Wankel motorlu motosikletler.

Konu, 'Servis ve Teknik Destek Genel Konular' kısmında Emrah.Saka tarafından paylaşıldı.

  1. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Arkadaşlar motosikletler ülkemizde bilindiği gibi pistonlu tip iki ve dört zamanlı motorlara sahiptir. Teknik bilgiler bölümümüzde de sağolsunlar arkadaşlarımız detaylı bir şekilde bu motorlarla ilgili bilgiler vermişler. Ancak Dünya üzerinde pek bilinmesede wankel yani rotary motor dediğimiz bir motor tipi bulunan motosikletlerde mevcut. Üniversitedeki bitirme tezim wankel motorlar ve teknolojileri idi. Bununla ilgili araştırmalar yaparken bir kaç motosiklet modeli buldum. Bu arada da şans eseri demek lazım heralde uzun zamandır yatan Suzuki RE 5 serisi bir motosikleti tamir etme fırsatım oldu. Tahminimce Türkiyede sayılı olan bir modeldi bu. Şimdi size bu motor tipi ile ilgili bir kaç bilgi vermek istiyorum. Türkiye de pek işimize yaramasada genel bilgi olarak işinize yarayacağını düşünüyorum.


    Wankel motorla ilgili kısa bir bilgi;

    Wankel, diğer adıyla Rotary motorlar ilk olarak 1929 yılında Dr. Felix WANKEL (1902-1988) tarafından yapılmış ve patenti alınmış, alışılagelmiş pistonlu motorlardan çok farklı ve basit bir yapıya sahip, düşük hacimlerden yüksek güçler alabilen bir motor çeşididir.

    Bu motorun keşfinin hikayesi çok enteresandır. O dönemlerde 22 Yaşında olan Felix WANKEL bir gece rüyasında kendi yaptığı bir otomobille sinemaya gittiğini görür. Fakat bu aracın bir farkı vardır. Aracın motoru alışılagelmiş motorlara hiç benzememektedir ve çok düşük hacme karşın çok yüksek güçler üretebilmektedir. Bu rüyasını gerçekleştirmek için kurduğu küçük laboratuarında içten yanmalı motorlarla ilgili çalışmalar yapmaya başlar. Ancak Wankel in o döneme kadar içten yanmalı motorlarla ilgili herhangi bir bilgisi bulunmamaktadır. Buna karşın bir motorun çalışabilmesi için 4 zaman esasını benimser. Halbuki dört zaman esası kendisi düşünmeden 62 yıl önce bulunmuştur. Bunun üzerine çalışmalara başlar ve daha sonraları soyadı ile anılacak wankel motorların tasarımını gerçekleştirir. Bu motor iki ana parçadan meydana gelmiştir. Stator adı verilen sabit parça pistonlu araçların motor bloğu ve silindir kapağını teşkil ederken rotor denen hareketli yassı üçgen biçimindeki parça ise zamanları oluşturacaktır.

    Çalışmalar halen günümüzde özellikle mazda firması tarafından devam ettirilmektedir ve hidrojenle çalışan Wankel motorlu mazda rx-8 serisi araç satışa sunulmuştur. Geçen zaman içinde bir çok aksaklık giderilmiştir ve halen günümüzde Wankel motorlar düşük hacimlerden yüksek güçler isteyen spor otomobil tutkunları için vazgeçilmezdir.


    [​IMG]

    Felix Wankel


    WANKEL MOTORUN PİSTONLU MOTORLARDAN FARKI

    Wankel motorun günümüz içten yanmalı dört zamanlı motorlardan bir çok farklı yönü vardır. Örneğin alışılagelmiş piston, eksantrik mili supaplar, Supap itici ve çalıştırıcı sistemler bulunmamaktadır. Yapısı pistonlu motorlara göre çok basittir. Silindir bloğu ve kapağının yerini stator adı verilen motor bloğu alırken pistonların yerini yassı üçgen biçimindeki rotor adı verilen hareketli parça alırken supapların yerini ise iki zamanlı motorlardan tanıdığımız emme ve egzoz portları almıştır. Bu sayede supap mekanizmasına ihtiyaç kalmamakla beraber supaplardan kaynaklanan düzensiz tork ve güç eğrisi önüne geçilmiştir. Motor gücü ise bir çok parametreden dolayı aynı hacimdeki aynı silindir sayısındaki pistonlu motorlara göre 2 kattan daha da fazladır.


    PEKİ WANKEL MOTORU PİSTONLU MOTORDAN DAHA GÜÇLÜ KILAN ŞEY NEDİR?

    Yukarıdaki yazılarında bir özeti niteliğinde yazmamız gerekirse tek rotorlu 600 cm3 hacmindeki bir wankel motoru ile 600 cm3 lük tek silindirli pistonlu bir motoru karşılatırarak yorum yapmamız daha kolay olur.

    İlk olarak dört zamanlı tek silindirli bir benzinli motoru ele alalım. Dört zamanın toplamına bir çevrim denir. Bir çevrimde ise 1 kez güç üretilir. Bunuda basitleştirirsek şöyle açıklayalım. Piston teoride Ü.Ö.N. dan alt ölü noktaya inişe geçtiğinde emme subabı açılır ve içeriye 1/14.7 oranıyla yakıt hava karışımı alınır. Piston teoride A.Ö.N. ya vardığında emme tamamlanmış olur ve emme subabı kapanır. Bu arada krank mili 180 derecelik bir dönüş açısı yapmıştır. İkinci zamanda ise piston Ü.Ö.N. ya doğru harekete başlar ve karışım sıkıştırılır. Krank mili bir 180 derecelik hareket daha yapmıştır. Yine teoride piston Ü.Ö.N. dayken buji kıvılcım çakar ve karışım yanarak pistonu A.Ö.N. ya doğru iterken güç üretilir. Bu evredede teoride 180 derecelik bir açı yapılır. Son olarakta piston Ü.Ö.N. ya hareket ederken egsoz gazları egsoz subabından dışarıya atılır. Yine krank mili teoride 180 derecelik bir açı çizer. Toplamda ise bir çevrim teoride 720 derecede gerçekleşir ve bir kez güç üretilir.

    [​IMG][/URL][​IMG][/IMG]

    Pistonlu ve dört zamanlı bir motor.

    Wankel motorlarda ise durum farklıdır. Rotorun bir tam devir yapmasında krank mili 3 devir yapmaktadır. Rotorun bir devrinde ise 3 kez güç elde edilmektedir. Yani krank milinin yaptığı her 360 derecede bir kez güç üretilmektedir. Buraya kadar pistonlu motordan tam iki kat fazla güç ürettiği görülmektedir. Buna ek olarak wankel motorda eksantrik mili subaplar, supap yayları, triger kayışı, zinciri, zaman ayar dişlisi, külbütör mekanizması gibi mekanizmaların olmayışı da motora fazladan güç sağlamaktadır.

    [​IMG][/URL][​IMG][/IMG]

    Bir wankel motorun çevrimi...


    WANKEL MOTORUN AVANTAJLARI

     İmalatı kolaydır. Çünkü klasik motorda bulunan bir çok sistem ve parça bulunmaz.
     Maliyeti düşüktür
     Ağırlığı muadili motorlara göre düşüktür. Buda araç performansı açısından pozitif etki yaratır
     Pistonlu motorlara göre sarsıntısız çalışırlar
     Motor devirleri yüksektir
     Ateşleme zamanında krank mili 180 derece yerine 270 derece döndüğünden ve krank milinin toplamda 360 derecesinde bir güç ürettiğinden güçleri yüksektir.
     Motor parçaları az olduğu için motordan alınan güç daha fazladır
     Subaplar ve supap mekanizması olmadığından güç ve tork eğrisi düzgün bir çizgi çizer
     Yanma odası sıcaklığı pistonlu motorlara göre daha düşüktür. Bu sebeple daha az oksit ve nitrojen atığı verirler.
     Düşük motor hacimlerinden yüksek güç alabildiklerinden özellikle spor araçlar için uygundur.
     Boyutları küçük olduğundan daha az yer kaplarlar, Ağırlık merkezini aşağıya çekerek yol tutuşuna katkıda bulunurlar.
     Ülkemiz şartlarında vergi konusunda 3000 cc lik motorlarla aynı gücü verirken 1300 cc klasmanına girdiklerinden vergileri ve yedek parça fiyatları düşüktür.
     İki rotorun ürettiği güç aynı hacimdeki 6 silindirli bir araçtan daha fazladır.
     Parça sayısı az olduğundan ve triger kayışı supap gibi parçalar olmadığından bakım maliyetleri düşüktür



    WANKEL MOTORUN DEZAVANTAJLARI

     Pistonlu motorlara göre daha gürültülü çalışırlar
     Yüksek yüzey hacim oranlı yanma odası nedeniyle daha düşük termodinamik verimleri vardır.(Mazda rx-7 de bu sorun giderildi.)
     Yakıt tüketimleri aynı hacimdeki pistonlu motordan daha fazladır.
     CO Emisyonları pistonlu motorlara göre daha fazladır.
     Tamir edilmeleri neredeyse mümkün değildir


    Ve son olarakta wankel motor kullanılan bir kaç motosiklet;


    Hercules W 2000 "Staubsauger
    [​IMG]

    Suzuki RE 5

    [​IMG]

    Van Veen OCR 1000

    [​IMG]



    Arkadaşlar bu konuda sorularınız varsa yardımcı olmaya çalışırım.
     
  2. SERVET

    SERVET Site Müdavimi

    Kayıt:
    20 Mayıs 2008
    Mesajlar:
    1.786
    Beğeniler:
    607
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    BMW
    verdıgınız degerlı bılgıler ıcın tşk ler arkadasım
     
  3. erenkocer

    erenkocer Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Eylül 2008
    Mesajlar:
    356
    Beğeniler:
    255
    Şehir:
    kuşadası
    Motosiklet:
    Kymco
    paylaşımın için teşekkürler sevgili kardeşim
     
  4. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Rica ederim arkadaşlar...
     
  5. hüseyin kuşu

    hüseyin kuşu Yeni Üye

    Kayıt:
    31 Mayıs 2014
    Mesajlar:
    1
    Beğeniler:
    1
    wankel motorların çalışma prensibini elimden geldiğince anlattım umarım beğenirsiniz. Yorumlarınızı eksik etmeyin.
     
    Murat Ateş bunu beğendi.