motor kullanıcılarına bı soru _?

Kayıt
13 Eylül 2008
Mesajlar
65
Beğeniler
16
Yaş
34
Yer
İstanbul
#1
bgn bi arkadaşım (kendısı 4 gun snr racıng motora gecıcek) bir soru yöneltti bana...vericek bi cvp bulamadım siz tecrübeli arkadaşlara ve abilere sormak istedim..
"seyir halinde vites yükseltme anına gelindiğinde debriyaja basıp vitesi iki defa yükseltince ne olur ? " diye sordu.. bn bı cvp bulamadım..açıkcası denemekte istemedim :).. bilen biri varsa cevap verirse sevinirim.. :)
 

Erol

Admin
Yetkili Kişi
Kayıt
9 Ekim 2007
Mesajlar
5.996
Beğeniler
3.100
Yaş
51
Yer
İstanbul-Çamlıca
#2
Can kardeşim ben vitesli motosiklet pek kullanmadım, ancak yirmibeş yıldır dört teker kullanan biri için sana ne olacağını söyleyim. Motorlu taşıtları devirli kullanmak çok önemlidir. İkinci vitesle giderken aracı üçe takacağın yerde dördüncü vitese takarsan motor gerekli deviri alamadığı için boğulur ve çekişten düşer. Gerekli hızlanmayı sağlayamazsın gaz verirsin motor sarsıntılı çalışır.

Bunun birde tersini düşünelim, dördüncü vitesle giderken vitesi ikiye düşürsen motor freni devreye girer ve taşıt öne doğru yığılır, bu olay motosikletlerde bence tehlikelidir. Çünkü komprosöre giren motosiklette yığılma olur ve denge kaybı ve kaymalara sebep olabilir.

Tabii bu konuda daha tecrübeli arkadaşlarım bilgi vereceklerdir. Bunlar sadece benim fikirlerim.
Saygılar.
 
Kayıt
13 Eylül 2008
Mesajlar
65
Beğeniler
16
Yaş
34
Yer
İstanbul
#4
cevaplar için teşekkürler.. denemek istemedım acıkcası demıstım.. çünkü biri bana düşürme yada yükseltme durumunda tekerleğin kilitleneceği ve tehlikeli bir durum ortaya çıkacağını duydum..paylaşmak istedım
 
Kayıt
14 Temmuz 2008
Mesajlar
7
Beğeniler
1
Yaş
48
Yer
Ankara
#5
Selam, arka tekerin kitlenmesi sadece vitesi düşürdüğünüzde debriyajı hızlı bırakırsanız olur. ZAten 2 vites birden inmek büyük istimalle kitleyecektir.

Yüsekltme durumunda ise sadece devir düşüklüğüne bağlı çekiş azalması yaşayacaksınız.
 

Metin

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Nisan 2008
Mesajlar
4.039
Beğeniler
1.618
Yer
istanbul
#6
Arkadaşın alsın bir Maxi Scooter ve kurtulsun bu dertlerden...:)
 
Kayıt
13 Eylül 2008
Mesajlar
65
Beğeniler
16
Yaş
34
Yer
İstanbul
#7
@metin.ulucan

abi cocuk senelerdır scooter kullanmaktan bezmıs :) .. en son bı 125 lık kullandı 1,5 sene sırf bı super sport motora bınebılmek ıcın... sımdı cocuga nasıl dıyım al bı maxi scooter bın dıye :)..
 
Kayıt
23 Temmuz 2008
Mesajlar
83
Beğeniler
32
Yaş
37
Yer
istanbul
#8
merhaba ben cbr 125 kullanıcısıyım vites araları kısa olduğu için genelde inişli yollarda ikişer ikişer vites yükseltirim hiçbir sakıncası yok bence. ha tabi rampa yukarı denersen olduğun yerde kalırsın tamamen motosikletin devriye ilgili bişey
 

mehmetpolat

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Eylül 2008
Mesajlar
629
Beğeniler
275
Yaş
34
Yer
atasehir,Istanbul
#9
bgn nin ne anlama geldiğini bilmiyorum :) ama soruyu anladım nasıl bi racing alacak onu bilsek gücüne,devrine göre cvp verirdim diyelim 600lük bir makinada 60kmh hızla gidiyoruz normalde 1.vites hızıdır ve devir 8000 i felan vurur 2 yerine 3e çekersen motoru boğarsın o olur ama 600 veya 1000 lik gibi 4 silindir bir makina çabuk toplar eğer 125 veya 250 lik tek silindir bir motordaysan motor boğulur ve tekrar 2ye indirirsin pek sorun olacağını sanmıyorum.
 

mehmetpolat

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Eylül 2008
Mesajlar
629
Beğeniler
275
Yaş
34
Yer
atasehir,Istanbul
#10
@Erol_Demirtas

arabada 3.vitesin hızıyla 2 ye çekersen motor freni yapmış oluruz ama 4 veya 5 in hızıyla 2 ye indirirsek şanzımanı bile dağıtmış olabiliriz :) kendimden biliyorum
 
Kayıt
13 Eylül 2008
Mesajlar
65
Beğeniler
16
Yaş
34
Yer
İstanbul
#11
@mehmetpolat


alacağı motor 600 cc lık modeldır.. zx6-r anladıgım kadarıyla yukselışlerde motor bogulmasından başka bır tehlıke yok sadece .. vites küçültmelerde tehlıke yaraatır
 

mehmetpolat

Forum Bağımlısı
Kayıt
4 Eylül 2008
Mesajlar
629
Beğeniler
275
Yaş
34
Yer
atasehir,Istanbul
#12
@Can ULUSOY

aşırıya kaçılmadıkça tehlikesi yok 4 de 200 le giderken 2 ye çekmek gibi.
 

Emrah.Saka

Forum Bağımlısı
Kayıt
3 Ekim 2008
Mesajlar
465
Beğeniler
522
Yaş
34
Yer
Ankara
#14
Arkadaşlarımız sağolsunlar bir çok açıklama yapmışlar. ancak eksik bölümler var. bu yüzden soruna baştan cevap yazıcam.

Arkadaşım bir vasıtada motor ve güç aktarma organları dediğimiz hareketi sağlayan iki sistem vardır. Motor bilindiği gibi dairesel olarak güç üretir ve volana kadar olan kısıma motor deriz. volandan sonra bulunan debriyaj sistemi şanzıman motosiklet için zincir, kayış veya şaft son olarakta jantlar ve lastikler gelir. Bunları sana neden bu kadar detaylı anlattım? dairesel güç motordan çıktıktan sonra bu yollardan geçerek iletilir. buradaki amaç ise motorun rölantide çalışmasını sağlamak ve tork yani çekiş kuvveti diyelim kabaca gereken yerlerde hızdan, hız gereken yerlerde ise torktan ferakat ederek aracın ilerlemesini sağlamaktır kısacası. Şimdi sen iki vites birden büyülttün. bunun zararı olurmu? düzgün yapılırsa olmaz.Nasıl düzgün yapılırsa? Örneğin 1.2 16 v fiat albe otomobil için konuşuyum İkinci vitestesin ve çok ani hızlanman gerekti. motorun son devri olan 6500 devire kadar 2. viteste çıktın ve hızın 94 kilometre saat. şimdi hızını sabitlemek istiyorsun. Şimdi ben tutupta zaten 90 km hızla giden bir araçta3-4-5 yapsam mantıklı olurmu? hayır. direk 2. vitesten 5. vitese geçebilirim. ancak ben 2. viteste 40 km ile giderken 4. vitese alsam ne olur? araç hızı o vitese uygun olmadığı için motor devri çok düşer araç yol eğimine ve yüküne göre gitmeyebilir. Bu sebeple üst vites geçişi için motor devri ve hızı takip edersen ve motor devri yüksekse ve hızını sabitlemek istiyosan duruma göre 2-3 vites yukarı alabilirsin.


Gelelim vites küçültmeye. Bu motosiklet için biraz sorunludur.özellikle hareket halindeyken vites küçülterek yavaşlamak istersen 3. ve 2. viteste arka tekerlek bir anda çok yavaşlayıp kazalara neden olabiliyor. Bu sebeple frenlemeyi motosiklet için konuşursak servis freni ile yapmak en idealidir. örneğn 120 ile 6. viteste gidiyorsun örnek verirsek. sen frene bastın hızın 90 a düştü motorunun şanzıman dişli vs.. oranları 5. vitesi gerektiriyorsa al yada 6. vitestesin 120 den 20 km ye frenle düştün elin debriyajda 6 dan 2 ye alabilirsin bir sorun olmaz. ancak sen tutupta 125 lik bir makinayı 110 la giderken durduk yere anlık yavaşlama isteyipte 2 ye alırsan sonun ölümdür. ha hala ben aniden bir viteste 6000 devir giderken iki vites aşşağı almak istiyorum dersen o zaman gazı verirsin ve motor devri düşmeden vites değişim işlemini ve debriyaj bırakmayı yaparsın ve gaz bir miktar açık olur yine sorun yaşamayabilirsin. ancak dediğim gibi bu kombinasyonu kurmak çok önemlidir.


Bana sorarsan en idealidügün ve sıralı bir kullanımdır. nedir bu? bir rampa inerken hızına uygun vitese al hafifçe frenleri yokla rampaya geldiğinde motorda çekiş problemi varsa çekmediği bir viteste tam gaz gidene kadar bir alt viteste yarım gaz yavaşça çık.

Ve son olarak naçızane bir not olsun benden. Arkadaşlar bizlerin kullandığı iki tekerler yan ayağının desteği olmadan kendi başına ayakta bile duramayan makinalardır. Motosiklet belki kasasını ve bizi kaldıracak yükü kendi motoru üretsede frenleme gücünü kendi fren sistemini üretsede en önemli şeyi biz yapıyoruz. motoru dengede tutan bizleriz. bu sebeple bizim hatalarımız çok mkötü sonuçlar doğurur. bu sebeple en güzeli aslında sakin, riskten kaçmak yerine riske girmeden ve hep 3-4 adım sonrayı düşünerek motorlarımızın keyfini çıkarmaktır. Bu sebeple motosiklet üzerinde deneme yapılmasından yana değilim. standar kullanımı ne ise en ideali o olucaktır diye düşünüyorum
 

Metin

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Nisan 2008
Mesajlar
4.039
Beğeniler
1.618
Yer
istanbul
#16
Emrah kardeşim sana yine sonuna kadar katılıyorum...Verdiğin bu güzel bilgiler için teşekkürler...
 

Recep Varlı

Forum Bağımlısı
Kayıt
8 Eylül 2008
Mesajlar
2.779
Beğeniler
1.438
Yaş
45
Yer
İstanbul-Bayrampaşa
#17
gereksiz yakıt sarfiyatı ve motoru boğmaktan başka bişey yapmaz ama üşenmemek ve dervre göre uygun ve sıralı vites değiştirmek tartışmasız en iyisi
 

Hakan ERSOZ

Kıdemli Üye
Kayıt
14 Kasım 2008
Mesajlar
662
Beğeniler
201
Yaş
119
Yer
istanbul bakırköy
#20
seyir halinde vitesi büyütürse 2 den 5 e taksa yoluna devam eder ama 4 2 ye düşürürse başına gelmeyen kalmaz daha nediyim:)
 
Yukarı Alt