Sürüş Sırasında-Yolda hayatta kalmak

Konu, 'Motosiklet Şürüş Eğitimi ve Dersleri' kısmında Şenol SEL tarafından paylaşıldı.

  1. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Motorcycle Cruiser Magazine, Şubat 2007
    http://www.motorcyclecruiser.com/streetsurvival/0702_crup_motorcycle_safety/

    - Görünmez olduğunuzu farzedin
    Çünkü bir çok sürücü için zaten öylesiniz. Göz teması kurmuş olsanız dahi, asla karşıdaki sürücünün sizi gördüğü varsayımı ile hareket etmeyin.

    - Saygılı olun
    Pisliğe ateş açmanın veya yolunu kesmenin sonuçları kötü olur ve gittikçe kötüleşir. Onun büyükanneniz olduğunu varsayın ve tekrar düşünün

    - Çarpışma için giyinin, havuz veya sahilde bir yürüyüş için değil
    Evet, restoran sadece beş dakika uzaklıkta ama hiç kimse kaldırım taşı yemek istemez. Modern koruma giysilerinin 100 derece sıcaklık anlamına geliyor olması T-shirt ve plaj şortu için bir bahane değildir.

    - En iyisini umun, en kötüsüne hazırlan
    Işığın yeşile dönmesi ile, kavşağın karşısındaki arabanın senin yoluna doğru, sinyalli veya sinyalsiz, döneceğini fazet.

    - Ego'nu evde bırak
    Yolda senin daha hızlı olduğunu gerçekten umursayacak olan insanlar, sadece trafik polisi ve hakim olacaktır.

    - Dikkat et
    Evet, reklam tabelasında yarı çıplak bir kız var. Ve krom kaplamaların cilalanması gerekiyor. Bu arada büyük bir belaya doğru sürükleniyor olabilirsin. Dikkatini topla.

    - Aynalar sana resmin sadece bir bölümünü gösterirler
    Asla, kafanı çevirerek kontrol etmeden şeridini değiştirme.

    - Sabırlı ol
    Her zaman, geçmeden, kalkmadan veya otoyola bağlanırken ana şeritlere çıkmadan önce bir veya üç saniye daha bekle. SEni avlayanlar görmediklerin olur. O ekstra bakış kıçını kurtarabilir.

    - Yaklaşma hızını kontrol et
    Arabaları iki katı hızlarla sollamak veya bir sıra, durmakta olanan arabayı hızlıca geçmek için şerit değiştirmek, belaya davetiya çıkartmakdır.

    - Kenarda ve yola katılımlarda dikkat et
    Bir çok nahoş sürpsiz yolun kenarlarında bekler. Boş McDonald's torbaları, çiviler, TV antenleri, kaçık çoraplar... Yolların kenarlarındaki olası sorun kaynaklarına dikkat et.

    - Sola dönen arabalar, en azılı motosiklet sürücüsü katilleridirler
    Sen kavşaktan son sürat geç diye kimsenin bekleyeceğini düşünme. Onlar da trafik ışıklarını yenmeye çalışıyorlar.

    - Hareket etmeden önce düşün
    50km hız sınırında 10km ile giden arabanın yanından geçerken dikkat et, yoksa araba senin önüne doğru döndüğünde kendini şöför kapısının penceresinden içeri girmiş bulabilirsin.

    - Trafik ışıkları ile yarışan arabalara dikkat et
    Işık renk değiştirdikten sonraki ilk birkaç saniye çok tehlikelidir. Kavşağın içine doğru hareketlenmeden önce her iki tarafa da bak.

    - Aynalarını kontrol et
    Her şerit değiştirmende, yavaşlamanda, duruşunda kontrol et. Kaplamayı planladığın alanı işgale niyetli bir başka araç görürsen hemen hareket etmek için hazır ol.

    - Boşluğu göz önünde bulundur (Mind the gap)
    En bildik öğütlere göre bile bir saniye 10 mil mesafe demektir. Daha iyisi, gelecek 12 saniyede ne sorunlar çıkabileceğini öngörmeye çalış.

    - Modifiyeli arabalara dikkat et
    Hızlıdırlar, ve sürücüleri genç ve saldırgan olma eğilimindedirler, bu yüzden tehlikelidirler.
    (Türkiye özelinde buna özellikle siyah camlı, kıçı yere yakın Tofaş-Kuş serisi arabalar ve tüm Kartal'lar da dahil edilmeli)

    - Aşırı hızla giriş acıtır.
    Yalnız seyahat eden motorlarda en sık görülen kaza, virajlı yollarda bazı cruiserların aşırı güç kullanmasıdır. Gücü sadece köşelerden uzaklarda kullanın, içinde değil.

    - Geyik düdüğüne güvenme
    Av hayvanları ve vahşi hayvanlar şafak ve akşam karanlığında yaşarlar, dolayısıyla büyük sarı tabelalara dikkat et. Eğer hedef yoğun bir bölgeden geçiyorsan, yavaşla ve yanlarını kontrol et.

    - Her iki freni de kullanmayı öğren
    Ön fren durmanın çoğunu üstlenir, ama çoğu ağır cruiser için biraz arka fren çok daha hızlıca durmayı sağlar.

    - Ön frende parmakların hep hazır olsun
    60mil hızda bir saniye daha hızlı tepki vermek seni 27 metre önce durdurur. Bunu düşün.

    - Gitmek istediğin yere bak
    Mucizevi "hedefe kilitlenme"yi kendi çıkarına kullan. Motosiklet senin baktığın yere gider, dolayısıyla soruna değil çözüme odaklan.

    - Gözlerin hareket etsin
    Trafik sürekli değişir, dolayısıyla sürekli olası sorunları tesbit etmeye çalış. Eğer sorunlu bir durum içinde değilsen gözlerini bir noktaya kilitleme.

    - Dur işaretinde tam olarak dur
    Ayağını yere koy. Tekrar bak. Her durumda, sorunu görecek zamanın olmadığı duruma kıyasla daha doğru karar verebilirsin.

    - Bakışını kaldır
    Sorunu 5 metre kala farketmek hiç bir işine yaramaz, dolayısıyla yolu ilerideki sorunları görebileceğin şekilde izle.

    - Evinin önünde kafanı topla
    Çoğu kaza sürüşün ilk 15 dakikasında ve 60km'nin altında hızlarda, ev yakınlarındaki kavşaklarda meydana gelir. Evet, bu senin evin de olabilir.

    - Tıkalı trafikte asla boşluklara sürme
    Arabalar bir sebepten dolayı durmuş olabilirler ve sen artık çok geç olana kadar sorunun ne olduğunu göremeye bilirsin.

    - Hükmedebileceğinden daha büyüğünü alma
    Eğer 43 kilogramsan 360kg'lık bir cruiserdan uzak dur. Daha hafif ve daha yönetilebilir birşey al.

    - Trafiğe doğru açılan araba kapılarına dikkat et
    Ve bir salağın kapısını açtığı arabaya toslamakda aynı derecede acı vericidir.

    - Kavşağın tekerlek izine girme
    Arda arda gelen dört yol kavşaklarından sonra gelen çift yönlü duruşlarda dikkat et. Karşı yöndeki

    trafiğin durmasını beklerken durmazsa acıverici vir sürpriz seni bekleyebilir.

    - Grup sürüşünde, kendi güven alanında kal
    Sınırlarını zorlayarak sürmek kendini hendekte bulmak için iyi bir yol. Grup nasılsa, onlara yetişebileceğin bir sonraki buluşma noktasında olacak.

    - Gözlerine alışmaları için zaman ver
    İyi aydınlatılmış bir garajdan karanlık sokağa çıkarken bir kaç dakika gözlerin ışığa alıştırılması iyi bir fikirdir. Aksi halde ilk bir iki kilomatreyi kör kullanırsın.

    - Yavaş u-dönüşünde ustalaş
    Pratik yap. Poponu selenin dışına doğru koyup motoru, vücut ağırlığını dengeleyici olarak kullanarak ve denge noktası olarak arka tekerleği kullanarak, dönüşün içine doğru doğru yatır.

    - Yokuşun tepesine de "DUR" işaretini kim koyar?
    Panik yapma. Arka freni arkaya kaymamak için kullan. Bay gaz ve bay debriyajı normalce -ve yavaşça- kalkmak için kullan.

    - Eğer kaygan görünüyorsa, öyle farz et
    Bir parça şüpheli yol kaplaması hemeh her şey olabilir. Kızartma yağı? Çakıl? Mobil 1? Veya belki hiç birşey. En iyisi düşmektense yavaşlamak.

    - Pat! Patlama! E, şimdi?
    Acele hareket yok. Motosiklet mutlu değil, dolayısıyla seyahate devam etmek için biraz kas gücü uygulamaya hazır olun. Gazı azaltın, yavaşça sağlam teker ile fren yap ve çok yumuşakça kenara çek. Derin nefes al.

    - Vizörde damlalar?
    Yağmur yağıyor. Hafifçe ıslanmış zemin ağır yağmur altında olduğundan daha kaygan olabilir, ve siz kavramanın ne kadar olduğunu asla bilemezsiniz. En üst seviye konsantrasyon, dikkat ve yumuşaklık uygulayın.

    - Akşam olduktan sonra herşeyi görmek daha zor
    Farınızı ayarlayın, kaskınızın vizörünü temizleyin ve oyununuzu karanlık basınca yol boyunca oynayın, özellikle işe gidiş/dönüş saatlerinde.

    - Duygular kontrolde mi?
    Duygular ilaçlar kadar kuvvetlidirler, dolayısıyla her binişinizde onları bi kontrol edin. Eğer kızgın, üzgün, yorgun veya heyecanlıysanız binmeyin.

    - Kaliteli kıyafetler giyin
    Size ve havaya uygun kıyafetler giyin. Eğer üşüyor veya pişiyor veya omuzlarınızdan düşen bir ceketle uğraşıyorsanız, tehlikelisiniz. Bu kadar basit.

    -iPod'u evde bırakın
    Müziğin sesi sonuna kadar açıkken gelen çimento kamyonunu duymayacaksınız. Ama yoğun bakımdaki hemşireler kulaklıklarınızı çok beğenebilir tabii.

    - Ani dönüş yapmayı öğren
    İki ardışık dar dönüşü başarıyla yapabilmelisin. Yolun ortasındaki tuğla torbasının yanından geçmek için önce sola bak, sonra asıl yoluna dönmek için sağa. Motor, gözlerini izleyecektir. Dolayısıyla dolanacağın yola bak, tuğla torbasına değil. Şimdi refleks haline gelene kadar pratik yap.

    - Düşük hızlarda yumuşak ol
    Vücudunu dışarı taşır, özellikle yavaş manevralar için, biraz arka fren ile. Bu, istenmeyen ağırlık transferini en aza indirerek, çizgide kalmaya yardım ederken, bir miktar denge sağlar.

    - Yanıp sönme sizin için iyidir
    Dönüş sinyalleri yanıp söndükleri için dikkatini çekiyor, değil mi? O zaman, trafikte fren lambanızın da yanıp sönmesi için fren yaparken de pedala veya kola öncelikle bir kaç kez basın.

    - Kavşaklar korkutucudur, o zaman kendinizi koruyun
    Kendiniz ile tehlike arasına başka bir araç koyun.
     
  2. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    - Çevre görüşünüzü geliştirin
    Karşıdaki duvarın orta noktasında bir nokta seçin. Şimdi gözlerinizi/bakışlarınızı oynatmadan o noktadan olabildiğince uzak bir noktayı görmeye/konsantre olmaya çalışın. Kafanızı çevirmeden ne kadar geniş bir alanı görebilirseniz, sorunu da o kadar erken farkedersiniz.

    - Yeşile dönmeyecek bir ışıkta yalnız mısın?
    Sensör kablosunun üzerinde motosikleti mümkün olduğunca çok etki yapacak şekilde durdurmaya çalışın. Sensör kablosu çoğunlukla yol tabanının altındadır ve limit çizgizinin arkasında yuvarlak veya kare bir noktaya bağlıdır. Eğer halen olmadıysa yan tablayı tan kablo üzerine koyun.

    - Tırların tam yanına veya tam arkasına yaklaşma
    Onlarca lastiklerinden biri patlarsa-ki düzenli olarak patlarlar-boşa dönerler ve kötü sonuçları olabilir. Eğer uçan plastikler arasında sürmekten hoşlanmıyorsanız, mesafenizi koruyun.

    - Paniği, panik frenin dışına çıkart
    Ayak freniniz ile iyi bir ilişki kurun. Güvenli ve temiz bir zemin arayın. Yavaştan başlayarak, maksimum fren ile kilitlenmiş tekerlek arasındaki noktayı bulun, ve bunu tekrar ve tekrar yapın.

    - Doğru lastik kullan
    Bunların hiç biri eğer lastikleriniz düzgün değilse önemli değildir. Onları düzgün varsaymayın. Hava basıncının doğru olduğunu her sürüşünüzde kontrol edin. Genel durumlarının yanısıra, kesikler, çiviler ve toplamış olabilecekleri diğer çer çöp için kontrol edin.

    - Derin bir nefes al
    10'a kadar say. Bir palyaçonun sağduyusuzca yaptığı ve senin hayatını cehenneme çevirebilecek, ve hatta bitirebilecek, 130 km saat hızı unut.

    Alıntıdır.
     
  3. ahmet atay

    ahmet atay Kıdemli Üye

    Kayıt:
    1 Temmuz 2009
    Mesajlar:
    475
    Beğeniler:
    235
    Şehir:
    BURSA
    Motosiklet:
    Yamaha
    güzel paylaşım şenol abi motor kullanmanın sadece gaz vermek olmadığını çok iyi anlatıyor
     
  4. Hakan Çıtır

    Hakan Çıtır Site Bağımlısı

    Kayıt:
    6 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.472
    Beğeniler:
    398
    Şehir:
    İSTANBUL
    Motosiklet:
    Kanuni
    Şenol Hocam emeğine sağlık döktürmüşsün yine
     
  5. oktay.selvi

    oktay.selvi Aktif Üye

    Kayıt:
    10 Haziran 2010
    Mesajlar:
    120
    Beğeniler:
    50
    Şehir:
    izmir
    Motosiklet:
    Yamaha
    süpermiş.ince noktalar çok iyi anlatılmış.
     
  6. Onur Filiz

    Onur Filiz Moderator Yetkili Kişi

    Kayıt:
    8 Ekim 2009
    Mesajlar:
    2.731
    Beğeniler:
    809
    Şehir:
    KIRKLARELİ/VİZE
    Motosiklet:
    Hyosung, Mondial
    her zaman ki gibi güzel bilgiler.tşkler şenol abi :)
     
  7. Hüseyin KOÇ

    Hüseyin KOÇ Yeni Üye

    Kayıt:
    3 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    25
    Beğeniler:
    8
    Şehir:
    Muğla
    Motosiklet:
    Kymco
    Çok güzel yazmışsınız. Elinize sağlık. Üslup da eğlenceli olmuş.
     
    Şenol SEL bunu beğendi.
  8. Gökhan TUNALI

    Gökhan TUNALI Kıdemli Üye

    Kayıt:
    13 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    770
    Beğeniler:
    181
    Şehir:
    Eskişehir,yazları Ayvalık.
    Motosiklet:
    Honda
    Kısa ve öz, harika yorumlar. Çeviri için teşekkürler.
     
    Şenol SEL bunu beğendi.
  9. levend 18

    levend 18 Yeni Üye

    Kayıt:
    5 Kasım 2010
    Mesajlar:
    2
    Beğeniler:
    1
    Bu ve diğer değerli bilgilerin için teşekkürler.
     
  10. yilmaz cam

    yilmaz cam Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    12
    Beğeniler:
    15
    Şehir:
    istanbul
    şenol hocam elinize sağlık bu değerli ve hayati bilgiler için teşekkürler
     
  11. yilmaz cam

    yilmaz cam Yeni Üye

    Kayıt:
    9 Ağustos 2010
    Mesajlar:
    12
    Beğeniler:
    15
    Şehir:
    istanbul
    şenol hocam bu hayati bilgiler için teşekkürler emeğinize sağlık
     
    Şenol SEL bunu beğendi.
  12. ahmet.gndgd

    ahmet.gndgd Yeni Üye

    Kayıt:
    7 Ağustos 2008
    Mesajlar:
    29
    Beğeniler:
    12
    Şehir:
    bahcelievler ist
    Motosiklet:
    Yamaha
    elinize saglık.....
     
    Şenol SEL bunu beğendi.
  13. ufuk.utkan

    ufuk.utkan Yeni Üye

    Kayıt:
    6 Mart 2011
    Mesajlar:
    2
    Beğeniler:
    1
    Motosiklet:
    Honda
    teşekkürler şenol abi dikkat etmemiz gereken konulara çok iyi değinmişsin
     
    Şenol SEL bunu beğendi.
  14. Ethem Doğru

    Ethem Doğru Site Bağımlısı

    Kayıt:
    8 Eylül 2010
    Mesajlar:
    1.112
    Beğeniler:
    399
    Şehir:
    Kartal İstanbul
    Motosiklet:
    BMW
    okurken "bunları biliyorum diyorsun." sonra tekrar okuyunca, "aaa bu da mı vardı bu yazıda?" diyerek şaşıyorsun. 5 dakika öncesini hatırlamak bile bukadar zorkenbir de trafiği düşünelim. bence eğitim şart değil, bol bol eğitim şart.
     
    Şenol SEL bunu beğendi.
  15. Metin

    Metin Site Müdavimi

    Kayıt:
    19 Nisan 2008
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    1.618
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Bunları sık sık okuyup uygulamak gerekir diye düşünüyorum...Paylaşım için teşekkürler Şenol hocam...
     
    Şenol SEL bunu beğendi.
  16. Erdal Özgüner

    Erdal Özgüner Site Bağımlısı

    Kayıt:
    23 Şubat 2009
    Mesajlar:
    786
    Beğeniler:
    314
    Şehir:
    istanbul/küçükçekmece
    Motosiklet:
    Yamaha
    5 veya 6 ayda bir güncellemek lazım, yeni üyelerimizin ve de forumu takip eden diğer arkadaşların bilgilerini tazelemek, hatırlatma yapmak için. Tekrar emeğine sağlık Şenol hocam. Saygılarımla
     
    Şenol SEL bunu beğendi.
  17. Yener.Demirtas

    Yener.Demirtas Yeni Üye

    Kayıt:
    22 Kasım 2011
    Mesajlar:
    4
    Beğeniler:
    0
    Şehir:
    Samsun
    Motosiklet:
    Honda
    Bayıldım,

    Elinize sağlık
     
  18. Şenol SEL

    Şenol SEL Site Müdavimi

    Kayıt:
    27 Şubat 2009
    Mesajlar:
    9.448
    Beğeniler:
    9.012
    Şehir:
    Altıntaş Mudanya - Bursa
    Motosiklet:
    Yamaha
    Güncelleme
     
  19. Ahmet Yürekli

    Ahmet Yürekli Aktif Üye

    Kayıt:
    17 Temmuz 2009
    Mesajlar:
    141
    Beğeniler:
    47
    Şehir:
    diyarbakır
    Motosiklet:
    Yamaha
    çok gerekli ve yararlı bilgiler için teşekkürler şenol hocam.