Motor ısınma süresi bu kadar fazla olur mu?

Konu, 'Servis ve Teknik Destek Genel Konular' kısmında Bülent.Ö tarafından paylaşıldı.

  1. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Soğuk çalıştırmada CBR 125R'nin kullanma kılavuzuna göre:

    1) Normal sıcaklıkta (10-35 derece) jikle 2000-3000 dd olacak şekilde çekilip yarım dakika bekleniyor, sonra kapatılıyor.
    2) Soğuk havalarda (10 derece ve altı) jikle 2000-3000 dd olacak şekilde çekilip motor düzgün çalışmaya başlayana ve jikleyi tam kapattığında verilen gaza yanıt verene kadar motoru ısıtmaya devam et deniyor.

    Motoru aldığımdan beri gerçekten sıcak hava hiç olmadı (yaklaşık 8-15 derece arasında) ama:
    * Jikleyi tam yukarı çekmeme rağmen en fazla 1.500-1.600 dd görüyor.
    * Motorun ısınma süreci çok daha fazla sürüyor, 2-3 dakika bekliyorum.
    * Jikleyi aşağı indirdiğimde devir 1.000'in altına düşüp motor stop ediyor.
    * Evvelki gün öyle salak salak motor üstünde oturup durmaktan sıkıldım, yeter artık dedim jikle yarımken yola çıktım, birkaç kilometre gittikten sonra kırmızı ışıkta jikleyi indireyim dedim, motor gene stop etti.
    * Motorun ısı göstergesi epey uzun süre sonra yukarı doğru hareket gösteriyor (çok dikkat etmedim, kaç km ya da dakika sonra)

    Bunlar normal mi?
    Rölanti ayarı mı çok düşük?
    Jikle açıkken yol almak doğru mu?

    Teşekkürler
     
  2. Turgay

    Turgay Site Müdavimi

    Kayıt:
    25 Haziran 2008
    Mesajlar:
    1.499
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Regal Raptor
    Bülent hocam senin rolanti ve karbüratöre baktırman gerek bence..
     
    Bülent.Ö bunu beğendi.
  3. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Karburator hava ayarları kaçık.Haliyle de rolantı çok düşük.En az 1100 dd olması lazım
     
    Bülent.Ö bunu beğendi.
  4. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Daha motor yeni, fabrika ayarları diye birşey yok mudur? Bir de aldığımda bayide 2 litre benzin vardı içinde, taktıkları egzosun sesini dinlettirmek için kullanmışlar. Bu benzin sorun yaratmış olabilir mi?
     
  5. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    o benzinden mi bilmiyorum fakat 1-2 depo benzin harca ve ondan sonra tekrar dene
     
  6. Ozgur Baglama

    Ozgur Baglama Site Müdavimi

    Kayıt:
    13 Ocak 2008
    Mesajlar:
    1.380
    Beğeniler:
    720
    Şehir:
    Bakırköy, İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    rolanti vidası var onu biraz aç problem kalmıcaktır.
     
  7. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda

    Bülent bey aynı motordan biliyorsunuz bende kullanıyorum ve bazı bölümlerde fabrikanın dışındayım. Örneğin rölantı devri... Fabrika verisi 1400 +-100 devir olarak verilmiş. Yazın bu ayarlarda gidiyorum ancak kışın rölantiyi 2000 devire sabitliyorum. Yakıt sarfiyatım biraz fazlalaşıyor ancak özellikle soğuk havalardaki bahsettiğiniz gaz verme durumunda stop etme olayını çözüyorum.

    Ayrıca soğuk havalarda jikle ile motoru çalıştırıp 30 saniye kadar bekledikten sonra jikle çekili olarak düşük viteste 6000 devir civarında yola çıkıyorum. Tabi bu arada gaz verme durumunda geç tepkimeler falan oluyor ancak motor topluyor.. 300-400 metre yol gittikten sonra jikleyi indirip yoluma devam ediyorum. Bu sayede hem motorun ısınması için fazla beklemiyorum hemde ısınma için harcayacağım benzin ile yol yapıyorum.. Anladığım kadarı ile sizin motorunuzun stop etme olayının iki nedeni var. Birincisi rölanti ayarınız ikincisi ise jiklede uzun süre bekledikten sonra yola çıkınca boğulma. Bu sebeple jikleyi uzun süre açık tutmayın derim. Ayrıca rölantı ayarınızıda motor sıcakken biraz yükseltirseniz çoğu sorununuz geçecektir. Bu sistemde tek dikkat etmeniz gereken ilk zamanlarda motor gazı hemen yemiyor bu sebeple motor kendine gelene kadar bir süre çok dikkatli olun ve sollamalardan kaçının derim. Ayrıca jikleyi motor hareket halinde ve vitesteyken indirmenizde fayda var...


    Motorun hararet durumuna gelirsek... Cbr 125 lerde soğutma sistemi gereğinden fazla diyebilirim. Örneğin kışın yoğun trafikte dahi çeyreğe gelmiyor. Uzun yolda ise neredeyse ibre hiç oynamıyor. Yazın ise hareket halinde iken çeyreğe sabitlenip kalıyor. Çok yoğun trafikte ve aşırı sıcakta sadece bir kez yarım çeyreğe çıktığını gördüm daha fazla çıkmadı.... Kış için motorun biraz daha ısınmasını istiyorsanız radyatörün 4 te 3 ünü karton gazete kağıt bant gibi bir şeyle kapatmanızda fayda var. azda olsa faydası oluyor...
     
    Bülent.Ö bunu beğendi.
  8. Turgay

    Turgay Site Müdavimi

    Kayıt:
    25 Haziran 2008
    Mesajlar:
    1.499
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Regal Raptor
    Bülent hocam rölanti vidası vardır, o vidayı çevirerek motorun devrini ayarlayabilirsin.
    Ayrıca motorun karbüratöründeki manifolt'lara bir baktır, çatlak ya da açık varmı? Benim monifolt'u tam oturtamamış tamirci o yüzden senin sorununun aynısını yaşıyordum. Yerine manifoltu oturtup kelepçesini sıktık, düzeldi. Yani hava alıyor olabilir. ;)
     
    Bülent.Ö bunu beğendi.
  9. Hakan Karael

    Hakan Karael Site Müdavimi

    Kayıt:
    23 Ocak 2008
    Mesajlar:
    2.947
    Beğeniler:
    1.286
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Aprilia
    Özgür kardeşimi dinle bence hocam deneyimi iyidir !!!
     
    Ozgur Baglama ve Bülent.Ö bunu beğendi.
  10. o.somuncu

    o.somuncu Organizatör

    Kayıt:
    6 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    1.258
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    Dikili - İZMİR
    Motosiklet:
    Yamaha
    Emrah Bey bu motorlarda termostat yok mudur?..Geçenlerde bir kardeşimiz de ısınma ile ilgili bir sorusu vardı,ben su soğutmalı tüm araçlarda mutlaka bulunur ve en az 80 derecelik olur dedim..Benim motorumda var zaten çok sağlıklı çalışıyor üstelik..
     
  11. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Çok teşekkür ederim. Hem içimi rahatlattınız, hem hatalarımı hem de ne yapabileceğimi öğrenmiş oldum :) Rölanti ayarıyla çözülmezse servise götüreceğim. Rölanti ayarının değiştirilmesi garanti kapsamı dışına çıkarmaz değil mi? Araç sonuçta 100 km'de :p
     
  12. Ozgur Baglama

    Ozgur Baglama Site Müdavimi

    Kayıt:
    13 Ocak 2008
    Mesajlar:
    1.380
    Beğeniler:
    720
    Şehir:
    Bakırköy, İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    tabiki çıkmaz olurmu öyle şey.
     
  13. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    o.somuncu Hocam;

    Su soğutmalı motor olarak ele alırsak bir kaç istisna harici çoğunda termostat mecburi olarak vardır. Bu parça Bir çok değişik şekilde imal edilebilir. Her termostata 80 derecede açar diyemeyiz ancak. Örneğin eski 131 r 12 gibi araçlarda yazlık kışlık termostat diye bir olay vardır mutlaka duymuşsunuzdur. Kışlık termostatlar genelde 85-90 dereceler arası açılır ve suyun devirdaim etmesini sağlardı. Bundaki mantık kışın motorun çok geç ısınmasını ve soğuk çalışmasını engelleyerek motor aşıntılarını azaltmak yakıt tasarrufu sağlmaktı. Yazın ise 70 derecelere inen termostat kullanırdık bununda sebebi sıcak havalarda su devirdaiminin daha erken başlatılarak hararetin önüne geçmekti. Tabi günümüz taşıtlarında bunlara gerek kalmadı tek termostat dört mevsim hizmet ediyor. Birde termostatı iptal edenler oluyor. Eski tip soğutma sistemlerinde yani by-pass devresi olmayan ve genelde soğutma suyunu motor bloğundan alıp silindir kapağından veren sistemlerde sorun olmuyor ancak yeni nesil soğutma sistemi ve by-pas devresi olan sistemlerde termostatın çıkarılması hararete neden olabiliyor... Bu sebeple en ideali fabrikanın öngördüğü parçaları kullanmaktır...



    Bülent hocam;

    Rölanti ayarı çok kolay bir şekilde yapılıp çok kolay bir şekilde eski haline getirilebilen bir sistemdir. Bu sebeple garanti dışı olacağını sanmıyorum en azından servise giderken eski haline sokabilirsiniz tereddütünüz var ise... Bu arada turgay beyin de dediği gibi emme manifoltunda sorundan kaynaklıda olabilir ancak motorunuzun km sinide düşününce pek zannetmiyorum. Eğer rölanti ayarını yapmak isterseniz söyleyin tarif ediyim. Yada ankaradaysanız müsait olduğunuz bir gün buluşup gösterebilirim...
     
    o.somuncu bunu beğendi.
  14. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Çok sağol :) İstanbul'dan oraya gelmek için daha acemiyim ;)

    Birazdan kendim yapmayı deneyeceğim. El kitabındaki çizimden tam anlaşılmıyor ama "gaz kolu stop vidası" galiba grenajları sökmeye geek kalmadan gaz kolundan gelen kabloyu takip edince bulunan yerde olacak... Aşağı inmeden tam bilemeyeceğim...

    Doğru mudur?
     
  15. serkan thundercat

    serkan thundercat Site Bağımlısı

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    610
    Beğeniler:
    257
    Motosiklet:
    Yamaha
    abi honda servisine götür ve problemini anlat.. sıfır motor aldın.. için rahat olsun.. kafanı bile takma. rolanti ayar vidası kolay bi yerdedir. yabancısı olduğun için görememen doğaldır. motorla 15 dk gibi bir yolculuk yaptıktan sonra sıcak iken biraz yükseltmeyi dene. eğer sorunun devam ederse hondaya götür abi..
     
    Bülent.Ö bunu beğendi.
  16. ö. faruk

    ö. faruk Aktif Üye

    Kayıt:
    30 Aralık 2008
    Mesajlar:
    194
    Beğeniler:
    46
    Şehir:
    silivri\istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    bende o.somoncu abiyle ısınma olayını tartışmıştım bir de unutmamalıyız ki su soğutmalı motorlar hava soğutmalı motorlara göre geç ısınır bunu hava soğutmalı motor kullanan birinden de öğrene bilirsiniz ki bende 150cc hava soğutmalı cross kullandım ve şu an kullandığım su soğutmalı motordan çok daha önce ısınıyor ve bildiğim kadarıyla cbr nin radyatörü benim motorumdakinden daha büyük.motorunuzu ilk jikle ile calıştırdığınızda 1-2 dakika sonra üzerine binip yola cıkın ve gaz kolunu 3-4 bin devirin aşağısına inmicek şekilde tutun ve motorun cabuk ısınmasını sağlamak için biraz sürat yapıp gelin 5dk kadar eğer hala ısınmıyorsa rölentiyi deneyin.bunu sölüyorum çünki sölediğiniz problem bende de oluyor ve ben de size önerdiğim şekilde yapıorum ve sorun kalmıyor.
     
    o.somuncu ve Bülent.Ö bunu beğendi.
  17. A.Rezzak

    A.Rezzak Misafir

    Bülent Selam. Öncelikle motorun hayırlı olsun. Bende ilk motor aldığımda Samura motor dan sıfır ybr 125 almıştım. Bahsettiğin problemin aynısını bende yaşadım.

    Ne kadar uzun süre jiklede çalıştırsamda jikleyi kapatınca gaz verince motor sönüyordu. Kızıltopraktaki Samura motorun kendi altındaki motoru bana monte edip veren servislerine durumu anlattım, birşey yok dediler. Yamaha yıldız motorun servisine götürdüm birşey yok bu motorlar böyle iyice ısınsın vs dediler.

    İnanın dünyada bundan dandik motor yokmuş diye düşünmeye başlamıştım.
    Kırmızı ışıkta duruyorum, gaz verip kalkış yapacağım, tak diye motor stop ediyor. Nerdeyse birkaç defa arkamdaki araç beni ezecekti.

    Bizim ara sokakta bir motorcu var. Ona gittim durumu sordum. O daha iki kelime etmeden karbüratör hava giriş ayarını yapmadan motoru sana teslim etmişlerdir, gaz verince yeterli hava alamadığından jikleden çekince motor bayılıyor dedi ve tornavida ile motoru çalıştırıp 2 saniyede ayar yaptı. Motor saat gibi çalışmaya başladı.

    Bu rolanti devri değil hava emiş perdesi var onun ayarı. Rolanti ne kadar düşük olursa olsun, soğuk olsun farketmiyor, ilk jikle ile çalıştırıyorsun en çok 30 sn sonra jikleyi kapatıp gaza basınca roket gibi motor çalışıyor.

    Bu yamaha orjinal servis vs hepsi çalma mantığı ile çalışıyorlar. Dürüst seni anlayan birini bulabilirsen kendini şanslı say.

    Sorunun çok basit birşey, hava emiş ayarı yaptır o kadar.
     
    o.somuncu, Bülent.Ö, Erol ve 1 kişi daha bunu beğendi.
  18. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Bu akşamüstü yola çıkmadan önce rölanti ayar vidasının yerini buldum. 15 dakika kadar sürdükten sonra kenara çektim, ayarı 2000 dd olacak şekilde yaptım. Ondan sonra Taksim'e kadar bir sorun yaşamadım. Durunca kontrol ettim, rölanti 2000 civarındaydı. Isı göstergesi de çeyrek üzerindeydi.

    Gece geri dönerken (4-5 saat sonra) motoru çalıştırıp yeniden jikleyi sonuna kadar açtım (açmak zorunda kaldım), rölantide en fazla 1600 civarında gösterdi, jikleyi biraz indirince de stopladı. Yola çıkarken gene zorlandı ama bir süre sonra sorun bitti, 1 km falan sonra kırmızı ışıklarda 2000 dd civarında olduğunu gördüm.

    Yani bu ayar işin yarısını çözdü, tam çözüm olmadı...

    Bahsettiklerinizi ben de yaşadım. Beni ezmeyeceklerdi ama sabırsızlanıp arkadan kornaya bastılar birkaç kez. Bir keresinde de sola dönüşte yolun tam ortasında stop etti motor ve marş da almadı, ayaklarımla itekleyerek kenara çektim. Can sıkıcı bir durumdu. İyi ki kask var da suratımın kızardığı görülmüyor. Ben de acemilik diye kendime kızıyordum :D

    Sanıyorum sorunun çözümü bu olacak... Tanıdıklar var, haftasonu Bostancı'da iyi bir motorcu bulup götüreceğim.

    Herkese çok teşekkürler... Sonucu bildireceğim.
     
  19. serkan thundercat

    serkan thundercat Site Bağımlısı

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    610
    Beğeniler:
    257
    Motosiklet:
    Yamaha
    evet abi..A.rezzak abi haklı sanırım bu durumda. olay hava olayına benziyor...
     
  20. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Ö Faruk arkadaşım

    Soğuk bir motorda hız yapmak motoru daha çabuk ısıtmaz tam tersi motora zararı olan bir davranıştır... Motor ısınana kadar tam tersi düşük hızlarda motoru sıkıştırmadan gitmek daha doğru olacaktır...


    Bülent bey...

    Eğerki rölanti ayarı az da olsa işinizi çözdü ise sorum kullanımdan kaynaklanmakta... Daha doğrusu kullanım kitapçığındaki bilgilerden. Hocam şu sürüş stilini deneyin sorununuz kalmayacak.

    İlk olarak jikledeki rölanti devrini unutun. Çünkü motor jikle ilk açılır açılmaz o devirlere gelmeyedebiliyor. Soğukken motorunuzu çalıştıracaksınız. ilk yapmanız gereken işlen jikleyi çekin. Daha sonra gaz vermeden marşa basın. Motorumuz çallıştı ise 10 saniye kadar bekleyin. daha sonra hareket edin. İlk harekette motorda gaz yememe gibi durumlar olacak. Buna dikkat edin. gazı verdikten bir süre sonra motor tepki verecek. Buna dikkat ederek yola çıkın bir dakika kadar düşük vites 6-7000 devirlerde seyredin. ve yolda giderken motor viteste iken debriyaja falan basmadan jikleyi indirin. bu şekilde yolunuza bir kaç dakika daha devam edin. bundan sonra stop etmemesi lazım...
     
    Bülent.Ö bunu beğendi.