Dört Teker Sürücülerine Dikkat!. Onlar Çok Meşgul.

Şenol SEL

Forum Bağımlısı
Kayıt
27 Şubat 2009
Mesajlar
9.464
Beğeniler
9.023
Yer
Altıntaş Mudanya - Bursa
#1
İçinde bulunduğumuz tek kullanımlık ürünler ve bir çok şeyi aynı anda yapabilen çok amaçlı aletler devri modern zekanın bir göstergesidir

TV seyrederken yemek yer, müzik dinlerken yazı yazar, telefonla konuşurken yürürüz. Modern batı alışkanlıklarıyla iyice eğitilmiş kişiler dört beş işi aynı anda yapabilirler: bu anlarda kendimi “geri kalmış” hissettiğimi itiraf etmeliyim. Ben tüm dikkatini sadece bir işe yoğunlaştırmaya çalışarak her şeyi tek tek yapan “eski terbiye almış” gruba dâhilim

Geçenlerde bir arkadaşımdan gezmek teklifi geldiğinde bunu düşünüyordum. Kötü hava şartları ve bir tam gün süren sonbahar temizliğinin ardından pırıl pırıl olan motorumun o şekilde kalmasını arzu etmem, iki saatlik araba yolculuğunu kabul etmemin nedenleriydi. Bu kutunun içinde otururken sürücüyü ve meydana gelen yoğun aktiviteyi izlemekten kendimi alamadım.

Tüm yolculuk boyunca sürücünün dikkati pek nadiren sürme eylemindeydi: Telefon aracın ses sisteminden çalıyor, bir düğmeye dokunuşla CD değişiyor, radyo haberlere ayarlanmış, arabanın içindeki ısı düzenli, yolcularla muhabbet edebilmek için yoğun vücut hareketleri, güneşlikler indirilip kaldırılıyor, seyir kontrolü aktif hale getirilip sonra devre dışı bırakılıyor, çocuklar azarlanıyor, koltuk konumu yol durumuna daha iyi uyması için değiştiriliyor... kısacası sürücü aklınıza gelebilecek her şeyi yaptı.

”Sürüş”ün sonunda sürücü yapılan yol, alınan virajlar, gelip geçen araçlar hakkında hiçbir şey hatırlamıyordu. Çoklu aktivitenin işte böyle bir etkisi vardır: belirli bir şey üzerine yoğunlaşmazsınız ve bu yüzden sizde hiç bir anı oluşmadan zaman öylece geçer.

Bu (ürkütücü olsa da) güzel bir deneyimdi ve ben o “kutu”dan çıktığımda aklıma takılan iki nokta vardı.

Bu sürücüler aynı zamanda bizim motorumuzu kullanırken karşılaştığımız, takip ettiğimiz ve solladığımız sürücüler. Trafikte onlarla bir araya geldiğimizde biz zannediyoruz ki o anda onlar yapmaları gereken şeyi yapıyorlar: araba sürüyorlar.

Halbuki bunu akıl etmemiz gerekir. Kendi küçük (ya da büyük) kutuları içinde başka milyonlarca şey yapıyorlar ve biz, kutunun dışındaki motosikletliler, tamamen farklı bir yere odaklanmış bir görüş içerisinde sadece alakasız bir karaltıyız.

Kendimizi nasıl mı savunabiliriz? Her zaman olduğu gibi gözlem ve öngörü ile: sürücüyü aracından (aracın bakım durumu, aynaların yanlış konumu, bozuk farlar), sürüşünden (dümdüz bir çizgide amaçsızca gitmesi, sinyal vermemesi, ani fren yapması), vücut hareketlerinden (başın ve ellerin hareketi), aracın içindeki gruptan (eğleniyor ya da bir şeyler yiyip içiyorlar), bizim görüş çizgimizle bağlantısının olmamasından analiz etmeliyiz. Tüm bu unsurlar bize (yani belirsiz karaltılara) sürücünün ne yaptığını ve (bazen) ne düşündüğünü anlatır: ayrıca aynı anda bir çok işi yapan kişilerin güzel bir özelliği de (genelde) tahmin edilebilir olmalarıdır. İyi bir gözlem olacaklar hakkında iyi bir görüş sağlar ve bu da sizi saçma davranışlardan koruyacak yeterli öngörüyü sağlar.
İkinci konu ise benim fikrime göre daha önemli olanı. Eğer dikkati dağınık sürücülerin alışkanlıklarını değiştiremiyorsak, daima kendi sürüş tarzımızı değiştirebiliriz.

“Birçok işi aynı anda yapmak” yalnızca otomobil sürücülerine mahsus bir kusur değil; biz de motorlarımızın üstünde sık sık aynı günahı işliyoruz ve ödenen bedel bizim açımızdan çok daha ağır olabiliyor. Evet, zihni “şimdi” üzerine yoğunlaştırmanın zor olduğunu biliyorum: normalde geleceği öngörmek için geçmiş anılarımıza doğru yolculuk yaparız. Motosiklet kullanmanın bize “şimdi”yi öğretmedeki gücü meditasyona olan hayati bir katkıdır: motor kullanırken o anın üzerine odaklanmayı öğrenin, gelecek olan (varış noktası) şeyler ya da sürüşün amacı üzerine değil. Sadece yaptığımız bir eylemi tam manasıyla yapmak adına, dikkatimizi dağıtacak hiç bir şey olmadan yalnızca sürüşü yaşamayı öğrenmeliyiz.


http://tr.ommriders.com/cc/1001645/uploads/Image/riskler.gif

“Şimdiye odaklanma” motorumuzdaki unsurları minimalist seviyede tutmayı gerektirir. Motorunuzun üzerinde ne kadar çok cihaz olursa, sürüşe o kadar az konsantre olursunuz. Dikkatimiz en temel unsurlar üzerinde olmalıdır: gidon, vites, frenler, yol ve önünüzdeki trafik. Diğer herşey sadece “gösteriş”ten ibarettir.


Paolo Volpara
tercüme Aylin Öztürk'ten alıntıdır.
 

Emre PALAK

Kıdemli Üye
Kayıt
6 Eylül 2008
Mesajlar
549
Beğeniler
201
Yer
İstanbul
#3
Paylaştığın deneyim için teşekkürler Şenol abi. Bu durumda karşımızdakine kızmak hiç bir fayda sağlamıyor. Kendi üzerimize düşenden fazlasını sağlamamız gerektiği açık. Diğer sürücülerin sarfetmesi gereken dikkatide biz sarfetmeliyiz.
 

Şenol SEL

Forum Bağımlısı
Kayıt
27 Şubat 2009
Mesajlar
9.464
Beğeniler
9.023
Yer
Altıntaş Mudanya - Bursa
#4
Paylaştığın deneyim için teşekkürler Şenol abi. Bu durumda karşımızdakine kızmak hiç bir fayda sağlamıyor. Kendi üzerimize düşenden fazlasını sağlamamız gerektiği açık. Diğer sürücülerin sarfetmesi gereken dikkatide biz sarfetmeliyiz.
Karşımızdakiler kızmak adece bizim sürüş konsantrasyonumuzu bozar başka bir şey değil.

Bu yüzden biz işimize bakalım onlarda işlerine baksınlar.

Ha içimizde hem motosiklet hemde oto veya diğer çok tekerli araç kullanan arkadaşlarımız var.Bana alınmasınlar ama acı gerçekler bunlar maalesef.
 

Emre PALAK

Kıdemli Üye
Kayıt
6 Eylül 2008
Mesajlar
549
Beğeniler
201
Yer
İstanbul
#5
Karşımızdakiler kızmak adece bizim sürüş konsantrasyonumuzu bozar başka bir şey değil.

Bu yüzden biz işimize bakalım onlarda işlerine baksınlar.

Ha içimizde hem motosiklet hemde oto veya diğer çok tekerli araç kullanan arkadaşlarımız var.Bana alınmasınlar ama acı gerçekler bunlar maalesef.
Doğru. Araba kullanırken yolda pozisyonumu değiştirmem, aynalar, oturma pozisyonu ve kemer işini yolun başında yaparım ama radyo kanallarıyla oynadığım bir gerçek. Hepimiz yapıyoruz.
 
Yukarı