Motor eğitiminde öğrenmeden sınıf geçerseniz ölürsünüz.

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Önce başlangıç eğitimi, şöyle düşünelim; ilkokulu okumadan ortaokula ve liseye, onu da okumadan sizi üniversiteye almazlar. Bunun bir sebebi ve mantığı var. Bu skalanın sıralaması motorda da hayati olarak var. Ortaokulu atlayıp liseye geçme şansınız yok ama hasbelkader geçerseniz bir şey anlamazsınız. Motorda da böyle bir şey yaparsanız, ölürsünüz. O yüzden önce başlangıç, sonra orta, sonra da ileri seviyede sürüş eğitiminin tamamı alınmalı.

    UZUN SÜRE KAZA YAPMAMAMIŞ OLMAK DA RİSK İÇERİ.
    İkinci uyarım, uzun süre motosiklet kullanan sürücülere olacak. Çünkü uzun süre motosiklet kullanmak, üstelik de kaza yapmamış olarak motosiklet kullanmak, risk içerir. Bu işi en medeni olarak yapan memleketlerden biri olan İngiltere;de, 12 yıl kaza yapmayan motor sürücülerinin sigorta primleri yüzde 50 artırılır. Kendine güvenle kendine aşırı güven arasındaki o ince cam çizginin çabuk kırılacağını bildikleri için, böyle bir uyarıya gerek duyarlar. Bu konuda uzun süredir motosiklet kullananları uyarmakta fayda var.

    Türkiye;de motosiklet eğitim veren kişi ya da kuruluşlar nasıl değerlendirilmeli?
    Şöyle bir genelleme yapabilirim; x eğitim okulunun verdiği bilginin akademik içeriği ve ciddi bir formatı olup olmadığı araştırılmalı. Eğer gerçek bir formatı, belli bir disipline dayanan bir sistemi varsa, o eğitim iyi bir eğitimdir. Eğitmenler nerede eğitim almış, hangi formatta eğitim almış, ne kadar yıldır bu işi yapıyorlar ve ne kadar profesyonelce yaklaşıyorlar? Bu faktörler incelenmeli. Tıpkı üniversiteyi seçerken düşündüğümüz gibi. Aslında bu seçim daha da önemli. Üniversiteye yanlış girersen en fazla yanlış mesleği yaparsın, ama yanlış sürüş eğitimi alırsan kendine çok ciddi zarar verebilirsin. Eğitim alınacak kurumun alt detayları çok iyi incelenmeli, Türkiye;de bu işi yapan birkaç büyük kurum var. Bu kurumlar hararetle tavsiye edilir. Önemli olan akademik ve ciddi bir eğitim alınmış olmasıdır.

    İnternette kişisel eğitim verdiklerini belirten eğitimciler görüyoruz. Tavsiye ediyor musunuz?
    Ben de kişisel eğitim veriyorum, grup eğitimlerim daha az. Bireysel eğitime ağırlık vermeye çalışıyorum. Türk insanının DNA;sında var, herkes her şeyi biliyor. Sorarsanız herkes size her şeyi, bütün detaylarıyla anlatır. Fakat bu iş o kadar kolay değil, internet ortamında kendi tecrübelerini yansıtmak, yeni başlayacak kullanıcıya yarar sağlayabilecek gibi gözüküyor fakat yanlış bilgi aktarımı, yani yanlışın
    geliştirilmesi, hayata mal olabilir. O yüzden internet ortamında, kendi süzgecinden,
    mantığından geçirip ;evet, bu yazılan doğru olabilir, kullanırsam da hiç fena olmaz; diye devam edilirse, o bilgiler belki yararlı olur ama aksi halde son derece zararlı olabilir.

    Organizasyonunuzdan bahseder misiniz?
    Diğer büyük şirketlerin yaptığı gibi rezervasyon istemiyle çalışıyoruz. Öğrenciler bize muhtelif yerlerden ulaşıyorlar; gruplardan, kulüplerden, derneklerden, televizyonda yaptığımız programlardan, reklamlardan, internet üzerinden. Önce öğrencilerin seviyesini belirliyoruz. Ondan sonra seviyesine uygun bir motorla, önce başlangıçsa ;başlangıç eğitimi;, ileri seviyedeyse kendi motosikletiyle ;orta; ve ;ileri seviye eğitimi; veriyoruz. Bu eğitimler için belli bir tarih kararlaştırıyoruz ve bu tarihte Türkiye;nin en büyük ve en güvenli, trafiğe kapalı eğitim tesisi olan Autodrom;da eğitim veriyoruz.

    Eğitimimizi güvenli olarak verdikten sonra, eğer hazırlarsa öğrencilerimizi yol sürüş eğitimine çıkartıyoruz. Yol sürüş eğitimine gelmek, Almanlar;ın meşhur ADAC eğitiminden geçmeyi öngörür. Temelde bu işin mantığı teoridir. Bu işin teorik eğitimini sıkı bir şekilde almalı, İngiliz polis eğitmenlerini kitabı ;Road Craft; sıkı bir şekilde okunmalı. Bu işin dünyadaki bir numaralı kitabıdır. Okunmalı, çok iyi öğrenilmeli, diğer eğitimlerle ve teorik bilgiler desteklenmeli. Sonra da bizim gibi eğitmenlerle birlikte yol üzerinde pratik yapılmalı. Motor kullanmayı gerçekten öğrenmek, zaman, disiplin ve ciddiyet isteyen bir iştir.

    TRAFİKTE BAŞINA BİR ŞEY GELİYORSA SUÇLU SENSİN
    Bir eğitimci olarak trafikte sizi en çok ne sinirlendiriyor?
    Trafikte sizi eğer herhangi bir şey sinirlendiriyorsa, siz bir şeyleri yanlış yapıyorsunuz demektir. Bu işin Avrupa;daki en ünlü hocalarından biri olan, İngiliz John Taylor, benim de hocamdır, der ki; ;Eğer trafikte başınıza herhangi bir şey geliyorsa, hatalı da suçlu da sensin, çünkü sekizde 8 haklı olmanın, ölü olduğunda hiçbir anlamı yok. Bu yüzden o arabanın sana vurma ihtimali varsa, senin bunu erkenden görüp onu önlemen gerekir, senin haklı olman hiçbir şeyi değiştirmeyecektir. Biz araba kullanmıyoruz, motosiklet kullanıyoruz. Yükümlülüklerimiz, sorumluluklarımız ve zorunluluklarımız diğer araç sürücülerinden çok daha farklı ve fazla. Bu yüzden aşırı dikkatli olmamız gerekiyor. Ancak neye dikkat edeceğini bilmiyorsan dikkatli olma şansın yoktur. Eğitimden gelen bir bilginiz var, dikkatli olunmalı.

    ETRAFTAKİ DİĞER SÜRÜCÜLER BİRER ÇUKUR OLARAK GÖRÜLMELİ

    Etraftaki diğer sürücüler aslında birer çukur olarak görülmeli; bu alçak görme anlamında değil. Hani bir çukur vardır sokakta da, o çukurun etrafından dolanır gidersiniz ve unutursunuz. Yani bize potansiyel bir tehlike yaratacak herhangi bir objenin etrafından geçer gidersiniz. Diğer araç sürücüleri üstünüze kırabilir, sizi sıkıntılı
    bir duruma sokabilir, belki hayatınızı riske sokabilecek şekilde hareketler ve manevralar yapabilir.

    BIRAKIN GİTSİNLER, ÖNCELİK BİZİM YAŞAMAMIZ

    Lütfen etrafından geçin, gidin. Çünkü bizim motosiklet sürücüleri olarak kaportamız kendi vücudumuz, en ufak bir hatalı harekette biz zarar görürüz, diğer araç sürücüsü değil. Ona haddini bildirmek bizim haddimiz değil. Ve başka bir sürücü ile atışarak onun sinirini bozmak, o araç
    sürücüsünün başka motosiklet kullanıcılarına da sıkıntı yaratabileceği anlamına gelir. Etik olarak
    bunu zaten yapmamamız lazım, o yüzden bırakın gitsinler, öncelik bizim yaşamamız.

    AÇTIĞIN KONTAK SAYISIYLA KAPATTIĞIN
    KONTAK SAYISI AYNI OLSUN

    Eğitime başlamamda büyük katkısı olan akıl hocam, çok iyi bir eğitmen ve çok iyi bir konuşmacı olan Paolo Volpara;nın güzel bir lafı var; ;Açtığın kontak sayısıyla kapattığın kontak sayısı aynı olsun; der. Yani, ;Bir yerde sakın düşme, amacın düşmeden kontağını evine gelince kapatmak olsun; Tabi motorun fiziki formatı ve kendi fiziki formatından sabah evden çıktığın gibi olma zorunluluğu da var, o yüzden en ufak hasar, zarar ve yara almadan eve dönmek mecburiyetindeyiz. Onun için de diğer sürücülerle ortaklaşa paylaştığımız yolu
    çok dikkatli ve onlara öncelik tanıyarak bilinçli kullanmakta fayda var.

    4 KUKANIN ARASINDAN
    GEÇEBİLENE ;GİDİN ÖLÜN; DİYORLAR

    Ehliyet sistemi hakkında ne düşünüyorsunuz?
    Ehil olmadan ehliyet veriliyor olması başlı başına bir problem. ;4 tane kukanın arasından geçebiliyorsanız eğer, çıkın sokağa ve gidin ölün; diyorlar. Bunu da onay veren merciiler söylüyor. Böyle bir onay mekanizması düşünülemez. Çok komik. Hatta bazen kuka getirmeye üşendikleri takdirde, karşıdaki ağaca kadar gidip ölmeden geri gelen sürücüye ehliyet veriyorlar. Tabi eğer tanıdık değilse, tanıdıksa zaten imtihana girmeden
    ehliyet veriyorlar. Yani ehil olmadan ehliyet almak
    Türkiye;de çok kolay. Ehil olarak motor kullanmak
    ise çok çok zor ve uzun bir işlemdir.

    YASAMIZ RİSK YARATIYOR, DEĞİŞMELİ

    Ben Türkiye Motosiklet Federasyonu;na bağlı bir eğitmenim. Federasyon bünyesinde yaptığımız çalışmanın ardından Avrupa;dakine yakın bir ;motosiklet yasası; çıksın diye bir öneri verdik. Şu andaki yasamız 10 madde ve çok eski yıllardan, 1934-35;ten kalma. Hala motorların hız limitleri bütün karayollarında 70 km. Ve hala 3 tonluk tek dingil kamyonla aynı köprü parasını vererek geçiyoruz. Korkunç haksızlık var,
    kamyonların ;le gidebildiği bir yolda bizim ;le gitmemiz düşünülemez. Çünkü bu çok büyük bir risk yaratır.
    okunulması gereken güzel bir yazıydı bende sizinle paylaştım.
    Rahmi Barutçu, dan alıntı.
     
  2. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Rahmi BARUTÇU "Güvenli Sürüş Teknikleri" eğitmen eğitmenidir ve hocamdır.
    Bu yazıyı arif olanlar çok iyi anlayacaktır.Çok anlamlı ve kısa bir mesaj niteliğindedir.
    Anlayabilene.
     
  3. Zafer

    Zafer Üye

    Kayıt:
    26 Haziran 2009
    Mesajlar:
    59
    Beğeniler:
    70
    Motosiklet:
    Honda
    Okunması gereken Bilgilendirici ve Faydalı bi yazı olmuş şenol abi teşekkürler paylaştığın için.
     
  4. Selcuk Gurdal

    Selcuk Gurdal Aktif Üye

    Kayıt:
    19 Haziran 2009
    Mesajlar:
    352
    Beğeniler:
    64
    Şehir:
    Bursa
    Motosiklet:
    Kymco
    çok güzel ifade edilmiş buraya bayıldım :cool:
     
  5. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Dünkü gezimizde bu eğitimsizlik olayınız en güzel şekilde gördük.
    Değil mi Selçuk bey
     
  6. oguzhan

    oguzhan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Eylül 2008
    Mesajlar:
    269
    Beğeniler:
    101
    Şehir:
    istanbul-tuzla
    Dün başınıza birşey mi geldi Şenol abi:confused:
     
  7. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Yok çok şükür gelmedi ama gelen misafirlerimizin çoğu yolu bilmediklerini çok viraj olduğunu bahsettikler.
    Yolu bilmediklerinden dolayı çok gerildiklerini bununda sürüşe yansıdığından bahsettiler.
    Eğitim alıp bakışın yolu okumanın ne olduğunu öğrenmiş olsalardı bu garip bir cevap vermezlerdi.
    Bildiğiniz yolda gitmek nasıl bir şey siz hep bildiğiniz yollarda mı gidersiniz demiştim.Onlarda evet bilmediğimiz yolalra girmeyiz diye yine çok acayip bir söz ettiler.
     
    oguzhan bunu beğendi.
  8. oguzhan

    oguzhan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Eylül 2008
    Mesajlar:
    269
    Beğeniler:
    101
    Şehir:
    istanbul-tuzla
    Abi senin gibi biri yine iyi sabretmiş :D:D
    Şenol abi benim anlamadığım şey bu motosikleti virajlı yollarda kullanmak daha hoş ve zevkli değilmi çoğu motosikletli arkadaşım düz yolları seviyor ve virajlarda sıkıntı yapıyorlar
     
  9. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Düz yolda motosikletin sürücüye ihtiyacı olmaz der hocam Paolo VOLPARA.
    Hataa şu benzetmeyi de yapar
    Bir maymunu azıcık eğitim verin ve motosikletin üstüne koyun.Bir engel bir viraj çıkana dek motosiklet gider derdi.
    Motosikleti kullanmak virajlarda sürücüye ihtiyaç var
    Dünkü gezide gelen misaifrlerden çoğu düz yolda bastılar gazı gittiler ve sonunda yolu bilmedikleri için haliyle yolu kaçırdılar.Sonra dün baba dönelim oynadılar :D
     
    oguzhan bunu beğendi.
  10. oguzhan

    oguzhan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Eylül 2008
    Mesajlar:
    269
    Beğeniler:
    101
    Şehir:
    istanbul-tuzla
    eğitim şart Şenol abi :D:D
     
  11. Metin

    Metin Site Müdavimi

    Kayıt:
    19 Nisan 2008
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    1.618
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Yazı çok güzel,eline emegine saglık Şenol abi...
     
  12. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    paylaşım için teşekkürler.
     
  13. İsmail Kurt

    İsmail Kurt Aktif Üye

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    369
    Beğeniler:
    93
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Keeway
    açtığın kontakla kapattığın eşit olsun
     
  14. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Yeni gelen arkadaşlar için güncelleme
     
  15. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    Rahmi hocamız çok güzel özetlemiş.
     
  16. bayram.b

    bayram.b Yeni Üye

    Kayıt:
    29 Eylül 2010
    Mesajlar:
    6
    Beğeniler:
    0
    eline sağlık abi,böyle bir yazıya teşşkur etmek için üye oldum,yenı başlamayı düşünenler için vebenim için bulunmaz bi paylaşım.
     
  17. yunusemre

    yunusemre Üye

    Kayıt:
    31 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    73
    Beğeniler:
    26
    Şehir:
    Cin(China)
    Senol abi ,bu yazilanlardan su iki sonucu cikarabilir miyiz?

    1) Bir kisi egitim almadan bir sekilde tecrube edindiyse, bu tecrube ne kadar buyuk olursa olsun, kac sene sehir icinde yada sehirler arasi motor kullanmis olursa olsun, kendi yada baskalarinin gozunde ne kadar usta olursa olsun, bir gun egitim almaya karar verdiginde yada imkan buldugunda, ilk olarak yine de guvenli surus egitimi almasi ve kademe kademe yukari cikmasi gerekmektedir.

    2) Eger yine bir surucu uzun yillar, Allah nasip eder de kaza yapmadan motorunu surerse, yine soyle basa donup egitimleri bastan almasi yararina olacaktir.
     
  18. Hakan Karael

    Hakan Karael Site Müdavimi

    Kayıt:
    23 Ocak 2008
    Mesajlar:
    2.947
    Beğeniler:
    1.286
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Aprilia
    Şenol abi arife tarif olmuş sonuna kadar haklısın !
     
  19. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Güncelleme
     
  20. Angelmarker

    Angelmarker Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Mart 2013
    Mesajlar:
    6
    Beğeniler:
    2
    Şehir:
    KKTC/Girne
    Motosiklet:
    Yamaha
    Elinize sağlık gayet hoş bir yazı