Motosiklette etkili ve güvenli Frenleme teknikleri

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Reyzing tarafından paylaşıldı.

  1. Reyzing

    Reyzing Yeni Üye

    Kayıt:
    14 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    6
    Beğeniler:
    12
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    [​IMG]




    Motosiklet sürücüleri için gaz açmaktan kolayı yoktur. Harika bir hava, nefis bir asfalt muhteşem manzaranın eşliğinde sürüş zevki. Peki tüm bu motosiklet sürücüleri acil durumlarda motorlarını ne kadar tanıyorlar ve ne kadar kontrol edebiliyorlar?
    İşte bu makale belki de tüm motosiklet sürücüleri için hayati önem taşıyan bir konu üzerine. Acil durumlarda frenleme teknikleri...






    1.Hangi frenaj türü en etkilidir?

    Motosiklette ön frenlerin frenaja etkisi arka frene nazaran daha fazla önem arzeder. Bu elbette zemin yapısına lastik durumuna ve hava koşullarına göre %60 ile %80 arasında değişkenlik gösterir.Ön frenin etkisinin asıl sebebi frenlemenin başlangıcıyla birlikte motosikletin ve sürücünün ağırlığının denge noktasından (genellikle ortadadır) öne doğru taşınmasındandır. Etkili bir fren tekniği kullanılgdığında motor ağırlığı ön tekeri zemine doğru bastırarak tekerin giderek frenaj boyunca yere yapışmasını sağlamaktadır.

    2.Ön frene ani (sert) yüklenme ön tekerin kaymasına sebep olur mu?

    Hem evet hem hayır.! Motosiklette freni aniden kitlemediğiniz müddetçe -yine sıradışı yağlı kaygan zeminler hariç- sert frenleme, ön tekerin kontrolünü kaybetmenize sebep olmaz. Ancak bunun koşulları vardır. Öncelikle frenaj sırasında motorun dik konumda olması ve prograsif frenleme tekniği uygulanması gerekmektedir. Bu şartlar altında ön tekerde kontrol edilebilir bir kayma olabilse de tutuş ve kontrol kaybı ihtimali minimumdur.

    3. Arka frene ani (sert) yüklenme kaymaya sebep olur mu?

    Ağırlığın frenleme ile öne kaymasından dolayı arka frenin tutuş gücü minimuma inmekte ve hafifleyen teker ile kayma ihtimali son derece olası hale gelmektedir.



    4. Arka tekerin kaymasına nasıl engel olunur?

    Arka lastiğin kaymasına engel olmak kolaydır. Frenleme esnasında gözünüzü ufka (ileriye) doğru konumlandırın ve gitmek istediğiniz yöne hedeflenin, bu durumda arka lastiğin balık kuyruğu ivmelenmesi (sağa-sola yalpa) minimumda tutulabilir. Basit ve gelişmiş frenleme teknikleri öncelikle kontrol altındaki durumlarda denenmeli ve sıklıkla prova edilmelidir. Tüm bu teorileri üzerinize gelmekte olan bir kamyona karşı denemeniz pek akılcı olmaz. Etkili frenajın öğretildiği trafiğe kapalı alanlarda eğitimcilerle çalışmak, kaza anında riskleri en aza indirmek demektir.

    5. Frenaj doğal bir yetenek midir?

    Frenaj, ne babadan oğula geçen ne de senelerce motosiklet kullanılarak elde edilen bir yetenek değil, aksine son derece bilinçli bir şekilde öğrenilerek sürekli olarak provası yapılması lazım gelen bir bilinçtir. Zaman içinde kendiliğinden bir refleks haline gelmesi için ilk önce sıkı bir biçimde üzerine giderek antreman yapılması gerekmektedir. Fren bilgisi motosiklette öğrenilmesi gereken en önemli manevra unsurudur. Unutmayalım ki gelişmiş tekniklerin trafikte kullanılmadan önce mutlaka trafiğe kapalı alanlarda tecrübe edilmesi yol ve sürüş güvenliğinizi arttıracaktır. Araştırmalar şunu göstermektedir ki pratik yapılmadan bu konuları teorik olarak bilenlerin karşılaştıkları kaza durumlarında değil gelişmiş teknikleri, basit frenleme bile yapamadan kazalardan zarar gördüklerini göstermektedir.

    6. Motosiklet sürücüleri için frenaj için emniyetli özel bir teknik var mıdır?

    Evet. bu uygulama, KADEMELİ FRENLEME diye adlandırılabilir. bu frenleme metodu, sürücüye kontrol edilebilir ve tahmin edilebilir güvenli frenaj sağlar.

    7. Acil durumda, kademeli frenleme yaparken her iki frene de konsantre olmak gerekir mi?

    Bu değişkenlik gösteren bir konudur. Bazı tecrübeli sürücülerin belirttiğine göre , kimi acil durumlar karşısında panik yaşayan sürücülerin sürüş yeteneklerinde azalma görüldüğü ve sürücülerin ön fren kaybı yaşamadan arka freni de mükemmelce uyguladıkları araştırmalarda ortaya çıkmaktadır. Aynı araştırma sonuçları, ortalama bir sürücünün, acil durumda sadece bir fren üzerine düzgün bir şekilde konsante olabildiğini, ve eğer kendisini yeterince tecrübeli bulmuyorsa, mütevazi bir biçimde tek frene konsantre olmasını tavsiye etmektedir. Motosiklet kullanırken, acil durum frenajında her iki frenden konsantre olmanız gereken fren, ön frendir çünkü ön freni kitlediğiniz ve bu durumu düzeltemediğiniz anda düşüş kaçınılmaz olur. Amerikan Motorsiklet Güvenlik Federasyonu'na göre, ecil fren durumunda her kik frenden de azami frenaj beklentisinde bulunursanız, her iki frenden de etkili bir tutuş alamazsınız. Federasyonun tavsiyesi her iki frenden, her defasında birine konsantre olmak şeklindedir. Yani, azami frenaj için ya ön yada arka frene konsantre olun, %80 tutuş sağlayan ön fren olduğu ve ancak yanlış ön fren uygulaması düşmenize sebep olacağı halde bile ön frenin kullanımının iyice kavranıp, öncelikli uygulanması daha mantıklı gözükmektedir...

    Çeviri: Reyzing.com

    Yazının devamı iiçin tıkla...
     
  2. huseyin.sait.61

    huseyin.sait.61 Site Bağımlısı

    Kayıt:
    22 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.155
    Beğeniler:
    425
    Motosiklet:
    Honda
    bu çok degerli paylaşımınız için teşekkür edreim çok faydalı bilgiler herkesin dikkatlice okumalarını tavsiye edreim
     
    selcuk77 bunu beğendi.
  3. Ozgur Baglama

    Ozgur Baglama Site Müdavimi

    Kayıt:
    13 Ocak 2008
    Mesajlar:
    1.380
    Beğeniler:
    720
    Şehir:
    Bakırköy, İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    bilgiler için teşekkür ederim ama okumakla olucak şey değil pratik kesinlikle lazım zaten bu tür frenaj olaylarında refleks ön planda oluyor insan doğru bildiğini yapamıyor.umarım hiçbir motorcu arkadaşım bu tür olayla karşı karşıya kalmaz.
     
  4. Dr_Wiktor

    Dr_Wiktor Aktif Üye

    Kayıt:
    20 Mart 2008
    Mesajlar:
    189
    Beğeniler:
    56
    Motosiklet:
    Honda
    bu değerli bilgiler için sağol kerdeşim
     
  5. Metin

    Metin Site Müdavimi

    Kayıt:
    19 Nisan 2008
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    1.618
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Emeğine sağlık arkadaşım... Yalnız yazdıkların racing motorlar için geçerli sanırım,çünki ağırlık dağlımı filan diğer motorlarda farklı olduğu için frenleme de farklı sanırım... Ama motorsiklette en güvenlisi Orko kardeşimin de dediği gibi ani fren yapma durumunda kalmamak...
     
  6. Reyzing

    Reyzing Yeni Üye

    Kayıt:
    14 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    6
    Beğeniler:
    12
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Makalenin faydalı bulunmasına sevindim, herkese ayrıca teşekkür ederim. Forum yönetiminin de desteğiyle derlediğim yazıları zaman buldukça sizlerle paylaşacağım. Bu makale sadece Spor motorlar için değil tüm motorları kapsamakta, elbette ki ağırlık dağılımı tüm segmentlerde farklılık gösterir ve spor motosikletler çabuk süratlendikleri için daha yüksek konsantrasyon ve tecrübe ister. Ancak makalede anlatılan teknikler tüm ikitekerlerde uygulanabilir. Zaten makalenin büyük bölümü Amerikan Motosiklet Güvenlik federasyonun bildirisinden yola çıkılarak yazılmıştır. ORKO nun da dediği gibi teori pratik olmadan hiçbişey ifade etmez. Buradan aldığımız bilgileri muhakkak trafiğe kapalı alanlarda tecrübe etmeliyiz.
     
    burak.kanmaz ve Metin bunu beğendi.
  7. Metin

    Metin Site Müdavimi

    Kayıt:
    19 Nisan 2008
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    1.618
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Bu bilgiler genel olarak doğrudur ona birşey demiyorum,ama scooter veya maxiscooter gibi motorları mesela ayırmak lazım...Daha önce de yazmıştım,scooter tarzı motorlarda dizlerinizin arası boş olduğu için fren ve virajlarda motoru diz ile kontrol mümkün değil,ağırlık dağılımı da farklı olduğu için ön frene yüklendiğiniz anda yerdesiniz demektir,motor altınızdan gider(kullananlar bilir)benimde başıma geldi,asfalt temiz veya değil pek farketmiyor.Bu yüzden Scooter tarzı motorlarda iki freni de çok dengeli kullanmak gerek ve mümkün mertebe ani fren durumundan kaçınmak ve fren mesafesini daha uzun tutmak en idealidir...Bu yazıyı özellikle aramızda motor kullanmaya yeni başlamış scooter kullanıcıları için tecrubelerime dayanarak yazdım... Aman arkadaşlar virajlara yavaş girmek lazım,çünki motor virajı daha keskin dönmesi için dizlerle yardımcı olamıyoruz,aynı şey fren yaptığımızda da geçerli,fren esnasında motoru düz tutmamız diğer motorlara göre çok daha zor... Kazasız belasız sürüşler...
     
    Ferhat Taskın ve huseyin.sait.61 bunu beğendi.
  8. huseyin.sait.61

    huseyin.sait.61 Site Bağımlısı

    Kayıt:
    22 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.155
    Beğeniler:
    425
    Motosiklet:
    Honda
    evet metinabi haklı scooter larda önfireni kullanmata çok dikkatli olunmalı motor dik ve dümenimde tamdüz olmadıgı müddetce ön firene fazla yüklenmem ama öyleysem konum itibariyle ön firenime arkadan dahaçok güvenirim yani yoldurumundan dahaçok motorun fiziki durumu öenmli scooter larda
     
  9. Celil

    Celil Kıdemli Üye

    Kayıt:
    8 Haziran 2008
    Mesajlar:
    236
    Beğeniler:
    121
    Şehir:
    İzmiR/Çigli
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    PayLaşım için TeşekküRLeR...
     
  10. Ferhat.Ulucan

    Ferhat.Ulucan Site Bağımlısı

    Kayıt:
    2 Şubat 2008
    Mesajlar:
    393
    Beğeniler:
    261
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Metin abi, ben benim scooter da denedim. Ön freni kullanarak durmaya çalıştığımda mesafe olarak arka freni kullandığımda durduğum mesafeden cok cok daha kısa mesafede durabildigimi farkettim. Hatta bu sekilde bir kac defa da kaza yapmaktan kurtuldum.
    Ön tekeri, eğer düz gitmiyor isek, kaydırmadığımız sürece frenlemede en aktif kısım olarak kullanabiliriz diye dusunuyorum.
     
    Metin bunu beğendi.
  11. Metin

    Metin Site Müdavimi

    Kayıt:
    19 Nisan 2008
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    1.618
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Fulu kardeşim sen sen ol,ön frene fazla yüklenme,çünki scooterlerin önü hafif olduğu için motor altından gidiverir...Bizde ön fren yavaşlamak için değil durmak içindir... Mesela hızlı gidiyorsun durman gerekti,iki freni de dengeli sıktıktan sonra durmaya yakın öne biraz daha yüklenirsin...;)Diğer motorlarda motor önde olduğu için ağırlık öndedir,birde oturma pozisyondan dolayı sürücünün ağırlığı da öne geldiği için ön fren daha etkilidir...;)Bizde ise ağırlık ortadadır...:);)
     
  12. Reyzing

    Reyzing Yeni Üye

    Kayıt:
    14 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    6
    Beğeniler:
    12
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Metin bey, tecrübeye dayalı yorumlarınıza ayrica teşekkür ederim, yalnız makalenin tamamını okuduysanız, sadece ön frenden bahsetmiyor bu yazı, aksine iki frenin de kullanılması gerektiği ancak acil durumlarda bir frene konsantre olunmalı ve özellikle yazıda belirtilen PROGRASİF FREN TEKNİĞİ ve KADEMELİ yüklenme açıkça anlatılmış. Bu yazının büyük bölümü, Amerikan motosiklet güvenlik federasyonu tarafından uzun yıllar süren araştırmalar sonucu oluşturulmuş güvenlik raporlarından derlenmiştir.

    İleri ivmeli taşıtlarda ağırlık merkezi her zaman frenleme sırasında bulunduğu noktadan öne doğru kayar. Bu fizik kuralıdır. Yazıda anlatılan fren tekniğini tam olarak anladınızmı bilemiyorum ancak bu teknik iyi tecrübe edildiği takdirde Scooterlar için de geçerlidir. Motorların tamamında ani frenleme özellikle ülkemizin kalitesiz ve kirli yollarında tutuş açısından tehlike yaratacaktır o yüzden kademeli frenleme(prograssive braking) bizler için hayati önem taşıyan bir konudur.

    Bu teknikleri okumak ve bilmek tek başına hiçbirşey ifade etmez tabi, mutlaka trafiğe kapalı alanlarda bilgili sürücülerin ya da eğitmenlerin gözetiminde tecrübe edilmelidir. Scooter olsun, racing olsun, frenlemede ağırlığın yer değiştirmesi iyi takip edilmezse düşmek kaçınılmazdır ya da arka frene ani yüklenmek kaydırarak arka tekeri yanınıza getirir ki highsiding denilen yüksek düşüş durumu hasıl olabilir.

    toparlayacak olursak, tüm motosiklete gönül veren arkadaşlarım lütfen fren konusunu ihmal etmesinler ve unutmasınlar ki acil durumlarda bizi koruyacak en büyük faktör bilgi ve tecrübemizdir.
     
    Metin bunu beğendi.
  13. Metin

    Metin Site Müdavimi

    Kayıt:
    19 Nisan 2008
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    1.618
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Verdiğin bilgiler için teşekkür ederim Reyzing kardeşim...Bilgiye hiçbir zaman karşı değilim,ama şu atasözünü de unutmamalı "Denizde yüzmeyi bilen boğulur"...Beni amerikan federasyonu hiç mi hiç ilgilendirmiyor,çünki bizim yollarda bizi kurtaracak onların yazdıkları değil,kendi dikkatimiz,tedbirimiz,minimum risk ve tecrubelerimizdir...Bilmek güzel birşey,ama aynı zamanda da insanı risk almaya iten bir özgüven getirir,motorsiklet te de riskin pardonu yoktur...Yazılanları çizilenleri gayet iyi takip ediyorum merak etmeyin,ama inanın en yararlı bilgileri yinede FORUMLARDA gerçek yaşanmış olaylarda bulursunuz,bunuda unutmayın...Ben yinede Orko kardeşimin yazdıklarına katılmadan yapamıycam"en önemlisi ani fren durumuna düşmemek",çünki o an sizin bildikleriniz değil fizik kuralları geçerlidir...Saygılarımla
     
  14. Ozgur Baglama

    Ozgur Baglama Site Müdavimi

    Kayıt:
    13 Ocak 2008
    Mesajlar:
    1.380
    Beğeniler:
    720
    Şehir:
    Bakırköy, İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    tartışmaya gerek yok taa başındanda dediğim gibi bu iş reflex kim ne anlatırsa anlatsın insan öyle bi durumda reflexlerine güvenerek hareket eder federasyonu düşünmez.istersen gece gündüz pratik yap yine çok zor ihtimal.
     
    Metin bunu beğendi.
  15. Metin

    Metin Site Müdavimi

    Kayıt:
    19 Nisan 2008
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    1.618
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Katılıyorum Orko kardeşim...;):)Ayrıca bu konuda da kimseyle tartışmam...:)
     
  16. Ferhat.Ulucan

    Ferhat.Ulucan Site Bağımlısı

    Kayıt:
    2 Şubat 2008
    Mesajlar:
    393
    Beğeniler:
    261
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    O zaman kısaca " Alnımıza ne yazıldıysa o dur " diyebilirmiyiz :D
     
  17. Metin

    Metin Site Müdavimi

    Kayıt:
    19 Nisan 2008
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    1.618
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    E o da var tabii fulu kardeşim...:D:D:D
     
  18. mkaraca

    mkaraca Üye

    Kayıt:
    23 Haziran 2008
    Mesajlar:
    30
    Beğeniler:
    17
    Şehir:
    van
    Bilgiler için sağolun. yeni kullanıcıyım ve bunların hepsini öğrenmeye çalışıyorum. herkese teşekkürler
     
    Metin bunu beğendi.
  19. ismet atam

    ismet atam Yeni Üye

    Kayıt:
    6 Temmuz 2009
    Mesajlar:
    3
    Beğeniler:
    0
    Şehir:
    istanbul ve Datça
    Motosiklet:
    Honda
    Uyarılarınız için teşekkürler Metin Bey. Benim evimin önünde dik bir yokuş var.
    Motorum Honda Beat scooter. Henüz acemiyim. Bu yokuştan inerken nasıl fren kullanayım ? Scooterda gaz kapalı yokuşu inerken motor freni devreye girer
    mi ? Yokuşu inmeden önce hangi pratikleri yapmalıyım ?