Yamaç Paraşütü

Konu, 'Serbest Kürsü' kısmında ulas tarafından paylaşıldı.

  1. ulas

    ulas Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Eylül 2007
    Mesajlar:
    3.159
    Beğeniler:
    4.285
    Şehir:
    Kadıköy/İstanbul
    Motosiklet:
    Yamaha
    Yamaç paraşütü, birkaç yenilikçi havacı tarafından 1980'li yılların başlarında serbest
    paraşütlerle yamaçlardan koşarak kalkmalarıyla başlamış oldu. Zamanla
    paraşütlerin aerodinamik yapılarının gelişmesiyle birlikte performansları da
    arttı ve serbest paraşütlerden ayrılarak, planör, yelken kanat gibi amacı uçuş
    olan bir alet haline geldi.

    Günümüzde pilotların da tecrübesine bağlı olarak, yamaç paraşütü ile küçük
    tepelerden kalkılıp, yüzlerce metre yukarılara çıkılabilmekte ve saatlerce
    havada kalıp kilometrelerce uzaklara uçulabilmektedir.

    Katlandığında bir sırt çantasına sığacak kadar küçülebilmesi ve ağırlığının da
    çok az olması bazı dağcıların ilgisini çekmiştir ve dağların zirvelerinden yamaç
    paraşütüyle uçarak inenler vardır.

    Türkiye'de yamaç paraşütçülüğü hızla gelişmektedir ve ülkemiz uçuşa çok
    elverişli noktalara sahiptir. Hemen her şehrimiz civarında uçuşa uygun bölgeler
    bulunabilir. Burada özellikle, Türkiye’nin ve dünyanın en iyi uçuş noktası
    sayılabilecek Ölüdeniz e sahip olduğumuzu belirtmek lazım. Ayrıca Antalya-Kaş,
    Denizli, Isparta, Erzincan, Eskişehir, Erzurum, İzmir, Bolu, Akşehir uçuşa
    elverişli diğer şehirlerimizden bazılarıdır.[​IMG]

    Yamaç paraşütünü diğer hava araçlarıyla kıyaslarsak öğrenmesi en kolay olanıdır.
    Belli sağlık koşulları içerisinde hemen herkes yapabilir. Bunun için ülkemizde
    başvurabileceğiniz birçok kulüp, dernek, kurs, şahıs, şirket, vs. vardır.
    Ülkemizde bu sporun eğitimini veren ve yapan yaklaşık 40 civarı üniversite
    kulübü vardır. Tabi üniversite kulüplerinin bir çoğunun kendi üniversite
    öğrencisi haricinde öğrenci kabul etmediği bilinmektedir. Yamaç paraşütünün
    pahalı bir spor olduğu bilinen bir gerçektir. Kullanılan malzemeler Türkiye de
    üretilmemektedir ve maliyeti oldukça fazladır. Bu yüzden üniversite kulüplerinde
    eğitim alan öğrencilerin maddi açıdan büyük avantajları vardır. Fakat bu noktada
    seçim yapmadan önce oldukça hassas davranmak gerekir. Pilotaj hatalarında ve
    bunun doğurduğu sonuçlarda alınan eğitimin büyük paya sahip olduğu asla
    unutulmamalıdır. Eğitimin güvenilir eğitmenler tarafından ve güvenli
    malzemelerle yapılması gerektiği unutulmamalıdır. Yamaç paraşütü medya
    tarafından ne kadarda tehlikeli olarak gösterilse bile aslında kurallarına
    uyulduğu ve ciddi bir eğitim alındığında sanıldığı gibi tehlikeli olmadığı
    görülmektedir.

    Birazda bu sporda kullanılan malzemelerden bahsedelim.

    Bu sporu yaparken kullanacağımız alete yamaç paraşütü, parapente (Fransızca),
    paraglider(İngilizce) gibi isimler verilir.

    [​IMG]Yamaç paraşütünün bez kısmına kanopi, kanat veya kubbe
    adı verilir. Yamaç paraşütünde kullanılan malzemeler teknolojinin gelişmesiyle
    artık yüksek kaliteli ve güvenilir malzemeler haline gelmiştir. Yeni kanopiler
    dacron polyesterden dikilirler ve yırtılması çok zordur. Yırtılsa bile özel
    dikişi ile yırtığın büyümesi engellenmektedir.

    Oturulan kısmına ise harness denir ve uzun uçuşlarda kullanılan harnesslerde birde yedek
    paraşüt mevcuttur[​IMG]. Yedek paraşüt mevcut paraşütün bir sorundan kullanım dışı
    kalması halinde açılır ve güvenli bir şekilde inişe yardımcı olur. Bahsettiğimiz
    pilot harnesslerde sırt ve yan korumalar bulunmaktadır. Eğitimlerde ise basic
    harness denilen harnessler tercih edilmektedir. Yüksek irtifa uçuşları mutlaka
    pilot harnessler ile yaptırılır.

    Yamaç paraşütünde kullanılan iplerin bir tanesi 130 kg çekere sahip iplerdir ve
    yamaç paraşütünde onlarca ip vardır.Su geçirmez ve çok hafiftirler.İplerin bağlı
    olduğu vidaların çekeri ise 410 kg dır. Kolonların bağlandığı kolonların çekeri
    ise çok daha fazladır.

    [​IMG]Diğer bir temel malzeme ise kask tır ve bunun yanında variometre, rüzgar ölçer,
    uçuş tulumu, uçuş botu ise kullanılan diğer malzemeler arasında yer alır.

    Yamaç paraşütünde sağ ve sol olmak üzere iki fren bulunmaktadır ve bu sayede
    istediğimiz yere çok yumuşak iniş yapma imkanımız bulunmaktadır. Yani çoğu
    insanın düşündüğü gibi yamaç paraşütü rüzgar nereye eserse oraya değil, siz
    nereye isterseniz oraya gider.





    [​IMG][​IMG][​IMG][​IMG]


    Yamaç paraşütünde yanlış bilinen bazı durumlar vardır. Kazaların sebebi ters rüzgar
    değildir ve böyle bir durum yoktur. Rüzgar kalkış ve inişte tam karşıdan esecek
    şekilde kanadımız serilir. Kalkış yaptıktan sonra rüzgarın esme yönü önemli
    değildir. Kazaların çok büyük oranı olumsuz hava koşulları veya akrobasi
    gösterilerinde kazalar olmaktadır. İyi eğitim almış bir pilot havayı tanır ve
    uygun olmayan şartlarda uçuş gerçekleştirmez. Eğitimin büyük önemi vardır ve çok
    ciddiye alınmalıdır. Kesinlikle kendi başına öğrenebilinecek bir spor değildir.
    Kullanılan malzemeler dahi eğitim, orta seviye, ileri seviye olarak
    değişmektedir. Diğer bir konu ise yamaç paraşütünde “atlama” terimi kullanılmaz
    bunu yerine “ kalkış “ terimini kullanırız. Yamaç paraşütünde kalkış yapılır
    serbest paraşütte ise atlama. Serbest paraşütte “ düşüş ” vardır, yamaç
    paraşütünde ise “ süzülüş ” , buda serbest ve yamaç paraşütü arasından basit
    farklardır.


    [​IMG]Yamaç paraşütünde çift kişilik paraşütler vardır ve
    buna “ tandem” denir. Başta ölüdeniz olmak üzere tecrübeli pilotlar eşliğinde
    yolcular ücret karşılığı bu zevki tadabilmektedirler. Yolcunun tek yapması
    gereken kalmış esnasında birkaç adım atarak koşmaktır.




    Yamaç paraşütü eğitimi önce teorik eğitimle başlar. Teorik eğitimde; malzeme
    bilgisi, aerodinamik, uçuş tekniği, makro ve mikro meteoroloji anlatılan bazı
    konulardır.

    Teorik eğitim sonrası öğrenciler yer eğitimine geçerler. Yer eğitiminin maksadı
    öğrencilere yerde paraşütle olan reflekslerinin gelişmesini sağlamak ve temel
    hareketleri öğrenmektir. Öğrencinin durumuna göre 1-3 gün arası sürer. Yer
    eğitimini bitiren öğrenci önce 30-40 metre yükseklikteki tepelerden 20-30 civarı
    başlangıç uçuşu gerçekleştirir. Bu uçuşlar çok kısa süreli olup öğrencinin
    tecrübesinin arttırılması ve hareketlerin (dönüşler, kalkış, iniş vb.)
    öğretilmesi amaçlanır. Daha sonra gitgide yükselerek eğitim sürdürülür.
    Başlangıç eğitimi biten öğrenci artık yüksek irtifa eğitimine hazır hale gelir.
    Bu eğitim süreci öğrencinin becerisi ve hava koşullarına da bağlı olarak sürer.
    Başlangıç eğitimi tüm koşullar uygunsa ortalama 5-10 gün arası sürer. Yer
    eğitiminden sonra birkaç ay sürecek olan başlangıç eğitimi devam eder. Yer
    eğitimi ve başlangıç eğitimi genelde biraz yorucu geçer. Fakat ayağınız yerden
    kesildiği ilk andan itibaren her şeyi unutur gökyüzünün ve uçmanın keyfini,
    özgürlüğün tadını çıkarırsınız.

    Nede olsa özgürlük rüzgar da saklı...

    Alıntıdır: Ali Yücer

     
  2. turgay güngör

    turgay güngör Yeni Üye

    Kayıt:
    21 Mart 2009
    Mesajlar:
    16
    Beğeniler:
    6
    Şehir:
    bahçelievler
    Motosiklet:
    Mondial
    50 yaşında 100kg dayım ben de uçabilirmiyim acaba.5-6 aydır kafama taktım yazını görünce belki bikaç kelimeyle bana fikir vererek yol gösterebilirsen çok sevinirim..20 sene evvl gibi etimesutta planörle uçtum.ilaçlama pilotu olmak istiyordum 0 dan uçup tekrar yükselmek müthiş bişeydi ozamanlar...C brövemi aldım fakat devam etmedim.Şimdi tekrar o heyecanı yaşamak isterim...
     
    ulas bunu beğendi.
  3. ulas

    ulas Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Eylül 2007
    Mesajlar:
    3.159
    Beğeniler:
    4.285
    Şehir:
    Kadıköy/İstanbul
    Motosiklet:
    Yamaha
    Her kiloya göre paraşütler var. 100 kg olman çok da önemli değil. Önemli olan 100 kg birine eğitimi verecek kişidir. Paraşütler kiloya göre değişir ve kilo arttıkça kanatla büyür. Çok daha kilolu kişilerin bu işi yaptığını biliyorum.

    Ne kadar iyi olursanız olun bir ara bıraktınız mı bu işi bir alt seviyeden başlamak gerekiyor. Refleksler zamanla azalır bu yüzden de yeniden ufak çaplı uçuşlarla başlamak gerekir.

    Hayati önem taşıdığı için de iyi hocalardan eğitim almanızı öneririm.
     
    turgay güngör bunu beğendi.
  4. Hakan Karael

    Hakan Karael Site Müdavimi

    Kayıt:
    23 Ocak 2008
    Mesajlar:
    2.947
    Beğeniler:
    1.286
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Aprilia
    bende yapmayı çok isterim ilk fırsatta ;)
     
  5. ulas

    ulas Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Eylül 2007
    Mesajlar:
    3.159
    Beğeniler:
    4.285
    Şehir:
    Kadıköy/İstanbul
    Motosiklet:
    Yamaha
    [​IMG]


    buda benim ayaklarım :)
     
  6. Bülent.Ö

    Bülent.Ö Site Müdavimi

    Kayıt:
    2 Şubat 2009
    Mesajlar:
    1.571
    Beğeniler:
    618
    Şehir:
    İdealtepe / İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Aaaaaaaaaaaaaahhhhhhhh... Bu işte benim yapamayacağım bir şey herhalde :( Hafif bir yükseklik korkum vardır. Ayaklarım yere bassın isterim :)
     
  7. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    bu ilk atlayışın mı? yoksa kaçıncı. hiç tırstın mı doğru söyle. :confused:
     
  8. ulas

    ulas Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Eylül 2007
    Mesajlar:
    3.159
    Beğeniler:
    4.285
    Şehir:
    Kadıköy/İstanbul
    Motosiklet:
    Yamaha
    Çok atladım. Ankara'da eğitime başlamıştım yıllar önce. Ankarada 14-15 Atlayışım var. Resimdeki atlayış fethiye. Ben hızı ve adrenalini severim. O yüzden korkum da yoktur.
     
  9. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    Ben de denemek istiyorum acaba korkarmıyım diye düşünüyorum. Ankara'da eğitim hala varmı? Türk Hava Kurumu'nda mı?
     
  10. ulas

    ulas Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Eylül 2007
    Mesajlar:
    3.159
    Beğeniler:
    4.285
    Şehir:
    Kadıköy/İstanbul
    Motosiklet:
    Yamaha
    Delta Bisiklete uğrarsan sana orada yardımcı olurlar. Kendi hocalarımız da var. Telefon 0 312 223 60 27
     
  11. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    ok teşekkürler. Ankara'ya iş nedeniyle, 2-3 ay içinde taşınma şansımız yüksek. Umarım taşınırız ve ben de bu eğitimlere girebilirim.
     
  12. Erol

    Erol Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Ekim 2007
    Mesajlar:
    5.997
    Beğeniler:
    3.113
    Şehir:
    İstanbul-Çamlıca
    Motosiklet:
    BMW
    ulaş ayaklarınmı kokuyor ne :D:D:D kuşlar bile kaçmış etrafından.:p
     
  13. Hakan ERSOZ

    Hakan ERSOZ Kıdemli Üye

    Kayıt:
    14 Kasım 2008
    Mesajlar:
    662
    Beğeniler:
    201
    Şehir:
    istanbul bakırköy
    Motosiklet:
    Suzuki
    benim kesinlikle yapmam gereken bir aktivite:)
     
  14. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    kesinlikle, arkadaşım eskişehirde yapmış. iki kez 400 metreden atlamış. 2.sinde ayağını incittiğinden 3. atlayışı yapamamış. yapsaymış bir belgemi ne vereceklermiş.
    ama en yorucu kısmı, antremanlarda, sürekli belli bir yükseklikten aşağıya atlıyor ve düşme tekniği tekrarlıyormuşsunuz. öyle anlatmıştı.
     
  15. Kerem Varol

    Kerem Varol Yeni Üye

    Kayıt:
    26 Ocak 2010
    Mesajlar:
    8
    Beğeniler:
    0
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    geçen sene fethiye de çok istemiştim yapmayı ama yanımda fazla para olmadığından yapamamıştım.bu sene de fethiyeye gitmek istememin tek sebebidir yamaç paraşütü bu sene kaçarı yok :)
     
  16. Tayfun Seyrekbasan

    Tayfun Seyrekbasan Kıdemli Üye

    Kayıt:
    26 Aralık 2009
    Mesajlar:
    505
    Beğeniler:
    100
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    valla cok zevkli bişi olsa gerek ama benim yükseklik korkum olduğu için bırakın atlamayı asağı bile bakabileceğimi sanmıyorum :)
     
  17. mehmet MORCU

    mehmet MORCU Kıdemli Üye

    Kayıt:
    5 Aralık 2009
    Mesajlar:
    346
    Beğeniler:
    199
    Şehir:
    zong/ereğli
    Motosiklet:
    BMW
    arkadaşlar profesyonel bir paraşütçü olarak kesinlikle deneyin derim ama benim hiç yamaç denemem olmadı atlayan arkadaşlarım var normal paraşüte göre riski daha azmış bu arada ulaş tebrik ederim senide böyle bir aktivitenin içinde olduğun için bunları sıkça paylaş lutfen sayende eski günlere gideyim benim 38 atlayışım var 11 tanesi türk kuşu inönüde ayrıca brövemde var keyifli forumlar..
     
  18. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    Ben birşey öğrenmek istiyorum,
    yamaç paraşütü ile atladığınızda, çıkış yaptığınız noktaya inme şansı varmıdır ?
     
  19. mehmet MORCU

    mehmet MORCU Kıdemli Üye

    Kayıt:
    5 Aralık 2009
    Mesajlar:
    346
    Beğeniler:
    199
    Şehir:
    zong/ereğli
    Motosiklet:
    BMW
    hayır yoktur umut kardeşim çünki yamaç paraşütü irtifa ile ilgili bir uçma şeklidir çıkış yaptığınız yerden itibaren irtifa kaybediyorsunuz o yüzden aynı noktaya dönme şansınız yoktur yalnız değişik paraşüt ler var örneğin motorlu olanlar onlarla aynı noktaya dönebilirsiniz ...
     
  20. Umut Karkın

    Umut Karkın Organizatör

    Kayıt:
    23 Ekim 2008
    Mesajlar:
    1.760
    Beğeniler:
    980
    Şehir:
    ANKARA
    Motosiklet:
    Aprilia
    Mehmet bey öncelikle ilginize teşekkür ederim, ölüdenizde yüzerken 1 saat ten fazla seyretmiştim ve bazılarının çıkış yaptıkları noktadan daha yükseğe çıktığını görmüştum, galiba benim aşağıdan gördüğüm bir göz yanılmasından ibaret.

    Bunu sormamın sebebide acaba bu işi öğrenip yeterli bir seviyeye gelindiğinde motorla uygun bir tepeye gidilip çıkış yaptıktan sonra tekrar motorun yanına inilebilirmi diye merak ettim. Demekki olmuyormuş...

    Teşekkürler..