Koruyucu Kıyafetler Hakkında

Konu, 'Motosiklet Koruyucu Ekipmanları' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Kısa adı ACEM (Europe’s Motorcycle Manufacturer Association) olan Avrupa Motosiklet Üretici Birliği, motosiklet binicileri için koruyucu giysilerin yararlarını anlatan, internetten ücretsiz indirilebilen bir bilgi kitapçığı hazırladı.

    Kitap; koruyucu ceket, pantolon, kask, gözlük, kulak tıkacı, eldiven ve çizme hakkında öğrenmek istediğiniz her tür konuyu içeriyor..

    http://www.acem.eu/PPE/html/EN_eSUM_ppe.pdf

    Kitabın malesef Türkçe versiyonu mevcut değil. idi :)


    Kişisel Koruyucu Ekipmanlar motosiklet, scooter ve moped sürücülerinin karşılaştığı kazaların etkilerini azaltırlar. Buna rağmen motosiklet kıyafetlerinin sağladığı faydalar hala tam anlamıyla anlaşılmamıştır. Özellikle sıcak iklim ülkelerindeki moped ve commuter sürücüleri kıyafetlerin konfor ve güvenlik avantajlarını görmezden gelmektedirler. Yol güvenliğine ulaşılması için motosikletlerde yaşanan gelişmelere ve eğitimde katedilen mesafelere rağmen koruyucu kıyafetlere dikkat konusunda hala gelişmelere ihtiyaç duyulmaktadır. Motosiklet ve moped kullanıcıları için güncel ve detaylı koruyucu ekipman bilgisine ihtiyaç vardır. Doğru kıyafet kullanımı konusundaki kültür ve bilgi kullanıcıları güvenlik konusunda seçim yapmaya teşvik edecektir.

    Her motosiklet kullanıcısı düzgün ekipman kullanmalıdır. Kanaat önderlerinin (motosiklet sanayi, satıcılar, şehir yetkilileri, klüpler, organizasyonlar vb.) iyi motosiklet ekipmanlarının avantajlarına dikkat çekilmesi konusunda önemli roller üstlenebileceği de bilinmelidir.

    Bu rehberin amacı, bilimsel kanıtlara dayanarak düzgün koruyucu kıyafet kullanan motosiklet sürücülerinin sayısını arttırmaktır.


    MOTOSİKLET KULLANICILARI NEDEN MUTLAKA KORUYUCU EKİPMAN KULLANMALIDIR?

    Moda ve görünüş kullanıcıyı motosiklet kıyafeti alırken güdüleyen önemli faktörlerdendir. Motosiklet özgürlük, heyecan ve güç kimlikleriyle kuvvetli ilişki kuran birşeydir.

    Bu duygusal elemanların yanısıra her motosiklet, scooter ve moped sürücüsü önemli güvenlik yaklaşımları konusunda da uyanık olmalıdır. Güvenlik meseleleri motosiklet sürücülerini zevk almaktan, sürüş konforundan ve ağır şehir trafiklerinde çabukça süzülmekten alıkoymamaktadır. Koruyucu bir kafesle çevrili olan otomobil sürücülerinin aksine motosiklet sürücüleri açık havada sürmenin zevkini yaşamaktadır. Maalesef bu hissiyatın kaza sırasında güvenlik, aşırı sıcak veya soğuk, yağış, sinek ve böcekler yada diğer araçlardan sıçrayan yabancı maddeler gibi bazı bedelleri vardır. Bu gibi nedenler ve olası sürücü-asfalt temasları için koruyucu kıyafetler geliştirilmiştir. Koruyucu kıyafetlerin temel iki işlevi vardır: koruma ve konfor. Kaza anında koruyucu kıyafet yaralanmalardan korur ve/veya yaralanma derecesini ciddi oranda azaltır. Bu broşür motosiklet kullanıcılarına doğru ölçü, doğru koruma, doğru malzeme ve doğru kombinasyon ilişkisinde bilgi vermeyi amaçlamaktadır. Her sürüş tarzı ve ihtiyacına kombine bir konforlu kıyafet hayati önem taşımaktadır.

    Kıyafet:
    Kazalarda belirli bir standartta koruma sağlayabilmelidir.
    Sürücüyü sıcak, soğuk ve yağış ortamlarında konforlu tutabilmelidir.
    Diğer yol kullanıcıları tarafından kolay farkındalık sağlamalıdır.

    Koruyucu kıyafet kullanmaksızın alınacak riskler göze alınamayacak risklerdir. Birçok motosiklet sürücüsü özellikle de commuter (şehir içi) kullanıcıları maliyet, zahmet, komfor ve bilgi eksikliği gibi nedenlerle koruyucu ekipman giyinmekten kaçınmaktadır. Birçok scooter kullanıcısı düşük süratte seyretmenin ciddi yaralanma riski taşıdığının farkında değildir. 50 km/h ile ilerleyen bir scooter ile aynı süratte ilerleyen bir motosikletin maruz kaldığı yaralanma riski arasında hiçbir fark y oktur. Scooter sürücüleri de aynı kırılan kol ve bac aklar, doku kayıpları (ve daha kötüleri) riskine aynı derecede maruzdur. Kişisel zevklere ve tarzlara uygun koruyucu kıyafet kullanmak işin en kolayıdır.

    KORUYUCU EKİPMANLARIN KANIT BAZLI FAYDALARI

    MAIDS (Motorcycle Accidents In-Depth Study – Derinlemesine Motosiklet Kazaları Araştırması) araştırmalarına göre (ki bu araştırma motosiklet kazaları hakkındaki en kesin ve derin araştırmadır), düzgün koruyucu ekipman giyen motosiklet sürücüleri kazaya karıştıklarında daha az yaralanmaktadır. MAIDS yaralanma istatistikleri uygun koruma ekipmanlarının avantajlarını ve daha iyi korunma tavsiyelerini işaret etmektedir. “Korunma Faktörü” MAIDS kazalarındaki düşük yaralanma ve daha iyisi yaralanmama yüzdelerini göstermektedir.

    MOPED yada SCOOTERLAR için
    Hafif yada Orta Ceketler Koruma Faktörü %73
    Ağır Ceketler Koruma Faktörü %93

    MOTOSİKLETLER için
    Hafif yada Orta Ceketler Koruma Faktörü %69
    Ağır Ceketler Koruma Faktörü %92

    Tanımlamalar:
    Hafif Ceket – İnce Pamuklu,
    Orta Ceket – jean, hafif deri veya naylon,
    Ağır Ceket – Kevlar, imitasyon deri yada ağır deri

    MOPED yada SCOOTERLAR için
    Hafif yada Orta Pantolonlar Koruma Faktörü %54
    Ağır Pantolonlar (yeterli veri yok)

    MOTOSİKLETLER için
    Hafif yada Orta Pantolonlar Koruma Faktörü %65
    Ağır Pantolonlar %96

    Tanımlamalar:
    Hafif Pantolon – İnce Pamuklu,
    Orta Pantolon – jean, hafif deri veya naylon,
    Ağır Pantolon – Kevlar, imitasyon deri yada ağır deri

    MOPED yada SCOOTERLAR için
    Hafif yada Orta Ayakkabılar Koruma Faktörü %50
    Motosiklet Botları %89

    MOTOSİKLETLER için
    Hafif yada Orta Ayakkabılar Koruma Faktörü %46
    Motosiklet Botları %93

    Tanımlamalar:
    Hafif Ayakkabı: Cadde ayakkabıları, spor ayakkabılar, kışlık botlar

    MOPED yada SCOOTERLAR için
    Orta Eldivenler Koruma Faktörü %77
    Ağır Eldivenler %87

    MOTOSİKLETLER için
    Orta Eldivenler Koruma Faktörü %93
    Ağır Eldivenler %95

    Tanımlamalar:
    Orta Eldivenler - Jean, hafif deri yada naylon,
    Ağır Eldivenler – Kevlar, İmitasyon yada Ağır Deri

    YÜZ ve BAŞ KORUMASI
    İstatistiklere göre Motosiklet Sürücülerinin Ölüm yada Kalıcı Sakatlıkla karşılaşmalarındaki en büyük neden Baş yaralanmalarıdır.

    Kasklar:
    Güvenlik ekipmanlarının en önemlisi kasklardır. Bu nedenle doğru kask tercihi hayati önem arzeder. Dünya Sağlık Örgütü (WHO) kayıtlarına göre kask ölümcül baş yaralanmalarında %50 avantaj sağlamaktadır.

    Avrupa Birliği ülkelerinin hepsinde kask kullanımı mecburidir. Buna rağmen ciddi kazaların %20 sinde kask sürücünün başından çıkmaktadır. Bunun iki temel nedeni vardır:
    doğru ölçüde olmayan, doğru takılmayan kask
    Kask bağlanmamış veya gevşek bağlanmış.

    Hareket edip yolculuğa başlamadan önce kaskın doğru takıldığından emin olunuz. Kasklar sürücünün başını birçok şekilde korumaktadır. Dış kabukkesici ve delici etkilerle aşınmadan korur. Eşit değerde olan bir diğer kask bileşeni de şoku emip yavaşça dağıtan iç emici katmandır. En içteki kumaş katman da sürücünün konfor içinde seyahat etmesini ve kaskın düzgün biçimde başa oturmasını sağlar. Kuvvetli bir darbeye maruz kalan kask mutlaka değiştirilmelidir.

    Kask Kontrol Listesi:
    Kolay ve açıkça görünen bir ECE sertifikasına sahip
    Sürücünün alnını ve kaş bölgesini kapatmakta
    Sürücünün alnına baskı yapmamakla birlikte kıpırdamıyor ve gözlere doğru kaymıyor.
    Sürücünün periferik görüş alanı engellenmiyor
    Sürücünün gözlük takmasına engel olmuyor yada gözlük takıldığında aşırı basınç uygulamıyor.
    En önemlisi konforlu ve düzgün biçimde bağlanabiliyor.

    Sürücüler ayrıca full face kaskların sürüş komforunu belirgin bir biçimde arttırdığını değerlendirmelidirler. Rüzgar sesini daha iyi keserler ve yüz ile göz bölgesindeki rüzgar baskısını azaltırlar. Böcek, sinek, diğer uçuşan ve sıçrayan cisimlerden korurlar. Soğuk ve sert havadan korurlar, sürücünün yorgunluk hissini azaltırlar.

    Vizör ve Gözlükler
    Kaliteli bir vizör yada google tabir edilen gözlük de bir motosikletçi için hayati önem taşıyan bir parçadır. Sürücünün her iklim ve ışık koşulunda iyi bir görüşe sahip olması çok önemlidir. Sürücü vizör yada gözlüğünün çevresel koşullarla uyumlu olduğundan (güneş, gece, yağmur vb.) emin olmalıdır.

    Motosiklet sürücüleri için en önemli sıkıntılardan birisi de buharlanmadır. Bu çeşitli metodlarla azaltılabilir tyada engellenebilir. Kaskın özellikle görüş sahasındaki havalandırması önemlidir. Bazı kasklar anti-buğu özellikle pazara sunulurlar. (kimyasal kaplama yada çift kat vizör gibi). Bir çok koşulda vizörler aksesuar olarak anti-buğu lu olmakla birlikte piyasada anti-buğu spreyler de bulunabilir.

    Gözlük (google) takan sürücüler göz koruması altında olmakla birlikte yüzlerinin geriye kalan kısımları için korumadan yoksundurlar. Gözlük (google) takan kullanıcılar iyice sabitlediklerinden emin olmalıdır. Aksi taktirde gözlük uçabilir. Daha öncede belirtildiği üzere full-face kasklar tüm yüz için en iyi korumayı sağlarlar.

    Kulak Tıkaçları
    Motosikletçiler birçok gürültüye maruz kalırlar. Sadece trafik ve motor sesi değildir bu. Kasklar gürültü miktarını ciddi ölçüde azaltmakla birlikte eğer belirli bir süreyi kulak tıkaçsız geçirirlerse kendilerini ciddi seviyede işitme kayıpları riskiyle yüzyüze bırakırlar. Kulak tıkaçları doğru takıldıkları müddetçe üstün bir kulak koruma sağlarlar. Birçok şekilde, malzemede, kalıpta ve ölçüde kulak tıkaçları bulunabilir. Motosiklet sürücülerinin dikkat etmesi gereken şey kulak tıkaçlarının motosiklet kullanımı için üretilmiş kulak tıkaçları olduğundan emin olmaktır.


    Şimdilik bu kadar.Vaktim oldukça çeviriye devam edeceğim.
    çeviri arkadaşım Emre GÖNEN'den alıntıdır......
     
  2. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    Allah razı olsun Şenol abi, geçen gün başka bir yerde bu linki görmüştüm ancak "malesef Türkçesi yok" yazıyordu, bende ilgilenmedim, yarım yamalak anlamaktansa hiç bakmayım diye.

    Büyük hizmet teşekkür ederiz.
     
    Şenol SEL bunu beğendi.
  3. yavuzyagiz

    yavuzyagiz Üyeliği İptal Edildi

    Kayıt:
    26 Mart 2010
    Mesajlar:
    84
    Beğeniler:
    6
    Şehir:
    Balıkesir
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    Euro ncap gibi motorsiklet ve kıyafet güvenlikleri ile ilgili değerlendirmeler yapan bir firma olsa ne güzel olur.
     
  4. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Var zaten.
    Sharp testleri sık sık yayınlanır bizde burda paylaşırız
    Ki başkalarıda var.
     
  5. yavuzyagiz

    yavuzyagiz Üyeliği İptal Edildi

    Kayıt:
    26 Mart 2010
    Mesajlar:
    84
    Beğeniler:
    6
    Şehir:
    Balıkesir
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    İlgiyle takip edicem.Teşekkürler...
     
  6. Ziya Çerezci

    Ziya Çerezci Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Ocak 2009
    Mesajlar:
    1.207
    Beğeniler:
    531
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    Yavuz bey forum kuralları gereği profil bilgilerinizi tamamlamanızı rica ediyorum.
     
  7. yavuzyagiz

    yavuzyagiz Üyeliği İptal Edildi

    Kayıt:
    26 Mart 2010
    Mesajlar:
    84
    Beğeniler:
    6
    Şehir:
    Balıkesir
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    Tamam,dün resim de eklemeye uğraştım ama bir türlü beceremedim.Galiba boyut büyük geldi.Yarına kadar hepsini halletmeye uğraşıcam.Teşekkürler...
     
  8. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Tercümeye devam

    Mont Kontrol Listesi
    Diğer yol kullanıcılarının sizi görebilmesi için parlak renkleri var
    Konfor sağlayacak kadar gevşek ve fakat korumaların kaymayacağı kadar sıkı
    Giysinin kullanım amacına uygun şartlarda sürücüyü her zaman komforlu tutmakta
    Yukarı doğru sıyrılmaması için düzgün bilek bağlantıları var (yaralanmaların %56'sı kollarda olur)
    Normal kıyafetlerin üzerine oturmakta

    Vücut Koruması

    Kıyafet
    Sürücüler florasan renkler ve reflektive malzemeler konusunda cesaretlendirilmeli, teşvik edilmelidir. Reflektif kıyafetler ve Florasan renkler diğer araçların lambalarıyla birlikte ve yağış vb. ortamlarda sürücülerin farkedilebilirliğinde inanılmaz farklar yaratırlar. Motosiklet sürücüleri güvenlik nedeniyle yol çevre koşullarına kontrast renkler tercih etmeli, siyah ve kamuflaj kıyafetlerden kaçınmalıdır. Alternatif olrak yüksek görünür reflektif yelekler de tercih edilebilir.

    Montlar
    Motosiklet montları sürücünün imajını dışa vurmakta çok önemli olmakla birlikte çok daha büyük önemi bir kaza esnasında taşırlar.

    Eldivenler
    Motosiklet eldivenleri birçok stil, ağırlık ve kalınlıkta bulunabilirler. Hafif, astarlaması olmayan ve muhtemelen havalandırması olan eldivenler sıcak iklimlerde ekstra bir konfor sağlayabilirken, kış koşulları için astarlı, izoleli ve kış koşulları için ekstra korumalı eldivenler bulunabilir. Motosiklet eldivenleri sürücülerin el ve bileklerini aracın kullanım kabiliyetlerini azaltmayacak derecede koruyabilir olmalıdır. Tam parmaklı motosiklet eldivenleri sürücüyü toz zerreciklerinden, güneşten, rüzgardan ve soğuktan korurken bir kaza esnasında oluşması kuvvetle muhtemel el yaralanmalarından (kesikler, bereler ve doku kayıpları) koruyacaktır.

    Botlar
    Motosiklet botları ayakları, tırnakları, bilekleri koruma işlevini üstlenirken sürücünün mavenra kabiliyetlerini sınırlamamalıdır. Spor ayakkabılar çabuk ve kolay olmakla birlikte minor düşmelerde bile potansiyel ciddi yaralanma riski taşırlar.Sürücülerin değerlendirmesi gereken mevzular su geçirmezliğe ihtiyaçlarının olup olmadığının tayini yada bazı ek fonksiyonların (tırnak ve bilek korumaları vb) bulunması cinsindendir.

    Eldiven Kontrol Listesi
    El ve bilek tamamen kaplanıyor
    Eldiven tam oturuyor
    Ellerin tehlikeli biçimde üşümesini temin etmek adına; eldivenler su geçirmiyor
    Eldiven, araç kontrolünde bir handikap yaratmayacağından emin olmak adına , motosiklet kullanmak amacıyla üretilmiş

    Bot Kontrol Listesi
    Tüm ayak, bilek ve kaval kemiği koruma altında
    Ayakların tehlikeli biçimde üşümelerinin engellenmesi ve sürücü konforu adına; botlar su geçirmiyor
    Plastik yada metal koruma eklentili botlar kaza anında daha çok koruma sağlarlar

    Pantolon Kontrol Listesi
    Pantolon sürücüyü konforlu tutacak kadar gevşek ve fakat korumaların kaymasını engelleyecek kadar sıkı
    Giysinin kullanım amacına uygun şartlarda sürücüyü her zaman komforlu tutmakta
    Motosiklet sürmediğiniz zamanlarda rahatça yürüyebilmektesiniz.
    Gelişmiş güvenlik önlemlerinden emin olmak için bazı modeller çıkartılabilir CE işaretli korumalar içermekte. Unutmamak lazım ki bacaklar bir kaza anından en kuvvetli darbeye maruz kalan parçalarımızdır.

    Korumalar
    Darbe korumalar kimi kıyafetlere sonradan eklemek üzere parça olarak, kimi kıyafetlerinse içinde orijinal ekipman olarak bulunurlar. Motosiklet kazalarında korumalar motosiklet sürücüsünün yer ile temaslarında işlev görürler. Avrupa standartlarına uygun olup olmadıklarını CE işareti ile anlayabilirsiniz.

    Darbe Korumaların Getirdikleri
    Kaza esnasında, motordan düşme, yere çarpma ve yerde sürüklenme ile oluşabilecek olan yırtılma ve doku kayıplarını engeller. Çıkık, kırık, çatlak, kas yırtılması yada eklem zedelenmelerini engeller yada azaltır.

    Motosiklet kullancılarının özellikle motosikletler için dizayn edilen koruma ekipmanlarını kullanmaları kuvvetle avsiye edilmektedir. Koruyucu ekipmanlar tek başına kazalardan korumazlar, yaralanmamayı garanti etmezler. Kaza yapmamanın tek yolu sürücünün trafikteki dikkatli davranışları ve tehlikeli bir duruma karışmamak için sürekli risk gözlemi yapmaktır.

    Çeviri: Emre GÜNEN
     
  9. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Güncelleme