U Donusu

Konu, 'Motosiklet ve Trafik' kısmında Baris Coskun tarafından paylaşıldı.

  1. Baris Coskun

    Baris Coskun Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Mart 2009
    Mesajlar:
    284
    Beğeniler:
    133
    Şehir:
    Londra
    Motosiklet:
    Honda
    Egitimlerde U donusu yaparken sinyal vermememiz ve aynalarin yani sira arkamiza donerek bakmamiz soylenmisti. Nedenini de soyle acikladilar;
    "U donusu yaparken etrafinizda hareketli veya hareket edecek bir arac olmayacak. Madem arac yok, kime sinyal veriyorsunuz? Sinyal diger araclara fayda saglasin diye verilir"
    Bu bana hem mantikli hem de mantiksiz geldi.
    Guvenli surus egitiminde soyle bir sey de soylerler;
    "Burdaki ogrendiginiz her seyi harfi harfine uygularsaniz guvensiz surersiniz. Dogru zamanda dogru yerde uygulamayi deneyimle ogrendiginizde guvenli surucu olursunuz"
    Trafikte garip/olmayacak bir U donusu yapiyorsam sinyal veriyorum. Guvenli ve bos bir yolda dogru sekilde U donusu yapiyorsam vermiyorum.
    Garip bir donus yapmamin sebebi de altimdaki aracin kucuk ve bunu diger araclarin aksine yapabiliyor olmasi(yani beklenmeyen bir hareket). Ayrica U donusunun cogu yerde yasak olmamasi. Zaten baska araclarin yapamadigi ve bizim yaptigimiz seyler hep kaza riski tasir.
    Sizlerin U donusu taktikleriniz var midir ve sinyal konusunda ne dusunuyorsunuz?
     
  2. Recep Varlı

    Recep Varlı Site Müdavimi

    Kayıt:
    8 Eylül 2008
    Mesajlar:
    2.779
    Beğeniler:
    1.457
    Şehir:
    İstanbul-Bayrampaşa
    Motosiklet:
    Salcano
    doğru yerde doğru kural tamamen katılıyorum :)
     
  3. Ozgur Baglama

    Ozgur Baglama Site Müdavimi

    Kayıt:
    13 Ocak 2008
    Mesajlar:
    1.380
    Beğeniler:
    720
    Şehir:
    Bakırköy, İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    sinyalimi nerede ne durumda olursam olayım veririm.hem versem ne kaybedeceğim hiçbirşey o duruma düşersem ne kazanacağım çok şey.bence her ihtimale karşı niyet belli edilmeli..
     
  4. Baris Coskun

    Baris Coskun Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Mart 2009
    Mesajlar:
    284
    Beğeniler:
    133
    Şehir:
    Londra
    Motosiklet:
    Honda
    Ben aslinda mantigi eksik anlattim.
    Simdi saga cekmis olalim, parketmis arac gibi duruyoruz. Etrafa baktik, yollar bombos.
    Eger sinyal verirsek ve bu arada gormedigimiz bir arac yola cikmissa, bizim yola cikmak icin sinyal verdigimizi dusunur. Eger arkamizdaki seritten geliyorsa hizini fazla dusurmez cunku motor dedigin basar gaza gider. Biz de bir anda 90 derece kirarsak adam ustumuze cikar.
    Sinyal vermezsek arkadan gelen adamin kafasi karisir, ne yaptigimizi anlamaz ve refleks olarak yavaslar.
    Bana "duruma gore, biraz" mantikli geldi. Yani sinyalin de fazlasi zararli olabilir.
    Ama kafami yola cevirmis durumda trafigi keserek doneceksem sinyal vermeyi ben de tercih ediyorum. Arabayla direk dortluleri yakiyorum zaten.
    Trafik kurallarinda U donusunde sinyalle ilgili bir sey yazmamasi da heralde bu mantikla yapilmistir. Benim soforum isini bilir..
     
  5. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    Düşük hız U dönüşü:

    1) Dış pedala ağırlık veriniz(sağa dönüş için sol pedal) ve iç pedalın üzerinde ağırlık kalmasın. İç taraftaki kolunuzun izin verdiği oranda ağırlığınızı dışa kaydırınız.(Kontra ağırlık uygulaması). Keskin bir yavaş U dönüşünde adeta selenin dış kenarına oturulur. Kasığınızı gaz tankına doğru yaslayınız.
    2) Dönüş noktasını kaldırımdan başlatınız.(En yakın olan noktadan).
    3) Dönüş tarafındaki omzunuzun üzerinden ama dönüş alanınıza, yere doğru bakınız.
    4) Dönüşe başlama noktasında gidonu dönüş yönünde çeviriniz ve motorun dönüşünü başlatınız. Motorla birlikte sizde yatmayınız. Başınızı ve karnınızı dik tutun, ağılığınız dış pedalda olsun ve kalçanız selenin dış kenarında olsun.
    5) Çıkışa doğru dönüşe bakınmayı devam ettirin ve dönüş sonunda motoru doğrultmak için gaz veriniz.
     
  6. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    Dar Alan U Dönüş Tekniği

    Park yerlerinde oraya buraya çarpmamak, dar alanlarda U dönüşler yapabilmek, tanıdık veya tanımadıklarınızın önünde düşüp komik olmamanız için bu tekniği geliştirmeniz şarttır. Ayrıca sizi lüzumsuz masraftan kurtarır.

    Dönüşe başlamadan önce mümkün olduğunca geriye oturun, sırtınıza destek olması için dizlerinizi depoya dayayın. Bu aynı zamanda dirsek ve omuzlarınızı serbest bırakır ve ağırlık didondan alınmış olur. Didonlara ağırlığınızı vermek yavaş dönüş kontrol tekniğini bozar. Ayak ayalarınızla basılı olarak dönüş yapılmaz. Ayağınız frenin pedalının üstünde de olacak şekilde durmalıdır. Başınızı döndürebildiğiniz kadar dönüş yönüne döndürünüz (Mümkünse bir baykuşun nasıl yaptığına göz atınız). Asla aşağıya, zemine yada yolun yanlış bir yönüne bakmayınız. Baktığınız yöne gidersiniz. Gözlerinizi ufuk seviyesine paralel bir çizgide tutunuz, bu vücudunuzun viraj içine yatmasını önler.

    Ayaklarınızın pedalların üstünde kalmasına konsantre olunuz. Kaldırıp yol yüzeyinde sürterseniz zeminin bozuklukları dengenizi bozabilir. Ayrıca depoya dayanmadıkları için sırtınıza destek olma işlevi bozulur ve ağırlığınız kollarınıza binmeye başlar. Tabi arka freni de kullanamazsınız!

    Teknik:

    Birinci vitestesiniz. Sıkı yürüyüş hızında(10km/s) dönüşe başlayınız. Daha yavaş olursa devrilirsiniz. Motor yatsın. Ön freni kullanmadığınızdan emin olun. Dönüşe 5 metre kala hızınızı ayarlamak için gerekli frenleme işini(buraya kadar iki freni de kullanın) yapıp bitirmiş olmanız gerekmektedir. Beş metre yakınlıktan itibaren ön fren bırakılmış ve arka frende(kilitlemeden ve pompalama yani sabit bir basınçta tutmama yapmadan) dönüşe başlayın. Burada gaz kolu sabit(stop etmeyecek bir seviyenin üstünde açık ama çok da bağırttırmayınız) tutulur ve debriyaj kavrama noktasında gereği kadar açıp sıkmakla gazlama işlevini yerine getirmek için kullanılır.

    Dönüş esnasında süratinizi debriyaj gazlaması yerine arka frenle ayarlamak durumunda kalırsanız daha yüksek motor devrine ihtiyacınız olacaktır. Ayağınızı arka fren üzerinde sabit basınçta tutun. Basınç değişikliği olmamalıdır. Pedala uyguladığınız basınç motorun arka tekerin gevşek tutan balatalara sürterek gitmesi noktasında olsun. Bu nokta ihtiyacınız olduğunda frenlemenin başlayacağı noktadır. Eğer süratinizin fazla olduğuna karar verirseniz sakın debriyajı sıkmayın. Bu motorun aniden durmasına ve yan tarafına düşmesine sebep olur. Bunun yerine arka freni kullanın. Sürati artırmak istediğinizde de arka freni biraz bırakın.

    Kontrollü bir dönüşü gerçekleştirebilmek için debriyajı devamlı kavrama noktasında kullanarak(yarım debriyaj) ta ki motor dik konuma gelinceye kadar gidin. Çıkışı görünce yani dönmek istediğiniz yönü gördüğünüzde debriyajı hemen bırakmayın. Bu gaz açtığınızda kontrolsüz bir gidişe sebep olabilir. Kontrolü kaybederseniz sakın ön frene dokunmayın. Bu tekeri alta alır, denge kaybolur ve düşersiniz.

    Şayet dönüşe başlamakta sorun olursa şunu unutmayın; kontra tekniği sıkı bir yürüyüş hızında bile motoru yatırır bu durum 5mil/saat üstündeki her süratte geçerlidir.

    Normal sürüşün dinamiklerinin tersine yavaş dönüşte motorun yattığı tarafa yatmak dönüş çapını genişletir. Bu yüzden dik durulur. Gözleriniz ufuk çizgisiyle paralel tutulmalıdır, bu sizin bedeninizi dönüş içine doğru yatırmanızı engeller. Kontra ağırlık denen bu usulle kumandalara da yakın olunur. Yakınlık kullanım kolaylığıdır.

    Bu hareketi gidonu tam sonuna kadar çevirebilinceye kadar önce düz hatlarda daha sonra slalom şekillerde trafiğe kapalı alanlarda alıştırma yaparak geliştirmelisiniz.

    Not: Motosiklet kullanımında bakışlarınızı doğru kullanmak özellikle çok önem taşıyan bir noktadır. Hem peri ferik(geniş açılı) hem de fovealı(dar açılı) bakış yeteneğinden faydalanarak önünüzü ve çevrenizi devamlı taramalısınız. Ayrıca aynalardan sık olarak arkanızı da kontrol etme alışkanlığını kazanmanız sizi en beklenmedik bir anda olmayacak kazalardan koruyacaktır. Bunun dışında iki şeye daha özellikle dikkat ediniz:

    . Kollarınızı kasıyor musunuz? Cevabınız evet ise bunu yapamayın. Kollar rahat olmalıdır. Kasılı kollar dönemeç dönüş hattınızın açılması demektir.

    . Nefesiniz düzenli ve derin mi? Yoksa düzensiz ve sığ mı? İkinci şık yanlıştır ve siz paniklemiş durumdasınızdır. Birinci şık geçerli olmalıdır. Nefesinizi doğru kullanınız.
     
    o.somuncu bunu beğendi.
  7. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    Ustte 2 tane yazı yazdım inşallah işinize yarar arkadaşlar
     
  8. Baris Coskun

    Baris Coskun Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Mart 2009
    Mesajlar:
    284
    Beğeniler:
    133
    Şehir:
    Londra
    Motosiklet:
    Honda
    Goktugu Bey, tesekkurler ama benim asil sormak istedigim nasil yapacagimiz degil, can guvenligimizi nasil saglayacagimizdi.
    Bununla ilgili bir yazi varsa daha aciklayici olur.
     
  9. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Ben de hareketim ne olursa olsun, koşullar ne olursa olsun mutlaka sinyal veririm. Görüp yorumlamak diğer sürücülere ait. Ama gene de dikkatli olur, onların hareketini izlerim tabii.

    Şu aralar motorsiklette derdim arada sinyali açık unutmak, hala tam alışamadım :p
     
  10. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    bulursam sizlerle en kısa zamanda paylaacagım
     
  11. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    ne durumda olursa olsun sinyal verilmeli. arkadan gelen aracın ne düşündüğü
    çok önemli değil bence.ya benim düşündüğümün tam tersini düşünüyorsa!!
    dolayısıyla eşşeği sağlam kazığa bağlayalım.;)
     
  12. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    Sonuçta trafikte olmasan bile dasın basında bile olsan sinyal verilmeli cunku bu bir alıskanlıktır nasıl alısıran oyle gider kuralları her daim uygulamalıyız. Nacizane fikrim
     
  13. Nezih Akçan

    Nezih Akçan Üye

    Kayıt:
    21 Mart 2009
    Mesajlar:
    40
    Beğeniler:
    20
    Şehir:
    izmir
    Motosiklet:
    Kymco
    U dönüşte sinyal vermenin sadece el alışkanlığını arttırması yönünde bir faydası olabilir ( etrafta kimse yokken dönüş yapınca) ben şahsen o şekil bir hareket yapacaksam dörtlüleri çakar öyle dönerim,ne kadar ışık o kadar görülme olasılığı..Şayet şehir dışı boş bir yoldaysam ve u dönüş yapacaksam vede kimsecikler yoksa etrafta onuda yapmam direk dönüşümü seri bir şekilde yapar sinyal minyalde vermem ...flaşörüme yazık :) sevgiler.. (ben kendimden bahsettim...herkez kendinden mesuldür,yanlış anlaşılmasın)
     
  14. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    hocam bu dörtlü olayına be acayip kızıyorum, sizinkini bilmem ama bazen trafikte
    adam sağa yada sola park etmek amacıyla dönüş yaparken dörtlü yakıyor!!
    arkasından gelirken kendinizi düşünün bir? hadi baklım ne olacak şimdi,
    acaba bu ne yapacak?? sağa yada sola sinyal verse tamam ona göre
    sürüşümüze devam ederiz, ama bunda işimiz reflex'e kalıyor.


     
  15. Nezih Akçan

    Nezih Akçan Üye

    Kayıt:
    21 Mart 2009
    Mesajlar:
    40
    Beğeniler:
    20
    Şehir:
    izmir
    Motosiklet:
    Kymco
    barış arkadaşım haklısın saçma sapan kullanan çok 4 lüleri ,ben zaten motor tepesindeyken bütün araba sürücülerini bana garezi varmış gibi düşünürüm,zira ne zaman ne yapacağı belli olmuyor malesef oto sürücülerinin,en güzel korunma yöntemi bence herkezi düşman gibi görmek trafikte :) U dönüşte sinyal konusunda ise dediğim gibi;ne kadar bol ışık o kadar iyi,fakat ışığa mışıga asla güvenmemeli göz ve beyin en güzel u dönüş araçları bence :)
     
  16. Baris Coskun

    Baris Coskun Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Mart 2009
    Mesajlar:
    284
    Beğeniler:
    133
    Şehir:
    Londra
    Motosiklet:
    Honda
    Bazi motorlarda goruyorum, tik tik, tik tik ses geliyor araba gibi. Icinde gosterge olan kasklar da cikar yakinda :)
    Bende refleks oldu her aynaya bakistan sonra sinyal dugmesine basiyorum. Aynaya da sehir icinde 10 saniyede bir baktigimi dusunursek baya bir basiyormusum.
     
  17. Baris Coskun

    Baris Coskun Kıdemli Üye

    Kayıt:
    2 Mart 2009
    Mesajlar:
    284
    Beğeniler:
    133
    Şehir:
    Londra
    Motosiklet:
    Honda
    Kurallarda keske yazsa bir sey. Ama kurallar olmayani degil, olani belirtir. Yazmadigina gore u-donusu yaparken sola sinyal vermek kural hatasi. Mesela saga donuste "sola sinyal verilmez" yazmiyor. Verirsek hata yapmis oluyoruz.
    Zaten sinyal verme nedenimiz kurallara aykiri u donusu yapiyor olmamiz. Kitabina gore u donusu yapsak zaten yolda sinyal verecek bir sey olmamasi lazim.

    U donusu sinyali diye bir seyin patenti alinmis bu arada. Yakinda araclarda gormeye baslarsak sasirmayin.
    Duz gidiyorum sinyali
    Makas atiyorum sinyali
    Suyu cikmaz insallah.
     
  18. Goktug Uguz

    Goktug Uguz Site Müdavimi

    Kayıt:
    26 Mart 2009
    Mesajlar:
    1.564
    Beğeniler:
    747
    Şehir:
    İstanbul - Bahçeşehir
    Motosiklet:
    BMW
    abartmaya gerek yok tabi hersey kararında guzel ve dogrudur