ülkemizde motosikletin dünü, bugünü

Konu, 'Ahmet Baydar' kısmında Baydar tarafından paylaşıldı.

  1. Baydar

    Baydar Üye

    Kayıt:
    30 Eylül 2007
    Mesajlar:
    26
    Beğeniler:
    68
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    Merhaba arkadaşlar

    Bu gunku yazımda ülkemizde motosikletin dünü ve bugünü ile ilgili kısaca birseyler anlatmak istedim. Altmışlı yıllara kadar cok değisik markalarda az sayıda motosiklet ithalatı yapılmıssada 1960 -1970 tarihleri arasında önce çelik motor (jawa.puch üretim Honda, Planet, Minsk, Muravey gibi Rus motosikletlerinin ithalatı daha sonra Ege mosanın Peugeot moped ve Beldesan'ın Mobeylette mopedlerinin üretimine başlaması ile ivme kazanan pazar diğer taraftanda dünya markalarının gelmeye devam etmesiyle belli bir büyüklüğe ulasmış oldu 2000 li yılalara geldiğimizde ise aradan gecen 40 yılda gerek üretici firmalar gerek ithalatcı firmalar sektöre gerekli önemi vermeyip yatırım yapmadıklarından (Honda ve Yamaha bir dönem 1-2 modellerde montaj yaptılar) dolayı maalesef bu gün bu durumdayız .2004 yılından itibaren motosiklet pazarı Çin menşeli markalarla cok hızlı bir büyüme göstermesine rağmen 2006 yılında ötv oranlarının % 8 den %22-37 yükseltilmesi ve özellikle son iki yılda gerek gelen ürünlerin son derece kalitesiz oluşu ve gerekse ekonomik kriz pazarı yeniden 2004 öncesi seviyesine indirmiştir. Bugün itibariyle Ramzey , Mondial, Kanuni vb markaların birkaç model yerli montaj ve ağırlıklı ithal modellerle ve diğer Japon, Kore markalarının satışı devam etmekte ama sektör de can çekişmeye başlamış durumdadır.
    Bu günkü durumumuzu iki ana başlıkta özetlersek;
    1-Üretiçi ve ithalatcı firmaların etkisi,
    2-Devlet politikaları.
    Üretici ve ithalatcı firmaların yapması gereken ama bir türlü yapmadıkları;
    1-Ülkemize uygun modellerin secimi,
    2-Mamül ve yedek parcada uygun fiyat politikaları (su anda 3000 tl ye satılan motosikletin yedek parçaları toplamı 15000 tl yi buluyor bu oran otomotivde parçalar toplamı araç fiyatının üç katı iken motosiklette beş kattır)
    3-Uzun vadeli planlarla bayi ve servis yapılanması ve güçlendirilmesi ve yeterli kar marjlarıyla hizmet veren bayi ve servislerin ayakta kalmasına ve kurumsallaşmasına katkı ( bayi kar marjları büyük motosiklette ham fiyatta %5 küçük gurupta %10dur yani şu anda 40.000 tl ye satılan motosiklette bayinin eline geçen kar bürüt 1190 tl 4000 tl ye satılan 225 tldir)
    4-Merkezi yönetim üzerinde etkili olmak.
    5-Hepimizin bildiği gibi son iki yıldır birilerinin kaprisi yüzünden iki tane motosiklet fuarı düzenlenmekte ve hepimize büyük zararlar verilmekte.
    Devlet politikalarını etkisinide kısaca özetlersek;
    1-Motosiklet üzerindeki yüksek vergilerin indirilmesi 100-250 cc motosiklerlerde vergi oranları % 40, 250 cc ve üzeri motosikletlerde ise % 55 tir. Bu oran Avrupa ülkelerindeki en yüksek orandır.
    2-Karayolları trafik kanununda sürücü belgesi ve kayıt tescil ile ilgili düzenlemelerin yapılması. Su anda 49 cc moped dahil motosiklet ehliyeti ile kullanılabiliyor. Plaka masrafları ve istenen belgeler otomobil ile aynı, 17 yaşını dolduranlar motosiklet sürücü belgesi alabiliyor ama 18 yaşını dolduramadığı için motosiklet alamıyor)
    3-Motosiklet federasyonu ile ilgili yetersizlik.

    Tüm bunlar bir araya geldiğinde ve bu durum böyle devam ettiği sürece daha çok canlar yanacak ve sektör sürünmeye devam edecek. Saygılarımla.
     
  2. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    abi ellerine sağlık.teşekkürler.
     
  3. SERVET

    SERVET Site Müdavimi

    Kayıt:
    20 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    1.786
    Beğeniler:
    607
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    BMW
    Elıne saglık guzel bılgıler ıcın tşk ler
     
  4. Ümit ÇAKIR

    Ümit ÇAKIR Aktif Üye

    Kayıt:
    17 Kasım 2007
    Mesajlar:
    228
    Beğeniler:
    88
    Motosiklet:
    Asya
    önemli bilgiler.paylaşım için teşekkürler.
     
  5. Omer

    Omer Site Müdavimi

    Kayıt:
    7 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    1.595
    Beğeniler:
    692
    Şehir:
    SAKARYA
    Motosiklet:
    Yamaha
    Problemi çok güzel özetlemişsiniz.

    Ancak arz-talep olayı.Günümüzde toplumun önemli bir kısımı hala motosiklete güvensiz ve şeytan icadı gözüyle baktığından bir arpa boyu yol alamadık.Halbuki motosikletinde bir ulaşım aracı olduğunu ve üzerinde can taşıdığını daha kabullenemeyen ve anlamamakda ısrar eden topluma bu reva malesef.

    Sizin açtığınız bu konuya yüzlerce kişi yazmadıkça ne imalatçı ne ithalatçı nede devlet baba bizi ciddiye alır.Sadece bize reva gördükleri ile yetinmemizi seyrederler.

    O yüzden ilk defa sadece yazmak için yazdım.Şuan foruma üye 8 bin e yakın üye görünüyor.Bunların en az % 10 'nun aktif olduğunu düşünüyorum.Herkezi buraya düşüncelerini yazmaya davet ediyorum.