motor kullanıcılarına bı soru _?

Konu, 'Racing Motosiklet Kullanıcıları' kısmında Can ULUSOY tarafından paylaşıldı.

  1. Can ULUSOY

    Can ULUSOY Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2008
    Mesajlar:
    65
    Beğeniler:
    16
    Şehir:
    İstanbul
    bgn bi arkadaşım (kendısı 4 gun snr racıng motora gecıcek) bir soru yöneltti bana...vericek bi cvp bulamadım siz tecrübeli arkadaşlara ve abilere sormak istedim..
    "seyir halinde vites yükseltme anına gelindiğinde debriyaja basıp vitesi iki defa yükseltince ne olur ? " diye sordu.. bn bı cvp bulamadım..açıkcası denemekte istemedim :).. bilen biri varsa cevap verirse sevinirim.. :)
     
  2. Erol

    Erol Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Ekim 2007
    Mesajlar:
    5.997
    Beğeniler:
    3.113
    Şehir:
    İstanbul-Çamlıca
    Motosiklet:
    BMW
    Can kardeşim ben vitesli motosiklet pek kullanmadım, ancak yirmibeş yıldır dört teker kullanan biri için sana ne olacağını söyleyim. Motorlu taşıtları devirli kullanmak çok önemlidir. İkinci vitesle giderken aracı üçe takacağın yerde dördüncü vitese takarsan motor gerekli deviri alamadığı için boğulur ve çekişten düşer. Gerekli hızlanmayı sağlayamazsın gaz verirsin motor sarsıntılı çalışır.

    Bunun birde tersini düşünelim, dördüncü vitesle giderken vitesi ikiye düşürsen motor freni devreye girer ve taşıt öne doğru yığılır, bu olay motosikletlerde bence tehlikelidir. Çünkü komprosöre giren motosiklette yığılma olur ve denge kaybı ve kaymalara sebep olabilir.

    Tabii bu konuda daha tecrübeli arkadaşlarım bilgi vereceklerdir. Bunlar sadece benim fikirlerim.
    Saygılar.
     
  3. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    hiç birşey olmaz motor devirsiz olarak yola devam eder....
     
    daelin bunu beğendi.
  4. Can ULUSOY

    Can ULUSOY Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2008
    Mesajlar:
    65
    Beğeniler:
    16
    Şehir:
    İstanbul
    cevaplar için teşekkürler.. denemek istemedım acıkcası demıstım.. çünkü biri bana düşürme yada yükseltme durumunda tekerleğin kilitleneceği ve tehlikeli bir durum ortaya çıkacağını duydum..paylaşmak istedım
     
  5. JUSTYALIN

    JUSTYALIN Yeni Üye

    Kayıt:
    14 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    7
    Beğeniler:
    1
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Suzuki
    Selam, arka tekerin kitlenmesi sadece vitesi düşürdüğünüzde debriyajı hızlı bırakırsanız olur. ZAten 2 vites birden inmek büyük istimalle kitleyecektir.

    Yüsekltme durumunda ise sadece devir düşüklüğüne bağlı çekiş azalması yaşayacaksınız.
     
  6. Metin

    Metin Site Müdavimi

    Kayıt:
    19 Nisan 2008
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    1.618
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Arkadaşın alsın bir Maxi Scooter ve kurtulsun bu dertlerden...:)
     
  7. Can ULUSOY

    Can ULUSOY Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2008
    Mesajlar:
    65
    Beğeniler:
    16
    Şehir:
    İstanbul
    abi cocuk senelerdır scooter kullanmaktan bezmıs :) .. en son bı 125 lık kullandı 1,5 sene sırf bı super sport motora bınebılmek ıcın... sımdı cocuga nasıl dıyım al bı maxi scooter bın dıye :)..
     
  8. yusufguler

    yusufguler Üye

    Kayıt:
    23 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    83
    Beğeniler:
    32
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Kawasaki
    merhaba ben cbr 125 kullanıcısıyım vites araları kısa olduğu için genelde inişli yollarda ikişer ikişer vites yükseltirim hiçbir sakıncası yok bence. ha tabi rampa yukarı denersen olduğun yerde kalırsın tamamen motosikletin devriye ilgili bişey
     
  9. mehmetpolat

    mehmetpolat Site Bağımlısı

    Kayıt:
    4 Eylül 2008
    Mesajlar:
    629
    Beğeniler:
    274
    Şehir:
    atasehir,Istanbul
    Motosiklet:
    Kawasaki
    bgn nin ne anlama geldiğini bilmiyorum :) ama soruyu anladım nasıl bi racing alacak onu bilsek gücüne,devrine göre cvp verirdim diyelim 600lük bir makinada 60kmh hızla gidiyoruz normalde 1.vites hızıdır ve devir 8000 i felan vurur 2 yerine 3e çekersen motoru boğarsın o olur ama 600 veya 1000 lik gibi 4 silindir bir makina çabuk toplar eğer 125 veya 250 lik tek silindir bir motordaysan motor boğulur ve tekrar 2ye indirirsin pek sorun olacağını sanmıyorum.
     
  10. mehmetpolat

    mehmetpolat Site Bağımlısı

    Kayıt:
    4 Eylül 2008
    Mesajlar:
    629
    Beğeniler:
    274
    Şehir:
    atasehir,Istanbul
    Motosiklet:
    Kawasaki
    arabada 3.vitesin hızıyla 2 ye çekersen motor freni yapmış oluruz ama 4 veya 5 in hızıyla 2 ye indirirsek şanzımanı bile dağıtmış olabiliriz :) kendimden biliyorum
     
    Turgay bunu beğendi.
  11. Can ULUSOY

    Can ULUSOY Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2008
    Mesajlar:
    65
    Beğeniler:
    16
    Şehir:
    İstanbul

    alacağı motor 600 cc lık modeldır.. zx6-r anladıgım kadarıyla yukselışlerde motor bogulmasından başka bır tehlıke yok sadece .. vites küçültmelerde tehlıke yaraatır
     
  12. mehmetpolat

    mehmetpolat Site Bağımlısı

    Kayıt:
    4 Eylül 2008
    Mesajlar:
    629
    Beğeniler:
    274
    Şehir:
    atasehir,Istanbul
    Motosiklet:
    Kawasaki
    aşırıya kaçılmadıkça tehlikesi yok 4 de 200 le giderken 2 ye çekmek gibi.
     
  13. Can ULUSOY

    Can ULUSOY Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2008
    Mesajlar:
    65
    Beğeniler:
    16
    Şehir:
    İstanbul
    o zmn sorun yok :) . bütün verilen bilgiler ve paylaşımlar ıcın tesekkur ederım ...
     
  14. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Arkadaşlarımız sağolsunlar bir çok açıklama yapmışlar. ancak eksik bölümler var. bu yüzden soruna baştan cevap yazıcam.

    Arkadaşım bir vasıtada motor ve güç aktarma organları dediğimiz hareketi sağlayan iki sistem vardır. Motor bilindiği gibi dairesel olarak güç üretir ve volana kadar olan kısıma motor deriz. volandan sonra bulunan debriyaj sistemi şanzıman motosiklet için zincir, kayış veya şaft son olarakta jantlar ve lastikler gelir. Bunları sana neden bu kadar detaylı anlattım? dairesel güç motordan çıktıktan sonra bu yollardan geçerek iletilir. buradaki amaç ise motorun rölantide çalışmasını sağlamak ve tork yani çekiş kuvveti diyelim kabaca gereken yerlerde hızdan, hız gereken yerlerde ise torktan ferakat ederek aracın ilerlemesini sağlamaktır kısacası. Şimdi sen iki vites birden büyülttün. bunun zararı olurmu? düzgün yapılırsa olmaz.Nasıl düzgün yapılırsa? Örneğin 1.2 16 v fiat albe otomobil için konuşuyum İkinci vitestesin ve çok ani hızlanman gerekti. motorun son devri olan 6500 devire kadar 2. viteste çıktın ve hızın 94 kilometre saat. şimdi hızını sabitlemek istiyorsun. Şimdi ben tutupta zaten 90 km hızla giden bir araçta3-4-5 yapsam mantıklı olurmu? hayır. direk 2. vitesten 5. vitese geçebilirim. ancak ben 2. viteste 40 km ile giderken 4. vitese alsam ne olur? araç hızı o vitese uygun olmadığı için motor devri çok düşer araç yol eğimine ve yüküne göre gitmeyebilir. Bu sebeple üst vites geçişi için motor devri ve hızı takip edersen ve motor devri yüksekse ve hızını sabitlemek istiyosan duruma göre 2-3 vites yukarı alabilirsin.


    Gelelim vites küçültmeye. Bu motosiklet için biraz sorunludur.özellikle hareket halindeyken vites küçülterek yavaşlamak istersen 3. ve 2. viteste arka tekerlek bir anda çok yavaşlayıp kazalara neden olabiliyor. Bu sebeple frenlemeyi motosiklet için konuşursak servis freni ile yapmak en idealidir. örneğn 120 ile 6. viteste gidiyorsun örnek verirsek. sen frene bastın hızın 90 a düştü motorunun şanzıman dişli vs.. oranları 5. vitesi gerektiriyorsa al yada 6. vitestesin 120 den 20 km ye frenle düştün elin debriyajda 6 dan 2 ye alabilirsin bir sorun olmaz. ancak sen tutupta 125 lik bir makinayı 110 la giderken durduk yere anlık yavaşlama isteyipte 2 ye alırsan sonun ölümdür. ha hala ben aniden bir viteste 6000 devir giderken iki vites aşşağı almak istiyorum dersen o zaman gazı verirsin ve motor devri düşmeden vites değişim işlemini ve debriyaj bırakmayı yaparsın ve gaz bir miktar açık olur yine sorun yaşamayabilirsin. ancak dediğim gibi bu kombinasyonu kurmak çok önemlidir.


    Bana sorarsan en idealidügün ve sıralı bir kullanımdır. nedir bu? bir rampa inerken hızına uygun vitese al hafifçe frenleri yokla rampaya geldiğinde motorda çekiş problemi varsa çekmediği bir viteste tam gaz gidene kadar bir alt viteste yarım gaz yavaşça çık.

    Ve son olarak naçızane bir not olsun benden. Arkadaşlar bizlerin kullandığı iki tekerler yan ayağının desteği olmadan kendi başına ayakta bile duramayan makinalardır. Motosiklet belki kasasını ve bizi kaldıracak yükü kendi motoru üretsede frenleme gücünü kendi fren sistemini üretsede en önemli şeyi biz yapıyoruz. motoru dengede tutan bizleriz. bu sebeple bizim hatalarımız çok mkötü sonuçlar doğurur. bu sebeple en güzeli aslında sakin, riskten kaçmak yerine riske girmeden ve hep 3-4 adım sonrayı düşünerek motorlarımızın keyfini çıkarmaktır. Bu sebeple motosiklet üzerinde deneme yapılmasından yana değilim. standar kullanımı ne ise en ideali o olucaktır diye düşünüyorum
     
  15. Can ULUSOY

    Can ULUSOY Üye

    Kayıt:
    13 Eylül 2008
    Mesajlar:
    65
    Beğeniler:
    16
    Şehir:
    İstanbul
    uzun uzun uğraşıp bilgi paylaşımında bulunduğun için çok teşekkürler ..
     
  16. Metin

    Metin Site Müdavimi

    Kayıt:
    19 Nisan 2008
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    1.618
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Emrah kardeşim sana yine sonuna kadar katılıyorum...Verdiğin bu güzel bilgiler için teşekkürler...
     
  17. Recep Varlı

    Recep Varlı Site Müdavimi

    Kayıt:
    8 Eylül 2008
    Mesajlar:
    2.779
    Beğeniler:
    1.457
    Şehir:
    İstanbul-Bayrampaşa
    Motosiklet:
    Salcano
    gereksiz yakıt sarfiyatı ve motoru boğmaktan başka bişey yapmaz ama üşenmemek ve dervre göre uygun ve sıralı vites değiştirmek tartışmasız en iyisi
     
  18. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Rica ederim arkadaşlar......
     
  19. SERVET

    SERVET Site Müdavimi

    Kayıt:
    20 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    1.786
    Beğeniler:
    607
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    BMW
    arkadasların fıkrıne bende katılıyorum saygılar
     
  20. Hakan ERSOZ

    Hakan ERSOZ Kıdemli Üye

    Kayıt:
    14 Kasım 2008
    Mesajlar:
    662
    Beğeniler:
    201
    Şehir:
    istanbul bakırköy
    Motosiklet:
    Suzuki
    seyir halinde vitesi büyütürse 2 den 5 e taksa yoluna devam eder ama 4 2 ye düşürürse başına gelmeyen kalmaz daha nediyim:)