Kör Nokta...

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Kör Nokta / Blind Spot

    Bir motosiklet sürücüsünün kendisini içinde bulabileceği en kötü durumlardan birisi de takip etmekte olduğu şeride bir araba, kamyon ya da herhangi bir başka 4 tekerin ani dalışı olsa gerek.

    Maalesef pek çoğumuz, içinde bulunduğumuz tehlikenin farkına varmadan, bir otomobilin kör noktası içinde seyahat ediyor olabiliriz.
    Bu tip durumlarda kaza meydana geldiğinde, araç sürücülerinden gelen klasik cevap genellikle: “Abi valla aynada kör noktada kalmış görmedim” şeklindedir. “ Peki nedir bu kör nokta ve eğer gerçekten araç sürücüleri bizi göremiyorlarsa (ki görülmediğimizi bilerek sürmek en doğrusu) acaba biz kör nokta içerisinde olmamayı becerebilir miyiz?

    Pek çok sürücü araba kullanırken sağa ya da sola dönüşlerde kör noktasını kontrol etmeden, sadece yan aynalarını kullanarak dönme alışkanlığına sahip. Oysaki aynalara güvenmeyip, başımızla kör noktayı dönerken göz ucu ile bile olsa kontrol etme refleksini kazanmak, olası kazaları önlemede de yardımcı olacaktır.

    İlk şekildeki damalı bölüm, araç sürücüsünün yan aynaları vasıtası ile göremediği kör noktasını temsil etmekte. Bu şekilde yer alan motosiklet sürücüsü kör nokta içerisinde yer almamakta ve olması gereken doğru yerde duruyor. Damalı bölgeye girdiği anda ise mümkün olduğunca erken o bölgeden çıkmalı ya da varlığını bir şekilde sürücüye belli etmeli.

    [​IMG]


    Kör noktada olup olmadığını anlamanın en kolay yolu, önde giden arabanın aynalarına bakın. Eğer kendi aynasında araç sürücüsünü göremiyorsanız, kör noktadasınız demektir. Bu durumda araç sürücüsünün herhangi olası dönüş manevrasında, eğer başı ile kör noktasını kontrol etmiyor ise sizi görmeyeceğinden emin olabilirsiniz.

    Trafikte sadece arabalar olsa idi işimiz biraz daha kolay olacaktı ama maalesef yalnız değiliz. Kamyonlar ve büyük araçlar, otomobillere göre daha büyük kör noktaya sahiptirler. Şekil 2’de geniş bir kamyonun kör noktaları damalı alan ile belirlenmiş durumda. Özellikle kasanın tam arkası en tehlikeli bölge. Kamyonun arkasında kalan bu kör nokta yaklaşık 61 metredir. (Yazı ile altmış bir metre). Bir motosiklet için bu bölgede kaybolmanın anlamı kör noktaya düşmekten öte, kara deliğe düşmek gibi bir şey. Yapılacak en doğru şey sürürken kamyonun arkasına girmemek.

    [​IMG]

    Bizim ülkemizde kamyonların şehir içi trafiğe rahatlıkla kabul edildiği ve hatta ara sokaklarda bile karşılaşabildiğimiz hepimizce malum. Üzerine bir de İstanbul gibi yoğun trafiği olan şehirleri düşünürsek, sanırım aklınıza gelen ilk soru “İyi de trafikte öndeki kamyon ile araya nasıl 61 metre bırakacağız” şeklinde olacaktır.

    Açıkçası yoğun trafikte birilerinin kör noktasında olmamak neredeyse imkansız gibi bir şey. Bir de paranoyak bir şekilde “acaba sağdakinin kör noktasında mıyım, yok şimdi soldakinin kör noktasına girdim, aha sürücünün yüzü aynada değil…” gibi ekstra stres kaynağı yaratmak işleri daha da zorlaştıracaktır.

    Şekil 3 bir sürücünün, bir otomobilin kör noktasından nasıl çıkması gerektiğini gösteriyor. Sürücü aracı geçmeye başladığında hafifçe şeridinin sağına doğru açılıyor. Bu hafif açılım, otomobil sürücüsünün o anda şerit değiştirme olasılığına karşılık bize tampon bölge oluşturma şansı verecek. Aracı geçince tekrar şeridin solundaki blok pozisyon geri dönüyoruz.

    [​IMG]

    Çok sık yapılan hatalardan birisi de, bazı sürücülerin gereksiz (amaçsız) şerit değiştirerek sürmeleridir.

    [​IMG]

    sürücü eğer A hattını takip ederse direkt olarak 2.aracın kör noktasından 1. aracın kör noktasına girecektir. Eğer bu araç sürücüsü o anda şerit değiştirmeye karar verirse ki (genelde bu kararı verirler) bu motosiklet sürücüsü ciddi tehlike içinde olacaktır.

    Halbuki B hattını takip edecek olan bir motosiklet sürücüsü 1. aracın kör noktası içerisinde olmayacaktır. 2.araca yaklaşırken mümkün olan en uzun süre boyunca görüş alanında kalma şansına sahiptir. (Bu sayede korna çalarak, selektör yaparak ben geliyorum demek mümkün). Ayrıca 2. aracı geçerken güvenlik tamponunu oluşturabileceği alanı da yaratmış olacak. Maalesef A hattını takip eden sürücünün böyle bir güvenlik tamponu oluşturma şansı da kalmıyor.

    Yoğun trafikte bir aracın kör noktası içerisinde olmamak mümkün değil. Ancak o bölgede mümkün olduğunca az zaman geçirmek ve uygun olan en doğru şartta kör noktadan çıkmak gerekiyor.

    Ride Smart Ride On!
    “Safety Tips” bölümünden çeviridir.
    Umarım faydalı bir çeviri olmuştur….
     
    Erol bunu beğendi.