Motosiklet seçimi neye göre yapılmalıdır?

Kayıt
23 Ekim 2008
Mesajlar
1.760
Beğeniler
981
Yer
ANKARA
#1
MOTOSİKLET SEÇİMİ NEYE GÖRE YAPILMALIDIR?

Motosiklete yeni başlayanlar yâda motosikletini değiştirmek isteyenlerin yaşadığı en büyük problemlerden biriside motosiklet seçme kıstasları ve zorluklarıdır. Yeni motosiklet alacağım acaba ne almalıyım? Motosiklet kullanmaya hangi motosiklet ile başlamalıyım? gibi sorular yanında direk olarak X marka motosiklet, şu silindir hacminde motosiklet diye nokta atışları da yapanları görmek mümkündür. Bu konuyu ülkemizdeki motosiklet seçme kriterleri ve normal şartlarda olması gereken durum olarak iki dalda incelemek gerekir.
Motosiklet kullanmayı biliyorsunuz ve motosiklet almaya karar verdiniz. Bu durumda ülkemiz motosikletçileri için ilk problem büyük motosiklet alma merakıdır. Normal şartlar altında basamak basamak yükselen hacim, güç ve cüsseye sahip motosikletlerle camiadaki yerinizi almanız gerekirken direk büyük motosiklet ile başlamak şüphesiz büyük bir hata olabilir.
Bu konuyu bazı örneklerle açarak irdelemekte fayda görüyoruz.
Sizce Amerika’da neden genelde büyük cüsseli araçlar kullanılır? Bunun birçok cevabı olabilir ancak en mantıklısı benzin fiyatlarının çok ucuz olmasıdır. Peki, Japonya’da neden küçük araçlar tercih sebebidir? Bu iki örnek arasında ki fark iki ülke vatandaşlarının kültür, ekonomi, yaşam tarzı ve bakış açıları ile ilgili farkla açıklanabilir. Olayın ekonomik yönü bir tarafa bırakılırsa, toplumun yaşam tarzı, kültürü ve hayata bakış açısı bazı toplumsal edinimleri de beraberinde yaratır. Amerikalı denince iri cüsseli, bol jean giymiş, altında da koca tekerlekleri olan jip veya kamyoneti olan bir adamın aklımıza gelmesi sizce ne kadar olağan ise bunun yanında bir Japon dediğimiz zaman, minyon tipli, küçük arabalı, çalışkan bir insan örneği de o kadar doğrudur diyebiliriz. Her iki örnek, %90’ ımızın doğru bulduğu bir benzetme ise bu insanlardan bahsedildiğinde ilk aklımıza gelen sıfatlarda şu şekilde olacaktır: Amerikalı, kendini beğenmiş, havalı… Japon; mütevazı, çalışkan… Bu örnekte altını çizmek istediğimiz konu, bazı toplumlardan bahsederken o toplumun analizinin çok kolay yapılabildiği ve bu analizlerde, ülkenin toplumsal yapısının etken olduğudur.
Peki, Türkiye denince nasıl örnekler ortaya çıkabilir? Örneğin asgari ücretle geçimini sağladığı halde son model cep telefonu sahibi olan insanların bol olduğu bir ülkedir diyebilirmiyiz? Benzinin çok pahalı olduğu bir ülke olmasına rağmen 1,6 silindirlik arabalardan aşağısının pazarda pek te fazla tercih edilmemesi neyle açıklanabilir? Bu tezatlıkların altında yatan ana unsur, ülkemiz insanının beğenilme duygusunun, mantık denen olgunun önüne geçmesidir. Konuşmak için işimizi en uygun şekilde görebilecek basit ve ucuz cep telefonları varken pahalı ve karışık olanına yönelmek mantıkla bağdaşmayacağı gibi, diğer örnekte de vurgulanmaya çalışılan öncelikler tartışılabilir.
Ülkemizdeki bu zihniyet, motosiklet seçimi konusuyla bağdaşlaştırıldığında da aynı durumun ortaya çıktığını görüyoruz. Seçim yaparken, mantık bir kenara bırakılarak maalesef daha başka duygular ön plana çıkmakta ve seçim ona göre olmaktadır. Egolar ön planda olduğu sürece zaten mantıklı bir tercih yapmak ta zor olacaktır. Tecrübe ve izlenimlerimize dayanarak şu analizi gözler önüne sermek istiyoruz; Ülkemizde, motosiklet tercihi genel olarak şu kıstaslara göre yapılmaktadır:

—Arkadaşınızda bulunan motosiklet sizin için bir ölçüdür. Ya aynısı yâda daha iyisini tercih edersiniz.
—Çevreniz tarafından beğenilme ve takdir görme alt sınırını geçmeniz gerekir. O yüzden örneğin eğer “racing”ci arkadaşlarınız varsa sizin de bir “racing” almanız gerek ki o çevrede olabilesiniz.
—Size yakışan bir motosiklet almalısınız, şekil önde gelir o yüzden kendini gösteren bir motosiklet olmasında fayda vardır. Yoksa rezil olursunuz. Herkes sizi yuhalar, dalga geçer.
—Hoşunuza giden bir tarzı olmalıdır. Yâda hoşunuza giden bir segment te olmalıdır.
—Hayalinizin motoru olmalıdır. Aşağısı kurtarmaz.
—Erkek adam kendini gösteren bir motosiklete binmelidir. Bu motor çok güçlü ve hızlı olmalıdır. Yakışıklı bir motor olmalıdır. Aksi halde kızlar bakmaz. Çünkü motor burada kızları tavlamak için bir amaçtır.

Bu kıstaslar elbette ekonomik olarak rahat olup ta motosiklet seçimi yapmak durumunda olan kişiler için geçerlidir ve maddeler çoğaltılabilir. Ancak olması gereken nedir? Mantıklı bir seçim için aranan kriterler ne olmalıdır? Tabiî ki bu kişinin tecrübesine, zevkine, beklenti ve isteklerine göre değişir. Yukarıda sayılan ve latife yapılarak örneklendirilen durumlar size abartı gibi gelse de çevrenizde bu tür örneklerin çok olduğunu göreceksiniz. Fakat mantık aşağıdaki durumları gerektirir:

—Eğer motosiklete yeni başlıyorsanız düşük hacimli motosikletler ile başlamalısınız.
—Kullanım amacınız ön planda olmalıdır. Örneğin motosikleti kısa mesafelerde mi kullanacaksınız? Sadece şehir içinde mi kullanacaksınız? Hem şehir içi hem de şehirlerarası mı kullanacaksınız? Sadece ulaşım aracı mı olarak kullanacaksınız? Vs. vs.
—Motosikletin yaşı yoktur ancak yaşınız bazı motosikletleri rahat kullanmanıza mani olabilir, başka bir ifade ile sizi yorabilir. Yaşınıza göre bir seçim yapmalısınız. Örneğin eğer 50 li yaşları geçtiyseniz size racing bir motosiklet almanızı ve onunla şehirlerarası yol yapmanızı önermek yanlış olur. Çünkü yorucu bir motosiklete ne kadar katlanabilirsiniz sorusunu kendinize sormanız gerekir.
—Fiziksel özelliklerinizi göz önünde bulundurmalısınız. Bacak boyunuz, motosikletin hâkimiyeti için gerekli azami kondisyonunuz vs. Birçok motosikletin geri vitesi yoktur, bazen öyle sürücülerle karşılaşmaktayız ki, motosikleti geri geri itecek gücü bile yok! Bu örnekten hareketle, olabilecek her türlü fiziksel problemi önceden analiz etmekte fayda vardır diye düşünüyoruz.
—Önceden motosiklet sınıfları, tarzları ile ilgili bilgi sahibi olmalısınız. Bu kültür, tarz belirlemenizde faydalı olur. Sadece beğeni ve hoşlanma yeterli olmamalıdır. Örneğin chopper tarzı motosikletlerden sadece hoşlanmak yeterli değildir, ilk aşamada bu motosikletlerin genel yapısı, fiziki özellikleri, sürüş kolaylık ve zorluklarını bilmek gerekir. Bu bilgi öncelikle teorik daha sonra pratik olmalıdır.
—İlk izlenim psikolojik olarak unutamayacağınız edinimler sağlar. Örneğin bir arkadaşınızın belli tarzdaki motosiklet hakkındaki olumlu anlatımları sizi etkileyebilir, oysaki aslında sürüş keyfi almadığınız bir motosiklet tarzı olabilir. Bu ön yargıyı yenmek genelde ilk olarak kat etmemiz gereken yoldur. Dolayısıyla aceleci olmamak gerekir. Tarz belirlemeden önce her türlü motosiklet ile sürüş yapmakta fayda vardır. Bu tecrübe, ön yargınızdan kurtulmanızı ve kolay seçim yapmanızı sağlayabilir. Psikolojide kalıp yargılar olarak tanımlanan bu yargılar genelde bizleri yanıltır. Örneğin çalışkan öğrenci zekidir yargısı aslında otomatik olarak vardığımız bir yargıdır. Ancak her çalışkanın zeki olamayacağı gibi her tembelin de zekâ düzeyinin düşük olduğunu söylemek yanlıştır. Bu bağlamda her övülen ve beğenilen motosiklet modeli veya tarzı size göre iyi olmayabilir. Yaşamak ve tecrübe etmek gerekir. Çünkü başkalarından aldığınız fikir, sizin değil karşınızdakinin beğenisi ve tarzına yöneliktir.
—Nasıl flört dönemi ile evlilik dönemi birbirinden farklı ve bir tanıma ara dönemi içeriyorsa motosiklette de öyledir. Motosikletinizi tanıma, en iyi eğitim pistinde sağlanır. Kendinize ait bir motosiklet ile eğitim almaktan korkmayın. Bu motosikletinizi daha iyi tanımanızı sağlar. Aksi takdirde, çizilmesinden korktuğunuz motosikletinizi çok zaman sonra tanımanız ve yanlış seçim yapmışım demeniz sizde sadece pişmanlık yaratır.
—Korkunuz ve tedirginliğinizi yeni alacağınız motosikletle yaşamayın. Önce eğitim alın, sonra ya kiralamak ya da arkadaşlarınızdan ödünç almak suretiyle pratik yapın. “Önce eğitim sonra tecrübe” kuralına uymalısınız.
—Sırf motorum olsun diye motosiklet almayın.
—Bazı motosikletlerle aldığınız eğitim, o tarzdaki motosikletleri tanımanıza hatta sonraki aşamada seçmenize sebebiyet verebilir. Bu durumda ilk bakılacak nokta motorun gücü değil motorun cüssesidir. Örneğin 600 cclik bir enduro ile eğitim aldıysanız ilerleyen zaman diliminde bu motosikletin 1000 cc lik olanını da rahatça kullanabilirsiniz demektir. Özetle kendinize bir yol haritası çıkartmalısınız. Öncelikli hedefiniz ilk tanıştığınız motosikletin daha güçlü versiyonu olmalıdır. Eğer eğitiminiz rahat geçtiyse ve o motosikleti tanıma imkânı bulduysanız daha da güçlü olanını kullanabilme şansınız olduğunu unutmayınız. Ancak bu geçiş basamak basamak olmalıdır. Yani 250 lik bir motosikletten 1200 cc ye geçmek yanlıştır. Sınıf atlarken geçeceğiniz motosikletin hakkını eğitim pistinde verebildiğinizi görmeniz gerekir. Ve eğitim sonunda vicdanınızın sesini dinlemelisiniz. En ufak bir tereddüt olmamalıdır.
—Birçok motosiklet tarzı vardır (Enduro-chopper-cross-street vb…).edinilen tecrübeler göstermiştir ki; eğitim aşamasında (yeni başlayanlar için), kullanılan motosiklet tarzı, diğer sınıflardaki motosikletlere geçiş aşamasını kolaylaştırır ya da zorlaştır. Örneğin ilk eğitimi scooter ile alan bir sürücü geçiş aşamasında zorlanır, çünkü öğrendiği motosikletin vites, debriyaj vb. donanımları olmadığı için, vitesli bir motosiklete geçişi çok zor bir aşama olacaktır. Scooter, eğitim aşamasında bir basamak olarak kullanılsa da mutlaka vitesli motosikletler ile pekiştirilmelidir. Bu bağlamda dünyanın hiçbir yerinde scooter tek başına motosiklet öğrenme aracı değildir. Eğitimde, tüm motosikletlerden bir şeyler bulabileceğiniz “enduro” tarzı bir motosiklet, mutlaka kullanılmalıdır. Böylece her türlü motosikleti kolaylıkla kullanabileceğinizi göreceksiniz. Fakat parantez içinde belirtmek gerekirse “istisnalar kaideyi bozmaz”.
—Motosiklet ile yolcu ve yük taşımayı düşünüyorsanız, bu amacınıza uygun seçim yapmalısınız.
—Motosikleti seçerken öncelikli amaçlarınızı değerlendirmelisiniz. Amaçlar araç, araçlar ise amaç olmamalıdır.

Sonuç olarak ülkemizde motosiklet; ekonomik zorluklar bir tarafa bırakılırsa, mantık süzgecinden geçirilerek yapılacak bir seçimle belirlenmelidir. Egolar ve beğenilme arzusu bir kenara konmalıdır. Önce eğitim, sonra tecrübe sıralamasına özen gösterilmelidir. Son olarak amaçlar masaya yatırılmalı ve analiz ona göre yapılarak motosiklet seçilmelidir. Sonrası cüzdanınıza ve önceliğinizin ne olduğuna bağlı…

Güvenli ve keyifli sürüşler dileğiyle.



Oktay ÇELİK
Baş komiser
Motosiklet Eğitmeni
(ALINTIDIR)
 

Şenol SEL

Forum Bağımlısı
Kayıt
27 Şubat 2009
Mesajlar
9.464
Beğeniler
9.023
Yer
Altıntaş Mudanya - Bursa
#2
Çok doğru tesbitler var.Harika olmuş.Yazana ve paylaşan arkadaşıma sonsuz teşekkürler.
Nede güzel anlatmış komiserim acı gerçekleri.İhtiyaca ve bilgiye tecrübeye göre değil hava atmak çevreye rezil olmama duygusu egoların en ön planda olduğu gerçeği çok güzel anlatılmış.

Ben de buna benzer anlatımlar yapıyorum ama ben biraz sert bir üslüp kullanıyorum.Maalesef bizim milletimiz yumuşak laflardan pek anlamıyor hafıza da kalamıyor anlatılanlar.
 

Bülent.Ö

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Şubat 2009
Mesajlar
1.571
Beğeniler
621
Yer
İdealtepe / İstanbul
#6
Ben buna birkac kisisel gorusumu eklemek isterim.

Oncelikle herkesin herseye karsi yetenegi oldugunu varsaymamak gerekir. Bazi insanlar motorsiklet kullanmaya daha yatkindirlar ve aracin dinamiklerini daha cabuk kavrayip ilerleyebilirler. Bazilarinda ise bu sure uzun surebilir ya da bir ust limiti vardir.

Kisisel olarak "baslangic motoru" kabilinden iki temel tur oldugunu dusunuyorum. Birincisi "commuter" tabir ettigimiz motorsikletler ki bunlarin genelde 125 ccleri ulkemizde yaygin olarak bulunuyor, yedek parcalari da ucuz. Ogrenme surecinde meydana gelebilecek dusup kalkmalarda motorsikletin hasar gorebilecegini de dikkate almak gerek.


Honda ve Yamaha'da bu tur kaliteli modeller var.

İkİnci grup "ben illaki racing isterim" diyenler icin Honda ve Kawasaki'nin 125 ve 250 cc modelleri var. Bazi kisiler icin 250 cc fazla ve tehlikeli olabilecektir ama. Ote yandan bu modellerin yedek parcalari ve ozellikle karenajlari oldukca pahali, koruma demirleri de takilamiyor. Bu nedenle ilk kullananlar icin cok ideal degiller.

Bu motorsikletlerin hepsi motorsikletin temellerini ogrenmek icin ideal. Kisinin yeteneklerine gore 1-3 yil kullandiktan (5-50.000) km ve gerekli guvenli surus egitimlerini aldiktan sonra surucuyu bir sonraki adima hazirlarlar.
 
Kayıt
16 Mart 2010
Mesajlar
1
Beğeniler
0
#8
slm. yukarıdaki yazıların tamamını okudum genel bilgiler çok iyi ama ben benim için ideal tavsiyenizi bekliyorum. ben 28 yaşında motor sevgisini bastıramaış biriyim ve bu yaşta motor ehliyeti aldım. ehliyeti scooter da aldım yani vitesli motor kullanmadım. yeni başlayan biri için ne tavsiye edersiniz. cbf 125 ve aynı tarzda yamaha nın var. onları tavsiye ediyorlar. kanuni seyhan 125 yada 200 e ne dersiniz. fiyat olarak kanuni daha cazip. son olarak cbf 600, suzuki v stoom ve bmv f 650 hoşuma gidiyor. son alacağım motor bunlardan biri olur şimdilik. ilk motordan sonra bu hacimde ki bir motora gçmek uygun olurmu? yardımlarınız bekliyorum.
 

Özgür

Forum Bağımlısı
Kayıt
24 Şubat 2008
Mesajlar
4.480
Beğeniler
1.303
Yer
Trabzon
#9
slm. yukarıdaki yazıların tamamını okudum genel bilgiler çok iyi ama ben benim için ideal tavsiyenizi bekliyorum. ben 28 yaşında motor sevgisini bastıramaış biriyim ve bu yaşta motor ehliyeti aldım. ehliyeti scooter da aldım yani vitesli motor kullanmadım. yeni başlayan biri için ne tavsiye edersiniz. cbf 125 ve aynı tarzda yamaha nın var. onları tavsiye ediyorlar. kanuni seyhan 125 yada 200 e ne dersiniz. fiyat olarak kanuni daha cazip. son olarak cbf 600, suzuki v stoom ve bmv f 650 hoşuma gidiyor. son alacağım motor bunlardan biri olur şimdilik. ilk motordan sonra bu hacimde ki bir motora gçmek uygun olurmu? yardımlarınız bekliyorum.
Mehmet forum kurallarımız gereği kendinizi tanıtan bir konu açmalısınız. İmzamda gerekli linki bulabilirsiniz.
 

Şenol SEL

Forum Bağımlısı
Kayıt
27 Şubat 2009
Mesajlar
9.464
Beğeniler
9.023
Yer
Altıntaş Mudanya - Bursa
#10
slm. yukarıdaki yazıların tamamını okudum genel bilgiler çok iyi ama ben benim için ideal tavsiyenizi bekliyorum. ben 28 yaşında motor sevgisini bastıramaış biriyim ve bu yaşta motor ehliyeti aldım. ehliyeti scooter da aldım yani vitesli motor kullanmadım. yeni başlayan biri için ne tavsiye edersiniz. cbf 125 ve aynı tarzda yamaha nın var. onları tavsiye ediyorlar. kanuni seyhan 125 yada 200 e ne dersiniz. fiyat olarak kanuni daha cazip. son olarak cbf 600, suzuki v stoom ve bmv f 650 hoşuma gidiyor. son alacağım motor bunlardan biri olur şimdilik. ilk motordan sonra bu hacimde ki bir motora gçmek uygun olurmu? yardımlarınız bekliyorum.
Aşağıdakileri uyguladıktan sonra yazdımcı olabiliriz.

Çok Önemli!!!http://www.motosikletforum.com/images/alarm.gif

>>>>>MF Kuralları<<<<<

>>>>>
Kullanıcı Adı (Nick)<<<<<

>>>>>
 
Kayıt
30 Aralık 2011
Mesajlar
5
Beğeniler
2
#12
paylaşım için t.edeirm bende yeni üyelerdenim ve bilgim yok.yavaş yavaş okuyup hem modellere öğrenmek hemde hangi motor ne işe yarar die bakıyorum.Bu yazı gördüm girdim okudum.Bendede hep birazdaha yüksek güçlü modellere gidesim varsada kalmadı artık.
 

Gökhan Yasdal

Forum Bağımlısı
Kayıt
25 Şubat 2010
Mesajlar
870
Beğeniler
485
Yer
İstanbul
#13
paylaşım için t.edeirm bende yeni üyelerdenim ve bilgim yok.yavaş yavaş okuyup hem modellere öğrenmek hemde hangi motor ne işe yarar die bakıyorum.Bu yazı gördüm girdim okudum.Bendede hep birazdaha yüksek güçlü modellere gidesim varsada kalmadı artık.
Forumda amacımız da bu zaten. Umarım en iyi seçimi yaparsın.
 
Kayıt
1 Mart 2012
Mesajlar
7
Beğeniler
1
Yer
ESENLER
#15
kardeş ilk önce ekipmanlarını al sonra biraz tanıdğın motosiklet kullanucısı flan varsa biraz sürüş eğitimi flan öğren sonra düşük cc bi motorsiklet al tebrübe edin :)
 
Kayıt
25 Aralık 2015
Mesajlar
16
Beğeniler
0
#16
Selamın aleyküm bende önerilerinizi bekliyorum,daha önce motor sürmedim başlangıç olarakta Mondial 125 MH Drift'i düşünüyorum nasıl?
 

Şenol SEL

Forum Bağımlısı
Kayıt
27 Şubat 2009
Mesajlar
9.464
Beğeniler
9.023
Yer
Altıntaş Mudanya - Bursa
#17
Eğitim almadan motosiklete binerseniz basitçe telef olursunuz.
Basitçe telef olmak mı bilinçli sürücü olup çocuklarına torunlarına yol serüvenlerinizi anlatmak mı.Tercih sizin.
Ben eğitim alarak bilinçli sürücü olarak yoluma devam etme seçeneği kullandım.Bu yüzden 1974 yılından bu yana sadece motosiklet kullarak yoluma Güvenle ve keyfle devam etmekteyim.
Önce motosiklet değil geçerli ehliyet ve "Güvenli Sürüş Teknikleri" eğitimleri sonramotosiklet.Tabii ki olmazsa olmaz motosiklet için üretilmiş korumalı kıyafet ekipman ve kask.
 
Kayıt
25 Ağustos 2016
Mesajlar
1
Beğeniler
0
#18
Merhaba, 18 yaşındayım okula gidip gelmek için motor bakıyorum. Bütçe maksimum 2000 lira. Sizce ne almalıyım?ilk motorum olucak ve kullanmayı bilmiyorum
 
Kayıt
2 Şubat 2016
Mesajlar
15
Beğeniler
4
Yer
İstanbul / Büyükçekmece
#19
Merhaba, 18 yaşındayım okula gidip gelmek için motor bakıyorum. Bütçe maksimum 2000 lira. Sizce ne almalıyım?ilk motorum olucak ve kullanmayı bilmiyorum
Daha önce başka bir arkadaşa da aynısını yazdım, sana da yazayım.

Mondial 150 Mr Vulture.

İlk motosikletim olmakla beraber Mondial'in getirmiş olduğu en sorunsuz motosikletlerden birisidir.

Dünya çapında da satışı bir çok ülkede yapılmaktadır. Google üzerinden " soft chopper " yazarak aratılabilir, modifiye işine de çok müsaittir.

Acemi ve hevesli olduğunu düşünüyorum. Titreşim ve konfor konusunu dert etmezsen severek kullanabilirsin.
 
Kayıt
26 Ağustos 2016
Mesajlar
8
Beğeniler
1
#20
Merhaba değerli hocalarım ve kardeşlerim. 18 yaşındayım. (1.85 boy-80kg)İhtiyaç ve birazda hevesimin olması nedeniyle motor almayı düşünüyorum. Malesef hemen alamayacağım. Biraz fazla araştırmacı olarak 3-4 ay önceden bu işi iyice öğrenip yoğrulmak istiyorum. O yüzden forumlarda dolaşıp yeni başlayan başlık adlarındaki yorumları okuyup bir şeyler kapmaya çalışıyorum. Fakat bu gönderiler çok eski olduğundan değişen bir şey olmuşmudur, önerilebilcek yeni motorlar çıkmışmıdır malesef bilgi sahip değilim. Ne yazık ki de bütçem yok bu yüzden birazda soğuk bakıyorum bu işe çoğu kişi o parayla dokunma bile diyor. Çok fazla sert tepkiler aldım aynısnı burdan almakda da korkuyorum. 3 bin tl bir bütçem var daha fazla ama ekipmana ayırdığımda parayı elimde 3 bin tl kalıyor ve bildiğim kadarıyla bu iş ekipmansız olmaz. Scooter diyen oldu ama bozuk yollarda mahveder beni. Biraz çabuk öğrenen tiplerdenim motoru öğrenene kadar trafiğe çıkmam zaten bunun ehliyetinide alıcam Allah izin verirse. Siz bana ne önerirsiniz yada bu işe hiç bulaşmayım mı? Bilmiyorum. Uzun yol motorsikleti istiyorum günlük 30km yapmalık. Tabiki bu fiyata bulamaz isem bekleyeceğim.

Tavsiyelerinizi bekliyorum. Teşşekür ederim.
 
Yukarı