Motosikletiniz Kışlık Bakımı ve Korunması

Konu, 'Servis ve Teknik Destek Genel Konular' kısmında Goktug Uguz tarafından paylaşıldı.

  1. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    Çoğu motosiklet kullanıcısı kış geldiğinde, motosikletine özel hiç bir şey yapmadan, bulabiliyorsa kapalı
    bir garaja park edip ya da evinin önünde üzerini bir örtüyle kapatıp tekrar havaların ısınmasını beklemeye
    başlamaktadır.Kimileriyse motosikletini belirli aralıklarla şöyle bir 5-10 dakikalığına olduğu yerde
    çalıştırarak -kesinlikle iyi niyetli olarak- ona kış boyunca gerekli ilgiyi gösterdiğini düşünmektedir.
    Oysa yapılması gerekenler zor olmamakla birlikte bu kadar basit de değildir. Bu yazıda, motosikletinizi
    kullanmayacağınız dönemlerde dış şartların aşındırıcı etkilerinden korumak, dolayısıyla da bir sonraki
    sezona sorunsuz başlayabilmek için yapılması gerekenleri bulacaksınız.Bütün bunlar aynı zamanda
    motosikletinizin ömürünü de uzatacaktır.Motosikletinizi en az 6 hafta kullanmayacaksanız burada anlatılanları
    uygulamanızı tavsiye ederiz.Yapılması gereken işler yapılış sırasına göre anlatılmıştır. 1, 2, 3 ve 4. adımlar
    motor açısından en kritik olanlarıdır.Herhangi bir adım için, motosiklet üreticisinin kullanıcı el kitabında
    belirttiği başka bir tavsiyesi varsa onu uygulamanız daha doğru olacaktır. 1 seneden daha uzun süreli parklar
    için bu yazıda anlatılan koruyucu önlemler yeterli olmayabilir. 6 haftadan daha kısa süreli parklar için, eğer
    motosikletin duracağı mekandaki sıcaklık 0 derecenin altına düşüyorsa sadece aküyü söküp oda sıcaklığındaki
    bir ortamda saklamak en doğrusudur.Kış parkı için depodaki benzinin tamamen boşaltılması gerekeceği için, son
    günlerde depodaki benzini mümkün olduğunca tüketmek hem gereksiz bir israfı önler hem de depo boşaltma işini
    kolaylaştırır.

    1.PARK YERİ ve GEREKLİ MALZEME:

    Herşeyden önce motosikletinizi park edeceğiniz yeri belirleyin ve lazım olacak alet, edavat ve malzemeyi temin
    edin.Aşırı sıcak veya aşırı soğuk olmayan, gelen geçenin çarpmayacağı, zemini düzgün, kimyasal maddelerin
    duman ve buharlarından ve çalışan elektrik motorlarından uzak bir saklama yeri belirleyin.Kimyasal madde
    buharları ve elektrik motorlarının ürettiği ozon, motosikletinizin lastik ve kauçuk parçalarına zarar verir.

    Alışveriş listesi:

    o Yeterli miktarda uygun özellikte motor yağı(*)
    o Yeni bir yağ filtresi
    o Gerekli temizlik maddeleri ve boyalı yüzeyler için koruyucu cila(vax)
    o WD40 veya benzeri nem ve pas giderici koruyucu sprey

    (*) Dikkat: Park süresi 3 aydan daha uzun sürecekse, gelecek sezon başında bu yağı değiştirmeniz gerekeceğinden,
    uygun özellikteki en ucuz yağı satın alabilirsiniz..

    2. SON BİR SÜRÜŞ:

    Uzun bir süre sesini duyamayacağınız motosikletinizle son bir tura ne dersiniz?
    Aslında bu son tur, yağ değişimi için motorun normal çalışma sıcaklığına ulaşmasını sağlayacağından (ki bu en
    az 20 dakikalık bir tur demektir) biraz da şart.Dikkat: Yakıt sistemiyle ilgili 4. maddeyi okuyun. Depoda benzin
    bırakacaksanız turu bitirmeden önce mutlaka depoyu tam doldurun.

    3. YAĞ DEĞİŞİMİ:

    Motosikletinizi kış boyunca korumak ve kalıcı hasarlara engel olmak adına yapacağınız en önemli iş motor yağını
    değiştirmektir. Motor ve dolayısıyla da motor yağı henüz sıcakken (*) motor yağını ve yağ filtresini değiştirin.
    Karteri kesinlikle normalden fazla doldurmayın.Yağ değişimi bitince motoru en az 20 dakika çalıştırarak yeni
    yağın motorun her noktasına yayılmasını sağlayın.(*) Önemli: Yağ değişimini sadece motor sıcakken yapın. Son
    turunuzdan döndükten sonra motor soğuduysa, motoru ısıtmak için kısa bir süre çalıştırmak motor blokunun içinde
    su yoğunlaşmasına sebep olacaktır.Kışın motosikletlerin kısa süreli çalıştırılması da işte bu yüzden çok zararlıdır.

    4. YAKIT SİSTEMİNİ ve BENZİN DEPOSUNU BOŞALTMA:

    Motosikleti kış için bırakacağınız yere getirdikten sonra, motor çalışır vaziyette olmak şartıyla benzin musluğunu
    "OFF" yani "KAPALI" pozisyona getirip motosiklet kendi kendine stop edinceye kadar bekleyin. Bu şekilde,
    karbüratörde ve yakıt borularında benzin kalmamış olur.Benzin musluğu kapalıyken depoyu söküp içindeki benzini
    tamamen boşaltın. Daha sonra içinin tüm yüzeylerine WD40 ya da benzeri bir paslanmayı önleyici ve koruyucu sprey
    sıkın. Spreyin uzatma ucu bu işlemi daha kolay ve etkili yapmanızı sağlar. Bu tip bir spreyiniz yoksa veya deponun
    şekli buna uygun değilse, bir kahve fincanı kadar motor yağını deponun içine boşaltıp, depoyu bu yağla mümkün
    olabildiğince çok çalkalayın. Amaç deponun iç yüzeylerinin hava ile temasını keserek paslanmayı önlemektir.(*)
    (*) Önemli: Depoyu yarım dolu olarak bırakmayın. Benzinde bulunan su zamanla deponun iç yüzeyinde yoğunlaşarak
    paslanmaya neden olur.Depoda benzin bırakmanın tek koşulu, deponun ağzına kadar dolu olmasıdır.Tabii bunu sağlamak
    için son turunuzu bitirmeden önce, motosikletinizin deposunu kış boyu park edeceğiniz yere en yakın benzincide tam
    doldurtmanız gerekmektedir.Gelecek sezon da bu beklemiş benzini tamamen boşaltıp deponuza taze benzin koymanız
    gerekir.

    5. SEHPAYA ALMA:

    Varsa motosikletinizi orta sehpası üzerine kaldırınız. Eğer sadece yan ayak mevcutsa bir sonraki adıma geçin. Kış
    boyunca lastiklere biraz özen göstererek olası sorunları engelleyebilirsiniz.

    6. SİLİNDİRLERİ YAĞLAMA:

    Bujilere ulaşmanız için gereken parçaları ve buji kablolarını söküp bujilerin etrafını temizledikten sonra bujileri
    sökün.Silindirlerin içlerine WD40 veya benzeri bir paslanmayı önleyici ve koruyucu sprey sıkın. Bu tip bir spreyiniz
    yoksa her bir silindire bir çay kaşığı dolusu kadar -daha fazla değil- motor yağı koyun. Bujileri elinizle vidalayın.
    Silindir iç yüzeylerinin piston hareketiyle tamamen yağla kaplanabilmesi için motosikleti en yüksek vitese alıp arka
    tekerleği yaklaşık 10 tur kadar elinizle döndürün. Eğer orta sehpa olmadığı için bu mümkün değilse, kontağı "ON"
    konumuna getirip vites boştayken marş düğmesine en çok 2 saniye süreyle basıp bırakın. Şimdi bujileri anahtarla
    sıkıp buji kablolarını takın. Vitesi boşta bırakın.

    7. GİRİŞ VE ÇIKIŞLARI KAPAMA:

    Egsoz susturucuları yeterince soğuduğunda -ancak motor hala ılıkken- içlerine bir miktar WD40 sıkıp ağızlarını lastik
    balon ya da benzeri lastik torbalarla sıkıca kapatın. Aynı şekilde hava filtresi girişlerini ve hava filtresi kutusu
    drenaj hortumu ağzını da sıkıca kapatın. Böylece motor blokunun iç kısımlarının havayla tüm teması kesilmiş olur.

    8. YAKIT SİSTEMİ SON KONTROL:

    Karbüratörlerin benzin haznelerinde kalmış olabilecek son benzini de karbüratör drenajlarından boşaltın. Benzin deposu
    vanasının "OFF" yani "KAPALI" konumda durduğundan emin olun.

    9. AKÜ:

    Aküyü söküp oda sıcaklığında bir ortamda şarjlı durumda muhafaza edin. Şarj cihazınız yoksa akü voltajını ayda bir
    ölçüp gerekiyorsa bir serviste şarj ettirin.

    10. YIKAMA, YAĞLAMA:

    Motosikletin üzerindeki her türlü yol kirini ve pisliği temizleyin. Basınçlı su kesinlikle kullanmayın.
    Yıkama işleminden sonra her tarafını kurulayıp boyalı yüzeylere koruyucu cila (vax) sürün.

    11. METAL KISIMLARIN KORUNMASI (*):

    (*) Dikkat: Burada anlatılan işlemi yaparken spreyle püskürteceğiniz veya süreceğiniz maddelerin fren disklerine, fren
    balatalarına ve lastiklere bulaşmasına izin vermeyin. Böyle bir hata yaparsanız fren disk ve balatalarını derhal fren
    temizleyicisiyle temizleyin.Motosikletin zincirini zincir yağıyla, metal kısımlarını da WD40 veya benzeri bir pas
    önleyici ve koruyucu spreyle spreyleyin. Boyalı ve narin yüzeylere sprey bulaşması halinde bunları temizleyin.

    12. KİLİTLEME:

    Motosikleti dışarıda bırakacaksanız sağlam bir kilitle sağlam bir yere bağlayın.

    13. ÖRTÜ:

    "Uzun Süreli Parktan Sonra Motosikleti Çalıştırma" listesinin bir kopyasını gidonun veya gösterge tablosunun üzerine
    (ya da göreceğinizden emin olduğunuz bir yere) selobantla yapıştırın.
    Motosikletin hiçbir yerinde yıkamadan dolayı nem kalmadığından emin olun. Eğer motosiklet kışı dışarıda geçirecekse
    üzerini "soluyabilen" bir motosiklet örtüsüyle kapatın. Bu özelliği olmayan bir örtü terleme yapacağı -ve bu da
    paslanmaya sebep olabileceği- için motosiklet 2-3 haftada bir açılıp havalandırılmalıdır.
    Bir fırtınada uçup gitmemesi için örtünün alt kısmının lastikli veya iple büzdürülen türden olmasına dikkat edin.
    Bu aynı zamanda kediler için de bir önlem oluşturur; zira kediler üstü örtülü motosiklet selelerinde uyumayı çok
    severler.

    KIŞIN YAPILACAKLAR ve YAPILMAYACAKLAR:

    İçinizden yükselecek isteğe hakim olun ve kışın motosikletinizi kesinlikle ÇALIŞTIRMAYIN. Kısa süreli ve düşük
    devirlerde çalıştırma, motorun içinde su buharı ve motor yağında çeşitli asidik yan ürünlerin oluşmasına sebep
    olacaktır. (2. ve 3. maddelere tekrar göz atın.)
    Kış, eğer elinizden de geliyorsa, motosikletinizin periyodik bakımlarını ve çeşitli tamir işlerini yapmak için ideal
    bir fırsattır. Kullanıcı kitapçığını baştan sona okuyup ihmal ettiğiniz bakım ve kontrolleri yapın. Bakım zamanı
    yaklaşmış olanları gelecek sezonu beklemeden tamamlayın.
    Mesela;
    o Gaz ve debriyaj tellerini yağlayın.
    o Zincir gerginliğini kontrol edin.
    o Fren disklerini ve balatalarını kontrol edin.
    o Fren hidroliğini değiştirin.
    o Hava filtresini temizleyin veya değiştirin.
    o Tüm vida ve civataların sıkılıklarını kontrol edin.
    o Lastikleri gözden geçirip düzensiz aşınmaları ve yarık, kesik gibi tahribatları kontrol edin.
    o Arka çatal ve gidon yataklarını kontrol edin.
    o Hareketli noktaları ve amortisörleri yağlayın.

    Eğer yeterli bilgi ve deneyiminiz varsa ve bakım zamanları gelmiş veya yaklaşmışsa şu işleri de aradan çıkartabilirsiniz:

    o Ön amortisör yağını değiştirin.
    o Motosiklet su soğutmalıysa soğutma suyunu değiştirin.
    o Sübap ayarlarını yapın. (4 zamanlılar için)

    Motosikletinizin orta sehpası olmadığı için lastikleri yere basıyorsa 1-1,5 ayda bir lastik hava basınçlarını kontrol
    edin ve mümkünse -lastiklerin sürekli yere basan bölgeleri bombe yapmasın diye- motosikleti biraz ileri veya geri alın.
    Lastiklerin havasını normalden 5-6 psi daha şişkin tutmak da koruyucu olabilir.
    Motosiklet örtünüz "soluyabilen" bir malzemeden değilse, örtüyü 3 haftada bir açıp motosikleti havalandırın.
    Paslanmış veya paslanmaya yüz tutmuş noktaları (Dikkat: Fren diskleri hariç!) çok ince metal zımparasıyla, metalin en alt
    katmanına ulaşıncaya dek zımparalayıp, önce astar, ardından da aynı renk boya ile boyayın. Ancak bu işlemi boyanın
    kuruyabileceği sıcaklıktaki bir ortamda yapın.

    UZUN SÜRELİ PARKTAN SONRA MOTOSİKLETİ ÇALIŞTIRMA

    Başlamadan önce bir miktar yeni benzin satın alın.

    1. Motosikletinizi serbest bırakın! Örtüyü açıp varsa kilitleri sökün.

    2. Lastik hava basınçlarını kontrol edin.

    3. Eğer bıraktıysanız deponuzdaki benzini tamamen boşaltın ve az miktar yeni benzinle çalkalayın.

    4. Aküyü, şarjı tam dolu olarak yerine monte edin.

    5. Motosikletinizin üzerindeki metal koruyucu (WD40 gibi) maddeleri temizlemek için yıkayın.

    6. Hava filtresi girişi ve drenajıyla egsoza kapattığınız lastik torbaları çıkartın.

    7. Benzin deposuna yeterince yeni satın aldığınız benzinden koyup depo valfini "ON" yani "AÇIK" konuma çevirin.

    8. Motosikletinizi çalıştırın ve en az 20 dakika (ya da varsa soğutma fanı iki defa devreye girecek kadar uzun) süreyle
    çalışır vaziyette bırakın.

    9. Kış uykusu 3 aydan daha uzun sürdüyse, motoru stop ettikten sonra, henüz sıcakken bir kez daha yağ değişimi
    yapmanız gerekiyor. Motosikletinize değer veriyorsanız atlamamanız gereken en önemli noktalardan biri budur. Zaten
    bunun için ucuz bir motor yağı kullanmamış mıydık?

    10. Yağ değişimini tamamladıktan sonra motoru birkaç dakika rölantide çalıştırıp yeni yağın tüm motor blokunda
    devridaim yapmasını sağlayın.

    11. En yakın benzinciye gidip deponuzu doldururken bundan sonraki ilk birkaç depo dolumunda, benzine önerilen
    miktarlarda karbüratör ve yakıt sistemi temizleyicisi ilave edin.

    12. Yetkili bir serviste tüm ayarları kontrol ettirin.

    Alıntıdır.
     
  2. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    Gökhan düzeltme için teşekkürler.

    Bu yazıyı alıp paylaştım fakat kendi adıma da birkac sey yazmak isterim.

    Arkadaslar ne kadar da kış motor zordur desek de ve genelde ustune ortup bırakmayı tercih etsek de (Ben yapmıyorum :) ) en güzeli haftada 1 kere cıkıp 3-4 km yapıp bırakmaktır. Kutuplarda yaşamıyoruz aralık ayında bile olsa haftada 1 gün müsait hava oluyor. Saglam giyinip 3-5 km yapmak da hic birimizi soguktan oldurmez. Motorumuzun yazın sacma sapan masraflar cıkarmasını istemiyorsak ki kimsenin isteyecegini zannetmiyorum haftada 1 gün 3-5 km kullanmayı ihmal etmeyiniz.

    Sağlıcakla kalın.
     
    ahmet geyin, Şenol SEL ve Onur Filiz bunu beğendi.
  3. Gökhan Yasdal

    Gökhan Yasdal Site Bağımlısı

    Kayıt:
    25 Şubat 2010
    Mesajlar:
    870
    Beğeniler:
    485
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Suzuki
    O vakit tüm yukarıda yazanları es geçeceğiz demektir. Ben Orta ayak üzerinde kapalı garajda tutup arada bir binmeyi planlıyordum ama senin yazıyı okuduktan sonra moralim bozulmuştu. Depoyu boşalt her yere WD40 sık falan. Teferruatı çok uzun olduğundan kışın elini süremeyeceksin demektir bu uğraşa girdikten sonra, bende pek taraftar değilim. İyi kuşam olduktan sonra sürmemek için bir sebep yok. Kışın motosiklet sürmek fikrinde en çok canımı sıkan yerin çamurlu olması ve yanından geçtiğim kamyonların beni olduğu gibi çamura boğmasıdır. Bugün yağmur olmamasına rağmen biraz nasibimi aldım çamurdan. Kamyonların arkasına düşmemeye gayret etmek lazım. Sanırım bende motosikleti kış konumuna almadan 1 veya 2 haftada bir kullanmak üzere garaja çekeceğim. Yazı için teşekkürler.
     
    Şenol SEL ve Goktug Uguz bunu beğendi.
  4. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    En güzeli gökhan. Yok akü başlarını sök yok depoyu fulle yok branda cek falan . Ya belki bi icimden binmek gelecek ula bunları geri toplamaktan üşenip binemem valla. O yuzden pinmeye devam .
     
    Şenol SEL bunu beğendi.
  5. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Ben kışın dahi hatta karda kıyamette bile biniyorum.Çok da zevkli oluyor.Tavsiye ederim.
    Ama bir şartla.
    Motosikleti sürmenin belli başlı şartları var.Bunları daha başından havalar müsaitken yerine getirmediyseniz çekin garajınıza motoru şartları yerine getirene kadar hiç binmeyin.
    Şartların en başında eğitim gelir.Sürüş eğitimi almadıysanız çekin garaja.
    Motosikleti tanımıyorsanız kışın çekin garaja yukarıda yazılanları uygulayın.Sizin sağlığınız için en ideali bu olacaktır.
    Full korumalı kıyafet ekipman kullanmıyorsanız çekin garaja.Bence eksikliklerinizi tamamlayana dek de çıkartıp binmeyin.
     
    ali şengelir bunu beğendi.
  6. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    Zaten bu dediklerin yoksa garaja degil direk satmak en hayırlısı.
     
    Şenol SEL bunu beğendi.
  7. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Kışlık bakım demişken ben özellikle İstanbul'lu arkadaşlarım için bir link vereceğim.Kampanyadan yararlanın derim
    http://www.motolab.com.tr/web/
     
  8. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    Ben geçen kış ybr ile karda dans etmiştik beraber :D
    Ancak fazer ile zor olacak. Satıp ybr mi alsam gene :)