Yere ne kadar sıkı basıyoruz?

Konu, 'Güncel Haber ve Duyurular' kısmında Hakki Orun tarafından paylaşıldı.

  1. Hakki Orun

    Hakki Orun Site Bağımlısı

    Kayıt:
    25 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    148
    Beğeniler:
    257
    Şehir:
    Almaty KZ - Istanbul TR - Mobil Alabama USA
    Motosiklet:
    BMW
    Hic dusundunuz mu motorumuzun tekerleri yere ne kadar sıkı basıyor ve bunu arttırmak icin neler yapabiliriz?

    Istermisiniz tartisalim?
     
    Erol ve Özgür bunu beğendi.
  2. Özgür

    Özgür Site Müdavimi

    Kayıt:
    24 Şubat 2008
    Mesajlar:
    4.480
    Beğeniler:
    1.302
    Şehir:
    Trabzon
    Motosiklet:
    Yamaha
    Sayın Hakkı bey, açtığınız konular gerçekten çok yararlı, bu nedenle size teşekkür ederim.
    Motosikletin yere sıkı basması konusunda, iki durum geçerli diye biliyorum; kuru zeminde gerektiğinde yol tutuşunu artırmak gazı açmak ile doğru orantılı olduğunu, ıslak ve kaygan zeminde ise tam tersi olarak gaz ile tekerlekler arası ilişkinin kesilmesi gerektiğini.
     
    Hakki Orun bunu beğendi.
  3. Emre PALAK

    Emre PALAK Kıdemli Üye

    Kayıt:
    6 Eylül 2008
    Mesajlar:
    549
    Beğeniler:
    201
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    Sadece sürüş yöntemi değil aynı zamanda lastik seçimi, bakımı ve kontrolleri çok önemli.
    Basınç fabrika verilerinde önerilen seviyede olmalı.
    Dişlilerin seviyesi yeterli olmalı.
    Kullanacağınız motor modeline, kullanım alışkanlıklarınıza göre hatta belki yaşadığınız sürekli motoru kullandığınız bölgeye göre lastik seçimi yapılmalı (Zor ve uğraştırıcı bir ihtimal ama önemli olduğunu sanıyorum).
     
    Hakki Orun bunu beğendi.
  4. Engin YALÇINALP

    Engin YALÇINALP Kıdemli Üye

    Kayıt:
    5 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    156
    Beğeniler:
    107
    Şehir:
    Göztepe-İstanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Hiç üşenmeyelim.Haftada bir benzin istasyonuna gidip hava basınçlarını kontrol edelim.Önerilen değerlere kesinlikle uyalım
     
    Hakki Orun bunu beğendi.
  5. Hakki Orun

    Hakki Orun Site Bağımlısı

    Kayıt:
    25 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    148
    Beğeniler:
    257
    Şehir:
    Almaty KZ - Istanbul TR - Mobil Alabama USA
    Motosiklet:
    BMW
    Bakis anamiz ise Tutus babamizdir diyoruz ya, heh iste simdi geldik Tutus'a.

    Motosikletimizi yuruten de durduran da lastiklerin yere olan surtunme kuvvetidir. Durum boyle olunca, aklima soyle bir soru geliyor. Acaba hafif olan birsey mi daha yuksek surtunme yaratir yoksa agir olan mi? Elbette agir olan degil mi. O zaman bizde surtunmeyi arttirmak icin agirlasalim ya da surtunme gucunu nerede kullanmak istiyorsak orayi agirlastiralim.

    kestirmeden gidecek olursak eger, suna gelin agirlik aktarma diyelim. Motosikletler, genellikle agirlik merkezleri ortasina rastgelecek sekilde ayarlanmis tasitlardir. Bu agirligin bir tekerden digerine aktarilmasi icin yapilan islemler bellidir. Mesela on freni kullandigimizda, motorun on tarafindaki amortisorler coker ve on teker yere daha kuvvetli basar. Buradaki surtunme kuvveti artar. Hatta o kadar artar ki, stopi bile yapitirir insana.

    Simdi viraja girerken, bazen hani soyle yerle temasimiz zayiflamis gibi hissettigimiz oluyor degil mi? Evet oluyor. Bunun sebebi, buyuk vites, yani dusuk devirdir. Neden mi? Cunku buyuk vitesle, verdiginiz gaz sayesinde motorunuzun ustundeki agirligi, arka tekere aktaramazsiniz da ondan. Halbuki, kucuk vitesde yani hani soyle 10.000 devirde kesicinin devreye girdigi kirmizi cizgisi olan bir motoru 7.000 devirlerde kullanarak, bir viraja girdiginizde ise gaza hafifce dokunmaniz halinde, btuun agirligi bir anda arka tekere yuklersiniz.

    Bu durumda motorunuz yere daha kuvvetli basmaya Baslayacaktir. Niye? Cunku hem kendi agirliginin bir kismi, hem de sizin agirliginiz arka tekere yuklendi de ondan. Bunu duz yolda bile yaparsaniz o zaman da tek tekere kalkabilir. Ama bizim bahsettigimiz konuda amac, stopi ya da tek teker degil, bunlar, bu islemin maksimum noktalarda yapilmasi halinde dogacak sonuclardir. Biz gazimizi akillica ve sadece yeterince kullanarak, altimizdaki motorun, bizim istediklerimizi yapmasina yardimci olacagiz.

    Motorun yere bu kadar basmasi neden onemli, cunku motosiklet viraja girdiginde suratinin dogurdugu merkezkac kuvvetlerinin etkisindedir. Onun icin de motoru yatirmak gerekir. Halbuki yatma halinde yerle temasimiz zayiflamaktadir. Evet, iste tam bu noktada bizim agirlik aktarmak amaci ile viraja girer girmez, hizimizi sabitleyecek kadar verecegimiz takviye gazidir.

    Diyelim ki bir viraja 80 Km ile girdik. Bu durumda viraja girerken BAKIS basliginda tarif ettigimiz gibi dogru yerde konumlandiktan sonra ne yapiyorduk, hizimizi sabitliyorduk. Simdi 80 ile geldik, ve viraj basladi, yani lastiklerimiz artik gidis istikametimize paralel degil. O taktirde surtunme kuvveti artti ve motorumuz yavaslamay baslar. Belli suratin altina dustugu halde motor yatik oldugu icin iyice yatacak ve dusecektir. O zaman, hem bu surtunme artisinin getirdigi yavaslamanin onune gececek kadar, hem de merkezkac kuvvetinden dogan disa savrulmanin onune gecmek icin biraz daha yatirabilmek icin agirligimizi aktarmak amaci ile gaz vermeliyiz. Bu durumda hicbir zaman, yerle temasinizin zayifladigi hissine kapilmayacaginiz gibi, bundan dogan, virajda disa acma olmayacaktir.

    Hani "Abi adam, yapistirmis motoru gidiyor" Derler ya tam iste oyle, yere yapismis gibi gayet keyifli bir viraj alirsiniz. Bu arada da, bunu tatbik etmeniz halinde, one gececek unsur, virajda motoru yatirmak yerine, o virajin keyfini cikararak donerken ki yatma olacaktir.

    Viraja girerkenki hiz ayarlamanin en onemli sebebi iste budur sevgili arkadaslar. Ama once BAKIS, ve ona bagli konumlanma ve sonrasi da hiz kontrolu, ve hizlanma ile virajdan cikis. Ve de en onemlisi buradan dogan guven hissi ve onun verdigi keyif! Bu yazdiklarimin siralamasinda herhangibir degisiklik yapmak halinde ise, butun bu keyif bir anda izdiraba donusebilir. Yani once hiz sonra konumlanma yapilmasi halinde berbat durumlar olusuyor. Inanin bana. 54 senedir bu motosikleti kullaniyoruz ve bu sene egitim aldik iki kardes, sevgili Ugur Ertekin hocadan. Simdi bir keyifle geziyoruz ki sormayin.

    Butun bu yazdiklarimi once bir hoca nezaretinde yapmaniz halinde, iki gun icinde surusunuzun nasil degistigini, ve uzerinde egitimli bir surucu ile bir 1200GS motorun, virajli 30 Km'lik bir yolda egitimsiz suruculu bir Hayabusaya nasil fark attigini goreceksiniz.

    Kalin saglicakla...Virajiniz da bol olsun.
     
  6. Hakki Orun

    Hakki Orun Site Bağımlısı

    Kayıt:
    25 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    148
    Beğeniler:
    257
    Şehir:
    Almaty KZ - Istanbul TR - Mobil Alabama USA
    Motosiklet:
    BMW
    Bir konuya daha deginmem lazim. Bu egitim konusuna niye bu kadar az ilgi var ben anliyamiyorum, biliyormusunuz. Cunku, bu egitimi aldiktan sonra belki 5 defa hayatimin gercekten kurtuldugunu hissettim. O nedenle de her firsatta Ugur hocamiz basta olmak uzere, sevgili Rahmi Barutcu, Sevgili Engin Balaban gibi bu ise gonul vermis bu kisilere tesekkur edip duruyorum.

    Hani soyle dusunuyorum bazen bu konuda. Acaba "ya ben bu isi biliyorum kardesim ne veriyor ki egitimde, kac senedir biz de bunun ustundeyiz iste" gibi mi dusunuyor acaba bazi surat meraklisi arkadaslar. Oyle birisi varsa, Istanbuldan Adanaya kadar, bir yol yapmak isterdim onlarla. Bende bir tane K1200GT BMW var, bir tane de R1200GS BMW var. Onlar istedikleri motorla gelebilirler, ben R1200GS ki GT'ye gore daha hantal olmasina ragmen onunla gelecegim, ve bakacagiz, bakalim egitimin faydasi ne imis?

    Gecenlerde Konyadan Antakyaya giderken, Pozantidan itibaren, 1.5 saat sureyle tamgaz gitmisiz. Ben de Garmin ZUMO var 600, onun istatistiklerine bakiyorum arada bir orada gordum. Ben bile hayret ettim, nasil olmus diye. O bolgeyi bilenler bilir, yollar harika ve otoban olmasina ragmen cokda guzel virajlari vardir. Ve de trafikde yok denecek kadar azdir.
     
    Özgür, Emre PALAK ve mehmet MORCU bunu beğendi.
  7. Emre PALAK

    Emre PALAK Kıdemli Üye

    Kayıt:
    6 Eylül 2008
    Mesajlar:
    549
    Beğeniler:
    201
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    Motorumu Mart 2009'da trafiğe çıkardım ve o kadar zaman içinde bu keyfi ya 1 ya 2 kez yaşayabildim. Gerçekten o mükemmel noktayı yakaladığınızda keyfinize diyecek olmuyor. Belki yakalamıştım belkide çok yaklaştım ve hala yanlışım vardı bilemem ama büyük keyif almıştım. İşte eğitimlerle bunu sürekli kılabilmek önemli. Çok haklısınız.
     
    Hakki Orun bunu beğendi.
  8. Hakki Orun

    Hakki Orun Site Bağımlısı

    Kayıt:
    25 Ağustos 2009
    Mesajlar:
    148
    Beğeniler:
    257
    Şehir:
    Almaty KZ - Istanbul TR - Mobil Alabama USA
    Motosiklet:
    BMW
    Evet Sevgili Emre, virajda gaz kesmek, ya da debriyajla oynamak, intiharla es anlamlidir bence. Yeterli gazi verdigimiz taktirde cok guvenli bir donus saglanabiliyor. Neticede Fizik kurallarini uygulamis oluyoruz.