Motosiklet kazasının yönü ...

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Motosiklet kazasının yönü
    ABD'deki bir araştırma motosiklet kazalarının yüzde 77'sinin saat 11-1 yönünde gerçekleştiğini gösteriyor
    mozel@milliyet.com.tr
    [​IMG]
    Geçenlerde elime Amerikan Motosiklet Güvenlik Derneği'nin (Motorcycle Safety Foundation-MSF), güvenli sürüşle ilgili dokümanları, videoları geçti. Kitap ve broşürler 90'ların başında hazırlanmasına rağmen güncelliğini koruyor.
    Artık bir yönetim kuruluşu olarak algılanan MSF, yıllardır ABD'de motosiklet güvenliği alanında faaliyet gösteriyor. Ülke çapında motosiklet eğitimleri veren MSF, yeni sürüş teknikleri de geliştiriyor.
    Şimdi gelelim MSF'in "Motorcycling Excellence" isimli harika rehberinden (mutlaka biri girişimde bulunup Türkçeye çevirmeli) seçtiğimiz konuya; motosiklete binerken dikkat hangi yöne odaklanmalı? Tehlikelerin en çok hangi yönden geldiğini bilebilmek yolda fark yaratır.
    Motosikletçinin görüş alanı teoride 360 derecedir. Daha da kolaylaştırmak için; şu 360 dereceyi 12 olası pozisyonu olan bir saat kadranı olarak düşünelim. Kadran motosiklet için kaza en çok hangi yönden geliyor, algılamamızda yardımcı olacak.
    ABD'de Güney Kaliforniya Üniversitesi'nden üç uzman Harry Hurt, James Ouellet ve David Thom, 70'lerin sonunda ABD'de meydana gelen 900 motosiklet kazasını incelemiş. Üçlünün bulguları, 1981'de "Motosiklet Kazası Neden Faktörleri ve Tedbirlerin Tanımı" adıyla kitaplaştırılmış.
    Üç bilim adamı 900 kazayı mercek altına alarak motosikletin diğer araçlar için görüş hattını belirlemiş. Bir örnek; motosiklet bir kavşağa yaklaşıyor, karşı yönden gelen araç ise motosikletin hemen önünden sola dönmeye hazırlanıyor. Motosiklet için kaza öncesi son görüş hattı saat 11 yönündedir.
    Grafikte de görüldüğü gibi motosiklet kazalarının yüzde 77'si saat 11-1 yönünde gerçekleşiyor. Üç uzman araştırmalarından şu sonucu çıkarmış; "Ey motosikletçi nereye gittiğine iyi bak çünkü kazaların dörtte üçü hareket ettiğin yönden geliyor."
    Tabii ki düzenli olarak aynaları da taramak önemli. Motosikletçi, önünde bir "bela" belirmesi durumunda, ancak aynaları kullanarak kendisine bir "kaçış rotası" çizebilir. Bu arada aynalar da tek başına yeterli değil; şerit değiştirirken veya dönüş yaparken kafayı sağa sola çevirerek durum sağlaması yapmak da bir şarttır; hatırlatalım.