Mıcırda Motosiklet Kullanımı

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Bu yazıda müsadenizle, mıcırda güvenli motosiklet kullanımından bahsetmek istiyorum..

    Motosiklet kazalarının en çok yaşandığı alanlardan birisi, mıcır ile asfaltın birleştiği yerlerdir..Genel olarak yapılan hata, asfalt’dan mıcıra giren sürücünün (birleştiği yerde), bir anda gaz keserek veya frenlere asılarak yavaşlamaya çalışması ve devamında da maalesef kendini yerde bulmasıdır.. Genelde böyle durumlarda sürücü, tam anlamıyla neden düştüğünü bilmez bile.. Aslında tüm olay, sebep, motordaki ağırlık dağılımı ile ilgilidir…Özellikle mıcırlı bir yolda, ağırlığı her koşulda motorun arka tarafında ve dolayısıyla arka lastiğinde tutabilmek işin doğrusudur..

    Bilinenin aksine, hız (sürat), mıcırvari ortamlarda dostumuzdur…

    Öncelikle; motosikletimizin ön kısmı, her türlü ortamda, tek bir iş için farklı ve alışılmışın dışında hareket eder..bu hareket ne olursa olsun amacı hata düzeltmek’ tir...Yanlış olarak ne yaparsanız yapın, motorunuzun ön tarafının ve gidonunuzun alışılmışın dışındaki tüm hareketleri (sağa-sola yalpalaması vb..), motorun düz gitmesini sağlamak için şasesince yapılan toparlama ve düzeltme hareketleridir..Onun için doğru olan, onunla mücadele etmek değil, görevini yapması açısından serbest bırakmaktır.. (gidonu kendi haline bırakmak..mücadele etmemek..yumuşak bir şekilde tutmak..)

    Mıcırlı yola girmeden evvel yavaşlamamız gerekmektedir..Püf nokta, bu yavaşlamayı, mıcıra girmeden evvel kesinlikle bitirmemiz gerektiğidir. Diyelim ki 120 km/h ile seyir halindeyiz..İleride mıcırlı yolu gördük.. Yavaşlamamız lazımsa..ki lazım, frenlerimizi de kullanıp süratimizi diyelim 50 km/h’a düşürdük...ama devamında, mıcıra tam girerken gazı açmamız gerekmektedir… Tam mıcıra girerken mutlaka gaz veriniz ve sabit (ortam uygunsa arttırabilirsiniz) o gazla gidiniz.. (yavaşladığınız sürat 50 km/h ise, mıcıra giriş süratiniz örneğin minimum 55 km/h olmalı..)..Ön taraf ve gidon azıcık oynasa da bırakınız oynasın...Siz bakışınız ileride ve sabit gazlı bir şekilde seyrinize devam ediniz.. Göreceksiniz ki son derece emniyetli, mıcıra gömülmeden ve gene son derece stabil bir şekilde seyrinize devam edebileceksiniz...

    Bu arada hız mıcırlı ortamda ‘’dostumuzdur’’ derken, yapılabilecek olan aşırı süratlerden bahsetmiyorum..Yavaşladıktan sonraki arttırılmış hızınızdan bahsediyorum.. (20 km/h ye düştüyseniz, giriş hızınız minimum 25km/h…60 km/h ye düştüyseniz minimum 65 km/h..vb..).. Mıcırda ve benzer ortamlarda ağırlığı arka lastikte istememiz bunun sebebidir..Gene amortisörümüzün kapanmamış olmasını sağlamak başka bir sebeptir. Ön tarafınız ne kadar hafifse, ağırlık ne kadar arkadaysa gidişiniz o kadar dengeli ve güvenlidir..Hatta oturuş pozisyonunuzu da bir miktar arkaya almanızda fayda vardır..(deneyin göreceksiniz..)...

    Mıcırlı yoldaki seyrinizde fren yapmanız veya ani gaz kesmeniz ( etkisi fren yapmakla aynıdır..ağırlığı ön tarafa taşır) motorunuzun amortisörünün kapanmasına, ön lastiğinizin mıcıra gömülmesine ve stabilitesinin bozulmasına yol açar..hatta ve hatta düşürebilir...

    Mıcırlı yolda seyir halindeyken karşı şerit den gelen araçların yavaşlamanız için yaptıkları hareketlere (el işaretlerine) aldırmayınız..Onlar motosikleti bilmiyorlar..Sizin için güvenli olanı sabit hızınızla istikrarlı bir şekilde, mümkün olduğunca ağırlığı arka lastiğinizde tutarak, devam etmeniz ve bu arada ön gidonuzu (hafifçe sağ-sol hareketi yapabilir) bir yandan, bakışınız hep ileride, serbest bırakmanızdır (mücadele etmemek).. Göreceksiniz ki son derece stabil ve güvenli bir şekilde gidiyor olacaksınız..

    Mıcırlı bir zeminde Viraj ve Yavaşlama?;

    Gevşek zeminde bir virajı en güvenli dönmenin (dikkat ‘’dönme’’ diyorum!) yolu, düşük sürat de, motoru en az yatırarak o virajı almaktır..
    ( Buradaki püf nokta aslında süratinizin az olması, çünkü süratiniz az ise motor az yatar..Süratiniz fazlalaştıkça yatışınız da artar.)

    Güvenli sürati nasıl belirleyeceğiz?..Aslında gevşek zeminin gevşeklik oranı uygun sürati belirlemenizde bir rehberdir.. Bu gevşeklik miktarını, motorunuzun ön süspansiyon ve gidon kısmından gelen bilgiler doğrultusunda anlayabilirsiniz..Yani motorunuzun ön kısmını iyi bir şekilde dinlemeniz gerekiyor.. (Oynama miktarı; gevşeklik çok ise ön taraf daha fazla düzeltmeler yapar (sağa-sola oynama)..gevşeklik az ise bu oynama daha da azdır..Oynama ne kadar fazla ise zemin o kadar gevşektir..) Arka lastiğin oynaması da size fikir verebilir..ama ‘’Ön’’ü daha çok dinleyiniz..

    Diyelim ki 60 km/h ile seyrediyoruz ve ileride bir viraj var..(İleriye baktığınız için ayarlamaları yapmak için zamanınız var..bakıyoruz dimi?[​IMG]) Motorunuzun ön kısmından gelen bilgileri dinleyerek, yoldaki tutuşa göre süratinizi ayarlayabilir ve o viraja güvenli bir şekilde girebilirsiniz. Bu 60 km/h ile de olabilir yada daha yavaşlamanız da gerekebilir..Oradaki karar size aittir, çünkü sabit bir ‘’şu hız’’ kuralı hiçbir zaman olamaz..(her mıcırın gevşeklik oranı aynı değildir..yol oturmuş olabilir..yada mıcır yeni atılmış veya çok boşluklu olabilir..vb..)

    Mıcırlı bir zeminde yavaşlamanız gerektiğinde, kesinlikle ön freni kullanmayınız.. Yumuşakça gaz kesmeniz (doğru viteste olduğunuzu varsayıyorum..ki sistemi uyguladığınız için öyledir..dimi?[​IMG]) yeterlidir.. Daha fazla yavaşlamanız gerekiyorsa da sadece yumuşakça arka freni kullanın..(Ön süspansiyonunuzun dalmasına, kapanmasına elinizden geldiğince engel olunuz..bunu hiç istemiyoruz)..

    Unutmayınız, hangi koşullarda olursa olsun, olması gereken güvenli süratiniz, önünüzde açık görebildiğiniz alan dahilinde ve kendi şeridiniz içerisinde her zaman güvenle durabileceğiniz sürattir..Ki mıcırlı bir zeminde seyir halindeyseniz bu hız olabildiğince yavaş ve dikkatli olmak zorundadır..Unutmayınız tutuş azdır..

    Sevgili Uğur ertekin den alıntıdır...
     
  2. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    teşekkürler hocam...
     
  3. Murat ORAK

    Murat ORAK Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Mart 2008
    Mesajlar:
    348
    Beğeniler:
    104
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Yamaha
    Paylaşım için teşekkürler.
     
  4. Koray

    Koray Üye

    Kayıt:
    30 Mart 2009
    Mesajlar:
    58
    Beğeniler:
    22
    Motosiklet:
    Gilera
    Paylaşım İçinTeşekkürler Acemi Sürücülerden Biri Olarak Böyle Paylaşımlara İhtiyacımız Olduğunu Düşünüyorum !! :)
     
  5. Ozgur Baglama

    Ozgur Baglama Site Müdavimi

    Kayıt:
    13 Ocak 2008
    Mesajlar:
    1.380
    Beğeniler:
    720
    Şehir:
    Bakırköy, İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    çok güzel bilgiler şenol abi çok teşekkür ediyorum..
     
  6. ANIL

    ANIL Site Bağımlısı

    Kayıt:
    19 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    1.390
    Beğeniler:
    389
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    paylaşım için teşekkürler..
     
  7. Cengizhan Kara

    Cengizhan Kara Aktif Üye

    Kayıt:
    24 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    188
    Beğeniler:
    86
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    paylaşım için için teşekkürler :)
     
  8. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    Paylaşım için teşekkürler.
     
  9. Hakan Karael

    Hakan Karael Site Müdavimi

    Kayıt:
    23 Ocak 2008
    Mesajlar:
    2.947
    Beğeniler:
    1.286
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Aprilia
    şenol hocam süper bilgiler sağolasın ;)
     
  10. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Bütün bunların yapılabilirliği ancak "Güvenli Sürüş Eğitimlerini" almış kişilerin anlayacağı ve uygulayabileceği şeylerdir.Lütfen bunu göz ardı etmeyin.Bunları yapabilmek için bu işlemlerden önce başka bilgilerin ugulanması lazım.