Motosiklet Sürüşünün Zihinsel Tarafı..

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Hans Heinz Dilthey ile Eğitim:
    Motosiklet Sürüşünün Zihinsel Tarafı..
    Paolo Volpara anlatıyor..

    Pist ve off road yarışçısı, Side Car motosikletlere tutku derecesinde bağlı, büyük motosiklet firmalarının danışmanı, mükemmel bir geçmiş ve uluslararası tecrübe; Hans Heinz Dilthey. Kariyerine BMW Avrupa Satış Direktörü olarak başladı. Metzeler lastiklerinde üst düzey yöneticilik yaptı. Ardından Motosiklet ve Araba eğitimi üzerine kendi işini kurdu. Sürüş Okulu Kitabının yazarlarından. Değişik Avrupa ülkelerinde motosikletli polislerin eğitimi yanında Almanya’da ADAC ile beraber eğitmen yetiştiren projede görevli. Artık Kahire’de yaşıyor ve otomobiller üzerine bir işletmesi var.

    [​IMG]
    Aslında kişisel olarak O’na OMM-ARA’yı keşfettiğim bir “aydınlanma” borçluyum diyebiliriz. Hans Heinz Dilthey ile ilk defa 2000 yılının Ağustos ayında Cemil Türker ile beraber gittiğimiz Nurburgring Sürüş Okulu’nda tanıştım.
    Nurburgring’deki kurs, katılımcılar, oradaki atmosfer benim sürüş ve düşünme tarzımda yepyeni anlayışlar getirdi. Hans’ın varlığı ile öylesine etkilendim ki, motosiklet sürmenin eğitim ile ilgili tarafına daha ciddi bir şekilde eğilmem gerektiğine inandım.

    Nurburgring’deki Sürüş Okulunun kurucusu ve direktörü olarak Hans Heinz sürekli olarak profesyonel sürücüler, yarışçılar ve test sürücüleri ile kontak halindeydi; biz de kursun sonunda O’nu Türkiye’ye davet etmek amacıyla telefon ve adreslerimizi kendisine verdik. İşte o günden sonra kendisiyle gerçekten dostluklara dayanan bir arkadaşlık ilişkimiz gelişti ve Hans OMM ve ARA’nın ortaya çıkması ve gelişmesine inanılmaz katkılarda bulundu.

    Her şeyden once Hans bizlere ARA sistemimizin kurucusu olan Jon Taylor’ı tanıştırdı, daha sonraları ise kendisi defalarca Türkiye’ye gelerek pist ve yol eğitimlerimize katıldı. Daha da önemlisi OMM ile ADAC-DVR arasında bağlantı kurmamızı sağlayarak, bize ARA-Kontrol için kendi eğitmenlerimizi yetiştirme fırsatı sağladı. Hatta kendisi bu alanda kurslara bizzat katıldı. Eminim şu anda ADAC eğitmenliği sertifikası taşıyan ARA-Kontrol eğitmenlerimiz O’na çok şey borçludurlar.

    2001 Mart ayında Hans Türkiye’ye gelerek OMM sürücüleri ile teori ve pratik kurslarda tecrübelerini paylaştı; bu kurslar bir çoğunuzun hatırlayacağı BMW Türkiye’nin ilk show room’unun üstündeki Boxer Café’de yapıldı. Burada Hans bize teori presentasyonu sergiledi. Orada da Körfez Pistinde O’nun Nurburging tecrübelerini görme ve deneme fırsatı bulduk; bu gelişinde aynı zamanda Polis teşkilatımızın Yunuslar grubuna da bir eğitim verild.

    Hans’a olan minnettarlığımızı göstermek amacıyla burada sizlerle eğitimleri esnasında çılgınca, hiç durmadan tuttuğum notları paylaşmak istiyorum.
    Hans’ın sürüş ve eğitim “felsefesi” aslında bildiğimiz “kendini bilmek, kendinin farkında olmak konsepti üzerine kurulmuş. Antik çağlardaki Yunan talimatlarından biri olan “Kendini Bil” Hans ile modern motorcular için yepyeni bir anlam olarak ortaya çıkıyor.


    “Kendinizin ve motorunuzun ne yaptığının her an farkında olmalısınız; ancak o zaman bir Tam Kontrol’dan bahsedebiliriz”. Sürücünün içinde kalması gerektiği kadar ulaşmak için de uğraşacağı kendi limitlerini bilmesi ve gözünde canlandırmasını sağlayan öz farkındalık gerçekçi bir kendi kendini değerlendirme ile başlar.. Hans, motosiklet ile uyumlu ve kaynaşmış sürüş konseptini sunmak için “Mükemmel sürücü motosikletin üst tarafıdır” der. Sürücü her an için hızının, vitesinin, pozisyonun ve çevrenin farkındadır.”Herkes 0’dan 100 kilometreye çıkabilir.. Ama 100’den 0 kilometreye düşmeyi çoğumuz bilmiyoruz”.

    Beklenmeyenle karşılaştığımızda hazır olmak ve bunun planlamasını yapabilmek için kilometreler yerine kendi limitlerimizi bilmek ana prensiptir.

    Her sürüşten once zihinsel hazırlık ve sürüş esnasındaki zihinsel aktivite komplike bir eğitim programının ana maddeleridir. Hans’da kendi programını “Daha iyi bir sürüş için 5 basit düşünce” olarak özetliyor..

    1. Gevşemiş olarak Sürün
    Hans sürüş çalışmalarına mutlaka zihnini ve beynini gevşetecek bir takım eksersizlerle başlatıyor. Motorunun üzerinde oturan sürücüleri ana kaslarını rahatlatıp, derin nefes alış verişleri ile rahatlama eksersizleri yapmaya davet ediyor. “Sadece rahatlamış kaslar hızlı tepki verebilir ve iyi bir sürücü sürüşünü bitirdiğinde dahi kendini gevşemiş hisseden sürücüdür”. Frenleme, hızlanma ve viraj almalar “yumuşak ve gevşek bir şekilde” yapılmalı, gidon sanki “yeni bir kız arkadaşın elini tutar” gibi tutulmalıdır. Gevşeyin. Gidonu gergin tutarsanız hem motorumuza istenmeyen tepkiler verebilecek talimatlar verir, hem de yoldan gelen titreşimler tehlike yaratabilecek kadar büyüyerek vücudumuza aktarılır. Gevşeme doğal olarak ortaya çıkmaz. Buna yardımcı olması için Hans bir yol bulmuş; “Gülümseme Testi”. Sürüşünüzün gerçekten zor bir kısmında dilinizi dişleriniz arasına alarak gülümsemeye çalışın. Aslında vücudun gerginliğinin en belirgin olduğu yerler; ağız, omuzlar ve kollardır. “Rahat bir sürüş yaptığınızdan emin olmak istiyorsanız, kaskın altında sürekli gülümsemeyi ihmal etmeyin”.


    2. Gerçekçi Öz Değerlendirme
    Her sürücü kendi sürüşünün gerçekçi bir değerlendirmesini yapmaya çabalamalıdır. Burada becerilerimizin farkında olmamız kuralı tekrar devreye giriyor. “İnsanlar gerçekliliğe değil de, onun hayaline tepki veriyorlar. Çoğunlukla algılamanız sürüşünüze yön veriyor”. Biz sürücüler için gerçek olmayan bir öz değerlendirme yapmak çok kolay; tekniğin inkarı, gurur, egolarımız, heyecan ve tecrübesizlik motoru ve sürücüsünü gerçekten olanlar ile algılanan-tahmin edilenin hiç de uyuşmadığı o trajik noktaya götürür: yani bir kaza mahalli ya da yer çekimi kurallarının işlemeye başladığı noktaya. “Kendimizi kontrollü bir sürücü zannederiz.. aslında değiliz.. profesyonel bir sürüş belirli bir zamanda belirli bir performansı geliştirebilmektir”. Bu tutarlı seviyeye ulaşabilmek için gerçek durum (gerçek sürüşüm) ile algılamamız (nasıl sürdüğümü hayal etmem) tam olarak çakışmalıdır. Gerçekçi öz değerlendirme motorumuzun ve sürüşümüzün kontrolu için gereklidir (limitlerinizde sürünüz). Bu aynı zamanda sürekli gelişmenin de alt yapısıdır: sadece kendi sürüş yetenekleri ve performansının farkında olan sürücüler her teker döndürdüklerinde kendilerini objektif olarak geliştirebilirler.


    3. Bakışınız ile Motorunuzun Yönünü birbirinden ayırın
    Hepimiz bakışımızın kilitlenmesi sorununu ve motorumuzun nereye bakarsak oraya gideceğini biliyoruz. Ama buna rağmen halen daha kritik bir anda, çıkışa bakma yerine gitmek istemediğimiz yere bakmaya meyilliyiz. Çok hızlı kapanan bir viraj ya da karşıdan gelen bir aracın sizin şeridinize taştığını hayal edin. “Bakışımızı bizi böylesi bir olaydan kurtarabilecek çözüme doğru çevireceğimize probleme doğru bakarız”. Virajlarda probleminiz mi var? Eğer bakışınız çevredeki diğer şeyler üzerine odaklanırsa beynimiz gazı kesmeye başlar veya fren yapmamızı emreder: aklı başında kimse yol kenarındaki korkuluklara doğru sürmek istemez. Böyle bir surumda yapılması gereken, bakışımızı güvenli sürüş çizgimizi tamamlayabileceğimiz virajın çıkışına, asfaltın açıldığı uzak noktaya doğru döndürmektir. “Sadece gözlerimiz değil tüm vücudumuzda bakışlarımızı takip etmelidir”. Kısacası, bakışımızı yüksek tutmalıyız ki sürdüğümüz pozisyona uygun geniş ve kapsamlı bir görüş elde edebilelim. Panik durumlarda (sert frenleme) bakışımız motorun hemen önüne düşme eğilimindedir. “Başınızı kaldırın, gözlerinizi kaldırın ve bakışınızı yükseltin. Motorunuzun gitmesini istediğiniz yöne doğru bakın.. böylece çıkış yolunuzu bulacaksınız”.


    4. Zihinsel Eğitim
    Öz değerlendirme düşünme ve sürüşün tek çehresi değildir. “Daha fazla düşündükçe, daha fazla hazır olursunuz..”. Güvenli bir sürüşün başlıca unsurlarından biri zihnimizin hazırlanmasıdır: önümüzdeki sürüş iyice değerlendirilmeli, hazırlanılmalı, yol üzerinde karşılaşılabilecek zorluklar planlanmalıdır. Bunu seyahatinizi planlamak ile karıştırmayınız. Sürüşümüz esnasında beynimiz karşımıza birden çıkabilecek olaylara anında tepki vermek üzere hazırlıklı olabilmelidir. Bunu yaratabilmek için ise daha kontak anahtarını çevirmeden zaman ayırmamız gerekir; özellikle başlama çizgisindeki profesyonel yarış pilotlarına dikkat ediniz. Zihinsel eğitim işte budur ama maalesef eğitim programlarında bazen göz ardı edilebilmektedir.


    5. Doğru zamanda, doğru Dinlenme
    “Vücudunuz motorunuzun aküsü gibidir. Sonuna kadar tüketirseniz, şarj etmesi için daha fazla zamana ihtiyacınız olacaktır”. Sürüş esnasında “dinlenmek” en az sürüş kadar önemlidir: sürüşümüzden önce iyice dinlenmeli, sürüşümüz esnasında bataryalarımızı gereğinden fazla tüketmeden önce dinlenmek amacıyla ne zaman duracağımızı iyi bilmeliyiz (gerçekçi öz değerlendirme). Sürüşümüz esnasında sıkça dinlenme molaları vermek, bataryalarımızı sürekli şarj halinde tutmamıza yarayacaktır. Hans, uzun ve zorlu sürüşler esnasında susuzluk durumumuza da ayrıca dikkat çekmektedir. “Susayıncaya kadar beklemeyin. vücudunuzun su ihtiyacı, susuzluğunuzu hissettiğiniz anda zaten kritik bir su kaybı seviyesine kadar düşmüştür”.


    Hans ile tanışmadan evvel ustalık isteyen bir sürüşün sadece sürücünün kabiliyetleri ile sınırlı olduğunu düşünürdüm; yazımın başında bahsettiğim “aydınlanma” size aktarmaya çalıştığım eğitimler esnasında bunu tamamen değiştirdi. Artık “Zihin gücüne dayanan farkındalık içerisinde yapılan bir sürüşün” gerçek cevap olduğunu çok iyi biliyorum.

    Zihinsel uygulama her faaliyeti daha enteresan, daha güvenli ve daha eğlenceli bir hale getirmektedir: bunu Hans Heinz Dilthey’den öğrendim ve bu yüzden ona bir ömür boyu borçlu kalacağım.

    Kendinizin ve motorunuzun ne yaptığının her an farkında olmalısınız;
    ancak o zaman bir Tam Kontrol’den bahsedebiliriz



    Kendinizin ve motorunuzun ne yaptığının her an
    farkında olmalısınız; ancak o zaman bir
    Tam Kontrol’den bahsedebiliriz

    OMM den alıntıdır
     
    oguz.aktan, Emre PALAK ve o.somuncu bunu beğendi.