İleri Sürüş....

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    İleri Sürüş.... Yazan Uğur Ertekin...

    Arkadaşlar, Bir solukta değil, sindirerek okuyun lütfen.....
    Çok güzel yazmış Uğur. Sizinle paylaşmak istedim. Gerçi kendisinden müsade almadım ama eminim ki hoş karşılar.
    Kendisinin yüreğine sağlık. Sağ olsun !
    ----------------------------------------------------------------------------

    Merhabalar,

    Öncelikle cevap vermekte geç kaldığım için ne olur kusuruma bakmayın lütfen. 2 haftadan daha fazla zamandır yollardaydım ve dün gece İzmir'e dönebildim.

    Herkese cevap ve güzel yorumları için teşekkür ederim.

    Böyle bir soruyu sormamın asıl amacı, İleri Sürüş konusunun tam olarak anlaşılması ve sindirilmesidir. Çünkü malesef genel olarak ''Hız'lı olmak'', ''Süratli olmak'' ile direk olarak ilişkilendirilmektedir..ki bu son derece yanlıştır.

    Başka forumlarda ve mail guruplarında okuduğum bazı yazılarda; ''....Test'den geçtikten sonra artık hızımı düşürdüm, daha rahatım...'' gibi yorumlar yapan sertifikalı sürücülerin dahi olması, bu konunun malesef tam olarak anlaşılmadığını gösteriyor..

    Zaten bu sebeple de son eğitimlerde (bundan sonrada öyle olacak), bu konudaki tüm söylemlerimi daha da anlaşılacak hale getirmeye çalıştım ve bunu başarabildiğime inanmak istiyorum.

    Sizlerden ricam lütfen yazacaklarımı dikkatle okuyunuz ve bu konuda size soru soran veya bu konuda yanlış yorumlar yapan kişilere doğrusunu izah etmeye çalışınız. Çünkü bu yanlış anlaşılma, eğitimden sonra, kişileri kazaya açık hale getirmektedir. ART Motoakademi'den eğitim almış ART Sürücüleri ve ART Members Group Üyeleri olarak bir misyonumuz da lütfen bu olsun.

    Başlayalım;

    Soru - cevap şeklinde yazarsam daha da anlaşılır olacağına inanıyorum;

    Önce;

    İleri Sürüş'ün herşeyinin temeli RoadCraft (YolSanatı) Sistemidir. Bu sistem, basitçe, ''Hiç bir şeyi şansa bırakmadan motosikleti kullanma yöntemi ve sanatıdır''. Dikkat!! hiç bir şeyi...ama hiç bir şeyi...

    Güvenli Sürüş Eğitimi nedir?

    Bazı araba sürüş okullarında, ''İleri Sürüş Eğitimi'' adı altında eğitimler verilmektedir. Bu eğitimler kapalı alanda yapılmaktadır. Hani yeri ıslatırlar, sabunlarlar ve araba spin atarsa ne yapılacağı, abs ile frenleme, abs'siz frenleme vs.. çalışmaları yaptırırlar...Bu eğitim ileri sürüş eğitimi değildir. Aslında bu eğitim ''Güvenli Sürüş Eğitimi''dir. Aynen sizin kapalı alanda aldığınız kontrol eğitimi gibi..

    Katıldığınız ''Kontrol Eğitiminde'' motosiklet hakimiyetini geliştirici çalışmalarla beraber, bir tehlike anında güvenliğinizi sağlayacak olan hakim bir şekilde frenleme, hakim bir şekilde engelden kaçma vs.. tekniklerini çalışırsınız. Bu bir ''Güvenli Sürüş Eğitimidir''. Yani amaç; bir tehlike anında güvenliğinizi sağlamaktır. Ve bu eğitim, kesinlikle İleri Sürüş Eğitimi değildir.

    İleri Sürüş Eğitimi nedir?

    Yolda aldığınız, ''RoadCraft - YolSanatı'' Sisteminin, bilgi toplama (yolu okuma) ve planlama ile başlayan ve safhalarının uygulamasının pratiğe döküldüğü, eğitimdir. Bu eğitimde öğretilen tekniklere ''İleri Sürüş Becerileri'' adı verilir.

    Amaç; Hiç bir şeyi şansa bırakmadan, güvenli sürüş tekniklerine ihtiyaç olmadan, motosikleti yolda (trafikte) keyifli bir şekilde kullanmak...

    İleri Sürücü ve Güvenli Sürücü arasındaki fark nedir?

    ''Yolda seyir halinde iken, hiçbir zaman güvenli sürüş tekniklerini kullanmak durumunda kalmayan sürücü, ileri sürücüdür''.

    Örneğin; Sürüşünde tehlikelerle karşı karşıya kalıp panik fren yapma durumunda kalan, engelden kaçma manevrası yapma durumunda kalan sürücü İleri Sürücü Değildir....

    Güvenli Sürüş Eğitimi almış ve karşı karşıya kaldığı tehlikelerden bu teknikler sayesinde kurtulabilen sürücü belki sadece Güvenli Sürücüdür..ama İleri Sürücü kesinlikle değildir.

    Limitlerini zorlayıp riskler alarak süratli gidebilen bir sürücü İleri Sürücü Değildir...Sadece Hızlı Sürücüdür...

    İleri Sürücü tehlikelerle karşı karşıya hiçbir zaman kalmaz...
    Çünkü o sürücü, her türlü tehlikeyi, ''İleri Sürüş Becerileri'' sayesinde, oluşmadan önce öngörerek sistemli bir şekilde engelleyen ve zaten bulaşmayan bir sürücüdür.. Çünkü o ''İleri Sürücüdür''. Güvenli Sürüş tekniklerini bilir..ama uygulamak durumunda hiçbir zaman kalmaz..

    Sürüşlerinizde, arada dahi olsa, sert fren yapmak, kıvırtma yapmak durumunda kalıyorsanız, ileri sürüşünüz tam olarak hala oturmamış ve hala tam olarak ileri sürücü olamadınız demektir. ( Büyük ihtimalle bunun ana sebebi de ''İleri Sürüş Becerilerinizin'' pratiklerini, sürati öne alarak yaptığınızdandır.)

    ( Tabloyu biraz çizebildim mi? )

    İleri Sürüşte Neden Sistem gerekiyor?

    Sürüşlerinizde, Potansiyel Tehlikeleri metodik bir şekilde öncesinden yok etmelisiniz. Bunu yaparken bir yandan da motorun yol tutuşunu bozmadan yapmalısınız. Sistem'in safhalara (Pozisyon-Hız-Vites...İvmelenme) bölünmüş olmasının ana sebeplerinden biri lastik yol tutuşu içindir.

    Basitçe; lastiklerimizden her zaman, tek iş istersek motorumuzun hep, en stabil halde olmasını sağlarız (sadece yönlendirme-viraj.. sadece fren..sadece hızlanma..gibi). Şöyle bir düşününüz; Safhalar her seferinde lastiklerimizin tek iş yapmasını sağlıyor. Aynı anda 2 iş yaptırmamızı engelliyor. Bu da her daim stabil bir motor demek.

    Sistemdeki bilgi toplama ve planlama kısmı potansiyel tehlikeyi öncesinden farkedip önlem almamızı, uygulama olan safhalar ise önlem alırken ve uzaklaşırken lastik tutuşumuzun hep maksimumda olmasını sağlıyor. Ve tüm bunlar metodik bir şekilde..

    RoadCRaft-YolSanatı sistemi, tam olarak metodik, her şeyiyle mükemmel ve şansa bırakılmış hiçbir şey yok.. Bu sebeple de İleri Sürüş'ün sistemi.

    Bu becerilerin doğru uygulandığı bir sürüş, Güvenli Sürüş tekniklerinin kullanımına müsade etmiyor, ihtiyaç bırakmıyor. Tabi ki eğer uyguluyorsanız..

    ( Tablo daha da netleşti mi? )

    ''Sürat'in ileri sürüşteki yeri nedir?''

    İleri Sürücünün Tanımı..en basit haliyle; ''Yolda her zaman, her koşula göre, motoruyla doğru pozisyonda, doğru hızda ve doğru viteste olan, bir yandan da güvenli ilerlemeyi devam ettiren sürücüdür..''

    Ve bu sürücünün seyri sırasında aynı zamanda trafikteki hiç kimse onun yüzünden hız veya yön değiştirmek zorunda kalmaz.

    Sıfır riskli, tüm yukarıdaki doğru koşulları sağlayan, sürüşünde hiç bir şeyi şansa bırakmayan, en verimli gidişe sahiptir. Bu sizin her şeyi tam olarak uygulayabildiğiniz, en konforlu süratiniz olmalıdır (ortalama hızınızın iyi olması)..

    Virajlara hızlı girmek, 200 km.'lere çıkabilmek İleri Sürüş Becerisi Değildir.

    Virajı Sistemli bir şekilde almak (çıkışında ivmelenme ile), araba sollamalarını iyi planlamalar ile fırsatı kaçırmadan yapıp bitirebilmek ortalama hızınızın yüksek olmasını sağlar. Buna olanak sağlayan şey yolu okuyup planlayabilmeniz ve sistemli olmanızdır.

    İleri Sürüş Becerileriniz gelişip oturdukça, gidişiniz siz farkında olmadan bu duruma zaten gelecektir.

    Bakınız; Sürate odaklı bir sürüş kesinlikle ileri sürüş değildir.. Ve İleri Sürüş Becerilerinizin gelişmesine de engel olur.

    Trafikte sadece sürate odaklı kullanım peşindeyseniz, tavsiyem; Güvenli Sürüş tekniklerinizi daha da mükemmelleştirmeye çalışın. Çünkü zaten hiçbir zaman İleri Sürücü olamayacaksınız demektir. Sadece Hızlı Sürücü olup, ilerki bir günde de motoru yaşadığınız kötü bir tecrübe nedeniyle bırakmak zorunda kalacaksınız demektir. Ha belki de olmaz?? Şansınıza bağlı...

    Bu arada bir dip not; ''Hızlı Sürücü'', hiçbir zaman, trafikte ''İleri Sürücü''nün sahip olduğu çabukluğa erişemez.

    ''İleri Sürücü'' olabilmek için gerekli olan tek şey, gelişmiş ve oturmuş ''İleri Sürüş Becerileridir''. Sürat değil. Bu sebeple becerilerinizi mükemmelleştirmeye odaklanınız..süratinizi değil.

    Şimdi kendi kendinize sorunuz..İleri Sürüş Becerileriniz ne durumda?

    Umarım sorunun cevabını verebilmişimdir.

    Sevgi ve Saygılarımla...
    Yazan Uğur Ertekin...
     
  2. DOGAN AVCI

    DOGAN AVCI Üye

    Kayıt:
    10 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    45
    Beğeniler:
    7
    Şehir:
    kurtköy- istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    nefis bir yazı şenol abi.paylaşım için çok teşekkürler..Uğur Hocamın da kalemine diline sağlık.
     
  3. DEMİRAT

    DEMİRAT Üyeliği İptal Edildi

    Kayıt:
    21 Ocak 2009
    Mesajlar:
    1.399
    Beğeniler:
    369
    yazı on üzerinden 10,harika bir yazı içerigi mantıgı herşeyiyle,şimdi yorum yapacam birileri gene kasıtlı olarak ne anlatmak istedigimi çarpıtıp eleştirecek beni,olsun eleştirsinler ben kendimce anlatmak istedigimi yazacam,bu yazıyı dikkatli okuyup sindire sindire,içeriğinde senelerin tecrübelerini daha dogrusu seneler sonra kazanılabilecek tecrübeler anlatılmış,burda anlatılmak istenenler hemen hayata gecirilebilirmi evet gecirilebilir,ama yol tecrübesini kazanmış hatalarını görebilen insanlar için gecerli,yeni motosiklete başlayan bir arkadaşımız sadece anlayacagını sandıgım, yavaş dikkatli kullan,tehlikeli kullanma, ama tecrübeli bir sürücü bu yazıdan çok seyler cıkarır,uygular uygulamaz burasıda ayrı bir konu,biraz daha açıkca yazmam gerekirse,bu yazıdaki doğruları,kim nekadar tam harfi harfine uyguluyo acaba,şunu diyorum herkes kendini sorgulasın,zaman zaman sürat limitleri aşılıp riks alıyormuyuz,zaman zaman bişey olmaz diyip yakın gidecem yer kask mont giymeden motosiklet kullanıyormuyuz,buna benzer büsürü sey yapıyoruz,acaba forumdaki arkadaşlara soruyorum riks siz kaç kişi motosiklet kullanıyor,kısaca konuyu bağlamak gerekirse keşkede bu anlatılanları harfi harfine uygulasak ve uygulansa,monitörde demiyorum motosikletin üzerinde yol yaparken,kendimi örnek vereyim,sehir içinde çok yavaş kullanırım,korktugumdan acıkcası ama sehirler arasına cıkdıgımda hız limitlerini zorladıgım hatta geçtigimde olmuştur,genelde kaskkımı takarım ama takmadan cok kısa yerlerde arada cok az olsada takmadıgım olur,lafı uzatmayımda ekran karsısında motosiklet sürmekle reelde motosikletin üstüne binip sürmek ayrı,çogunlugun da ben nizami sürücüyüm desede onlarında zaman zaman hata yaptıgına inanıyorum,vardır nizami sürücü, bu yazıdaki anlatılmak istendigi gibi sürüş yapan ama malesef egitimde cok geriyiz ve istisnalar kaydeyi bozmaz,cok az sürücü vardırki böyle anlatılan gibi şürüş yapsın,son cümle bişey diyim cok ileriki senelerde bu yazıda anlatılmak istenenler hayata gececek,eğitim tüm ülkemizde yaygınlaşıp insanlar biliçlendirildiğinde

    dip not: kısaca çogunlugumuz ileri sürücü sınıfında deyiliz
     
    DOGAN AVCI bunu beğendi.
  4. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    evet çoğumuz hatta çok büyük çoğunluğumuz "İleri Sürücü" sınıfında değiliz.
    Ama bayağı bir çoğunluğumuz önce "Güvenli Sürücü" olamaya gayret edip"Güvenli Sürüş" sistemini öğrenip uygulamaya çalışıyoruz çalışmalıyız.
     
    Onur Filiz bunu beğendi.