Güvenli Grup Sürüşü Nasil Olmalı

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Pardon arkadaşlarım.Bu konuyu yazmıştım ama aradım bulamadım.Bir daha yazıyorum.Mükerrer ise adminler tarafından silinebilir.


    Uzun bir tatilde olsun, günü birlik gezide olsun, grup sürüşünden önce mutlaka bir toplantı yapmalıdır. Lider belli olmalı ve herkes tarafından kabul edilmelidir. Rota, durulacak yerler, hız, sürüş formasyonu kararlaştırılmalı, bundan herkes haberdar edilmelidir. Lider tecrübeli, grubun isteklerini, sürüş becerisini anlamış olmalı, diğerleri de onun kararlarına uymalıdır. Çok önemli olmadıkça eleştiriler varış yerine saklanmalıdır.

    Geniş, düz ve trafik olmayan bir yolda en uygun formasyon fermuardır.ÖNEMLİ: Her sürücü diğerinin çapraz arkasında seyrederken önündekinin aynasından göz teması yapabilmelidir. Aradaki mesafe açık tutulmalı (2sn kadar) fermuarın bir sebeple her an kapanabileceği unutulmamalıdır.

    Virajlar veya sollamalar başladığında herkes serbest formasyona geçmeli dir. Serbestte her sürücü yol pozisyonunu kendi güvenliğine göre ayarlayabilmektedir. Lider, sürüş formasyonunu 1 veya 2 işareti yaparak (1.Serbest veya 2.Fermuar) gruba bildirebilir.

    Kalabalık bir grubun, örneğin benzin istasyonundan çıkarken aynı anda yola çıkması tehlikeli olacağından tek ,tek çıkılarak ileride bir toplanma yerinde tekrar buluşulması gerekir. Tabii ileride tekrar toplanılacağı grup üyelerince önceden bilinmeli ki çıkmak için acele etmesinler (yol öncesi toplantı konusu).

    Sollama üç şekilde yapılabilir. Kolaydan zora doğru sıralarsak:

    1- Gidiş-geliş, yoğun trafikli veya virajlı yollarda bu ilk yöntem kullanılmalıdır: Sollanacak araca yaklaşırken lider kendisi için uygun fırsatı bulur ve sollar. ÖNEMLİ: Sollama bitince sollama hızını korur ki son üyeye kadar grup sollama yapıp kendi şeridine geçecek yer bulabilsin.
    Her üye sollamasını sırası gelince yapar, hız, en son üye de sollamayı bitirince ve sollanan araçla arasını açınca normal seyir süratine düşer.

    2- Otoyol veya açık, geniş yollarda bu iki yöntem kullanılabilir: Lider sollanacak araca yaklaşırken tüm grubun sollama yapabileceği bir fırsatı bulunca sinyal vererek sol şeride geçer. Ondan başla***** tüm üyeler de sola geçerler. Birlikte sürat arttırılır. Son üye geçinceye kadar sürat ve şerit düşürülmez. Birlikte sağ şeride dönülür.

    3- Artçı liderin sollanacak araca yaklaştığını görür ve sol şeride geçer. Sırasıya arkadan öne tüm üyeler sola geçerler.

    İkinci ve üçüncü yöntemin kullanıması için tam bir uyum ve anlaşma gerekir. Uygulandığında ise güzel bir görünüm ve otoyolda güvenli bir sürüş sağlar. (Anonim)



    Her sürücü önündeki sürücü tarafından yapılan el işaretini tekrarla***** grubun arkasına bu bilgiyi geçirmelidir.

    DUR!!

    [​IMG]


    Sağa Dönüş

    [​IMG]


    Sola Dönüş

    [​IMG]

    yavaşla

    [​IMG]

    Hızlan

    [​IMG]

    Tek Sıra

    [​IMG]

    Fermuar Düzeni

    [​IMG]

    DÜZENİ SIKLAŞTIR
    Eğer Grup Lideri motorların birbirine daha yakın seyretmeleri gerektiğini düşünüyorsa (ki bu genellikle Tail Gunner tarafından uyarılır), sol kolunu kaldırarak elini sürekli açıp kapar. Tüm sürücüler bunu tekrar ederek motor aralarındaki gereksiz mesafeleri kapatırlar.

    UYARI
    Bu işaret her sürücü tarafından başlatılabilir. Tehlike arzedecek herhangi birşey gören her sürücü eliyle onu işaret eder. Takip eden tüm sürücüler bunu tekrarla***** tehlikeden kaçınırlar.

    Fermuar Düzeni
    Güvenlik nedeniyle eğer aksine bir karar yoksa fermuar düzeni ile seyahat etmek en doğru yöntemdir

    [​IMG]

    Fermuar düzeninde direk olarak aynı çizgide önünüzde bulunan motorla en az 2 (iki) saniye mesafe bulundurmak gerekir. Otoban süratinde giderken bu 2 saniyenin hayli büyük bir mesafe olduğunu düşünebilirsiniz, ancak herhangi bir problem durumunda olayın farkına varana kadar 2 saniye geçer gider.

    Peki bu 2 saniye nasıl ölçülebilir ?

    Kolay :
    Önünüzde giden motorun yanından geçtiği sabit bir cismin yanından siz de geçene kadar şu cümleyi söyleyin:

    Acele etme Güvenli Davran....


    GrupArtcısı tam şerit ortasından tüm ışıkları yakılı olarak gider. Böylelikle Grup lideri onu rahatça görürü ve tanır.


    Basit Şerit Değiştirme

    Bu çoğunlukla kullanılabilecek yöntemdir.

    Grup Artcısı şerit değiştirerek geçilecek olan şeriti güven altına aldıktan sonra Grup Lideri sinyal vererek şerit değiştirme kararını bildirir. Bunu gören tüm sürücüler de sinyal vermeye başlarlar. Daha sonra Grup lideri şerit değiştirir. Onu takip eden tüm sürücüler de şerit değiştirir. Burada en önemli nokta hiçbir sürücünün önündeki sürücü şerit değiştirmeden şerit değiştirmeye başlamamasıdır.

    [​IMG]

    Bu yöntem yeni şeritte gerekli miktarda aralık bırakılamayacak durumlar için uygundur. Mesela sağ şeritten orta şeride geçmeye çalışırken sol şeritten diğer araçların bırakılan boşluğa girmesi durumunda bu yöntem kullanılır.

    Grup lideri hangi şeride geçmek istiyorsa o sinyalini verdikten sonra tüm sürücüler sinyallerini yakarak bu bilginin Grup artcısına ulaşması sağlanır.
    Grup Artcısı şerit uygun olduğu zaman yeni şeride geçerek oradan gelecek trafiği keser.
    Grup Artcısı trafği kestikten sonra Grup Lideri elini omuz hizasından dışarı iterek işaret verir. Tüm sürücüler işareti tekrarlar. Bu bilgi en arkadaki sürücüye ulaşınca en arkadaki sürücüden başla***** sırayla yeni şeride geçilir. Önemli husus arkanızdaki sürücü şerit değiştirmeden sizin şerit değiştirmemenizdir.


    [​IMG]

    Grup olarak seyahat ederken bir trafik ışığında veya kavşakta durmak zorunda kaldığınız zaman fermuar düzeninden ayrılarak diğer sürücünün yanına geliniz ve ikili gruplar halinde durunuz. Bu grubun boyunu yarıya indirir. Kavşaktan çıkana kadar bu düzeninizi muhafaza ediniz. Bu şekilde grubu en kısa zamanda kavşaktan geçirerek grubun bölünme riskini azaltırsınız.

    Eğer siz henüz trafik ışıklarından geçemeden kırmızı yanarsa bir kere korna çalarak durun. Kırmızıda geçmeye çalışarak grubu riske atmayın. Grup Lideri grubu yavaşlatarak veya uygun bir yerde durdurarak sizi bekleyecektir.


    GRUP HALİNDE GÜVENLİ PARK....


    [​IMG]


    Düzenli bir şekilde park etmek grubun en hızlı ve güvenli şekilde trafikten çıkarak park haline geçilmesini sağlar, ancak daima park etmeyi beklerken trafiğe maruz kalacak sürücüler olabilir.

    Eğer yer müsaitse her sürücü park edeceği yerin önüne gelerek geri geri park yerine girmelidir. Bu hayli hızlı yapılabilir, çünkü hiçbir sürücü bir diğerini beklemek zorunda kalmayabilir.

    Eğer grubun en sonundaysanız ve parketmek için akan trafikte beklemek zorundaysanız bir tur atarak vakit geçirin ve sonra tekrar park yerine geliniz.


    GRUP LİDERİ VE GRUP ARTCISI

    [​IMG]


    GRUP LİDERİ

    --Güvenli bir sürüş sağlamak
    --Şartlar ve sürücü yeteneklerine göre güvenli bir sürat belirlemek
    --Şerit değiştirme, durma, yol şartları ve grup formasyonu hakkında sürücüleri el işaretleri ile uyarmak
    --Grubun kontrol ve bütünlüğünü muhafaza etmek
    --Rotayı önceden gitmek
    --Rotanın haritasını çıkartmak
    --Dinlenme noktaları belirlemek
    --150 km'lik aralıklarla benzin molaları ayarlamak
    --Yol çalışmaları ve tehlikeler için önlemler almak
    --Seyahat öncesi sürücüleri bilgilendirmek
    --Seyahat planlarını açıklamak
    --Gidilecek yer
    --Tercih edilecek rota
    --Seyahat mesafasi ve süresi
    --Planlanan molalar
    --Benzin
    --Yiyecek
    --Resimler
    --İhtiyaç molaları
    --Grup sürüşünün nerede başlayıp nerede bittiği
    --Diğer Grup liderleri kimler
    --Grup Artcıları kimler

    Grup Lideri ve Grup Artcılarının görev ve sorumlulukları nelerdir.

    -Diğer sürücülerden özel koşullar hakkında bilgi almak
    -Tıbbi ihtiyaçlar
    -Sürat/Viraj
    -Küçük benzin deposu
    -Küçük su deposu
    -Otoban trafiğine alışkanlık

    GRUP ARTCISI

    -Grup artcısı grup liderinin gözleri gibidir.
    -Grup Formasyonunu gözler, her türlü potansiyel problemden Grup liderini haberdar eder.
    -Diğer araçları gözler ve grubun arasına girmek isteyen araçlar veya aşırı rüzgar yaratan ağır vasıtalar gibi potansiyel tehlikeleri Grup liderine bildirir.
    -Yandan karışan yolları/şeritleri gözler. Gerektiğinde bu şeritlere geçerek buradan gelecek trafiğin grubun arasına girişini engeller.
    -Grup liderinin talimatı doğrultusunda şerit değiştirmelerde ilk olarak şerit değiştirerek o şeridi güvence altına alır.




    KONTAĞI ÇEVİRMEDEN ÖNCE ZİHİNSEL HAZIRLIK
    Tüm giysilerinizi, kaskınızı, eldivenlerinizi giyip motorunuza oturun. Anahtarı takıp gözlerinizi kapatın. Sakinleşin, kafanızı boşaltın, kaslarınızı gevşetin. Kendinizi rahatlamış hissedince motorunuzu çalıştırın. Artık inene kadar diğer konuları geride bırakın.

    Yok yukarıda anlatılan yöntem işe yaramıyorsa, rahatlayamıyorsanız şunu deneyin: Yine hazırsınız ve anahtarı taktınız. Şimdi tepeden tırnağa tüm kaslarınızı kasmaya başlayın. Abartmayın yoksa kramp giriyor)Biraz öyle kalın ve hepsini birden bırakın.

    Bu da olmadıysa, stresiniz atabileceğinizden fazla ise, ulaşım alternatifiniz mutlaka vardır,onu tercih edin.

    GRUP SÜRÜŞÜ
    Uzun bir tatilde olsun, günü birlik gezide olsun, grup sürüşünden önce mutlaka bir toplantı yapmalıdır. Lider belli olmalı ve herkesce kabul edilmelidir. Rota, durulacak yerler, hız, sürüş formasyonu kararlaştırılmalı, bundan herkes haberdar edilmelidir. Lider tecrübeli, grubun isteklerini, sürüş becerisini anlamış olmalı, diğerleri de onun kararlarına uymalıdır. Çok önemli olmadıkça eleştiriler varış yerine saklanmalıdır.

    Geniş, düz ve trafik olmayan bir yolda en uygun formasyon "fermuar"dır. ÖNEMLİ: Her sürücü diğerinin çapraz arkasında seyrederken önündekinin aynasından göz teması yapabilmelidir. Aradaki mesafe açık tutulmalı (2sn kadar) fermuarın bir sebeple her an "kapanabileceği" unutulmamalıdır.

    Virajlar veya sollamalar başladığında herkes serbest formasyona geçmelidir. Serbestte her sürücü yol pozisyonunu kendi güvenliğine göre ayarlayabilmektedir. Lider, sürüş formasyonunu 1 veya 2 işareti yaparak (1.Serbest veya 2.Fermuar) gruba bildirebilir.

    Kalabalık bir grubun, örneğin benzin istasyonundan çıkarken aynı anda yola çıkması tehlikeli olacağından tek tek çıkılarak ileride bir toplanma yerinde tekrar buluşulması gerekir. Tabii ileride tekrar toplanılacağı grup üyelerince önceden bilinmeli ki çıkmak için acele etmesinler (yol öncesi toplantı konusu).

    Sollama üç şekilde yapılabilir. Kolaydan zora doğru sıralarsak:

    Gidiş-geliş, yoğun trafikli veya virajlı yollarda bu ilk yöntem kullanılmalıdır: Sollanacak araca yaklaşırken lider kendisi için uygun fırsatı bulur ve sollar. ÖNEMLİ: Sollama bitince sollama hızını korur ki son üyeye kadar grup sollama yapıp kendi şeridine geçecek yer bulabilsin.
    Her üye sollamasını sırası gelince yapar, hız, en son üye de sollamayı bitirince ve sollanan araçla arasını açınca normal seyir süratine düşer.
    Otoyol veya açık, geniş yollarda bu iki yöntem kullanılabilir: Lider sollanacak araca yaklaşırken tüm grubun sollama yapabileceği bir fırsatı bulunca sinyal vererek sol şeride geçer. Ondan başlayarak tüm üyeler de sola geçerler. Birlikte sürat arttırılır. Son üye geçinceye kadar sürat ve şerit düşürülmez. Birlikte sağ şeride dönülür.
    Artçı liderin sollanacak araca yaklaştığını görür ve sol şeride geçer. Sırasıya arkadan öne tüm üyeler sola geçerler.
    İkinci ve üçüncü yöntemin kullanıması için tam bir uyum ve anlaşma gerekir. Uygulandığında ise güzel bir görünüm ve otoyolda güvenli bir sürüş sağlar.

    Unutulmaması gereken, geçişi tamamlayan üyenin hızını azaltmayarak arkadan gelene yer açmasıdır.

    YOLDA POZİSYON ALMA
    Düz, açık bir yolda seyrederken yolun sol yarısı ideal pozisyon olarak kabul edilir. Ancak değişen şartlara göre bu pozisyonu değiştirmelisiniz.

    Virajda: Virajın birleşim noktası (yol kenarlarının uzakta birleşiyor gibi gözüktüğü nokta) sizden uzaklaşmaya başlayıncaya kadar virajın dışında kalın. Hem en uzağı görün hem de gelen trafik sizi önce görebilsin.

    Sollama Yaparken: Otobüs gibi büyük bir aracı sollamada aracın dibine girmeyin. Motosiklet çabuk hızlanabilir, beklemeniz gerekecekse bunu önceden görün ve mesafe bırakarak bekleyin. Uzakta kalarak gelen trafiği çok daha kolay görebilirsiniz. İleride yol sağa dönüyorsa, önünüzdeki aracın sağından da bakmalısınız.

    Tepeye Yaklaşırken: Arkasını göremediğiniz bir yolda hızı azaltırken sağa kaymak güvenli olacaktır.

    Ara Sokakta: Park etmiş araçların arasından çıkacak bir yayayı önceden görebilmek için araçlardan uzakta geçmeye çalışın.

    İzlenirken: Birçok otomobil sürücüsü motosikletleri görmez. Sizin otomobillerden daha hızlı gidebilmeniz, o anda sollama yapıyor olmanız hatta yolda bir araç olarak haklarınız bilinmeyen, üzerinde düşünülmemiş konulardır onlar için. Arkadan gelen ve sizin yoldan çekilmenizi ısrarla bekleyen otomobile mümkünse yol verin. Kaçacak yeriniz yoksa yolu ortalayarak ona geçiş aralığı bırakmamak gerekir. Hızınızı düşürmeden şeridinize sahip çıkın. Rüzgarda: Rüzgarlı havada, uzun bir aracı geçerken, bir köprüye yaklaşırken rüzgarın etkisini hesap ederek güvenli bir pozisyon seçin.

    İzlerken: Çoğunlukla üzerinde durulmayan bir konu da izlediğiniz aracın kör noktasında bulunmamaktır. Grup halinde sürerken veya başka bir aracın arkasındayken sürücünün sizi aynasında görebileceği bir pozisyon seçin.
     
  2. Emre PALAK

    Emre PALAK Kıdemli Üye

    Kayıt:
    6 Eylül 2008
    Mesajlar:
    549
    Beğeniler:
    201
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    Şenol Abi, sola dönüş ile yavaşla işareti neden aynı? Hiç karışıklığa yol açmıyor mu?
    Tek sıra ile fermuar düzenide aynı. Gerçi düzen konusunda illa ki ya tek sıra ya da fermuar düzenindesinizdir sanırım işareti görünce birinden diğerine geçiliyor öyle mi?
     
  3. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Yavaşla da sol el ile yere paralel olarak kısa süreli sallama hareketi var.Grafikte bir sorun var sanırım.
    Diğer yandan tek düzen işareti de sol el havada tek parmak işareti fermuar düzende sol el ile havada 2 parmak işareti ile
     
    Emre PALAK bunu beğendi.
  4. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
  5. İlhan.Aydınlıoğlu

    İlhan.Aydınlıoğlu Site Bağımlısı

    Kayıt:
    29 Kasım 2007
    Mesajlar:
    531
    Beğeniler:
    320
    Şehir:
    Zonguldak
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    Şenol hocam bilgiler için teşekkürler.
    Tam da gezi öncesinde bu bilgiler ilaç gibi geldi.
    Görüşmek üzere.
     
    Şenol SEL bunu beğendi.
  6. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Hayırdır ağabeyim.Yolculuk nereye.

    Hayırlı yolculuklar.Aman dikkat.Senin oralar sağanak yağışlı.
     
    İlhan.Aydınlıoğlu bunu beğendi.
  7. İlhan.Aydınlıoğlu

    İlhan.Aydınlıoğlu Site Bağımlısı

    Kayıt:
    29 Kasım 2007
    Mesajlar:
    531
    Beğeniler:
    320
    Şehir:
    Zonguldak
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    Sizin düzenlediğiniz gezilerden bahsediyorum hocam.
    Sanırım bu bilgiler oralara giderken lazım olacak.
     
  8. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Grup sürüşünün eğlenceli geçmesi için en çnemli konu, yaklaşık aynı tip ve güçteki motorlardan ve yaklaşık aynı sürüş seviyesindeki sürücülerden oluşan bir grup en iyisidir. Ama konu bu değilse bile, bir gruptaki sürüşün zevkli olması sadece ve sadece aşağıdaki kurallara bağlı kalınırsa mümkündür:
    Bütün motorlar buluşma noktasına

    • benzinleri dolu,
    • lastik havaları kontrol edilmiş,
    • bagajlar güvenli şekilde yerleştirilip bağlanmış,
    • yağmurluklar kolayca ulaşılacak yerlere konmuş
    şekilde gelmiş olmalıdır. Motorlara binip hareket etmeden önce sürücülerin hangi sıra ve konumda olacakları saptanmış olmalıdır.
    En deneyimli sürücü ÖNCÜ olmalıdır; Öncü, bütün grubu kontrol edebilecek seviyededir ve sürüş şeklini grubun en acemisine göre ayarlayabilmelidir. Aynı zamanda gidilecek rotayı en iyi bilenlerden olmalıdır (her kilometrede bir durup, haritayı kontrol etmesi grup için hem tehlikeli hem de sıkıcıdır).
    Öncünün arkasında, ikinci sırada grubun en acemisi, en deneyimsizi yer almalıdır.
    Artçı (en arka) güçlü bir motora sahip ikinci en deneyimli sürücü olmalıdır.
    Grup içerisinde kimse kimseyi sollayamaz. Eğer gerekirse mola yerinde yeni sıralama yapılır.
    Mümkün olan her yerde Fermuar düzeninde seyir edili,r. Bu şekilde yolda daha az yer kaplanır, diğer araçların araya girmesi zordur ve Öncü daha rahat bir şekilde grubu kontrol eder.
    Grup sürüşünde en önemli hatalardan biri, bakışınızın önünüzdeki motorun stop lambasına konsantre olmasıdır. Sadece TV seyrederken ekranın üstünde uçan sineği farkettiğinizi düşünün ve önünüzdeki motor o ekrandaki sinek gibi olsun. İlerisine bakın yani gitmek istediğiniz yere bakın.
    Önünüzde giden motorla aranızdaki mesafe mümkün olduğu kadar yakın ama aynı zamanda güvenli duruş mesafenizde olsun (2 Saniye kuralı),
    Trafik ışıklarından ve geçitlerden hemen geçebilmek adına, bu noktalara yaklaşırken grubun birbirine daha da yaklaşması gerekmektedir.
    Bazı önemli şeyler için; “Benzin lazım”, “yemek yiyelim”, “tuvalete girmem gerek”, “motorumda bir arıza var”, “resim çekmek istiyorum, önümüzdeki mola yerinde görüşürüz” benzeri bazı el sinyalleri kararlaştırmak son derece faydalıdır. Hayal edin ve gerisini siz bulun! (Telsiz kullanımı yoksa)
    Gruptaki her sürücü, bir “ARKASINDAKİ” motor ve sürücüden sorumludur. Bu, öndeki her sürücüye bilginin anında ulaşmasını ve ona göre reaksiyonda bulunmasını garanti eder.
    Yukarıdaki ana kurallara uyulması, Grup sürüşünü daha stressiz, eğlenceli, daha güvenli yapar ve averaj süratlerden daha hızlı gidilmesine olanak verir.
    Son olarak Unutmamanız gereken birşey:
    Grup halinde sürüş yapan motorcular, birey olarak sürüş yapan bir motorcudan çok daha fazla dikkat çeker. Bu sebeple; grup sürüşü yaparken, bu güzel hobimiz için “İyi Elçiler olmak” veya gelişinizi gören insanları, öldüresiye korkutan “Vahşi Çeteler” olmak sizin elinizdedir.
    Hans Heinz Dilthey‘in yazısından uyarlanmıştır...


    Uğur ERTEKİN'den alıntıdır
     
    İlhan.Aydınlıoğlu bunu beğendi.
  9. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Grup Sürüşü için Sistem


    Motosikletle gezmek başlı başına bir zevkdir. Bizleri hayatın bütün dertlerinden, tasalarından uzaklaştırır. Kendi başımıza kalmamızı sağlar, bir çeşit terapidir. Aynı zamanda, diğer motorcu arkadaşlarımızın katılımıyla birlikte yapılacak geziler, yolculuklar, daha farklı ve zevkli sosyal bir aktiviteye dönüşür. Ama, birçok şeyde olduğu gibi, kalabalık bir grup halinde hareket etmenin hem avantajları hem de dezavantajları vardır.

    Avantajları
    Grup halinde seyahat etmek eğlencelidir. En önemli faydası, sayısal olarak güvenlik açısından bakıldığında görülür. Asfalt üzerindeki kalabalık bir motor grubunu (en acemi araba sürücüsü de dahil) herkes görür. Ama yine de unutmamamız gerekir ki, bazı sürücüler için hala görünmezizdir. Dikkat!. Etrafınızda herzaman yardım edecek, sizi yalnız bırakmıyacak kişilerin olduğunu bilmek farklı bir ekstra güven duygusu verir.

    Tehlikeleri
    Paylaşımın zevkine rağmen, grup sürüşün tehlikeli olduğu kısımlarda vardır. Birtanesi; gruptaki sürücülerin (bir grup içinde olduklarından dolayı) etraflarındaki trafiğe daha az dikkat etmeleri ve grup içindeki her sürücünün, önündeki ve arkasındakinin hep onun beklediği şekilde hareket edeceğini varsaymasıdır.
    Aynı zamanda grup sürüşüne katılan sürücülerin sürüş seviyeleri de önemlidir. Bu, grubun güvenliğiyle doğru orantılıdır. Benzer seviyede olmayan (seviye farkı çok olan) sürücülerden oluşan grup sürüşü birçok tehlike içerir. Bir grubun grup güvenliği, o grupta yer alan en acemi kişinin sürüş güvenliğiyle doğru orantılıdır. Farkların aşırı olması, herkesi tehlikeye atar ve eğlence faktörünü de ortadan kaldırır.

    Sürüş Öncesi Brifing
    Herhangi bir grup sürüşüne başlamadan evvel, mutlaka bir sürüş öncesi brifing yapılması önemlidir. Öncelikle bütün sürücülerin hem fikir olduğu bir rotanın olması gerekir. Sürüş formatı, hız, kısa molalar ve uzun molalar, sürüş esnasında kullanılacak işaretler, varsa telsiz kullanım prosedürleri, vb., hepsi bu brifingde kararlaştırılmalıdır. Alınmış kararların bütün sürücüler tarafından anlaşılmış olduğu kesinleştirilmelidir. Eğlenceli ve güvenli bir sürüş için, herkesin aynı kurallara uyma zorunluluğu çok önemlidir.
    Bir grup lideri (öncü) seçilmelidir. Sürüş formatı, grubun hızı gibi durumlar bu sürüş liderinin kararı ve sorumluluğundadır.
    Öncü; bütün grubu kontrol edebilecek seviyededir ve sürüş şeklini grubun en acemisine göre ayarlayabilmelidir. Öncünün arkasında 2. sırada grubun en acemisi, en deneyimsizi yer almalıdır.
    Artçı (en arka) güçlü bir motora sahip 2. en deneyimli sürücü olmalıdır.

    Sürüş Formatları
    Bir grup sürüşünde kullanılabilecek 3 ana format vardır. Her 3 format da, değişen şartlara göre, sürüş boyunca kullanılır. Bu arada; kararlaştırılan ‘‘Kurallar‘‘ (Çok Önemlidir Dikkat!), sürücülerin kişisel sürüş tercihlerine mani olacak kadar katı olmamalıdır!

    1. Fermuar Düzeni Özellikle otobanvari yollarda en çok tercih edilen diziliş şeklidir. Çeşitli avantajları vardır.
      Öncü, kendi şeridinin solundadır. İkinci sürücü şeridin sağ kısmındadır. Arkadan gelenler gene bir sol ve ardındaki gene bir sağ yaparak dizilimi tamamlarlar.
      Fermuar düzeni, açık, geniş yollarda özellikle çok şeritli yollarda uygundur. Ama dar veya rüzgarlı tali yol gibi güzergahlarda güvenli değildir (bu tarz yollarda kendinize ve diğerlerine daha çok boş alanlar bırakmanız gerekmektedir).
      Fermuar düzenindeki diğer önemli konu ise sürücülerin birbirleri arasındaki takip mesafeleridir. Tam önünüzdeki motorla aranızda en az 2 saniye takip mesafesi olması gerekir (sağınız veya solunuzda kalan motorla en az 1 saniye). Eğer grubunuzda 2 saniye kuralını ihlal ederek gidenler varsa, artan riskin farkında olduklarından emin olun. (Diyelim ki yolun sağından bir obje aniden yola fırladı. Önünüzdeki sürücü sağa veya sola kıvırma yaptı veya sertçe frenlere asıldı. O an sizin bu tehlikeli duruma tepki verebilmeniz için fazladan o 1 saniyeye ihtiyacınız vardır. O fazladan 1 saniyeniz yoksa!..
    2. Tek Sıra Düzen Tek sıra düzeninde sürmek rüzgarlı, dar ve özellikle zor (ardaşık dar virajlı ve benzeri) yol şartları için uygundur. Tek sıra düzeni, her sürücüye virajlarda kendi şeridi içerisinde rahatça doğru pozisyonlarda olmak, yolun üzerindeki çukur, obje vs. lerden özgürce kaçınmak avantajlarını sağlar.
      Tek sıra gidişte normal yol pozisyonu kendi şeridinizin sol tarafıdır. Ama istediği zaman her sürücü, yol ve trafik şartlarına göre şeridinde, istediği oynamaları yapmakta serbesttir. Takip mesafesi 2 saniyedir. Biraz daha birbirine yakın seyir halinde olunacaksa, önünüzdeki motorun çok az sağ veya solunda (fermuar düzeni kadar değil, çok az..) seyir edilir (Bu halde dahi 1,5 saniyelik takip mesafesinin altına inmek güvenli değildir).
    3. Bireysel Düzen Grup Sürüş Formatının 3. sü olan bireysel düzen, grup içerisindeki her sürücünün bireysel (bağımsız) sürüş yapması demektir. Bu, her sürücüye çok daha fazla esneklik verir, ama kontrolü zordur ve grubu birarada tutmak kolay değildir.
      Bireysel sürüş, araba geçişlerinin zor olduğu (yeterli mesafelerin olmadığı) bazı tali yollarda, grubun yavaş hareket eden kamyonları, araçları geçip ilerlemesini sağlayan en güvenli yoldur. Öncü ve Artçı arasındaki sağlam iletişim grubun ayrı düşmesini engeller.

    Ana Yollara Giriş
    Bir park alanından tali bir yola giriş veya tali bir yoldan ana yola çıkış gibi Girişler grup için önemlidir.
    Yavaş trafiğin olduğu bir kırsal alanda, akan trafiği durdurup bütün grubu yola sokmak kolaydır. Ama bloke edici (Artçı), ne zaman bu şekilde diğer araçları durdurmaya kalkarsa, motorunun ve kendisinin, yolu kapatmak için şeride çıkmadan evvel, diğer araba sürücüleri tarafından görüldüğünden ve dikkatlerini çektiğinden emin olması gerekir. Bazı sürücüler durur ve grubun geçmesine izin verir. Ama unutmamalıyız ki grup olduğumuz için durup bize yol verme zorunlulukları hiçbirzaman yoktur. O yüzden işbirliği yapan bu araba sürücülerine teşekkür etmeyi ihmal etmeyelim.
    Bloke edici (Artçı) yolu kapatıp işaret verdiğinde herkesin tetikte ve hazır olmasını sağlamak gerekir ki, bir an evvel herkes yola girsin ve bu şekilde yolu kapalı tutma işlemi olabildiğince kısa sürsün.
    Çoğu zaman bir anayola girmek için yolu bloke etmek mümkün olamaz. Bu tarz durumlarda sürücüler uygun zamanı beklemeli ve açıklığı yakaladıklarında ya bir kaçı beraber, ya da tek tek bireysel olarak hareketi gerçekleştirmelidir. Trafik bloke edilmediği sürece bu girişler her zaman tek sıra veya bireysel düzende olmalıdır. Ne zamanki bütün gruptaki motorlar yoldadır, grup sürücüleri grup içerisindeki başka araçları geçerek veya o araçların önlerindeki motorları geçmelerine izin vererek tekrar grubu oluştururlar.
    Grup öncüsü hız’ını trafiğin akış hızına ayarlar. Bu, arkasındakilerin manevra yapmasına izin verecek boşluğu sağlar ve aynı zamanda grubu arkasından çok yakın takip edebilecek olan başka araçların oluşturabileceği tehlikeleri en aza indirir.
    Ana yol girişlerinde Öncü, hiçbirzaman grubu birlikte ana yola sokmak için (kalabalık bir trafik varsa) yavaşlamamalıdır. Herkesin bireysel giriş yapmasını beklemelidir. Sonrasında Grubun tekrar oluşmasını beklerken sürati hassas olarak güvenli bir şekilde ayarlamalıdır ki bu genelde akmakta olan trafiğin hızıdır.

    Sollamalar
    İki şeritli (gidiş ve geliş) yollarda yavaş hareket eden araçları sollarken, fermuar düzeninde yol alınıyorsa önce tek sıra düzenine geçilmeli, devamında geçiş güvenli bir şekilde bireysel yapılmalıdır.
    Bütün grubun aynı anda geçiş yapması pek mümkün olmaz ve gerek de yoktur. Öncü, geçiş yaptığı aracın önünde, grubun diğerleri için geçiş alanı bırakacak şekilde süratini ayarlar (hızlı ve gazlı geçiş), onların, geçiş yaptıktan sonra onun arkasına geçerken yeterli ve güvenli alana sahip olmalarını düşünmek zorundadır.
    Çok şeritli yollardaki sollamalar da 2 şeritli yolda yapılanla aynı şekilde düşünülmelidir; Genede bazı sürücüler, çok şeritli yolda bu geçişin, tüm grup tarafından tek sıra ve aynı anda yapılmasını tercih ederler. Bu şekilde bir geçiş, artçının en arkadan gelen trafiği bloke etmesiyle mümkün olur.
    İlkönce Öncü Artçı’ya grubu sol (veya sağ) şeride taşıyacağını ve o şeridi bloke etmesini söyler. Güvenli bir şekilde Artçı diğer araçların grubu sollamasını engellemek için o şeridi bloke eder ve ettiğini Öncüye bildirir. Bu noktadan itibaren geçişi tamamlamak için kullanılabilecek 2 metod vardır.

    1. Öncü, şerit Artçı tarafından bloke edildiğinde, şeridin bütünüyle boşalmasını bekler ve sinyal vererek o şeride geçer. O anda kendisiyle beraber bütün gruptaki motorlarda aynı anda sinyal vererek o şeride geçerler.
    2. Bu metod da her sürücü, en arkadan öne doğru tek tek, kendi pozisyonuna göre şerit boşaldığında, yeni şeride geçer. Yani önce Artçı, sonrasında önündeki, sonrasında onun önündeki. Sırayla. En son Öncü yeni şeride geçer. Grubun arkasından öne doğru sırayla her motor yeni şeride geçtiğinde, akan trafiğin akıcılığı en az miktarda bozulmuş olur. Ama diğer yandan gruptaki motorların diğerlerini beklemesi, arkadan gelen (diğer şeritlerden gelen) araçların aralara girmesine izin vermiş olur. Hangi metodun kullanılacağı, sürüş öncesi brifingde kararlaştırılmalıdır.
    Hangi metodu kullanırsanız kullanın, hız önemlidir.. Sık sık yapılan hata; Öncünün yavaş giden bir aracı sollamasının hemen ardından süratini grup gidiş hızına düşürmesidir. Bu kesinlikle bir hatadır (diğerleri için geçişlerini bitirdikten sonra geçecekleri yeterli boş alan oluşmaz).
    Birçok araç sürücüsü geçilirken bir miktarda olsa süratini arttırır.. Eğer öncü, tüm grubun geçişi tamamlamasını beklemeden geçiş hızını düşürürse, arkada çok tehlikeli bir durum oluşur. Öncü, artçıdan gelen “Tüm grup geçti” sinyalini duyuncaya kadar geçiş süratini korumalıdır.
    Öncünün diğer bir önemli görevi ise; geçilecek olan yavaş aracı, yeteri kadar geriden anlamalı ve şerit değişikliği (geçiş öncesi), o aracın yakın arkasına ulaşmadan gerçekleşmelidir (grup, geçmek için şerit değiştirirken yavaşlamamalı veya o yavaş giden, geçilecek aracın süratine düşmemelidir).
    Usta ve tecrübeli olan Öncü, grubun sabit, devamlı bir hızda seyir etmesini sağlamalıdır (devamlı olarak, grubun ilerleme süratini, her manevra da bozmamaya özen göstermelidir).

    Trafik Işıklarında Duruş
    Yolda, trafik lambasının olduğu yerlerde durmak gerekirse, grup, ışıklara fermuar düzeninde yaklaşmalıdır. Sürücüler durdukça birbirlerine daha da yaklaşırlar ve yan yana duruş şekline geçerler. Düzen daha da sıkılaşmıştır ve bu sayede yolda daha az yer kaplanır. Bu aynı zamanda, yeşil yandığında, daha da çabuk bir kalkış fırsatı verir..Böylece aynı anda daha çok motor ışıkları geçmiş olur. Devamında sürücüler tekrar fermuar düzenine geçerler.

    Yoldaki Tehlike Uyarıları
    Önde giden her sürücü, yol üzerinde bir tehlike farkettiğinde, eliyle, arkasındakileri uyarmak için, işaret ederek gösterir. Uyarılar, arkadan gelen sürücülerin göremeyebilecekleri ve onlara problem yaratabilecek belli objeler veya durumlar için kullanılır (kırık şişe parçaları, boru, kaygan zemin vb.).
    Bu konuda dikkat edilmesi gereken şey, yoldaki her şeye (gerçekten tehlike arzetmeyen şeylere) uyarı şeklinde yaklaşılmamasıdır. Eğer aşırı şekilde kullanılırsa, grup için gerektiği kadar etkili olmaktan çıkar ve grupta (herşey tehlike olarak işaret edildiği için) bir kayıtsızlık eğilimi başlar. Bunun sonuçları çok daha tehlikelidir.

    Hız
    Grubun seyir sürati, sürüş öncesi brifingde tartışılmalı ve kararlaştırılmalıdır. Güvenli grup hızı, genelde akan trafiğin biraz üstünde olan hızdır. Bu arada unutulmamalıdır ki; trafikdeki belli durum ve sebeplerden dolayı kararlaştırılan hız bazen sürüş esnasında geçici olarak değişebilir. Grup sürüş hızı, gruptaki bütün sürücülerin kendilerini rahat hissettikleri bir hız olmalıdır. Her ne olursa olsun; akan trafik hızında dahi gidemeyen veya gitmeyi tercih etmeyen sürücüler grupta yer almamalıdır. Bu sürücüler, grup içerisinde başka araçların grubun içine girmesine olanak sağlayan büyük boşluklar oluşmasına sebebiyet verirler, ki bu grup için tehlikeli bir durumdur. Kalabalık trafiği olan kırsal bir alanda sürat yapmak ise, özellikle grup içinde sürüyorsanız son derece tehlikelidir.

    Gruptan Ayrılmak
    Gruptan ayrılmak isteyen her sürücü, mutlaka Öncü veya Artçıyı bilgilendirmek zorundadır. Bu bilgilendirme, seyir halinde iseniz, telsizle veya görsel bir işaretle yapılır.
    Bazı önemli durumlar için; “Benzin lazım”, “yemek yiyelim”, “tuvalete girmem gerek”, “motorumda bir arıza var”, “resim çekmek istiyorum, önümüzdeki mola yerinde görüşürüz” gibi bazı el sinyalleri kararlaştırmak son derece faydalıdır.. Hayal edin ve gerisini siz bulun! (Telsiz kullanımı yoksa)

    Telsiz Kullanmak
    Telsiz kullanımının, grubun kontrolünde ve bir arada tutulmasında önemli bir işlevselliği vardır. Telsiz, güvenli bir grup sürüşü için, bütün sürücüler de olmasa bile, Öncü ve Artçıda mutlaka bulunmalıdır.

    Unutmayınız;
    Gruptaki her sürücü, bir “ARKASINDAKİ” motor ve sürücüden sorumludur. Bu, öndeki her sürücüye bilginin anında ulaşmasını ve ona göre reaksiyonda bulunmasını garanti eder.
    Grup sürüşünde en önemli hatalardan biri, bakışınızın önünüzdeki motorun stop lambasına konsantre olunmasıdır. Sadece TV seyrederken ekranın üstünde uçan sineği farkettiğinizi düşünün ve önünüzdeki motor o ekrandaki sinek gibi olsun. İlerisine bakın (gitmek istediğiniz yere bakın).
    Yukarıdaki ana kurallara uyulması, Grup sürüşünü daha stressiz, eğlenceli, daha güvenli yapar ve averaj süratlerden daha hızlı gidilmesine olanak verir.

    Son olarak da;
    Grup halinde sürüş yapan motorcular, bireysel olarak sürüş yapan bir motorcudan çok daha fazla dikkat çeker. Bu sebeple; Grup sürüşü yaparken, bu güzel hobimiz için "iyi elçiler olmak" veya gelişinizi gören İnsanları, öldüresiye korkutan "Serseri Motorcular" olmak sizin elinizdedir. Bunun her zaman bilincinde olalım lütfen...
    Edited from Wing of the Road U.S.A.


    Uğur ERTEKİN'den alıntıdır.