri sıkıştırıyor.

    Bu durumlarda:

    1) Tek sıralı serbest sürüş yapmak (fermuar düzeni zemin ve trafik açısından uygun değil)

    2) Dörtlü gruplar halinde sürüş (yani grup içi 4-5 saniye, gruplar arası 10 saniye gibi)

    hem motorsikletlerin hem de diğer araçların akışını kolaylaştıracak, daha güvenli hale getirecek gibi geliyor.

    Ne dersin?
     
  10. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Burda aslolan riskleri en az indirmektir.Bir rikslr zinciri varsa hemen sistemi terk edip riskten kurtulup yola akıcı şekilde devam etmektir.
    Yani Tek sıralı serbest sürüş yapmak
    Dörtlü gruplar halinde sürüş yada 3 lü en idealidir.Ve her grup arasında bir boşluk olmalıdır ki bizden hızlı diğer araçlar bizi sıkıştırmadan sollama yapabilsinler.Yoksa 3lü ve 4 lü grup yapıyoruz ama aramızda fazla mesafe yok anlamıda yok zaten
    yada daha onceden bazı alıştırmalarla örnek:
    Bizim fotolarda da yaptığımız gibi çoklu grup sürüşünde olduğu gibi güvenlikçiler olacak.
    Bu güvenlikçiler grubun geçeceği güzergahtaki kavşaklarda tertibat alıp grubun sürüşünün aksamaması için yolu kesmek suretiyle güvenli geçişlerini sağlama.
    ama bu çok emek ve özveri isteyen bir şeydir.Ortak çalışma ve koordinasyon gerektiren ağır bir olaydır.
    En ideal ve kolay olanı riskli bölgelerde hemen 3 veya 4 lü grup oluşturmak ve riskleri minimize edip gerekirse sistemide terk ederek tehlikeyi bertaraf edip yeniden belli olan grubu sürüş esnasında toplamak.
    Anlatması biraz çetrefilli.Ancak eğitimle yaşanırsa anlayabilirler.
     
    Bülent.Ö bunu beğendi.
  11. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    faideli bilgiler için teşekkürler:)
     
    Şenol SEL bunu beğendi.
  12. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    zaten tek şertili yollarda (Fermuar) zigzag düzeni olmaz.Tek sıra ile devam ederiz.