rodaj nedir

Konu, 'Servis ve Teknik Destek Genel Konular' kısmında A.HAMDİ tarafından paylaşıldı.

  1. A.HAMDİ

    A.HAMDİ Organizatör

    Kayıt:
    9 Mart 2008
    Mesajlar:
    1.105
    Beğeniler:
    472
    Şehir:
    ALANYA-ANKARA
    Motosiklet:
    Kawasaki
    arkadaşlar, rodaj nedir.
    motor cinslerine(tek -çift-dört silindir)
    ve şekillerine (v-dik motor) göre değişirmi,
    motor üzerindeki etkileri nelerdir,en iyi rodaj nasıl
    yapılmalıdır.:confused:
     
  2. ulas

    ulas Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Eylül 2007
    Mesajlar:
    3.159
    Beğeniler:
    4.285
    Şehir:
    Kadıköy/İstanbul
    Motosiklet:
    Yamaha
    Aslın bütün makinalar için geçerli olsa da motorlarin ilk defa kullanildiginda belli bi sure fazla isitmadan ve zorlamadan calistirilmasi anlamına gelir. Piston ve silindirlerin birbirine daha bi uyumlu calismasini saglar. Yanlis rodaj ilerleyen zamanlarda motosikletlerde guc kaybina yol acabilir.

    En iyi rodaj uzun yolda yapılan rodajdır.

    Motora göre mantıksal anlamda değişmez.

    İlk çalışmada piston ve silindirin etrafında küçük toz şeklinde parçacıklar vardır. Eğer motoru zorlarsanız bu parçacıklar silindire zarar verecektir aynı zamanda pistonlar da zarar görecektir. İlk yağ değişiminin 1000 km gibi kısa bir sürede yapılıyor olmasının anlamı da budur.
     
  3. Recep Varlı

    Recep Varlı Site Müdavimi

    Kayıt:
    8 Eylül 2008
    Mesajlar:
    2.779
    Beğeniler:
    1.457
    Şehir:
    İstanbul-Bayrampaşa
    Motosiklet:
    Salcano
    motorda yağ devirdaiminin tam olarak sağlanması ve yeni olan parçaların biribiriyle uyum sürecinde fazla zorlanmaması anlamınada gelir ilk bakımlarına kadar motorun belirtilen hız limitlerinde kullanılması motorun ömrü için çok faydalıdır örneğin bir scooterda ilk bakım 500 km.deyse ve fabrikaca önerilen hız limiti 40 km/s ise buna sabırla uyulmalıdır sıkıcı gibi gözüken bu işlem motordan daha uzun senelerce ve km.lerce daha verimli ve sağlıklı faydalanabilmemiz için çok önemlidir
     
    Mehmet_Begec ve A.HAMDİ bunu beğendi.
  4. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Arkadaşlarımız gereken bilgileri vermişler.

    biraz daha detaya inersek rodaj nedir?

    Rodaj sıfır km araçlarda aracın bütün parçalarının birbirine ve sürücünün vasıtaya alışmasıdır dersek yanlış söylemiş olmayız.

    Halk dilinde bir tabir var. özellikle otomobil kullanıcıları artık motorlar açılmış yani rodajı yapılıp gelmiş diyorlar. bununda kanıtı olarak ilk 1000 2000 veya 3000 km den sonra yağ değişimine girmemelerini gösteriyorlar. Ancak bu kanı yanlış. çünkü hiç bir fabrika sizin aracınıza binipte 3.000 km yol yapamaz. motorlar fabrikada imal edildikten sonra ortalama olarak 18 dakika bremze tezgahında çalıştırılırlar. test sürüşüde ortalama 15 dakika sürer kısacası yarım saat gibi bir sürede rodaj atlatılmaz. yeni teknoloji cnc tezgahları ile birbirine sürtünerek çalışan parçalar(piston-silindir , krank mili-yatakları, kam mili- yatakları, subaplar- subap yuvaları vs....) daha hassas işlenmektedir doğrudur. belki günümüzde eskisi kadar ağır rodaj kurallarıda yok doğrudur ancak aracınızı uzun süreli kullanmak istiyorsanız uymanızda ve bakım kitapçığında belirtilen km lerde mutlaka motor yağı, yağ filtresi gibi elemanların değişmesinde yarar vardır. Bazı kurallarada uymakta fayda vardır;

    -Azami son hızın(kitapçıkta verilen max. hız) 4 te üçünü geçmemek
    -Uzun süreli aynı viteste ve aynı hızda gitmemek
    -Ani duruş ve kalkışlar yapmamak
    -Motoru yüksek devirlerde çalıştırmamak
    -Motoru sıkıştırmamak
    gibi sıralayabiliriz. yapmazsak ne olur diye sorabilirsiniz. motor şanzıman gibi güç üretim ve güç aktarım organları frenler vs... yeni olduğundan aralarda gözle görülemeyecek metal çapakları, tam düz olmayan yüzeylerde çalışan parçaların üzerinde çizikler bırakır. bu çizikler ise ileriki dönemlerde motor kompresyonun düşmesine dolayısı ile çekiş düşüklüğü, fazla yakıt sarfiyatı, özellikle kışın zor çalışma gibi arızaların daha erken görülmesini sağlar. bu sebeple rodaj kurallarına harfiyen uyulmasında yarar vardır. rodaj kuralları silindir sayısına motor tipine yada yakıt sistemine göre değişiklik göstermez. önemli olan kullanım kitapçığında yazılı olan kurallara harfiyen uymak ve belli km ler sonucu motor yağını varsa yağ filtresini değiştirmektir. Yararını motorunuzu uzun süreli kullanınca anlarsınız.


    Bir diğer rodaj ise aslında bizler için daha önemli olan motora alışma süresidir aslında. ilk aldığınız motosikletlerde acemilik çekersiniz işte bu süredee hem motorunuzu korumuş hemde motorunuza alışmış, nerede nasıl davranacağınızı öğrenirsiniz. ayrıca motosiklet için rodaj süresince artçı alınmamasındada fayda vardır.
     
  5. İbrahim Gülenç

    İbrahim Gülenç Aktif Üye

    Kayıt:
    9 Haziran 2009
    Mesajlar:
    135
    Beğeniler:
    69
    Şehir:
    İzmir
    Motosiklet:
    Yamaha
    benimde bir sorum olacak arkadaşlar , motosikletimin ilk yağ değişiminin 1000 km.de olduğu yazılı kitapçıkta ama hem servis hemde çevremdekiler 1000 km.yi bekleme daha öncesinden yağını değiştir diyolar , hangisidir doğru olan ?
     
  6. oguzhan

    oguzhan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Eylül 2008
    Mesajlar:
    269
    Beğeniler:
    101
    Şehir:
    istanbul-tuzla
    her servisteki ustaya güvenmek doğru değil adamlar bazı şeylerin hesaplarını araştırmalarını yapıp kağıdına yazıyorlar yoksa adam 500 kmde değiştir derdi benim 3 motorum oldu üçünede aynı kitapta yazdığı gibi yaptım sıfır sorun yinede için nasıl rahat ediyorsa öyle yap derim
     
    İbrahim Gülenç bunu beğendi.
  7. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Motosikletiniz markası Yamaha.ya modeli nedir
     
  8. İbrahim Gülenç

    İbrahim Gülenç Aktif Üye

    Kayıt:
    9 Haziran 2009
    Mesajlar:
    135
    Beğeniler:
    69
    Şehir:
    İzmir
    Motosiklet:
    Yamaha
    YBR 125 hocam
     
  9. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Hocam ustanın veya bizlerin burada bir şeyler söylemesi kafanızı karıştırmasın kilometre için. Bir motoru onu imal eden fabrikadaki mühendislerden daha iyi kimse bilemez.Bu sebeple kitapçıkta belirtilen km de yağı değiştirin.
     
    İbrahim Gülenç bunu beğendi.
  10. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    birde şöyle düşün denilen km 1000!! sen desenki 1000'mi 3000'mi
    diye, tabiki mantık olarak 1000 deriz. 100-200km için canını
    sıkma sen 1000 olunca değiştir;)
     
    İbrahim Gülenç bunu beğendi.
  11. İbrahim Gülenç

    İbrahim Gülenç Aktif Üye

    Kayıt:
    9 Haziran 2009
    Mesajlar:
    135
    Beğeniler:
    69
    Şehir:
    İzmir
    Motosiklet:
    Yamaha
    Teşekkür ederim cevaplar için ben motosikleti alalı 22-23 gün filan oldu şimdi 350 km.de bir an önce usulüne uygun bir şekilde 1000 km.yi doldurup yağı km.sinde değiştiricem, tekrar teşekkür ederim hayırlı günler...
     
  12. Oguzhan Tekce

    Oguzhan Tekce Üye

    Kayıt:
    31 Aralık 2009
    Mesajlar:
    47
    Beğeniler:
    5
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Asya
    Rodaj hakkında bilinmesi gerekenler..

    - Rodajda olan motosiklet, servis manuel kitapçığına uygun yapılmalı, şehir efsanesi olan “-Sonuna kadar zorla yoksa motor sağır kalır.” şeklinde bilgilerden kaçınılmalıdır..

    - Rodaj, düşük hızda sürüş demek değil, sürekli aynı devirde sürmemek demektir.

    - Rodajda olan motorun kitapçıktaki son hızına her marşta sürekli ulaşmak veya ulaşmaya çalışmak, motorun erken yaşlanmasını gerçekleştirir ve gelecekte masraflı tamirlere neden olur.

    - Rodajdaki bir motosiklet genel tabiriyle sıkıştırılmamalı yani yüksek devirde kullanılmamalıdır.

    - Motosikleti sıkıştırmak, dip gaz gitmek demek değil, düşük viteste yüksek devir gitmek demektir ve rodajda olan motor için uygun değildir.

    - Rodajda olan motorun lastiklerinin de rodajda olduğu unutulmamalı ve servis manuel kitapçıklarında da yazdığı gibi ilk 500-600 de ani frenaj ve ani hızlanmalardan hem sürüş güvenliği hem de lastik ömrü açısından kaçınılmalıdır.

    - Rodajdaki motosikletin yakıtına yağ vb. benzin katkısı mahiyetinde olan sıvılardan eklenmemelidir.

    - Rodajda ve sonrasında yüksek oktanlı benzin kullanmanın pratik/teorik bir faydası yoktur ve yüksek oktanlı benzin kullanmak, yüksek sıcaklık derecesine ulaşan motorun parçalarının erken yaşlanmasına neden olur.

    - Yüksek oktanlı benzin kullanımı, ileri teknoloji ile üretilmiş motor aksamına sahip otomobillerde bilgisayar yardımıyla ayarlanan bir olumlu etkiye sahiptir ve motosikletlerde bu durum söz konusu değildir.

    - Düşük oktanlı veya süper benzin, tiner, gazyağı vb. yakıt kullanımı hem çevresel etkileri hem de motor parçalarının hızlı aşınması açısından sakıncalıdır ve bilhassa rodajdaki motosikletlerde kullanılması uygun değildir.

    - Servis manuel kitapçığı rodaj ile ilgili en doğru bilgileri içermektedir ve kitapçığa güvenilmelidir.

    - Rodajdaki motosiklet ile ani kalkışlardan özellikle kaçınılmalı ve birbirine alışmamış parçalara fazladan yük bindirerek silindir, silindir yatağı vb. elemanlarda mikro hasarlara mahal verilmemelidir.

    - Rodajdaki motosikletin fren aksamına tam güvenilmemeli ve ilk 50-100 km uzun yolda arada sırada hafif fren sıkarak gidilerek, pabuçlar üzerindeki film tabakasının atılması sağlanmalıdır.

    - Rodajını tamamlayan motosikletin yağı kesinlikle değiştirilmeli, bilhassa ilk bakım beklenmeden (genellikle 1000 km) bu değişim derhal yapılmalıdır ki birbirine alışan parçalardan kopan metal çapaklar motora zarar vermesin.

    - Rodaj işlemi sonunda kesinlikle motosikletin şasisi ile motorunu bağlayan civatalar kontrol edilmeli/sıkılmalıdır.

    - Rodaj sonunda, zincir gerginliği ve subap ayarları kontrol edilmelidir.

    - Rodajdaki bir motosikletin fazla benzin yaktığı unutulmamalı ve benzin hesabına ilk 1000 km içerisinde önem verilmemelidir ve bu nedenle karbüratör ayarlarıyla oynanmamalıdır.

    - Rodaj bitiminde motosikletin yağ filtresinin temizliği muhakkak yapılmalıdır.

    - Rodaj bitiminde motosikletin benzin filtresinin temizliği beklemekten kaynaklı pas vb. pisliklerin yakıt tankı içinde birikmiş olması ihtimaline karşı muhakkak yapılmalıdır.

    - Rodaj (alışma) asla ve asla belirli bir kilometrede tık diye biten/dolan bir süreç değildir.

    - Gerçek rodaj sürecinin motosikletlerin motor hacimleri ve piston çapları ortalaması göz önüne alındığında yaklaşık 3000-5000 km sürdüğü unutulmamalıdır ve tam performansın bu kilometreler sonucunda oluştuğu bilinmelidir.

    - Rodaj, motosikletinizin bugün ve gelecekteki performansını doğrudan etkileyen en önemli faktördür.

    - Düzgün rodaj dönemi tamamlanmış iki aynı marka ve model motosiklet arasında son hız, düşük devirde yüksek tork vb. açılardan göz ardı edilemeyen farklar oluşur.

    - Düzgün rodaj ileride, az masraf ve tam performansı sağlar.

    - Rodajı düzgün yapan sürücü, motosikletine daha fazla değer verir hale gelerek, gereksiz riskler almaktan kaçınan bir profil çizmeye başlar.



    bence bu konu sabit olması gerekir
     
  13. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    konu birleştirilmiştir.
     
    Gökhan TUNALI ve Şenol SEL bunu beğendi.
  14. Oguzhan Tekce

    Oguzhan Tekce Üye

    Kayıt:
    31 Aralık 2009
    Mesajlar:
    47
    Beğeniler:
    5
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Asya
    barış hocam konuyu niye birleştirdin hadi birleştirdin diyelim niye sorunun cevabını başa değilde en sona atıyorsun hocam ??????
     
  15. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    konuyu neden birleştirdim? çünkü senden önce bu konu açılmış
    ve tartışılmıştı.
    sorunun cevabı başta ya da sonda olması farketmez.ayrıca sorunun
    cevabı yine senden önce verilmişti.;)
     
  16. Gökhan TUNALI

    Gökhan TUNALI Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    770
    Beğeniler:
    181
    Şehir:
    Eskişehir,yazları Ayvalık.
    Motosiklet:
    Honda
    Rodaj hakkında çok değerli bilgiler sunulmuş,teşekkürler.
    Sadece küçük bir örnek veriyorum.
    Silindir çeperlerinde yağlamanın daha etkin olmasını sağlayan,yağın yüzeye yeterince yapışmasını sağlayan honlama çizgileri bulunur.
    Yağ filminin yapışmasına yardımcı olan bu honlama çizgileri motor kompresyonunu dolayısıyla motor gücünü belirleyen en önemli parametrelerdendir.
    Sıfır motorda honlama çizgileri, malzemenin daha kırılgan olmasından dolayı daha çabuk aşınır ve deformasyona uğrayabilir.
    Ancak günümüzdeki malzeme teknolojisi ile rodaj artık bir zorunluluk olmaktan çıkmıştır.
    Gerekli kuvvet ve dayanım mevcuttur.
    Tabii ki rodaj kurallarına uymak garanti üstü kasko gibi bir durum sağlar ve harfiyen uygulanması taraftarıyım.
     
  17. Mehmet Sert

    Mehmet Sert Üye

    Kayıt:
    12 Mayıs 2010
    Mesajlar:
    85
    Beğeniler:
    10
    Şehir:
    zonguldak
    Motosiklet:
    Mondial
    aslında motorsiklettinizi sıfır aldıysanız ..ilk yağ değişimini 300 km de, ikincisini 600 km de, üçüncüsünü 900 km de , dördüncüsünüde1200 km de yapmanızı öneririm daha sonra ise 1500km bir değiştirebilirsiniz ve ilk 100 km ye kadar 40 km den daha fazla sürat yapmayın ,200 km kadarda 50 km hızı geçmeyi ....çünkü motor parçaları içinde çapaklar olablir ve parçaların birbirine alışması lazım....ama genelde yeni motor alanlar ilk kullanımında bakalım ne kadar hız yapacak diye basıyolar gaza son sürat sonra motorun ömrü kısa oluyor haliyle