İyi Bir Sürüş için İpuçları

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Erol tarafından paylaşıldı.

  1. Erol

    Erol Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Ekim 2007
    Mesajlar:
    5.997
    Beğeniler:
    3.113
    Şehir:
    İstanbul-Çamlıca
    Motosiklet:
    BMW
    İyi Bir Sürüş için İpuçları

    Yolu Gerçekten Okumayı Öğrenmeliyiz

    1. Virajlara hazırlıksız yakalanmak?
      Belirtileri :
      Her viraj öncesinde veya karşıdan gelen araçları gördüğünüzde veya yavaşlamanızı gerektiren durumlarda sertçe fren yapmak zorunda kalmak.
      Nedeni :
      Yeterince uzağa bakmamak. Birçok sürücü, önündeki kısa bir alana fikslenmiş şekilde bakar ki bu sıklıkla yaklaşık 25 metrelik bir mesafedir..
      Çözümü :
      Fiziki olarak çenenizi, önünüzdeki ufuğu görünceye kadar kaldırın..
    2. Arabaların arkasında sıkışmış şekilde kalmak?
      Belirtileri :
      Her sollamadan evvel araçları km.lerce takip etmek, araçların arasında sıkışıp kalmak.
      Nedeni :
      Önünüzdeki potansiyel veya var olan tehlikelerden sadece en yakındakine bakmak. Genel örneği; ilerlerken sadece önünüzdeki aracın arkasına bakışınızın takılı kalması..
      Çözümü :
      Önünüzdeki engeli (tehlikeyi) gördükten hemen sonra diğerlerini de aramaya başlayın. Pozisyonunuzu o engelden 70 cm. kadar uzaklaşacak şekilde sağına veya soluna ayarlayın. Bakışınızla (hafifçe kafanızı da oynatarak) sağı solu tarayın. Bu şekilde önünüzdeki o engelle beraber etrafı da görmeye başlarsınız.
    3. Sık sık, Çukur veya Kasislere mi giriyorsunuz?
      Belirtileri :
      Sağınızdan veya solunuzdan sık sık aniden beliren araçlar sizin için hep sürprizdir, azıcık panikle de kendinizi sağa veya sola atarsınız.
      Nedeni :
      Sadece ileri bakmaya odaklanmak, konsantre olmak ve bu sebeple de önünüzdeki yolun zeminindeki detayları (sağı solu dahil) yeterince görememek. Genelde arka kontrol (aynalarla) eksikliği de buna eşlik eder.
      Çözümü :
      Gözlerinizle her yeri tarayın; İleriye bakın, aynaları kontrol edin, ileriye bakın, yol kenarlarını ve yüzeyini kontrol edin, ileriye bakın, sürat göstergenize bakın ve yeniden baştan tekrarlayın. Bu döngü 7 ile 10 saniye arasında tekrarlanıyor olmalıdır.
    4. "Kıl payı yırttım" şeklinde olaylarınız mı var?
      Belirtileri :
      Üzerinize süren arabalar (kendi kendinize bunu da hep yapıyorlar dersiniz!). Islak demir mazgalların üzerinden geçerken motorunuzun arkası kayar (ardından da kaygan olabileceğini düşünmüştüm dersiniz).
      Nedeni :
      Tehlikeleri (var olan veya potansiyel) görmek ama reaksiyon göstermemek. Önlem almamak!
      Çözümü :
      İnsiyatifi elinize alarak aktif olun. Yol üzerinde veya kenarlarında, potansiyel olarak tehlikeli olabilecek şeyler gördüğünüzde, öncesinde, şeridiniz içinde sağa veya sola hareket edin. Hatta bu bir karış kadar karşı şeride geçmeniz demek olsa bile.
    5. Tehlikelere karşı hazırlıksız, plansız mısınız?
      Belirtileri :
      Hemen sonrasındaki viraj için, sert frenleme ile biten sollamalar. Kombine virajlarla dolu bir yolda, her viraj, bir öncesindekine göre daha zordur ve gittikçe daha da zorlaşır.
      Nedeni :
      İleriye bakıp plan yapmadan sürmek; Tehlikeleri öncesinden erken görüp “akıcı bir şekilde daha kolay nasıl hepsinin üstesinden tek tek gelirim” planını yapmak yerine, tek tek, karşılaşıldığında o an, plansızca ilgilenmek.
      Çözümü :
      İlk başlarda zor ve tuhaf gelse de, kendi kendinizle konuşun. Bunu yaptığınızda, yani sakince, tam olarak yolun ilerisindeki tehlikeleri tanımlayıp, akıcı, yumuşak, güvenli ve çabucak nasıl geçeceğinizin planını kendi kendinize yüksek sesle söylediğinizde, aynen o şekilde yaptığınızı görürsünüz. Yani; akıcı, yumuşak, güvenli ve hızlı bir şekilde tehlikelerin üstesinden gelmiş, uzaklaşıyor olursunuz.
    Yolu Kullanmak

    1. Hızlı sürdüğünüzü düşünüyorsunuz ama yavaşsınız?
      Belirtileri :
      Virajlar serttir, sollamalar serttir, aslında her şey sert ve zordur.
      Nedeni :
      Sürekli olarak kendi şeridinizin ortasında kalmak ve nadiren pozisyon değiştirmek.
      Çözümü :
      Şeridinizde hareket edin. Virajlarda yolun devamını görmek için, trafiği geçmek için, yolun daha da ilerisini görmek için daha geniş, daha açık pozisyonlar alın.
    2. Genelde geriliyor musunuz?
      Belirtileri :
      Sol virajlara yaklaşırken, yolun kenarından yol zeminine sıçramış olan mıcır, toprak, su birikintisine girmek. Sağ virajlara yaklaşırken karşıdan gelen arabalarla flört etmek, çok yakın geçmek.
      Nedeni :
      Yüzeyde tutuş olmasa da, karşıdan gelen araçlar tehlike içeriyor olsa da “Teoriksel olarak bulunulması gereken pozisyon burasıdır” diye, belirli, sabit bir pozisyonda ısrar etmek.
      Çözümü :
      Daha esnek olun. En iyi pozisyon, en geniş olan değil, en güvenli olan pozisyondur. Bu sebeple, gerekli durumlarda, şeridinizin ortasına doğru 15-20 cm geri çekilin.
    3. Virajlara aşırı yavaş girmek?
      Belirtileri :
      Hep baskı altında hissetmek ve aceleci olmak. Viraja girmeden önce, olması gerektiğinden daha fazla fren yapmak ve sonrasında viraj ortasında yavaş kalmak (yeterli hızlarda olamamak).
      Nedeni :
      Viraj öncesi geç pozisyon alarak, son ana yapılacak çok fazla şey bırakmak. Motoru, viraja geniş girilecek pozisyona götürmek, giriş hızını ayarlamak, hıza göre doğru viteste olmak ve dönmeye başlamak. Geç kalınmış çok fazla şey vardır.
      Çözümü :
      Erken pozisyon alın. Virajı görür görmez pozisyona geçin. Böylece daha yumuşak, çok daha kontrollü ve aynı zamanda daha hızlı olursunuz.
    4. Virajlara aşırı hızlı girmek?
      Belirtileri :
      Viraja girdikten sonra gaz kesmek, fren yapmak, hatta vites düşürmek. Virajı korku içerisinde almak. Viraj çıkışında şerit dışına çıkmak. Motoru sertçe yatırmak zorunda kalmak.
      Nedeni :
      Öncesinde Kısa Bakmak. Limit noktasını takip etmemek yani virajı değerlendirmemek. Çok geç pozisyon almak. Sistemin “Hız” aşamasını uygulamamak, yani yüksek giriş hızı.
      Çözümü :
      İleriye bak. “Limit Noktasını” takip et ve “Sistemi” uygula.
    5. Virajlarda Erken Kapatma?
      Belirtileri :
      Aceleci ve sert kullanım. Virajı, çıkışında, karşı şerit ihlaliyle (şanslıysak az) bitirmek. Motoru viraj içerisinde sıklıkla kaldırıp, yatırmak.
      Nedeni :
      Çıkışı görmeden motoru yatırmak. Bakışın kısa ve hemen önümüze fikslenmiş olması. Sabırsızca ve stresli kullanım.
      Çözümü :
      Gevşek ol, viraj çıkışına bakarak yolun açılmasını inatla bekle. Geniş Gir, Geç Gir.
    6. Virajlarda Geç Kapatmak?
      Belirtileri :
      Sertçe motoru yatırmak zorunda kalmak. Viraj çıkışında gazı erken açamamak. Virajın dışına savrulmak.
      Nedeni :
      Virajın çıkışına değil, hemen önümüze bakmak. Geç viraj pozisyonu almaya bağlı olarak süratin fazla olması. Apeksi (virajın ortasını) tam anlamıyla değerlendirememek.
      Çözümü :
      Erken viraj pozisyonu al. “Limit Noktasını” takip ederek hızını ayarla. Bakışını viraj çıkışına çevir. Çıkışı (apeksdeyken) görmeye başladığında motoru yatır. Bekleme.
    Görünür Olmak

    1. Işıklarınızı Görmüyorlar mı?
      Belirtileri :
      En basit belirtisi; farlarınız (uzunlar) açık değil.
      Nedeni :
      Şaşırtıcı bir şekilde, maalesef, uzunlarını açmadan kullanan çok fazla sayıda motosiklet sürücüsü var. Bu, onların görünmesini daha da zorlaştırıyor.
      Çözümü :
      Düzeltilmesi en kolay olan hatadır. Kısaca, Uzunlarınızı Yakın. Bu sizin görünürlüğünüzü arttırır ve elbette daha güvenli olursunuz (gündüzleri).
    2. Çok sık Kaçış Manevrası mı yapıyorsunuz?
      Belirtileri :
      Bir anda önünüze çıkan arabalardan, ya da, kasabalarda, karşıdan karşıya geçmek için yola atlayan yayalardan, bazen sollama yaparken sıkıştıran arabalardan korunmak için sürekli olarak swerving (kıvırtmaca) veya panik fren yapar durumlarda kalmak.
      Nedeni :
      Genelde yolun sağına, kaldırıma, çok yanaşık şekilde pozisyon alarak sürmek. Bu kötü pozisyon, motorunuzu hep arka planda bıraktırır, trafikte geri planda kalmış olursunuz.
      Çözümü :
      Yolda hep daha dominant, daha her şeye hakim bir pozisyonda kalın..Bu pozisyonda orta şeride (araçların sol teker izi) yakın pozisyondur. Arabalara daha görünür olursunuz. Siz de onları öncesinden görürsünüz.
    3. Hep birileri size kızıyor, uyarıyor mu?
      Belirtileri :
      Sürekli olarak araçlarla “kıl payı durumlar yaşamak”. Size selektör yapan, kornalarına basan, el kol hareketi yapan araba sürücüleri olması. Sağa sola dönüşlerde, neredeyse size arkadan çarpacak olan araçlar...
      Nedeni :
      Gerekli anlarda Sinyal Kullanmamak. Diğer araç sürücüleri, bir motosikletin seyir halindeyken hareketleri ile ilgili yanlış bir değerlendirme yaparlarsa, sonuç kazadır.
      Çözümü :
      Gerekli durumlarda mutlaka sinyallerinizi, kornanızı, ışıklarınızı (selektör) kullanın. Seyir halindeyken, diğer sürücülerin, niyetinizin ne olduğunu, doğru anlamasını sağlamak adına ne gerekiyorsa yapın.
    Güvenli sürüşler dilerim.
    Sevgilerimle
    Yazan :
    Uğur ERTEKİN
     
    Şenol SEL, Barış, A.HAMDİ ve 2 kişi daha bunu beğendi.