Sürüş Öncesi Motosiklet Kontrolü;

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Bir yolculuğa çıkmadan önce, makinenizin yola uygun olduğundan emin olmalısınız. Sürüş Öncesi Kontrol, makinenizin güvenliğiyle ilgili olan ve her motosiklet sürücüsünün “Yola Çıkmadan Motosiklet Kontrolü” adı altında düzenli bir şekilde yerine getirmesi gereken noktalardan oluşmaktadır.

    Bu yapacağınız kontroller, motosikletten gelebilecek tehlikeleri minimuma indirmenizi sağlar.

    Sürüş öncesi motosiklet kontrolünün akılda daha rahat kalabilmesi için kolay bir sistem olan “önden arkaya kontrol” ü kullanabilirsiniz. Veya kendinize bir kontrol listesi hazırlayabilir ve bunu da motosikletinizde kolay görebileceğiniz bir yere (örn: arka çanta kapak içi gibi) yapıştırabilirsiniz.

    Önden Arkaya Motosiklet Kontrolü;

    İlk olarak motosikletinizin başına geldiğinizde, gözle görülür hasar, kusur ya da sızıntı var mı kontrol edin.

    Lastikler; Aslında motosikletiniz havanın üzerinde giden bir araçtır. Eğer lastiklerinizde uygun hava yoksa motosikletiniz güvenli bir şekilde yol alamaz.
    • Lastiklerdeki basınç (bu kontrol lastikler soğukken yapılmalıdır)
    • Lastik diş derinliği
    • Lastik yüzeyi durumu (yabancı bir cisim var mı?)
    • Supapların durumu
    Bu noktada jantlarınızı da kontrol edebilirsiniz. (Jant telleri sıkı ve yerli yerinde, çerçeve düzgün her hangi bir eğiklik ve ezilme yok)

    Ön far ile beraber elektrik sistemi; Motosikletinizin kontağını açın.

    • Kısa far kontrolü
    • Uzun far kontrolü
    • Sinyaller ve varsa dörtlü flâşör kontrolü
    • Gösterge (kontrol paneli) kontrolü
    • Korna kontrolü
    • Arka lamba kontrolü (frene basmadan ve ön-arka frene ayrı ayrı basarak)
    Ön-Arka amortisör kontrolü: Motosikletinizin üzerine oturun.

    • Ön amortisör kontrolü (Gidonları bastırarak amortisörün rahat çalıştığından emin olun-yumuşak hareket)
    • Arka amortisör kontrolü (Vücudunuzla bastırarak amortisörün rahat çalıştığından emin olun-yumuşak hareket)
    • Ön ve arka amortisörde yağ sızıntısı kontrolü
    Aynaların kontrolü:

    • Bağlantı noktalarının sağlam olduğundan emin olun. Yolda giderken rüzgardan kapanmasın.
    • Aynaları düzgün bir şekilde ayarlayın.
    Debriyaj Maneti:

    • Kol rahat çalışıyor ve bırakıldığında rahatça geri gidiyor olmalı
    • Hidrolik değilse debriyaj teli kontrolü (Yağlı olmalı)
    • Varsa hidrolik kontrolü (Seviyesi tam olmalı ve koyu renkli olmamalı)
    • Debriyaj maneti, kola 2cm den daha fazla yaklaşmıyor olmalı
    Fren Maneti ve Ayak Pedalı:

    • Fren basıncı kontrolü (Manet ve Pedal rahatça hareket etmeli)
    • El maneti yeterli tutma mesafesinde olmalı
    • El maneti sıkıldığında, gaz koluna 2 cm den daha fazla yaklaşmıyor olmalı
    • Fren hortumlarında sızıntı kontrolü
    • El maneti ve ayak pedalı hidrolik kontrolü (Seviyesi tam olmalı ve koyu renkli olmamalı)
    • El manetinde ve ayak pedalında her hangi bir çatlak ya da eksik parça olmamalı
    Gaz Kolu:

    • Gaz kolu bırakıldığında rahatça kapanıyor olmalı
    • Aşırı oynama/boşluk olmamalı
    Benzin deposu;

    • Benzin kapağı kontrolü (Kapalı olduğundan emin olun)
    • Benzin seviyesi kontrolü
    Yağ Seviyesi Kontrolü: Motosiklet düz bir zeminde ve dik konumda orta sehpada olmalı.

    • Motor yağı maksimum seviye ile minimum seviyede olmalı (Motosiklette yağ seviye kontrolü için cam bir göz veya yağ çubuğu ile kontrol)
    • Periyodik bakımlarda yağ ve yağ filtresini değiştirin/değiştirtin
    Soğutma Sistemi kontrolü:

    • Su seviyesinin kontrolü
    • Soğutma yağ seviyesinin kontrolü
    Zincir Kontrolü:

    • Zincir yeterince yağlı olmalı (Yağlamadan önce gerekliyse temizlenmeli)
    • Zincirin esneme payı 2,5-3 cm olmalı
    • 500 km bir yağlanmalı
    Yan Ayaklık Kontrolü:

    • Herhangi bir kırık, çatlak ve paslanma olmamalı
    • Rahat kapanmalı ve açılmalı
    Genel Kontrol:

    • Dışarıdan görünen tüm cıvata ve somunların kontrolü
    Ne zaman motosiklete binmeye karar verirseniz, bu kontrolleri yaparak motosikletinizden gelebilecek tehlikeleri minimuma indirmiş olursunuz. Bu kontroller en fazla 2-3 dakikanızı alır. Ayrıca; mutlaka bu kontroller ve ayarlar ile ilgili motosikletinizin “Kullanma Kılavuzundan” gerekli bilgileri okuyun. Her motosiklet bir biriyle aynı değildir.

    Güvenli ve Keyifli Sürüşler.

    Engin BALABAN GİST'ten alıntıdır
     
  2. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    paylaşım için teşekkürler.
     
  3. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    teşekkürler abi.
     
  4. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Önden arkaya kontrol yerine belirtildiği gibi başka sıralama da mümkün. Sıvılar, mekanik, lastikler, elektrik sistemi, ..., manetler, aynalar vb.

    Bu şekilde motora binildiği zaman bir daha inmeye gerek kalmaz...
     
    Şenol SEL bunu beğendi.