motorsiklet kazalarını önlemek için yapılması gerekenler

Konu, 'Motosiklet ve Trafik' kısmında Ferhat Taskın tarafından paylaşıldı.

  1. Ferhat Taskın

    Ferhat Taskın Site Bağımlısı

    Kayıt:
    13 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    872
    Beğeniler:
    1.151
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Yamaha
    KAZALARI ÖNLEMEK

    Kazaların çoğunun önlenebilir olduğunu söylenmektedir. %99 unun. Evet yanlış duymadınız verilen oran bu. % 1 önlenemez tipte kazlardır deniyor. İnanması zor ama doğru olma ihtimali çok fazla.

    En çok rastlanılan kaza tipi hangisidir?

    İstatistikler sizin yolunuza geçen araçlar ilk sırada diyor. Bu olay bilhassa kavşaklara yaklaşırken olmaktadır. Araç sola sizin önünüze dönüverir. Yada yan yoldan veya park yerinden önünüze bir araç fırlayıverir.

    Şimdi ne yapılabilirdi?

    Bir kere sürüşte devamlı ileriye bakın ve tarama yapın. Soldan sağa ve yukarıdan aşağıya. 12 saniye yani 90metre önünüze. Bazılarının 12 saniye şu süratte şu kadar eder diye hemen bilgiçliğe başlamadan bu mesafenin trafik kurallarının izin verdiği hız limitleri içinde ki sürüşler için uygun bir zaman ve ona tekabül eden bir mesafe olduğunu hemen belirtelim. Böylelikle muhtemel bir tehlikeyi önceden görebilirsiniz. Buda size reaksiyon için daha fazla bir zaman kazandırır.

    İkinci nokta kazaların çoğunun kavşaklarda olduğunu göz önüne alarak iki freninde müdahaleye hazır; elinizin iki parmağı elcik üzerinde ve sağ ayağınız pedalın üzerinde olarak hazır vaziyette tutulmasını öneriyoruz. Motorunuzu hattın soluna alın. Sola dönen bir araçtan kurtulmak için genellikle sola kırarak arkasından dolanmak ve tekrar sağa basmak durumunda olacaksınız. Ancak böyle bir durumda genellikle her iki freni de sıkı sıkarak(basarak değil) durmanız gerekebilir. Bu yüzden acil frenlemesinde önceden uygun bir alanda ve değişik süratlerde kendinizi eğiterek ustalaşmanız şarttır. Genellikle eğitimizi yoksa böyle bir durumda kafadan araca girersiniz. Frenleri orantısız kullanıp bilhassa arka freni kilitleyerek kaymanız kazayı yine önlemeyecektir. Aracı kurtarsanız bile kayıp düşmenize sebep olacaktır. Yani bir şeyi öğrenip mi yola çıkmak iyidir yoksa şansa bırakıp yola çıkmak mı siz karar verin.

    İleriye bakmakla araçların ne yapacaklarını tahmin edebilir ve acil durma girmeden normal frenlemeyle kendinizi kurtarabilirsiniz. Ancak bu bir alternatif değildir. Acil durum frenlemesinde ustalaşmayan kişi bilhassa arka freni acil durumlarda kilitleyerek durma mesafesini uzatacak, büyük ihtimalle araca vuracak yada aracı kurtarsa bile kayarak low-side olacaktır yada arka tekeri kilitledikten sonra freni yanlış zamanda bırakarak high-side olacaktır.

    İkinci sırada virajı alamayan motosikletlerin karıştığı kazalar gelmektedir. Bu durum genellikle bir sürücü virajı iyi okuyamaz ve girer ancak aniden çok hızlı girdiğini görür, en azından o öyle algılar. Yani gerçekten çok hızlı da girmiş olabildiği gibi kendisi de öyle zannedebilir. Belki pedallar yere sürter ve çok yattığını düşünür ve motoru kaldırması gerektiğini zanneder. Bu sese alışkın değilse yada motor ne kadar yatırılabilir konusun bir bilgisi yoksa ve önceden kullandığı motorunun yatma kapasitesini tam bilmiyor ve bunun eğitimini yapmamışsa bu olur. Kaçınılmazdır. Motoru kaldırır, yolun dışına bakar yada yol kenarındaki bariyerlere bakışları kilitlenir, panik içindedir ve kaza gelir. Yada öylece kilitlenir kalır ve karşı hatta savrulur.

    Peki nasıl önlenecek bu kaza tipi?

    Basit. Çok basittir gerçekten. Başınızı ve gözlerinizi doğru kullanmayı öğrenin. Sola doğru dönerken motorunuzu yolun sağına alın ve bakışlarınızı yolun sonuna odaklayın. Başka bir yere değil. Karşıdan gelen araca yada, bariyerlere, çift sarı yol çizgisine asla ve asla değil sadece yolun sonuna odaklanın. Sağ dönüşte ise dönüşe başlamadan motorunuzu yolun soluna alın.

    Yavaş süratte, 10km, boş bir alanda motorunuzun limitlerini tanıyın. Başınızı ve gözlerinizi doğru kullanmayı öğrenin. Güvenli sürüşte anahtar bakışların doğru kullanılmasıdır. Arka ve ön freni doğru kullanmayı öğrenin. Şansa güvenen budalalardan değil bilinçli profesyonel sürücülerden olunuz.

    Motorunuzun yatış kabiliyetini ölçmeden bu tip alıştırmaları bir bisikletle yapmanızı kuvvetle öneririz. Hatta yavaş sürüş tekniğini de önce, tercihen bir dağ bisikleti yoksa normal bir bisiklet ile deneyiniz.

    Fren yatmış vaziyette yapılmak zorunluluğu doğarsa hafif olarak ve iki fren birden yapılır. Acil durum frenlemesi ise yatık vaziyette yapılmaz. Motorun dik durumda olması şarttır.
     
  2. huseyin.sait.61

    huseyin.sait.61 Site Bağımlısı

    Kayıt:
    22 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.155
    Beğeniler:
    425
    Motosiklet:
    Honda
    faydalı paylaşımlrınız için teşekkür adareim
    devamını bekliyoruz cappicino kardeş
     
    Ferhat Taskın bunu beğendi.
  3. Raistlin

    Raistlin Aktif Üye

    Kayıt:
    24 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    169
    Beğeniler:
    50
    Şehir:
    İstanbul - Maltepe
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    bilgiler güzellimiş teşekkür ederim
     
    Ferhat Taskın bunu beğendi.
  4. Metin

    Metin Site Müdavimi

    Kayıt:
    19 Nisan 2008
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    1.618
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Eline emeğine sağlık Capicino kardeşim...:) Bilgiler gerçekten çok güzel...;)
     
    Ferhat Taskın bunu beğendi.
  5. Ferhat Taskın

    Ferhat Taskın Site Bağımlısı

    Kayıt:
    13 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    872
    Beğeniler:
    1.151
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Yamaha
    umarım bir nebzede olsa arkadaşlarıma faydalı olabiliyorsam ne mutlu bana paylaşmak çok güzel
     
    SERVET ve Metin bunu beğendi.
  6. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    güzel paylaşım:):D;)
     
    Ferhat Taskın bunu beğendi.
  7. Ferhat Taskın

    Ferhat Taskın Site Bağımlısı

    Kayıt:
    13 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    872
    Beğeniler:
    1.151
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Yamaha
    keşke hiç kaza olmasa sebebiyet verilmese
     
  8. huseyinmelih

    huseyinmelih Yeni Üye

    Kayıt:
    26 Mart 2008
    Mesajlar:
    18
    Beğeniler:
    12
    Şehir:
    İstanbul
    Yazdıkların için çok teşekkürler
    Peki bu güvenli sürüş için yapılabilecek antrenman ve hazırlıklar nelerdir. Bir kişi kendi başına boş bir alana gidin neleri ve nasıl çalışmalaı
     
  9. Bozkurthakan

    Bozkurthakan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    12 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    175
    Beğeniler:
    176
    Motosiklet:
    Harley Davidson
    Hüseyinmelih kardeş,
    Bu sorunun cevabı 2'ye ayrılır.

    1-)Scooter motorlar.
    2-)Scooter olmayanlar.

    Boş alanda ne çalışılır?Denge ve dönüşler.Eğer bir scooter kullanıcısıysan boş alanda denge ve dönüşler çalışacaksın.Denge mağlum.
    Dönüşler için bilinmesi gerekenler,
    İlk önce motorunun maşasına bak.Maşa yataysa o alet yatırarak döndürülebilir.Örnek Vespa.Motoru tatlı sert viraşlarda ne yavaşlatmadan ne de hızlandırmadan yatırabilirsin.
    Ama dik maşalı motorlar yatırarak döndürülemez.Sende yatarsın sonra:).İlk buna dikkat et.
    Sonra aletin ağırlığına,döüşlerde motor nereye kaçıyor.Sağa sola çekme var mı?2 kişilik dönüşler çalış.
    En önemlisi bindiğin bir scootersa keskin virajlarda ayağını yere koymamazlık yapma.Daha öncede belirttiğim gibi scooter motorlara sandalyede oturur gibi oturmaktasın ve tekeri ufaktır o yüzden kontrölü zordur.
    Yani bol bol dönüş ve dönüşlerde kontrol ve fren çalış.

    Motorun scooter değil,vitesli bir motorsa (ve motoru ilk kez kullanıyorsan);
    İlk önce Viteslerin devrini iyi hesap et.Her motorun devir mekanizması farklıdır.Bayırda vites çalış.Doğru zamanda doğru vitesi tutturamazsan,motoru eline alır gezersin:)
    Dönüşler buradada geçerli.Birde burada vites de var.Bunları hesap et.Bu motorlar daha çok,yatarak döner.
    Yani ne yapıyoruz bol bol vites,dönüş,fren çalışıyoruz.

    Şunu da unutma eğer ikiteker davasına yeni katıldıysan yahut da büyük motorlar kullanmamışsan hemen büyük motordan başlama.Ben ilk 3 yaşında motora bindim.Benim babam Avrupa 100cc kros şampiyonu idi.Annemde Avrupa Süpersport racingde ilk Türk kadın sürücüydü.Benim ilk bindiğim motorlar bunlar değildi.50 cclik bir "piknik motoru" diye tabir ettiğimiz pocket bike'ydi.Daha sonra aşama aşama atladım ve bugünlere geldim.Yani ufaktan başlamak ve adım adım geçmek lazım.
     
    Ferhat Taskın bunu beğendi.
  10. Ali Aygün

    Ali Aygün Site Bağımlısı

    Kayıt:
    26 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    381
    Beğeniler:
    376
    Şehir:
    İstanbul
    çok güzel yararlı bilgileri paylaşmışsın bizimle ... işimize yarayacaktır mutlaka belki bu yazın sebebiyle birisi canını son anda burda aldığı bilgilerle kurtarıcakk..

    Teşekkürler paylaşım için..
     
  11. huseyinmelih

    huseyinmelih Yeni Üye

    Kayıt:
    26 Mart 2008
    Mesajlar:
    18
    Beğeniler:
    12
    Şehir:
    İstanbul
    valla çok teşekkür ederim ne diyeyim süper olmuş