Yolda başımıza gelebilecek arızalar ve çözümleri

Konu, 'Servis ve Teknik Destek Genel Konular' kısmında Emrah.Saka tarafından paylaşıldı.

  1. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Arkadaşlar forumda baktım tam olarak detaylı ve toplu bir bilgiye ulaşamadım. bu sebeple bu bölümü açmaya karar verdim...

    Arkadaşlar hepimiz malumunuz özellikle yaz aylarında yollardayız. Birçoğumuz ise motorumuzu gezi amaçlı kullanıyoruz ve ıssız yerlere gittiğimiz oluyor. Bu sebeple motorumuzda yolda oluşabilecek arızalar ve çözümleri ile ilgili bir bölüm açmamızın yararlı olabileceğini düşündüm. İsteyen arkadaşlarımız bu yazımızın çıktısını alıp motorunda bulundurabilir. Bir gün işinize yarayabilir.
    Çünkü herkesin motor mekaniğini tam anlamıyla bilmesini bekleyemeyiz. özellikle motor mekaniği üstünde bilginiz yoksa bir gün bir yerde işinize yarayabilir. Burada yazdığımız arızalar bir kullanıcı tarafından giderilmesi muhtemel arızalardır. Daha büyük arızalar için bir usta bulunması şarttır. Yazılar biraz uzun olacağından konuları tek tek ve değişik günlerde yazacağım. Bu sebeple sizlerden özür diliyorum.


    İlk olarak motorumuzda bulunmasında yarar olan malzemelerden başlayalım.

    Motorda bulundurulması gereken malzemeler;

    -Lastik tamir spreyi (Benim önerim stac plastic markasından yana olur.)
    -Yıldız ve düz tornavida
    -Alyan takımı
    -Açık ağız ingiliz anahtarı takımı (Genellikle 8-9 10-11 12-13 numraları yeterli oluyor)
    -İki parça tercihen bakır 1 er metre uzunluğunda değişik renklerde kablo
    -Bant
    -Motorun üzerinde bulunan sigortalarla aynı amperde yedek sigorta
    -Ufak keski özelliğide olan bir pense.
    -Küçük pilli bir el feneri
    -Yedek far, stop ve sinyal ampulü
    -Buji anahtarı (Motosikletler için satılanlar çok kullanışlı oluyor)
    -Periyodik bakımda motorunuzdan çıkan eski bujiler
    -Küçük bir eğer veya zımpara

    Bunlara ek olarak yeri müsait olan arkadaşlarımızın Ufak bir ilkyardım çantası ve ufak bir yangın söndürme tüpü bulundurmasında fayda var.


    Gelelim asıl konumuza. Arkadaşlar bir motorun çalışmaması temelde şu nedenlere bağlıdır;

    -Marş sistemi çalışmıyordur
    -Ateşleme sistemi çalışmıyordur
    -Yakıt sistemi çalışmıyordur
    -Kompresyon kaçağı vardır
    -Kam mili motor ile beraber dönmüyordur.


    İlk olarak marş sistemi ve arızalarından başlayalım;

    Marş sistemi motora ilk harekete veren sistemin genel adıdır. Bu sistemin parçaları değişiklik göstermekle beraber genellikle motosikletlerde şu şekildedir;

    -Akü
    -Marş motoru
    -Kontak anahtarı
    -Marş düğmesi
    -Bağlantı kabloları
    -Marş rölesi

    Bu sistemde görülen genel arızalar akü kaynaklı olmaktadır.

    Eğer motorunuz marş düğmesine bastığınızda çalışmıyor ise şu kontrolleri yapın;

    -Motorun boşta olduğundan ne N lambasının yandığından emin olun.

    -Bazı motor tiplerinde ön frene veya debriyaja basmadan marş motoru çalışmaz. Eğer böyle bir sistem varsa frene veya debriyaja tam bastığınızdan emin olun.

    -Motor marş düğmesine bastığınızda zayıf dönüyor veya hiç dönmüyorsa sorun büyük ihtimal aküden kaynaklıdır. Yinede emin olmak için aküye ulaşmadan önce farları yakın. Eğer farlar çok sönük yanıyor ve marşa bastığınızda tamamen gidiyor ise akünün bulunduğu bölüme ulaşın. İlk olarak akü kutup başlarını kontrol edin oksitlenme veya gevşeme varsa En ideali akünüzü söküp kutup başlarına sıcak su döktükten sonra bir eğer veya zımpara ile kutup başlarının kısa devre yapmasını engelleyerek kutup başlarını ve kutup başı kablolarının bağlı olduğu metal parçaları temizleyin. Daha sonra akünüzü takıp çalıştırın.

    Yine marş motoru çalışmazsa takviye yapılması gerekir. Akü takviyesinde dikkat edilmesi ve izlenmesi gereken hususlar şunlardır;

    - Takviye edilecek akü ile takviye eden akünün voltajlarının AYNI olması gerekir.
    - Takviye edecek akünün amperi takviye edilen akü ile aynı veya yüksek olmalıdır.
    - Takviye işleminde tercihen bakır ve değişik renklerde kalın kablolar kullanılmalıdır.
    - Kullanılan kabloların renkleri farklı olmalıdır (Artı kutupta kullanılacak kırmızı eksi kutupta kullanılacak siyah gibi)

    Takviye işlemi şu işlem sırası ile yapılır;

    -İlk olarak iki aracında aküsü takviyeye uygun hale getirilir ve birbirine yaklaştırılır.
    - takviye edecek araç çalıştırılır.
    - + kutup başları kablo ile birbirine bağlanır.
    - - kutup başları diğer kablo ile birbirine bağlanır
    - 40 saniye civarında bu şekilde beklenmesinde fayda vardır.
    - sonra marşa basılır motor çalıştıktan sonra önce eksi kutup sonrada artı kutup akülerden ayrılır.


    [​IMG][/URL][/IMG]

    Akü takviye şeması..

    Takviye ile de marş motoru çalışmıyor ise marş sisteminde arıza var demektir. Vitesli motor kullanıcıları takviye yapacak bir araç yada akü bulamamaları durumunda yada bu işlemle motorun çalışmaması durumunda vurdurma yoluna başvurabilirler ancak bu yöntem çok zorda kalınmadığı sürece kullanılmamalıdır.

    Vurdurma nasıl yapılır?

    -Motorunuzu düzgün zeminli eğimli bir yola getirin
    -Üstüne binin ve kontağı ateşleme konumuna alın.
    -Motoru 3. vitese takın
    -Eğer yanınızda artçınız var ise onunda motor binmesi tehlikeli ancak vurdurma için yararlı olacaktır. Tüm güvenlik ekipmanlarınızı kullanın
    - Debriyaja tam basarak motoru yokuş aşağıya doğru bırakın
    -Motorunuz hızlandıktan sonra debriyajı bırakın. Motor çalışınca debriyaja basıp durmanız ve bir iki dakika motorunuzu 4000 devir üstü çalıştırmanız faydalı olacaktır.

    Mutlaka motorunuzu bir ustaya yada servise gösterin…


    Motorun çalışmama nedenlerinden;

    ATEŞLEME SİSTEMİ ARIZALARI

    Ateşleme sistemi benzinli iki ve dört zamanlı tüm motorlarda bulunur. Görevi sıkıştırılmış olan hava yakıt karışımını ateşlemek için buji vasıtası ile zamanında kıvılcım üretmektedir.

    Parçaları motor ve ateşleme tipine değişiklik gösterse de genellikle günümüz motosikletlerinde şu şekilde olur;

    -Güç kaynağı (akü veya motor çalıştıktan sonra alternatör/şarj dinamosu)
    -Kontak anahtarı
    -Alçak gerilim kabloları
    -Sigorta
    -Ateşleme sistemine göre endüksiyon bobini distribitör veya ateşleme kontrol ünitesi halk tabiri ile ateşleme beyni
    -Yüksek gerilim kabloları
    -Buji

    Arkadaşlar bu sistemde dikkat edilmesi gereken bir durum vardır. Motorlu kara vasıtaları genelde 12 veya 24 volt elektrik ile çalışırlar ancak endüksiyon bobininden veya ateşleme kontrol ünitesinden sonra bujiye kadarki voltaj 10.000 ile 25.000 volt arasında değişmektedir. Dolayısı ile belirli bir süreden fazla bu akıma maruz kalmak tehlikeli olabilir. Bu sebeple dikkatli olunmasında fayda vardır.

    Motosiklet Ateşleme sisteminde kullanıcının yolda müdahale edebileceği arızalar başlıca şöyledir;

    -Ateşleme sistemi sigortası
    -Buji kablolarının durumu
    -Buji ile ilgili arızalar
    -Su sonucu oluşan ateşleme problemleri..

    İsterseniz ilk olarak buji nerede ve kaç adet bulunur buradan başlayalım. Genelde her silindir için bir adet buji bulunur ( bazı twin spark diye adlandırılan sistemlerde silindir başına bir yerine iki bujide bulunabilir ancak motosikletlerde bu tarz sistemler pek bulunmamaktadır) Buji silindir kapağının üzerinde bulunur.

    [​IMG][/URL][/IMG]

    Genel görülen arıza biçimi ıslanmadan kaynaklıdır. Motorunuzu su birikintisi olan bir yerden geçirirken buji ve buji kablosu bağlantısının arasına su kaçması durumunda motor stop eder ve çalışmaz. Başınıza böyle bir durum geldiğinde buji kablolarını bujiden çekerek çıkarıp buji kafalarını ve kablonun içerisini üfleyerek ve plastik aksama zarar vermeden çakmak ile hafifçe ısıtarak kurutmak çoğu kez arızanın giderilmesini sağlar. Günümüz motorlarının buji ve kabloları bu tarz bir durum düşünülerek en iyi şekilde yalıtılsada yinede başınıza gelebilir.

    Bir diğer sorun ise genelde sıcak motora soğuk su değimesi sonucu yaşanan bujinin porselen kısmının çatlayarak elektrotlar arasında oluşması gereken kıvılcımın bu porselenden çıkarak veya buji kablosunun hasar görerek dışarıda oluşması durumudur. Bu durumda ise arıza tespiti yapılırken ilk olarak motorun marşına basarken göz ile dışarıda kabloda yada bujide kıvılcım kaçağı olup olmaması kontrolüdür. Eğer bunu göz ile göremezsek yanımızda bulunan kablonun bir ucunu motorun metal aksamına bağlayarak diğer ucu ile değdirmeden bu parçalar üzerinde marş yaparken gezdirirsek kaçağın olduğu bölümü bulabiliriz. Eğer sorun kabloda ise kaçak olan zarar görmüş kısmı bant ile kapatarak motorumuzu çalıştırabiliriz. Eğer sorun bujiden kaynaklı ise yanımızda bulunan eski sağlam buji ile buji anahtarı vasıtası ile değiştirerek çözülür. Yalnız sıcak bir motorda buji değiştiriyor ise takılan bujiyi çok fazla sıkmayın. Genelde alüminyum alaşımlı olan silindir kapakları sıcak iken buji fazla sıkılması durumunda dişler bozulur.

    Bir diğer sorun ise yakıt içerisinde olabilecek su veya yağ yakan motorlarda bujinin yağlanması nedeni ile buji elektrodunun kirlenmesidir. Bu durumda bu bujiyi söküp tırnağını ve elektrodunu zımpara ile temizleyip kurutarak kullanabilirsiniz.

    Ateşleme sisteminde arıza olup olmadığını görmenin en kolay yolu buji kablosunu sökerek kablonun içine sokulan plastik yada ahşap saplı bir tornavida motorun gövdesine 1 santimetre kadar yaklaştırılıp marşa basılmasıdır. Eğer kıvılcım oluşuyor ise sistem sağlam demektir.

    Kıvılcım oluşmuyor. Buji kablomuz sağlam ise ateşleme sisteminin sigortasını kontrol edin. Eğer sigortada sağlamsa arıza büyük demektir ve daha fazla müdahale etmeden bir usta bulun.
     
  2. Erol

    Erol Admin Yetkili Kişi

    Kayıt:
    9 Ekim 2007
    Mesajlar:
    5.997
    Beğeniler:
    3.113
    Şehir:
    İstanbul-Çamlıca
    Motosiklet:
    BMW
    Emrah kardeşim gerçekten çok faydalı bilgiler, paylaşım için teşekürler.

    Birçok arkadaşımız bu bilgilerden faydalanır inşallah.

    Ben motosikletle bulunması gereken malzemelere şöyle bir göz attım da, sadece pilli feneri kullanabilirim.:)
     
  3. Barış

    Barış Site Müdavimi

    Kayıt:
    12 Eylül 2007
    Mesajlar:
    5.247
    Beğeniler:
    3.060
    Şehir:
    ankara
    Motosiklet:
    Yamaha
    güzel derlemişsin ellerine sağlık:)
     
  4. Recep Varlı

    Recep Varlı Site Müdavimi

    Kayıt:
    8 Eylül 2008
    Mesajlar:
    2.779
    Beğeniler:
    1.457
    Şehir:
    İstanbul-Bayrampaşa
    Motosiklet:
    Salcano
    emrah kardeşim çok kıymetli bilgiler vermişsin ama bu saydıkların birçok motorda taşınması zor ama aslında olması zaruri avadanlıklar ama en hayatisi lastik köpüğü ilk etapta onsuz hiç olmuyor:)
     
  5. ANIL

    ANIL Site Bağımlısı

    Kayıt:
    19 Temmuz 2008
    Mesajlar:
    1.390
    Beğeniler:
    389
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Henüz Yok
    Çok İşime Yarıycak Allah razı olsun saolasın..
     
  6. Metin

    Metin Site Müdavimi

    Kayıt:
    19 Nisan 2008
    Mesajlar:
    4.039
    Beğeniler:
    1.618
    Şehir:
    istanbul
    Motosiklet:
    Honda
    Bu güzel paylaşım için teşekkürler Emrah kardeşim...:)
     
  7. Hakan Karael

    Hakan Karael Site Müdavimi

    Kayıt:
    23 Ocak 2008
    Mesajlar:
    2.947
    Beğeniler:
    1.286
    Şehir:
    İstanbul
    Motosiklet:
    Aprilia
    Emrah hocam sağolasın çok faydalı ve güzel bilgilerdi
     
  8. Ümit ÇAKIR

    Ümit ÇAKIR Aktif Üye

    Kayıt:
    17 Kasım 2007
    Mesajlar:
    228
    Beğeniler:
    88
    Motosiklet:
    Asya
    çok faydalı bilgiler,paylaşım içn teşekkürler.
     
  9. Emrah.Saka

    Emrah.Saka Site Bağımlısı

    Kayıt:
    3 Ekim 2008
    Mesajlar:
    465
    Beğeniler:
    522
    Şehir:
    Ankara
    Motosiklet:
    Honda
    Arkadaşlar rica ediyorum. Sizlerinde söylediği gibi özellikle ss tarzı bir motorunuz varsa bu takımları koymak zor oluyor ancak zaten çoğu motor üreticisi orjinalden yolda kaldığınız duurmlarda ufak tamiratlar için orjinalden takım koyuyorlar. Bazı motorlarda müsait oluyor. örneğin scooterlar. mesela benim cbr 125 te yangın söndürücü ve ilk yardım çantası hariç bu listeden fazla ağır arızalarıda yolda giderebilecek takımlar ahtapotum telef0on şarj aletim temizlik bezlerim ve üstübü ve dahada boş yerim mevcut. ancak benim motorum müsait.. yeri müsait olmayan arkadaşlarımız en azından uzun yolda ufak bir çantada taşısalar iyi olur...