Sübap Ayarı Nedir?

Konu, 'Ne Almalıyım Nereden Almalıyım' kısmında Alican tarafından paylaşıldı.

  1. Alican

    Alican Site Bağımlısı

    Kayıt:
    27 Mayıs 2009
    Mesajlar:
    340
    Beğeniler:
    298
    Şehir:
    Kocaeli-Sakarya-İstanbul
    Motosiklet:
    Kawasaki
    Bir sitede buldum ve çok ilgimi çekti paylaşmak istedim.(Alıntı)
    SUPAP AYARI

    Supap Ayarı: Emme ve egzoz supaplarının yuvalarına tam oturduğunda, supap sapı ile supaba hareket veren parça arasına, belirli boşluk verilme işlemine supap ayarı denir.

    Gereği ve Önemi:Motor ısındıkça bütün diğer parçalar gibi, supap sistemindeki parçalar da ısınırlar. Isınan parçalarda meydana gelen boy uzaması, supapların açık kalmasına sebep olur.Yuvasına tam oturamayan supap. soğuyamaz ve yanma tehlikesiyle baş başa kalır.Çünkü supaplar, üzerindeki sıcaklığın % 75'ini yuvasına oturduğunda yuvaya vererek, % 25' ini de supap sapından supap kılavuzuna vererek soğurlar.Ayrıca yuvasına oturamayan supap, kompresyon kaçıracağı için motor gücünün düşmesine de sebep olur.

    Supabın soğutulması:Verilen boşluk miktarı fazla olursa, supapların hem açılması zaman olarak gecikir ve hem de yeterince açılamaz. Bu durumda yeterli karışım silindir içine alınamadığı için motor gücü düşer ve yakıt sarfiyatının artmasına sebep olur. Ayrıca, supap sistemindeki parçaların darbeli çalışmasına ve aşırı supap sesinin
    oluşmasına yol açar.
    Supapların her zaman rahatça çalışabilmesi için, supap sapı ile supaba
    hareket veren parça arasına, uygun miktarda boşluk verilir. Boşluk verme işlemine
    de supap ayarı denir.Supap ayar değerleri her motor için farklıdır. Ayar değerleri aracın katalogunda belirtilir. Katalogla belirtilen emme ve egzoz supapları için ayar değerleri
    sıcak ve soğuk motorlarda olmak üzere ayrı ayrı verilir. Supap ayarı, itici veya
    külbütör manivelası üzerindeki ayar vidasıyla.ayar vidası yoksa ayar şimleriyle yapılır.

    Supap Ayannın Yapılması: Doğru supap ayarı yapmak için genel prensip; ayarı
    yapılacak supabın iticisi, birlikte çalıştığı kamın ökçesine temas halinde iken, supap sapı ile supabı iten parça arasına gerekli boşluğun verilmesidir.Supap ayarı için önce katalogdan emme ve egzoz supaplarına ait ayar değerleri bulunur
    Soğuk ayar değerleri,motor soğuk iken uygulanır. Sıcak ayar değerleri, motor çalışma sıcaklığına ulasana kadar çalıştırıldıktan sonra uygulanır .Katalogla supap ayarı için tavsiye edilen başka ayar şekli varsa supap ayarı katalog tavsiyesine uygun olarak yapılır.Ayar şekline ait katalogla herhangi bir tavsiye yok ise, birinci silindir
    senteye getirilir. Sentil belirli temas sıkılığında hareket edecek şekilde emme ve
    egzoz supap ayarları yapılır.Daha sonra ateşleme sırası göz önüne alınarak sırayla diğer silindirler de senteye getirilip supap ayarları yapılır. Herhangi bir silindirin kolayca senteye gelmesi için müşterek çalıştığı silindir, supap bindirmesine getirilir.
    Ateşleme sırası, 1-3-4-2 olan sıra silindirli bir motorun supap ayarının
    nasıl yapıldığını görelim. Bu motorda 1 inci ile 4 üncü piston, 2 inci ile 3 üncü
    piston müşterek çalışır. Müşterek çalışan pistonların birisi supap bindirmesinde
    iken diğeri sentede olur.
    1 inci silindirin sentede olması için, 4 üncü silindirin supaplarına bakılarak
    supap bindırmesine getirilir ve linçi silindirin supapları ayar edilir. Ateşleme
    sırası 3 üncü silindire gelmiştir. 2 inci silindirin supaplarım supap bindirmesine
    getirdiğimiz zaman 3 üncü silindirin supap ayarı yapılır.
    1 silindirin supapları supap bindirmesine getirilir ve 4 üncü silindirin supap ayarları yapılır. Ateşleme
    sırası ikinci silindire gelmiştir. 3 üncü silindirin supapları supap bindirmesine getirilir
    ve 2 inci silindirin supapları ayarlanır. Bu esnada krank mili 2 tur döndürülmüş olur.
    Supap ayan yapıldıktan sonra motor çalıştırılır. Ayan yapılan supaplardan supap sesi geliyor ise supap sapında veya külbütör manivelasının supaba temas yerinde bozulmalar vardır. Bozulan kısımlar taşlanarak düzeltilir ve yeniden supap ayarı yapılır. Supap sesini kesmek için boşluğu azaltmak uygun değildir.

    Hidrolik İticili Motorlarda Supap Ayarı:Hidrolik itici bulunan motorların normal bakımlarında supap ayarı gerekmez. Bazılarında ayar vidası veya ayar yeri de yoktur. Ancak supapların, supap yuvalarının, külbütör manivelalarının ve silindir kapağının taşlanma işleminden sonra iticilerin normal çalışma mesafelerinde değişme olup olmadığı kontrol edilir.Kontrol ve ayar işlemi araç katalogunda belirtildiği şekilde yapılır.Bazı hidrolik iticili araçta bu işlemin yapılması aşağıdaki gibidir.
    1. Krank mili elle iki tur döndürülerek supap siteminin normal çalışıp çalışmadığı kontrol edilir,
    2. Aracın yağ lambası sönene kadar marşa basılır. Böylece yağ kanallarının yağ ile dolması sağlanır.
    3. Birinci silindirin pistonu senteye getirilir. Külbütör manivelası bu iş için hazırlanmış özel levye ile plancırın itici gövdesindeki yuvasına tamamen oturana kadar bastırılır. Bu durumda külbütör manivelası ile supap sapı arasındaki boşluk, özel kontrol sentiliyle ölçülür.

    (Alıntıdır)

    Sentil Resmi Alttadır 7.5 ytl civarı (ben 5 ytl ye teknik hırdavatcıdan aldım sonuçta saç levha kalite muhabbeti olacağını sanmıyorum)
    [​IMG]
    Subap ayarları ile ilgili tecrübe ve önerilerimi yazmak istiyorum.

    1 -Eğerki aşırı bir şıkırtı yoksa ayarı bozulmaz Ayarla oynamamak en güzeli.
    2- Ayar yapmak çok basit ama ince ayar olduğu için dikkatli olmak gerekiyor.
    3- Subap kapakları aleminyum. motor tamamen soğukken açmak gerekiyor. Aleminyum kapaklar sıcakken sıkışıyor çıkarmak zor oluyor.
    4 - Kapakları kapatırken fazla sıkmamak gerekir sonuçta aleminyum motor ısınınca zaten sıkışıyor. Fazla sıkılırsa açmak proplem oluyor
    5 - Emme Subabı(Karbüratör tarafındaki) : 0.08 - 0.12 Eksoz Subabı (Eksoz tarafındaki) 0.10 - 0.14
    6 - Emme Subabını 0.08 e eksoz subabını 0.10 a ayarladım.Ondanmıdır bilemiyorum Yokuş aşağı 115 i anca buluyordum (9.000 devir) Şimdi yokuş aşağı 130 u gördüm (11.500 devir) Çok şey değişti başta çekişi. Şimdi yakıtını test ediyorum sanırım bir miktar yakıtı artmış olucak.

    Ben ayarı yapmadan önce Çok az bir şıkırtı vardı İlk çalıştırmalarda stopa kacıyordu. Ayarı yaptıktan sonra bu sorun kalmadı. Motor gaz koluna daha hızlı tepki veriyor. Şıkırtıyı kesmek için emme subabını 0.08 e sıktım, subap daha fazla açılıcak daha fazla yakıt çekicek buda çekişi ve yakıtı arttırıcak.

    Benim Motor Ybr 125 2008 Farklı modellerde farklılık olabilir .
    Ybr 125 in subap ayarları Servis bölümünde Ybr 125 Servis el kitabı başlığımdaki kitapcıkta anlatılıyor.