Reflekslerinizi köreltmeyin!!!

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Erol tarafından paylaşıldı.

  1. Erol

    Erol Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Ekim 2007
    Mesajlar:
    5.997
    Beğeniler:
    3.113
    Şehir:
    İstanbul-Çamlıca
    Motosiklet:
    BMW
    REFLEKSLERİNİZİ KÖRELTMEYİN!!!
    İlk olarak “Refleks Nedir?” ile başlayalım.
    Bilimsel kitaplar refleksi; “çevreden gelen herhangi bir uyaran karşısında bilincin, istemin her¬hangi bir etkisi olmadan meydana ge¬len, aynı uyaran karşısında aynı şekilde beliren hareketlerdir. Uyarıya karşı istem dışı hareket” olarak tanımlamaktadır.
    Birçoğumuz kış aylarında hava şartlarından dolayı motosiklete pek binmiyoruz veya yaz aylarındakinden daha az biniyoruz.
    Binmemek veya daha az binmek... Her iki durumda da yoğun bir şekilde motora binilmediğinden dolayı, motosikletin üzerinde reflekslerin az da olsa körelmesi muhtemeldir. Bu da, yolda herhangi bir durumda gözlem, bilgilerin toplanması ve analizi, gaz hassasiyeti, fren, manevra vs. gibi zamanında yapılması gereken eylemlerde geç kalınmasına neden olabilir.
    [​IMG]Motorun üzerinde en çok ihtiyacımız olan şeylerden birinin “zaman” olduğunu birçoğunuz biliyorsunuz. Ve kazanılan bu zamanın öyle dakikalarla olmadığı, saniyelerle ifade edildiği de gayet iyi bilinmekte. İşte reflekslerin körelmesiyle birlikte kaybedilecek 2-3 saniye, tehlikeye olan yakınlığı artırabilir. Hatta sürücü ne olduğunu bile anlamadan kendini tehlikenin hemen yakınında veya içinde bir anda bulabilir.
    Buradaki “bir anda” kelimesini biraz açmak isterim. Çünkü kazaya karışmış veya şans eseri kazayı atlatmış olan bir sürücünün genelde kullandığı cümlenin ilk kelimelerini oluşturur “bir anda”... Örneğin, “abi araba sağdan bir anda çıktı”, “sorma! Araba önümde bir anda fren yaptı”, “köpek bir anda yola fırladı”, “çocuk belediye otobüsünün önünden bir anda yola çıktı” vs. Aslında “bir anda” hiçbir şey olmaz. Mutlaka bir gelişme süreci vardır. İşte buradaki asıl hedef; bir olayın ilk başlangıç anını yakalayabilmek, hatta en güzeli gerçekleşme ihtimali olan bir olayı tahmin edebilmek ve tehlike ile içi içe olmadan eylem planını (mutlaka bir “B” planı ile baraber) hazırlamak ve zamanında da bu planı uygulamak olmalıdır.
    Sürüş sırasında birçok konuda tahmin yeteneğimizi kullanıyoruz. Ve bu tahmin yeteneği sayesinde hazırlanan eylem planı ile olaya karışmadan hatta gerçekleşmesi muhtemel olayı görmeden kurtuluyoruz. Tahmin edebilmek için veri toplamak veri toplamak için de aynı anda birden çok uyaranı görmek gerekir.
    İşte, motora binilmeyen veya uzun zaman aralıkları ile binilen bu dönemlerde faydalı olabileceğini düşündüğüm, reflekslerin geri kazanılması ve körelmemesi için yapılması gerekenlere dikkatinizi çekmek isterim.
    Tehlikeye en yakın olduğunuz zamandır, uzun bir aradan sonra havanın güzel olduğu bir gün motorla tur atmak. Böyle bir tura çıkmak istiyorsanız mutlaka her zaman sürdüğünüzden çok daha düşük hızlarda motorunuzu kullanın. Eğer bu bir grup sürüşü olacaksa daha da dikkatli olmanızda fayda vardır. Gruptaki diğer sürücüler motor kullanımlarına hiç ara vermemiş olabilirler, onlara yetişmeye çalışmayın. Bu konuda kendinizi kontrol edin ve her zaman limitlerinizi bilerek motosikletinizi kullanın.
    Kendinizi sürüşe hazırlamaya ve reflekslerinizi de canlandırmaya müsaade edecek şekilde motorunuzu kullanın. Özellikle de yavaş ve sakin…
    Göz reflekslerinizdeki azalmanın farkına varamasanız bile gözlem yapma yeteneğiniz düşmüştür. Çevresel bakışın etkin kullanımı da zayıflamıştır. Önceki sürüşünüze nazaran tehlikelerin farkına varma ve analiz edip önceliklendirmede ciddi farklar vardır. Bunları yeniden kazanmak için de uygulama yapmak ve tekrar etmek şarttır.
    Gaz kullanımı ve fren kullanımı hassasiyeti de zayıflamıştır. Bu özellikleri geri kazanmak için kendinize süre tanıyın. Çünkü bu hassasiyet genellikle tek bir sürüşte geri kazanılamayabilinir.
    Neler yapabiliriz;
    En güzeli; kısa da olsa sürüşe ara verilmiş bir dönemden sonra tekrar motora binmeden önce mutlaka bir Ara-Kontrol Seminerine katılmak. Seminere katılmak; panik fren, panik fren ile birlikte debriyaj kullanımı ve bakışın ileride olması, engelden kaçma, engelden kaçma eylemi sırasındaki debriyaj kullanımı ve bakışın engelde değil kaçış noktasında olması, yavaş sürüşte gazı-debriyajı-arka freni birlikte kullanma gibi refleks haline gelmesi gereken eylemleri geri kazanmanıza imkân sağlayacaktır. Hatta bu seminerde ileri bakışta bile ilk egzersizlerde sıkıntı çektiğinizi hissedeceksiniz. Ve ilerleyen egzersizlerde de bunu düzelttiğinizi fark edeceksiniz.

    Kendi kendinize de daha önce gördüğünüz egzersizleri çalışmanın ve bol tekrar etmenin size mutlaka faydası olacaktır. Boş ve güvenli bir alanda bunları tekrar etmeniz ve uygulamanız önemlidir.
    Ama bu reflekslerin geri gelip gelmediği onayını kendi kendize vermek zordur. Daha önce bu tür seminerlere katılmış olsanız bile semineri yenilemekte fayda vardır. Çünkü siz resmin içindesinizdir. Kendi kendinize yaptığınız egzersizlerdeki doğrularınızı ve hatalarınızı fark etmeyebilirsiniz. Mutlaka bu konuda yetkili ve sertifikalı eğitmenlerin olduğu bir kurumdan destek alın. Bu eğitmenlerin sizi gözlemlemesi, yani resmi dışarıdan görmesi gerekir. Yaptığınız doğru ve yanlışları aktarabilmesi için bu önemlidir.
    Reflekslerimizi kontrol etmek ve geri kazanmak herşeyden önce bizim irademizde. Yeter ki onları olağan hareketler haline getirene kadar doğru çabayı harcayalım.
    Güvenli sürüşler
    Engin BALABAN (İzmir)
    I.A.A.-A.R.A. Senior Observer
     
  2. levend 18

    levend 18 Yeni Üye

    Kayıt:
    5 Kasım 2010
    Mesajlar:
    2
    Beğeniler:
    1
    Keşke bu yazınızı daha önce görmüş olsaydım.Uzun bir aradan sonra motora bindiğimde çok ciddi bi kaza yapıp aylarca yatmak zorunda kaldım.Eğer bi müddet egzersiz yapıp binmeye başlasaydım eminim bu kaza olmazdı ve bir sürü sıkıntı çekmezdim.Ayağa kalktıktan sonra bu öğüdünüzü uyguladım sık sık boş bi alanda egzersizler yapmaya çalışıyorum ve çok faydasını görüyorum.Bütün ara veren arkadaşlara bu tavsiyenizi mutlaka dinlemelerini salık veririm.Çok teşekkürler.
     
    Erol bunu beğendi.