Riskin Yönetimi...

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Risk Yönetimi: Temel ancak az bilinen biniş yeteneği

    --------------------------------------------------------------------------------

    Gectigimiz aylarda MEGARIDER da çıkan ve OMM tarafindan cevrilerek ekim 2004 bultenine
    konan bir yaziyi hepinize faydali olabilecegini dusunerek foruma aktariyorum.
    Malesef kendimle ilgili birkac hatayi burada goruyorum. Sizlerin de en az bir kez okumanizi dilerim.


    MEGARIDER
    http://www.megarider.com/index.html


    Risk Yönetimi, birçok sürücü tarafından bilinçsizce uygulanmasına karşın,
    hiç bir zaman bilinçli olarak düşünülmeyen bir konudur. Halbuki, birçok
    düşünce ile geliştirilen sürüş yetenekleri gibi üzerinde bilinçli olarak düşünülüp
    birçok duruma uygulansa, gelişim potansiyeli en geniş alanlardan
    biridir. Risk Kontrolü, en geniş anlamı ile, özel duruma dahil olan tehlikenin
    anlayıp, bu olayda riski azaltmak için gereken önlemleri kademeli olarak
    uygularken, bu özel durumdan en çok yararı sağlamak demektir. Bir
    iş de olduğu gibi, alınan bir makinenin işyeri güvenliğine olumsuz etkileri
    düşünülerek gerekli yardımcı ekipmanlar ve eğitimlerden yararlanarak
    hem makinenin daha güvenli kullanımı hem de dahil olabileceği bir kazada
    yasal sorumluluğu en aza indirmek için yapılan risk yönetimidir. Sıfır
    veya ikinci el bir motosiklet alan sürücü gerekli kıyafet ve eğitim için ayı-
    racağı bütçe de benzer bir Risk Yönetim şeklidir. Risk Yönetimi Güvenli
    Sürüş’ün ayrılmaz bir parçasıdır. En az kaza yapıp en çok haz alan
    sürücü genellikle motora binmedeki riski kabul edip bunu kabul edilebilir
    düzeye indirmek için gereken adımları atan sürücüdür.

    Riskin Varlığını Kabul Etme.

    Motosiklet kullanmadaki riski kabul etmek, Risk Yönetiminin uygulanması-
    ndaki ilk adımdır. Risk yönetimi , sürücünün riskin büyüklüğünü kabul etmeye
    hazırlanmasında kullanılan kişisel değerlendirmedir. Başkalarının
    canına veya malına zarar vermeyecek riskleri almak temel olarak sürücünün
    vereceği bir karardır. Buna uygun olarak motora biner. Farkına varmı
    şsınızdır, başkalarının canına veya malına zarar vermemeyi risk yönetiminin
    temeli olarak şart koştuk. ”insanlara risk” duygusal ve parasal faktörler
    de içerir, zorunlu kask takılması risk yönetiminin kabul edilebilir basamakları
    ndan biridir, zira kask kullanılmadığı zaman yaşanacak olan bir
    kazada topluma yüksek maliyetli-yoğun bakım içeren hastanede yatma -
    tedavi maliyetine neden olmak, kasksız motosiklet kullanımının sürücünün
    alabileceği riskler listesinden çıkartılmasını haklı kılacak bir nedendir.
    Başkalarının malına ve canına demekle zaten sürücüye oldukça geniş bir
    risk düzeyi kalmaktadır. Sürücü kararını, olayın tüm boyutlarını algılayarak
    vermeli ve birinden diğerine büyük farklılıklar gösterebilir. Örneğin, Risk
    Yönetimine göre bazı sürücüler yağmurda, diğerleri soğukta, başkaları
    karda binmeyi red ederken, başka sürücüler de bu durumlarda motora binebilmektedirler.

    En belirgin risk yönetimlerinden biri de o özel durumda gidilmesi gereken
    sürattir. Birçok faktörü içeren bu durum risk yönetiminin klasik bir örneğidir:
    - Sürücünün sağlığı
    - Sürücünün yeteneği
    - Motorun lastiklerinin tipi
    - Motorun durumu
    - Motorun tipi (spor veya Turing mesela)
    - Yolun durumu
    - Hava şartları
    - Gruptaki diğer sürücülerin tercih ve düzeyleri (eğer etrafınızdaki insanları
    n güvenliği risk yönetiminize dahilse). Bir sürücü hakkında, almak istemediği
    risklerden dolayı ödlek, bir başka sürücü içinse almak istediği risklerden
    risklerden dolayı çatlak diye düşünebiliriz, fakat risk yönetimi daha önceki
    özel durumların dışında, risk düzeyi sürücüye göre olmalıdır der. Ancak
    bir ön koşul var bunlar için, konu hakkında karar verebilmek için sürücü
    yeterli eğitime ve beceriye sahip olmalıdır. Fakat, tekrar edersek, motosikleti
    düzgün şekilde kullanmak için beceri ve eğitime sahip olmak da risk
    yönetiminin bir parçasıdır.

    Risk Değerlendirmesi

    Risk yönetiminin önemli bir parçası Risk Değerlendirmesidir. Bu da diğer
    edinilen sürüş yetenekleri gibi öğrenilen bir yetenektir. Yeni motosiklete
    sahip çoğu insan risk değerlendirmesi açısından çok düşük bir düzeye
    sahiptirler. Risk değerlendirmesi motora binmeye karar verdiğiniz anda
    başlar. Böylece motosiklet kullanma risk değerlendirmenizin sizin kabul
    edebileceğiniz bir düzeyde olduğuna karar vermenizi sağlar. Bazıları kaza
    geçirdikten sonra motora binmekten vazgeçmelerinin nedenini şu anda
    algıladıkları yüksek düzeyin başlangıçtaki kabul ettikleri risk düzeyinin
    üzerinde olmasının ve bu düzeyin artık kabul edilemez olduğunun sinyallerini
    almaya başladıkları olarak açıklarlar. Motora binmeye karar verdikten
    sonraki risk değerlendirmesi ise ne giyileceğidir. Koruyucu kıyafetlerin
    seçilmesi risk değerlendirmesinin kalitesini ya da yeteneğini gösterir.
    Risk değerlendirmesini yeterli düzeyde yapamayan kişi ya yeterince korunmayacak ya da aşırı korunacaktır.

    Riske Karşı Koyma

    Risk değerlendirmesinin bir parçası da riske karşı koymadır-sürücünün aldığı
    defansif konum veya başka bir değişle yoldaki sürprizler karşısındaki
    reaksiyona verdiği önemdir. Bu tepki ya sürücünün aldığı eğitime veya
    yaşadığı acılı deneyimle ilişkilidir.
    Sürücünün kavşaktaki davranışı basit bir riske karşı koyma davranışı olarak
    değerlendirilebilir. Güçlü risk tepkisi olmayan (genellikle deneyimsiz
    olanlar) sürücüler yeşil ışık yanan veya kalabalık kavşağa yaklaştıklarında
    hızlarını arttırma eğilimindedirler. Orta düzeyli olan sürücüler ise bu durumlarda
    hızlarını değiştirmeden kavşağa yaklaşanlardır. Yüksek düzeyde
    olanlar ise yatay olarak çizgiye yaklaşarak, hızlarını en az değiştirecek şekilde
    gazı kapatarak, ağırlıklarını hafifçe öne aktararak olası bir ani duruma
    tepki verecek şekilde güçlü defans konumuna geçerler. Aşırı gelişmiş
    risk değerlendirmesine sahip sürücüler ise her türlü kavşak ve yeşil ışıkta
    fren yaparak yavaşlamak eğilimindedirler. Risk reaksiyonuna sahip olmayanları
    n ise “çok tehlikeli” oldukları için motosikletlerini kavşaklara (veya
    başka yerler) sürmek istemeyeceklerdir.

    Riski Tanıma

    Risk yönetiminin başka bir parçası da riski tanımaktır. Açıktır ki,riski tanı-
    mayan riski yönetemez. Sürücüler için riskler subjektif veya objektif olarak
    iki türdürler. Subjektif riskler sürücünün davranışının doğasında olanlardır.
    Objektif olanlar ise, diğer sürücüler, çevre, araçlar ve yol koşulları olarak
    dışsal faktörlerdir. Profesyonel bir sürücünün ilk yapacağı şey kendi davranı
    ş şekillerini ve sürüş felsefesini gözden geçirip bunların onun risk dü-
    zeyinin kabul edilebilir/gerekli sınırlar içinde olup olmadığına karar vermesidir.
    Eğer gözden geçirme sonucunda bu riskler gereksiz görülüyorsa o
    zaman sürücü davranış şekilleri ve biniş felsefesi üzerine çalışıp bunları
    değiştirmelidir. Bu zihinsel analiz risk yönetimi açısından gerçekleştirilmesi
    en zor olanıdır, zira kendinizi dışardan başka biri olarak görüp davranış
    ve felsefenizi değerlendirmenizi gerektirir.
    Bu çalışmalar bazıları için motora binme ile ilgili sancılı değişikliklere neden
    olabilir. Riski yönetebilmek için dış riskleri tanıyabilmek gerekir. Dış
    riskler çok çeşitli olmalarına karşın somut oldukları için içsel ve felsefik
    olanlara göre belirlenmeleri daha kolaydır. Riski tanıma ve yönetme ile
    en iyi değerlendirmeyi sürücünün yağmurlu havadaki motoru kullanı
    ş şekli ile basit ve açık bir şekilde görebiliriz. Buradaki dış etken hava
    durumu olup sonucunda kullanışın ıslak yol v.s. gibi şartlardan
    dolayı rahatsız edici halde olmasıdır. Profesyonel sürücüler ıslak havanı
    n riski arttırdığını bilirler. Bu riski bilen sürücü kendi kişisel risk
    yönetim kararını verir. Bazıları riski normal düzeyde görüp her zaman
    ki gibi işe gidecektir. Bazıları bu şartların normal risk düzeyini arttırdığı
    nı düşünüp gereken önlemi alacakken diğerleri oluşan risk düzeyinin
    kendi kabul edilebilir sınırlarının dışında olduğunu değerlendirerek
    iş araba ile gitmeyi tercih edeceklerdir. Bu noktada bazı sürücüler
    bu gerzeklerin işe nasıl araba ile gittiklerine dudak bükecek. Ancak ortama
    kar ve buz ekleyerek riski arttıralım. Bu sürücüler neye karar verecek
    o zaman? işte burada sürücülerin kendi yeteneklerine bakıp, değerlendirip,
    bu değerlendirmeye verdikleri yanıtın tam bir sunumunu görüyoruz.
    Burada her sürücü kendi düzeyini adlandırıyor, profesyonel sürücü ise bu
    kararı kabul etmelidir. Eğer diğer sürücülerin düşük düzeyli risk kabullenmeleri
    birini rahatsız ediyor ve onların düzeyine inemiyorsa, onları daha
    yüksek düzeyli riskler alma yönünde onları zorlamaktansa onlarla beraber
    yol yapmamalıdır. Hiçbirimizin diğerini kabul etmediği bir risk düzeyinde
    motora binmeye zorlamaya hakkımız yoktur.

    Risk yönetimi motosikletle ilgili birçok kararda yerini alır; ne nerede,
    ne , ne zaman, sürüş şekli; beraber bindiklerin; sigortalama, bakım ve
    onarım, koruyucu giysiler ve tabii eğitim. Son olarak Risk Yönetimi
    en önemli sürüş yeteneklerinden biridir. iyi bir ‘Risk Yönetim Yetene-
    ği’ edindirmek bir sürücüyü güvenli, hızlı ve çok çok iyi bir sürücü yapacaktır.
     
    Erol bunu beğendi.