Motosiklette etkili ve güvenli Frenleme teknikleri

Ozgur Baglama

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Ocak 2008
Mesajlar
1.380
Beğeniler
727
Yer
Bakırköy, İstanbul
#3
bilgiler için teşekkür ederim ama okumakla olucak şey değil pratik kesinlikle lazım zaten bu tür frenaj olaylarında refleks ön planda oluyor insan doğru bildiğini yapamıyor.umarım hiçbir motorcu arkadaşım bu tür olayla karşı karşıya kalmaz.
 

Metin

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Nisan 2008
Mesajlar
4.039
Beğeniler
1.618
Yer
istanbul
#5
Emeğine sağlık arkadaşım... Yalnız yazdıkların racing motorlar için geçerli sanırım,çünki ağırlık dağlımı filan diğer motorlarda farklı olduğu için frenleme de farklı sanırım... Ama motorsiklette en güvenlisi Orko kardeşimin de dediği gibi ani fren yapma durumunda kalmamak...
 
Kayıt
14 Mayıs 2008
Mesajlar
6
Beğeniler
12
Yer
İstanbul
#6
Emeğine sağlık arkadaşım... Yalnız yazdıkların racing motorlar için geçerli sanırım,çünki ağırlık dağlımı filan diğer motorlarda farklı olduğu için frenleme de farklı sanırım... Ama motorsiklette en güvenlisi Orko kardeşimin de dediği gibi ani fren yapma durumunda kalmamak...
Makalenin faydalı bulunmasına sevindim, herkese ayrıca teşekkür ederim. Forum yönetiminin de desteğiyle derlediğim yazıları zaman buldukça sizlerle paylaşacağım. Bu makale sadece Spor motorlar için değil tüm motorları kapsamakta, elbette ki ağırlık dağılımı tüm segmentlerde farklılık gösterir ve spor motosikletler çabuk süratlendikleri için daha yüksek konsantrasyon ve tecrübe ister. Ancak makalede anlatılan teknikler tüm ikitekerlerde uygulanabilir. Zaten makalenin büyük bölümü Amerikan Motosiklet Güvenlik federasyonun bildirisinden yola çıkılarak yazılmıştır. ORKO nun da dediği gibi teori pratik olmadan hiçbişey ifade etmez. Buradan aldığımız bilgileri muhakkak trafiğe kapalı alanlarda tecrübe etmeliyiz.
 

Metin

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Nisan 2008
Mesajlar
4.039
Beğeniler
1.618
Yer
istanbul
#7
Bu bilgiler genel olarak doğrudur ona birşey demiyorum,ama scooter veya maxiscooter gibi motorları mesela ayırmak lazım...Daha önce de yazmıştım,scooter tarzı motorlarda dizlerinizin arası boş olduğu için fren ve virajlarda motoru diz ile kontrol mümkün değil,ağırlık dağılımı da farklı olduğu için ön frene yüklendiğiniz anda yerdesiniz demektir,motor altınızdan gider(kullananlar bilir)benimde başıma geldi,asfalt temiz veya değil pek farketmiyor.Bu yüzden Scooter tarzı motorlarda iki freni de çok dengeli kullanmak gerek ve mümkün mertebe ani fren durumundan kaçınmak ve fren mesafesini daha uzun tutmak en idealidir...Bu yazıyı özellikle aramızda motor kullanmaya yeni başlamış scooter kullanıcıları için tecrubelerime dayanarak yazdım... Aman arkadaşlar virajlara yavaş girmek lazım,çünki motor virajı daha keskin dönmesi için dizlerle yardımcı olamıyoruz,aynı şey fren yaptığımızda da geçerli,fren esnasında motoru düz tutmamız diğer motorlara göre çok daha zor... Kazasız belasız sürüşler...
 

huseyin.sait.61

Forum Bağımlısı
Kayıt
22 Mart 2008
Mesajlar
1.155
Beğeniler
423
#8
evet metinabi haklı scooter larda önfireni kullanmata çok dikkatli olunmalı motor dik ve dümenimde tamdüz olmadıgı müddetce ön firene fazla yüklenmem ama öyleysem konum itibariyle ön firenime arkadan dahaçok güvenirim yani yoldurumundan dahaçok motorun fiziki durumu öenmli scooter larda
 

Ferhat.Ulucan

Forum Bağımlısı
Kayıt
2 Şubat 2008
Mesajlar
393
Beğeniler
263
Yer
İstanbul
#10
Emeğine sağlık arkadaşım... Yalnız yazdıkların racing motorlar için geçerli sanırım,çünki ağırlık dağlımı filan diğer motorlarda farklı olduğu için frenleme de farklı sanırım... Ama motorsiklette en güvenlisi Orko kardeşimin de dediği gibi ani fren yapma durumunda kalmamak...
Metin abi, ben benim scooter da denedim. Ön freni kullanarak durmaya çalıştığımda mesafe olarak arka freni kullandığımda durduğum mesafeden cok cok daha kısa mesafede durabildigimi farkettim. Hatta bu sekilde bir kac defa da kaza yapmaktan kurtuldum.
Ön tekeri, eğer düz gitmiyor isek, kaydırmadığımız sürece frenlemede en aktif kısım olarak kullanabiliriz diye dusunuyorum.
 

Metin

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Nisan 2008
Mesajlar
4.039
Beğeniler
1.618
Yer
istanbul
#11
Fulu kardeşim sen sen ol,ön frene fazla yüklenme,çünki scooterlerin önü hafif olduğu için motor altından gidiverir...Bizde ön fren yavaşlamak için değil durmak içindir... Mesela hızlı gidiyorsun durman gerekti,iki freni de dengeli sıktıktan sonra durmaya yakın öne biraz daha yüklenirsin...;)Diğer motorlarda motor önde olduğu için ağırlık öndedir,birde oturma pozisyondan dolayı sürücünün ağırlığı da öne geldiği için ön fren daha etkilidir...;)Bizde ise ağırlık ortadadır...:);)
 
Kayıt
14 Mayıs 2008
Mesajlar
6
Beğeniler
12
Yer
İstanbul
#12
Fulu kardeşim sen sen ol,ön frene fazla yüklenme,çünki scooterlerin önü hafif olduğu için motor altından gidiverir...Bizde ön fren yavaşlamak için değil durmak içindir... Mesela hızlı gidiyorsun durman gerekti,iki freni de dengeli sıktıktan sonra durmaya yakın öne biraz daha yüklenirsin...;)Diğer motorlarda motor önde olduğu için ağırlık öndedir,birde oturma pozisyondan dolayı sürücünün ağırlığı da öne geldiği için ön fren daha etkilidir...;)Bizde ise ağırlık ortadadır...:);)
Metin bey, tecrübeye dayalı yorumlarınıza ayrica teşekkür ederim, yalnız makalenin tamamını okuduysanız, sadece ön frenden bahsetmiyor bu yazı, aksine iki frenin de kullanılması gerektiği ancak acil durumlarda bir frene konsantre olunmalı ve özellikle yazıda belirtilen PROGRASİF FREN TEKNİĞİ ve KADEMELİ yüklenme açıkça anlatılmış. Bu yazının büyük bölümü, Amerikan motosiklet güvenlik federasyonu tarafından uzun yıllar süren araştırmalar sonucu oluşturulmuş güvenlik raporlarından derlenmiştir.

İleri ivmeli taşıtlarda ağırlık merkezi her zaman frenleme sırasında bulunduğu noktadan öne doğru kayar. Bu fizik kuralıdır. Yazıda anlatılan fren tekniğini tam olarak anladınızmı bilemiyorum ancak bu teknik iyi tecrübe edildiği takdirde Scooterlar için de geçerlidir. Motorların tamamında ani frenleme özellikle ülkemizin kalitesiz ve kirli yollarında tutuş açısından tehlike yaratacaktır o yüzden kademeli frenleme(prograssive braking) bizler için hayati önem taşıyan bir konudur.

Bu teknikleri okumak ve bilmek tek başına hiçbirşey ifade etmez tabi, mutlaka trafiğe kapalı alanlarda bilgili sürücülerin ya da eğitmenlerin gözetiminde tecrübe edilmelidir. Scooter olsun, racing olsun, frenlemede ağırlığın yer değiştirmesi iyi takip edilmezse düşmek kaçınılmazdır ya da arka frene ani yüklenmek kaydırarak arka tekeri yanınıza getirir ki highsiding denilen yüksek düşüş durumu hasıl olabilir.

toparlayacak olursak, tüm motosiklete gönül veren arkadaşlarım lütfen fren konusunu ihmal etmesinler ve unutmasınlar ki acil durumlarda bizi koruyacak en büyük faktör bilgi ve tecrübemizdir.
 

Metin

Forum Bağımlısı
Kayıt
19 Nisan 2008
Mesajlar
4.039
Beğeniler
1.618
Yer
istanbul
#13
Verdiğin bilgiler için teşekkür ederim Reyzing kardeşim...Bilgiye hiçbir zaman karşı değilim,ama şu atasözünü de unutmamalı "Denizde yüzmeyi bilen boğulur"...Beni amerikan federasyonu hiç mi hiç ilgilendirmiyor,çünki bizim yollarda bizi kurtaracak onların yazdıkları değil,kendi dikkatimiz,tedbirimiz,minimum risk ve tecrubelerimizdir...Bilmek güzel birşey,ama aynı zamanda da insanı risk almaya iten bir özgüven getirir,motorsiklet te de riskin pardonu yoktur...Yazılanları çizilenleri gayet iyi takip ediyorum merak etmeyin,ama inanın en yararlı bilgileri yinede FORUMLARDA gerçek yaşanmış olaylarda bulursunuz,bunuda unutmayın...Ben yinede Orko kardeşimin yazdıklarına katılmadan yapamıycam"en önemlisi ani fren durumuna düşmemek",çünki o an sizin bildikleriniz değil fizik kuralları geçerlidir...Saygılarımla
 

Ozgur Baglama

Forum Bağımlısı
Kayıt
13 Ocak 2008
Mesajlar
1.380
Beğeniler
727
Yer
Bakırköy, İstanbul
#14
tartışmaya gerek yok taa başındanda dediğim gibi bu iş reflex kim ne anlatırsa anlatsın insan öyle bi durumda reflexlerine güvenerek hareket eder federasyonu düşünmez.istersen gece gündüz pratik yap yine çok zor ihtimal.
 
Kayıt
6 Temmuz 2009
Mesajlar
3
Beğeniler
0
Yer
istanbul ve Datça
#19
Bu bilgiler genel olarak doğrudur ona birşey demiyorum,ama scooter veya maxiscooter gibi motorları mesela ayırmak lazım...Daha önce de yazmıştım,scooter tarzı motorlarda dizlerinizin arası boş olduğu için fren ve virajlarda motoru diz ile kontrol mümkün değil,ağırlık dağılımı da farklı olduğu için ön frene yüklendiğiniz anda yerdesiniz demektir,motor altınızdan gider(kullananlar bilir)benimde başıma geldi,asfalt temiz veya değil pek farketmiyor.Bu yüzden Scooter tarzı motorlarda iki freni de çok dengeli kullanmak gerek ve mümkün mertebe ani fren durumundan kaçınmak ve fren mesafesini daha uzun tutmak en idealidir...Bu yazıyı özellikle aramızda motor kullanmaya yeni başlamış scooter kullanıcıları için tecrubelerime dayanarak yazdım... Aman arkadaşlar virajlara yavaş girmek lazım,çünki motor virajı daha keskin dönmesi için dizlerle yardımcı olamıyoruz,aynı şey fren yaptığımızda da geçerli,fren esnasında motoru düz tutmamız diğer motorlara göre çok daha zor... Kazasız belasız sürüşler...
Uyarılarınız için teşekkürler Metin Bey. Benim evimin önünde dik bir yokuş var.
Motorum Honda Beat scooter. Henüz acemiyim. Bu yokuştan inerken nasıl fren kullanayım ? Scooterda gaz kapalı yokuşu inerken motor freni devreye girer
mi ? Yokuşu inmeden önce hangi pratikleri yapmalıyım ?
 
Yukarı