Sübab Ayarı Nasıl Yapılır(Resimli Anlatım)Cbr125r

Konu, 'Servis ve Teknik Destek Genel Konular' kısmında Alican tarafından paylaşıldı.

  1. Alican

    Alican Site Bağımlısı

    Kayıt:
    27 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    340
    Beğeniler:
    298
    Şehir:
    Kocaeli-Sakarya-İstanbul
    Motosiklet:
    Kawasaki
    Sitemizde sübap ayarı ile pek fazla bilgi yoktu ve araştırmaya karar verdim.En çok merak ettiği şey sübap ayarının neden bu kadar pahalı olduğuydu(35 ytl) araştırma sonucu hakkı verilerek yapılan sübap ayarına verilen 35 liranın her kuruşunun helal olduğunu anladım :D (Burdan aşağısı başka siteden alıntıdır.)
    Sübaplarını ayarladığım motor Cbr 125R. Motor 2 valfli yani bir emme sübapı birde egzost sübapı. CBR125R'ın sübap ayarları motor tamamen soğukken yapılıyor.
    Bu ayarı yapmak için yan grenajları ve radyatörü yuvasından sökmek gerekiyor.

    Resimleri www.cbr125.de sitesinden aldım. Resimler alıntıdır.

    Sübaplar silindirin üst kısmında bulunuyor. Egsoz çıkışının hemen önündeki egsoz sübabı. Arkasındaki karbüratöre yakın olan ise emme.
    [​IMG]
    Radyatörü sökmek için; Motora önden baktığınızda Sağ üst, sol alt tarafta iki vida var onları söktüğünüzde radyotör sadece su hortumlarıyla bağlı kalıyor. Hortumların lastik olması esnemeye biraz olanak tanıyor. Fakat söküp yapmak en rahatı. Ama radyatördeki suyu boşaltmanız gerek.Bu biraz daha uğraştırıyor. Ben tüm hortumları söktüm hepsinden su geliyor ona göre . Ben sökmeden ayarlamayı tercih ettim.
    [​IMG]
    Silindirin üzerindeki kapağı 2 adet M6 alyan başlı civata tutuyor onları söktüğünüzde silindir kapağını çıkarabilirsiniz. Kapağı söktükten sonra havayla temizleyip içerisine toz pislik girmemesine dikkat etmemiz gerek.Silindir kapağının altında bizi sübaplar bekliyor. Altta sübapları görebilirsiniz.
    [​IMG]
    Egsoz sübabında olması gereken boşluk 0,6 mm Yani milimetrenin 10'da altısı. 125cc katagorisi için bu değer sabitmidir bilmiyorum. Benim araştırmamda CBR125 için Hondanın belirlediği değer bu. Motorunuzun sübap boşluklarını doğru öğrenmeniz önemli. Sübap ayarına başlamadan önce motoru vites'e takıp, arka tekeri çevirerek pistonun üst ölü noktaya (en üst noktaya) gelmesini sağlamamız lazım. Üst ölü noktayı yakalamak için Bujinin kablosu takılı ve pasolu-vidalı yeri şase alırken bujinin kıvılcımlarından yararlanarak üst ölü noktayı bulmayı kolaylaştırabilirsiniz. Bu tekniği İhtiyardan duydum. Ben bu şekilde yapmıyorum ama bundan sonrakinde böyle yapacağım.
    [​IMG]
    Sübapların arasındaki boşluğu ölçmek için kullandığımız aparatın adı "Sentil (filler) Çakısı" Bunu genelde kalıpçılar kullanır. Piyasada bulmak biraz zordur. Fakat ihtiyar abim araştırmış ve Tekzende bulmuş.
    Ahanda bu sentil denilen Filler çakısı.Tekzende var 675 kuruş
    [​IMG]
    [/IMG]http://img250.imageshack.us/img250/235/18726680bm9.jpg[/IMG]
    Resimde gördüğünüz yayın hemen üstündeki (saplamayı) civatayı tutan somunu gevşetiyoruz. Ve 06mm kalınlığındaki sentili arada gezdirerek tatlı sıkı gezinmesini sağlıyoruruz. Böylelikle aradaki boşluk 0,6 mm ye gelicek. Ben ayar yaparken aradaki boşluk 0,7mm idi buda şıkır şıkır bir sese yüksek devirde zırıltıya sebep oluyordu. En nefret ettiğim şeydir "ZIRILTI"
    [​IMG]
    Ve aradaki boşluğu istenilen değere getirdiğimizde saplamayı sabit tutarak somunu güzelce sıkıyoruz. Somunu iyice sıktıktan sonra tekrar kontrol etmekde fayda var.
    [​IMG]
    Egsoz sübabını tamamladıktan sonra sıra geliyor emme sübabına. Emme sübabının değeri ise 0,26mm hemen hemen yarı yarıya. Egsoz sübabının boşluğunun daha fazla olmasının sebebi; egsoz sübabının daha fazla ısınması. Isınan metaller uzarlar, soğuyanlar ise büzüşür diyebiliriz. Elimdeki sentil çakısında 0,26mm yoktu. Piyasadaki çoğu sentil çakısında 0,26 yok. Bu yüzden bu sübabı biraz daha tatlı sıkı sıktım. 0,01'lik bir değer çokta önemli değil.
    [​IMG]
    Aynı şekilde emme sübabındaki boşluğuda ayarlıyoruz
    [​IMG]
    Sıra geldi silindir kapağını yerine takmaya. Kapağı çıkardığımızda conta ezilmiş olacağı için buradan yağ sızdırmamak amacıyla kapağın oturan yüzeylerine sıvı conta sıkmakta yarar var. Fakat sıkacağınız sıvı conta kırmızı renkte olsun. Eğer beyaz renktekinden kullanırsanız kapağı bir süre sonra tekrar sökmek istediğinizde sökemeye bilirsiniz. Beyaz olan sıvı conta yapışkan. Kırmızı olan ısıya dayanıklı 8 dakikada kuruyor. Her evde bulunması lazım çok işe yarıyor
    [​IMG]
    Ben sıvı conta kullanmadım. Herhangi bir sızdırma olmadı. Ama dediğim gibi sıkmakta yarar var.

    Biraz el kabiliyetiniz var ise bu ayarı kendiniz yapabilirsiniz. Ben kendi motorumla uğraşırken çok zevk alıyorum. Kendiniz yapmayı düşünürseniz umarım bu bilgiler işinize yarar.
    Önemli notlar:
    Bu işe başlarken,
    1-Silindir kapağı ve çevresini basınçlı hava ile temizliyoruz.
    2-Bujiyi söküyoruz.
    3-Motoru orta sehpaya alıyoruz.
    4-Vitesi 1 e alıyoruz.
    5-Arka tekeri elimizle gidiş istikametinde yavaşça çevirip pistonu ÜÖN üst ölü noktaya alıyoruz.
    6-Bujinin kablosu takılı ve pasolu-vidalı yeri şase alıyor olmalı.
    7-Kontak açık olmalı ki bujideki kıvılcımı görelim.
    8-Külbütör kapağını açınca bir miktar yağ dışarı sızabilir.
    9-Kapak açıldıktan sonra herhangi bir pisliğin gitmemesine özen gösteriniz.
    Arka tekeri çevirince piston 2 kere yukarıda olur,biri ateşleme zamanında diğeri eksoz sonu emme başında.Buji ÜÖN ye gelmeden az önce 3-5 derece önce ark olur.Buji deliğinden içeriye plastik bir çubuğu (gazoz pipeti olabilir) pistona dayayıp diğer elimizle tekeri çevirip pistonu en üst noktaya alırız,bu esnada ekzantrik milinin kamlarının subap saplarıyla teması her iki subaptada kesilir doğru ayar zamanı budur.
    :DEvde kendi yapmak isteyen arkadaşların işine yarayabilir. Tekrar söylüyorum ALINTIDIR
     
  2. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Sevgili kardeşim
    Emeklerin için çok teşekkürler


    Not:Teşekkürler Adminim. :)
     
    Alican bunu beğendi.
  3. Alican

    Alican Site Bağımlısı

    Kayıt:
    27 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    340
    Beğeniler:
    298
    Şehir:
    Kocaeli-Sakarya-İstanbul
    Motosiklet:
    Kawasaki
    Teşekkürler abicim site bayadır kapalıydı konuyu gönderdim hata verdi tekrar gönderince çift konu oldu:D
     
  4. Gökhan TUNALI

    Gökhan TUNALI Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    770
    Beğeniler:
    181
    Şehir:
    Eskişehir,yazları Ayvalık.
    Motosiklet:
    Honda
    Bu da çok iyi paylaşım,motosikletlerde sık bozulabilen,şıkırtı yapıp sinir bozan sübapların ayarı.
     
  5. o.somuncu

    o.somuncu Organizatör

    Kayıt:
    6 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    1.258
    Beğeniler:
    846
    Şehir:
    Dikili - İZMİR
    Motosiklet:
    Yamaha
    Teşekkürler Alican kardeş,yalnız verilen ölçü değerlerinde bir yanlışlık olmalı!..
    6000cc lik büyük,4 veya 6 silindirli motorlarda bile 0,6 mm supap boşluğu yoktur..

    Egzost supapı,emmeye göre fazla olduğu doğrudur..Benim motorum 500cc iki silindir supap değerleri:Emme:0,08-0,10 Egzost:0,10-0,11

    Bahsi geçen motorda Emme:0,06 olmalı Egzost da :0,26 olmalı diye düşünürken araştırdım ve aşağıdaki linkte buldum:

    http://www.mmra.org.uk/marci/cbr125/spec.php

    Üst ölü nokta da sıkıştırma (ateşleme) zamanında olmalı..(her iki supap da boşta iken)
     
    Umut Karkın bunu beğendi.
  6. Tayfun Seyrekbasan

    Tayfun Seyrekbasan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    26 Aralık 2009
    Mesajlar:
    505
    Beğeniler:
    100
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    paylasım için tesekkürler ancak bunu herkesin yapabileceğini sanmıyorum bu iş biraz beceri meselersi bence
     
  7. Alican

    Alican Site Bağımlısı

    Kayıt:
    27 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    340
    Beğeniler:
    298
    Şehir:
    Kocaeli-Sakarya-İstanbul
    Motosiklet:
    Kawasaki
    Vallahi abi haklı olabilirsin ben daha bu kadar derin olarak bu konuları bilmiyorum.